Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 4769 ggr
Issa
1

Vaccinering och dödsfall

Jo då visst kan katter dö av vaccinering. Vi hade en hel kull friska och välmående kattungar som dog alla 4 av första vaccineringen. Hur kan det komma sig? Alternativ ett är att något är fel på vaccinet, alternativt två är att en droppe vaccin hamnat i pälsen. Vad händer då? Jo, kattungarna bli smittade av kattpest eftersom de inte hunnit fått skydd emot detta. Kattungarna dör inom några timmar till ett dygn. Uppfödare som är riktigt noga skyndar sig hem och tvättar vaccinationstället noga ifall att det kommit ut något i pälsen eftersom de är medvetna om att detta kan hända om man har riktigt otur. Jag vet fler som råkat ut för detta så vi är inte ensamma.

Josefa
0

Då borde veterinären i tråden "Anmälan?" verkligen granskas, eftersom det inte verkar vara en engångsföreteelse, enligt uppgifter, att ungarna dör när de blivit vaccinerade.

Issa
0

Vi har bara råkat ut för detta en gång men det är nog väldigt viktigt hur man vaccinerar så inget vaccin kommer ut där det inte ska vara.

[neveragain]
4

Vaccination är precis som andra medicinska behandlingar inte riskfritt. Dock är riskerna att inte vaccinera katter för både individen och hela det svenska kattbeståndet bra mycket mer omfattande.

Det kan finnas fler orsakar av dödsfall efter vaccination, vilket sker mycket sällan faktiskt. Som du skriver ovan Issa, så kan det hända att vaccinet är otillräckligt avdödat eller attenuerad så att den orsakar svåra biverkningar, eller hamnar på pälsen. Det kan också hända att en katt strax innan vaccination har blivit smittat med t ex kattpest och att det då verkar som att det är vaccinet som är orsaken. Vidare kan det finnas andra sjukdomar som gör att vaccinet ger större biverkningar än normalt.

Allt detta ska aldrig vara anledning för att inte vaccinera katter. Det kan givetvis finnas anledning att skjuta upp vacination av visa individer men att systematiskt avstå från vaccination helt och hållet kommer i längden att ha förödande konsekvenser.

En mycket bra rapport om vaccination av hund och katt i Sverige, sammanställt av Statens Veterinärmedicisnka Anstalt och Sveriges Veterinärmedicinska Sällskap kan laddas ner här: http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Djurh%c3%a4lsa/Hund/1/vaccination_hund_katt_sverige.pdf

Uppdaterade rekommendationer till rapportet: http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Djurh%c3%a4lsa/Hund/1/Grundvaccination_uppdaterad2009.pdf

Issa
0

Jag har även följt diskussioner angående detta som kommit upp på olika raskattsajter så det gäller inte bara hittekatter utan även raskatter som kan ha otur, så där kan man ju inte säga att det skulle bero på en dålig bakgrund att de inte tål vaccination.

[neveragain]
2

Det är ju faktiskt så att visa sjukdomar (som skulle kunna ge interaktioner med vaccinet) förekommer lika ofta eller t.o.m. även oftare hos raskatter.

Lena
0

Bra att ni skrivet om detta! Alltid viktigt att få så mycket information som möjligt om denna så svåra och enormt smittsamma sjukdom.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mona22
0

I våran första kull så blev 4 av 6 jättesjuka av första vaccineringen. De smalnade av och hade inte aptit alls. Fick kämpa jättehårt för att få igång dem, men det blev katter av dem medSkrattande

Camillhe
0

Att vaccinera innebär ju att "smitta" individen med en låg dos så att individen bildar antikroppar mot sjukdomen. Det är aldrig helt riskfritt att vaccinera varken människor eller djur. Men man får nog ändå se det som en risk/nytta bedömning. Att få stora utbrott av kattpest är väl en större risk än att katterna dör av vaccinet.

Josefa
0

Men hur funkar det då om en katt blir sjuk i kattpest av vaccinet. Smittar den då vidare till andra katter?

Camillhe
1

Jag vet inte, jag kan ingenting om just kattpest eller vaccinet mot det. Resonerade mer ang vaccin generellt.Är inte så bra på att förklara men så här står det på Wikipedia:

Vaccin kan vara en attenuerad patogen, det vill säga en levande sjukdomsalstrande men med reducerad virulens. Problem med denna typ av vaccin är att människor med nedsatt immunförsvar ändå kan få den fullt utvecklade sjukdomen och att den mer harmlösa varianten av patogen "ute i det fria" kan mutera och åter bli fullt sjukdomsframkallande. Tidiga missöden skedde också med attenuerade vaccin i USA, då den försvagade organismen inte alls var försvagad.

Den andra varianten baseras på avdödade organismer eller delar därav som immunförsvaret normalt skulle komma i kontakt med och kan bilda antikroppar mot. Svårigheten här är att få fram de delar av den patogena organismen som exponeras för immunförsvaret. Ofta ges dessa delar tillsammans med adjuvans för att framkalla fullt immunsvar.

[sakring]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min ena britt tillhörde en kull som blev sjuk av vaccinet första gången den fick det mem andra gången gick det bra och har gjort så fortsättningsvis.

Nej Josefa vacciner orsakar inte sjukdomen hos någon annan individ.

Josefa
0

Även om några droppar av den skulle hamna i pälsen, och en annan katt skulle komma åt dem?

Issa
0

#12 Ja, om den katten ej är vaccinerad.

Camillhe
0

http://www.sva.se/upload/pdf/Djurh%C3%A4lsa/Hund/vaccination_hund_katt_sverige.pdf

Utdrag:

Duration av immunitet
Naturlig infektion ger flerårig immunitet. Vaccination med levande vaccin har visats inducera höga, skyddande, antikroppstitrar som kvarstår minst fyra år (O’Reilly & Hitchcock, 1976). Vaccination med ett avdödat kombinationsvaccin gav kvarstående höga titrar hos samtliga vaccinerade katter i minst sex år (Scott & Geissinger, 1997; Scott & Geissinger, 1999) och fullständigt skydd mot experimentell infektion med FPV 7,5 år efter grundvaccinationen (Scott & Geissinger, 1999).

Den stora frågan är vad innehåller vaccinet?

Innehåller vaccinet levande parvovirus så kan det smitta om tex droppar av vaccinet hamnar på katten. Innehåller det avdödat virus bör det inte smitta. Har inte kommit så långt så jag hittat innehållsförteckning på parvovaccinet ännu.

[crisse1]
0

En katt kan vara bärare av kattpest men har inte utvecklat det men vid vaccination bryter det ut fick jag lära mig av veterinären.

Lena
0

#15 Det låter ju logiskt!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[neveragain]
0

# 15 Tror inte det stämmer Crisse, kattpestviruset är en av de få virus som lämnar katten efter en kortare tid. Den sitter dock kvar i omgivningen länge så att den lätt smittar till andra katter.

En katt som har blivit smittat med kattpest och har överlevt det klarar en vaccination utmärkt just pga att den redan har antikroppar mot kattpest.

[crisse1]
0

Jag vet att det stämmer annars hade jag inte skrivit det. Viruset finns inte bara kvar i omgivningen utan oxå hos dom katter som finns där. Jag fick in kattpest här för ett par år sedan, inte genom en ny katt utan förmodligen genom en kompis som var på besök och inte talade om innan att hon hade kattpest bland sina katter, hade jag visst det hade jag aldrig släppt in henne. I vilket fall som helst så avrådde veterinären mig från att vaccinera dom andra katterna jag hade här för att då kunde viruset bryta ut hos dom. Jag fick oxå besked på att jag kunde inte omplacera någon av mina katter förrän det hade gått minst 1 år och då till ett hem där det inte fanns andra katter. Efter 8 månader fick dock 2 katter ett stödhem men inte förrän tester hade blivit tagna för kattpest och dom katterna var inte smittade. Jag följde veterinärens råd och sanerade överallt, jag använde virkon och sprayade alla ytor, möbler och tvättade alla mina kläder och övriga textiler och detta höll jag på med varje dag i 2 månader. Jag fick även rådet att inte ta in nya katter på 1 år vilket jag följde. Jag vet att kattpesten inte finns kvar här då inga fler katter blev sjuka efter dom 4 kattungarna och idag har jag kattungar som blev vaccinerade för 6 veckor sedan och dom är fullt friska.

[sakring]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns både levande och avdödat vaccin av parvovirus. Men nu för tiden så har de flesta veterinärer endast det som är levande. Vill man ha det avdödade får man beställa och betala vad det kostar.

# 18 Det är helt rätt det du säger att kattpest ligger kvar i åratal om man inte lycks städa ur det ur huset. Snygg kompis du har som kom hem med det till dig.

[crisse1]
0

Ja henne släpper jag aldrig in här mer. Fast hon visste att hon hade kattpest bland sina katter så tog hon upp en av mina kattungar i famnen.

Mona22
0

#20 men fy vad hemskt! Kan man inte tänka längre än så?!

Josefa
1

Men hur kan vaccinet vara farligare om det hamnar i pälsen, än om det hamnar direkt i blodet? Det ska ju vara så försvagat också. Ok att katten blir dålig av vaccinet om den är i ett dåligt skick, men att den blir sjuk för att det hamnar i pälsen? Har gått och tänkt på det hela morgonen.

Jourhemmet
0

Jag tror inte att det stämmer att det är farligt om katten får lite i pälsen. Det är ju lätt hänt att det blir en droppe utanför när kanylen dras ut och likadant att det sipprar ut en pyttemängd när kanylen har dragits ut.

Lena
0

Det är det som är det allra värsta med just kattpestviruset att det finns kvar så länge i omgivningen. 12 månader räknar man med enligt SVA. Man kan få bort det om man sanerar ytan ordentligt med vircon och eller clorin. Problemet är att ytor som tapeter och trägolv inte går att sanera tillfredställande. Det bästa är därför att ha katter i karantän i ett våtutrymme som går att sanera. Man bör även byta kläder och skor mellan besöken. Anväda handsprit osv.

Att en katt som haft kattpest skulle smitta lång tid efteråt verkar inte så sannolikt. Men om katten fortfarande vistas i en miljö där kattpestsmittan finns kan den via miljön föra med sig smittan.

[neveragain]
0

http://www.sva.se/upload/pdf/Djurh%C3%A4lsa/Hund/vaccination_hund_katt_sverige.pdf

_Levande vaccin skall inte ge allvarliga kliniska symtom hos ett vuxet djur men kan orsaka allvarliga problem hos en nyfödd eller yngre individ då de utsätts för virus genom vaccination, eller via spridning från en annan nyligen vaccinerad individ. Kliniska symtom efter vaccination med levande vaccin kan bland annat bero på att vaccinet varit bristfälligt attenuerat eller att det vaccinerade djuret har nedsatt immunförsvar.

En tillverkningsomgång av levande, attenuerat valpsjukevaccin orsakade encephalit hos ett tjugotal friska valpar som vaccinerats vid 12-14 veckors ålder i början av åttiotalet (Cornwell et al., 1988). Valpsjukevaccin har också angivits som orsak till encephalit hos en kull valpar till en tik som vaccinerades när valparna var tre dagar gamla. Smittan misstänktes ha överförts till valparna genom att vaccin läckt ut på injektionsplatsen, och överförts till valparna via slickningar, eller möjligen via mjölken (McCandlish et al., 1992). Gemensamt för de beskrivna vaccingenomslagen var att de sjuka valparna inte föreföll ha varit smittförande för andra hundar. Det har senare visat sig att den valpsjukevirusstam som användes vid båda dessa tillfällen inte hade attenuerats tillräckligt (Rockborn, personligt meddelande). Levande vaccin mot parvovirus under dräktigheten har kopplats till intrauterin infektion och missbildningar i CNS hos två kattungar (Sharp et al., 1999)._