Hur gammal kattunge??
Gissar på fem veckor om den fortfarande har blå ögon men storleksmässigt ser den äldre ut. Hur mycket väger den? Det är lättare att uppskatta ålder då. Ca: 100g vid födseln och normal viktuppgång första veckorna är ca: 100g/veckan

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag skulle tippa på mellan 4 och 5 veckor att den lille sötingen är._)
Cirka fem veckor gissar jag men hur väl rör den sig? Kan den skutta, har den börjat tvätta sig som en stor katt när den ätit? Kan den tvätta ansiktet utan att ramla omkull?
Är verkligen inget proffs men jag gissar lite äldre ca 5-6 veckor.
Så söt
Hur har den kommit till dig?
Jag har fått vikten på den 710 gram idag!! Det här en lång historia jag tar den kort.
Min bästa vänninas grabb och tjej var och hämtade den i går. Innan dom åkte fick dom veta att den var runt 11 veckor. Allt var halv skumt när dom nästan var framme fick dom direktiv om att åka till en parkeringsplats och vänta så skulle dom komma med kattungen.
Dom kom och visst dom tycket den var liten men trodde på uppgiften dom fått innan. Dom behövde inte en betala……
När dom kom hem blev dom oroliga och kände att det inte kanske inte stämde med åldern osv. Inget svar hos säljaren naturligtvis!!
Malin och jag ska försöka hjälpa dom ikväll med något som vi inte riktigt vet vad. Det här är väldigt olyckligt tjejen och killen är jätte stressade över det här. Det är ett seriöst par som vill vända upp och ner på jorden för att det ska bli rätt start för kattungen.
Den går på lådan, äter själv, och är halvstadig. Tyvärr finns det ingen annan katt i hushållet.
Jag har tröstat dem med att när det nu var så oseriöst så kanske det var det bästa att dom tog emot kattungen.
De som tagit hand om katten ska inte vara oroliga och inte heller behöver de känna att de gjort fel. Hade inte de tagit hand om den hade ju någon annan tagit den om en dag eller två.
Kollat lite på vikter som jag har på kattungar och fem, sex veckor är nog en bra gissning om du inte sagt att den är ganska stadig. Om den är fem, sex veckor ska den vara mycket stadig när den går och den ska kunna skutta iväg.
Köp en vetevärmare som katten kan sova bredvid ibland. Låt katten åtmonstone så gott som dagligen träffa några andra katter så att den lär sig kattspråket. Med lite tur kanske någon katt bryr sig om den. Jag hade besök av en fem veckors kattunge i förrgår. Mina katter ignorerade i princip kattungen utom att en av mina hankatter ägnade några minuter åt den lilla.
Ge den rå köttfärs och se om den vill dricka modersjölksersättning från fat eller nappflaska. Kattungen kan inte lämnas ensam mer än max två möjligen tre timmar åt gången. Att lämna den ensam med torrmat är definitivt inte bra, jag skulle till och med säga att det inte får ske. Klarar inte de som nu har den det får de försöka hitta någon som kan ta sig an kattungen åtminstone tills den är till och med mer än 14 veckor.
Lycka till med kattungen
PS Kattungen som hälsade på hos mig hittades i en ladugård och trots ihärdiga försök gick det inte att hitta någon mamma. Kattungen var då bara två veckor. Där kattungen bor finns flera katter men bara en bryr sig om att hon är där men hon ser ju att det finns annat än människor iaf.
Vad det här forument är bra med så många duktiga kattproffs. Det är som ett uppslagsverk och guld värt. Tusen Tack
Nu ska Malin och jag försöka vända det här tråkiga till något positivt för paret så att de kan njuta av sin nya familjemedlem utan våndor och att det ska bli en glad o lycklig liten katt för framtiden.
Marie-Helene
Kan varmt rekommendera att ni köper Royal Canin babycat 34. Blöt upp den med varmt vatten. Den är alltid väldigt omtyckt bland alla hittekattungar. Royal Canins mousse är också bra att starta med till en så liten. Kan dom inte köpa en till kattunge då? En så liten bör absolut inte vara hemma. Kan inte du ha den några veckor för du har väl egna katter?
Det är lite sådant vi ska prata om i kväll. En till eller en vuxen katt som kan hålla lite sällskap och vara lite vägvisare. Det är faktiskt det som jag ser som enda problemet den är för liten att växa upp själv och vara själv, Otto måste få rätt katt tänk… för framtiden.
Innan jag fick Kajsa så förstod jag inte hur bra det är med två katter, och fattade inte heller varför seriösa katthem/uppfödare inte säljer kattungar som ensamkatt under 20 veckor. Men det förstår jag nu!!
Jag ska tipsa om fodret.
Tack
M-H
Nog för att jag ofta håller med Jourhemmet men katter ska ha så lite torrmat som möjligt och i stället ska de ha blötmat utan spannmål, utan socker och utan vegetabilier.
Varför ge en kattunge följande: Köttmjöl (fågel), Animaliska fetter, Ris, Vegetabiliskt proteinisolat[1], Majsmjöl, Hydrolyserade animaliska proteiner, Fågelprotein LIP, Vegetabilisk fiber, Jäst, Betfiber, Mineraler, Sojaolja, L-lysin, Fiskolja, Frukto-oligosackarider (FOS), Äggpulver, Hydrolyserad jäst (källa för mannan-oligosackarider), DL-methionin, Taurin, Tagetesextrakt (källa för lutein), L-karnitin vilket är innehållet i RC Baby Cat?
Det innehåller spannmål, sojaolja, ingredienser som kommer från växtriket något som man inte hittar i den mat som katter äter när de själva skaffar mat. Katter behöver inga fibrer och varför finns det tagetesextrakt? Av hemsidan framgår vidare att RC 34 Baby Cat innehåller 21 % stärkelse, dvs en sorts kolhydrat, något som en katt inte alls behöver.
Kolla vad de säger på barf-siten om kattungar och ge den en bra start i livet.
Att skaffa en katt till för att kattungen ska få lära sig lite kattvett och få kattomsorg kan fungera men det är inte alls säkert att den andra katten ens tittar åt kattungen.
PS Kattungen som jag skrev om i # 7 är med tjejen som har hand om den överallt där tjejen är dygnet runt.
Tyvärr är det få som riktig orkar börja barfa, jag är en av dom
Tipsade om RC eftersom den brukar vara mycket omtyckt och därför börjar jag alltid med den till riktigt små för att sedan gå över till Eukanuba/Porta 21. Av erfarenhet så blir de riktigt små lätt risiga i magen av enbart blötmat om dom inte är vana vid det, och det är ju sällan hittekattungar. Dels så är det lätt att få i småttingarna ordentligt med mat om det serveras RC 34. Håller med om att annars är RC inget bra foder men just för de riktigt små tycker jag att det fungerar bra.
Även om en till kattunge eller katt inte bryr sig om den lille så tar den lille efter den andre kattens beteende och lär sig förhoppningsvis ändå.

Vilken liten sötnos!
Var bor de någonstans? Bör ju inte vara svårt att hitta en kattkompis till den lilla. Sällskap bör den ju ha så snart som möjligt.
# 12 Håller med dig om "Även om en till kattunge eller katt inte bryr sig om den lille så tar den lille efter den andre kattens beteende och lär sig förhoppningsvis ändå."
Man kan ju ge kattungen åtminstone till hälften rå köttfärs eventuellt blandad med lite krossade Kalciopos-tabletter några gånger i veckan. Men det ska vara svenskt kött och för att förvissa sig om det måste man läsa noga på förpackningarna för en svensk flagga kan betyda att köttet enbart är styckat i Sverige.
Angående foder är det nog den enklare varianten som gäller fast med kvalité.
Otto bor i Norrköping och vi ska försöka lösa sällskapsfrågan på bästa sätt.
Jag tror att det är råd och dåd som gäller, båda är kattvana men inte med en sådan här liten vilket inte alls var deras avsikt utan de vill ha en kattunge i rätt ålder för att flytta hemifrån.
Söt är Otto men vilken kattunge är inte det!!
Ja som sagt efter vår samtal i går så vet du ju att kattungar finns det i Norrköping.
och även en massa vuxna katter.
och även en massa vuxna katter.
Pia jaa det finns väldigt mycket katter i Norrköping som behöver hem. Kanske ska föreslå ett byte…… skämt åt sido någonting ska vi väl i allafall kunna lösa så Otto inte behöver vara själv.
Här finns mycket information om kattungar!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Nu har Malin och varit och träffat Otto. Fin, bra i hullet, fina öron och ögon, bra i lådan. Men väldigt väldigt ensam!!
Han är liten 6-7 veckor och skulle behöva en kompis alternativ en mamma med ungar i samma ungefär.
Tips!!
putt för fler råd :)
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
28/10 kommer vår svanslösing hem från Örebro för att kollas av veterinär. Den är då ca 10-12 veckor och skulle kanske kunna få bo ihop med Otto.