Akut! Utmärglad katt i GBG
Min mamma hittade en utmärglad katt i sin kolonilott på Hisingen igår.
Hon tog hem den men den är verkligen i uselt skick. Den är kelen och tillgiven men så mager att den bara är skinn och ben. Väger ca 2 kg. Den dricker men visar inget intresse av mat alls.
Blå stjärnan tipsade om att man kunde försöka ge den majsvälling. Finns det någon här inne som har några tips om vad man kan göra för katten?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
försöka få upp hullet o avmaska, till o börga med, järna ett veterinärbesök och kolla hälsan om det går att ordna,
ring polisen o anmäl upphittad, har du möjlighet så be en vette kolla efter chip. Den kan ju ha en ägare,även om det ine alls är säkert,
anonns på blocket,
hm, när dte gäller dietre så är josefa här duyktig vad du kan ge i matväg, sådant kan inte jag,
sen om ingen ägare visar sig så behöver den ju kastreras o vac om den int eär det första, och hitta ett bar varaktigt hem,
tack för att ni räddade denna sötnos.,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag är inte så säker på att kissen är räddad än tyvärr. Jag hoppas att den överlever men…
Den vill inte äta som sagt och den är trött men vilar ändå inte som katter brukar, den ligger med alla fyra tassarna under sig istället för att ligga på sidan.
Den söker sig till mamma och tittar på henne med stora ögon men orkar inte tvätta sig och allt den gör går superlångsamt.
Jag önskar att den som överger sina djur kunde få se hur dåligt denna snälla kisse mår! 

den låter sjuk,, kanske njurarna elr nått, hoppas den kan komma till en vette,. .

Jag hade absolut tagit denna katt till veterinären. Åk till Blå Stjärna de har en avdelning för hittedjur och skriver så här på deras hemsida, eftersom katten verkar tam så borde den även kunna bli placerad hos djurskyddsföreningen om den anses frisk nog efter 7 dagar:
citat:
Hittedjur
Enligt lagen måste alla hundar vara ID-märkta, då även katter ibland kommer på avvägar är det väldigt viktigt att även de har ID-märkning. Vi vill därför uppmana alla att ID-märka sina katter.
Blå Stjärnans Djursjukhus tar inte emot friska upphittade djur utan endast sjuka eller skadade sällskapsdjur.
Om djuret inte är ID-märkt och allvarligt sjuk eller svårt skadad kan vi behöva avliva det av djurskyddsskäl.
Är djuret ID-märkt ( tatuerat eller chipmärkt) kan ägaren snabbt hittas och överenskommelse om behandling göras.
Hittedjur omhändertas i max sju dagar på djursjukhuset. Under tiden sätter vi in en tvådagarsannons i Göteborgs Posten och vi gör även en polisanmälan.
Så snart hälsotillståndet tillåter omplaceras katter via Göteborgs djurskyddsförening. På deras hemsida, se nedan, kan du efterlysa/söka din bortsprugna katt.
Jag har ingen egen erfarenhet av deras verksamhet men det kanske kan vara värt att kolla upp.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Tvätta katten men en varm handduk, det brukar göra underverk, de brukar tycka att det är jätte skönt och brukar ge lite livsgnista tillbaks. ge den olika sorters mat, nu spelar det ingen roll vad det är bara hon börjar äta. sätt lite godis på ett finger så hon slickar i sig det.
Troligen är hennes hungerkänslor satt ur spel eftersom hon inte har ätit på länge, om hon inte vill slicka från fingret så försök lungt att lägga lite i hennes mun.
Den värsta katten jag varit med om hon vägde 1,4 kg och när jag körde henne till veterinären så höll jag en hand på henne hela tiden för jag var så orolig att hon inte skulle leva när jag kom fram. Veterinären sa att hon hade så dåliga levervärden att han inte trodde att hon skulle överleva på grund av det.
Dessbättre blev levervärdena bättre ju mer hon började äta så även om din katt har dåliga levervärden så ska man ta de med en nypa salt i dagsläget, värre är det om hon börjar bli bättre men inte värdena.
Underbart att ni tar hand om henne.

Dropp skulle kunna hjälpa den att få rätt saltbalns och komma tillbaka till tivet.
Jag skulle, för att börja med, försöka ge katten lite A/D från Hills, eller nötfärs. Eller testa med äggula utspätt med lite kattmjölk eller vatten.
I alla fall skulle jag ta katten till veterinären där de kan undersöka den, och ev ge katten dropp med extra B-vitaminer.
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#4 låter ju hoppfullt,om de vara har iintreasse av att rädda om det är möjligt,
Mamma kollade med Blå Stjärnan om dom ville ta in den eftersom de skrev på hemsidan att de tar emot sjuka upphittade djur men de ville inte ta in den tyvärr.
Eftersom katten dricker kunde ni testa att blanda lite blötmat i vattnet, så den får i sig lite näring. Det är nog bråttom.
Den har ätit några microskopiska bitar mat från fingret nu. Håller tummarna….

Ger du dropp tidigt behöver det inte bli så dyrt, prova med Göteborgs Djuklinik, dom tycker jag är bra och lite billigare.
http://www.118100.se/foretag/114891516/goteborgs-djurklinik-ab

Ger du dropp tidigt behöver det inte bli så dyrt, prova med Göteborgs Djuklinik, dom tycker jag är bra och lite billigare.
http://www.118100.se/foretag/114891516/goteborgs-djurklinik-ab
Prova med uppvispad äggula gärna med lite druvsocker eller honung i en spruta.
A/D är lätt att blanda med vatten och sen ge med spruta. Mat som är i mousseform t ex små burkar som heter Golden brukar vara lite lättare att få i dom. Flera som jag har haft har det till sist gått genom att de fått slicka sånt från fingrarna.
Kattmat med sås kan man ta såsen och dra upp i spruta och ge.
Men sen måste hon nog till en veterinär så fort det blir vardag.
hoppas lille kissen återhämtar sig!vi får hålla tummarna att värmen, lugnet o tryggheten gör sitt o hon får vila o aptiten kommer tillbaka. och i värsta fall, om den är för dålig o inte orkar tillfriskna, så har ni gett den ett tryggt varmt kärleksfullt hem för sina sista tider… den slipper vara ensam o övergiven… stort eloge till dig o din mamma, människor som ni är guld värda!!!
Tack för alla tips!
Vi skall försöka att få i den lite näring med spruta och att slicka från fingrarna.
Om den inte börjar äta själv inom det närmsta dygnet skall den givetvis till veterinär och då får dom avgöra om den har en chans att klara sig eller om det är bättre att den får somna in.
Jag hoppas att den klarar detta!
Dåligt att Blå Stjärnan inte ställer upp! Ett sätt att hjälpa den är att åka till veterinär för uppvätskning med dropp. De kan göra det medans man är på kliniken. Man ger då dropp ytligt som lägger sig som en kudde under huden och långsamt tas upp. Det blir inte lika dyrt och brukar få fart på kissen ifråga. Sedan ger man den lite, lite mat i microportioner så det inte blir en chock för kroppen. A/D är som redan nämnts suveränt i det här läget.
Håller tummarna!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vi brukar spruta i slöa djur sockervatten , det ger dom lite energi att orka äta.
#19 Ja det är också en bra metod. Men kan göra det med täta mellanrum lite i taget. Får kissen bara behålla vätskan brukar det snart göra nytta.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
men lilla fina kisse, hualigen… Vilken tur att kissen hamnade hos männskor som bryr sig……. hoppas nu att kissen klarar sig…
I vår familj brukar vi åka med våra djur till Blå Stjärnan. En av anledningarna har varit att vi tänkt att delar av de summor vi betalar, faktiskt går till att hjälpa upphittade sjuka kissar och andra djur. När nu inte Blå Stjärnan vill hjälpa denna sjuka, lilla katt, så får vi tydligen tänka om här. Väldigt dåligt av Blå Stjärnan tycker jag!! :-/ Men vilken underbart söt liten tabby-katt!! :-) Fast den måste nog till veterinär så fort som möjligt….

Åhhhh stackars lille kissevännen..så skönt att du finns för honom..då får han åtminstone känna kärlek från människor igen, kanske skulle en uppvätskning hos vet göra susen, efter en undersökning först för att kunna nå fram till vad som är fel…har ajälv haft katter som har piggnat till efter några uppvätskande sprutor..
putt!
Vädja bara till veterinären att de ger vätska för att se om inte kisse hämtar sig lite. Ibland är det så lätt att säga att det inte är något att göra och vi får hoppas att det är en veterinär som vill försöka. Vi har räddat flera katter som sett ut såhär så det går . Men självklart ska den inte lida ville bara säga att var lite envisa hos veterinären.
Om kissen har gått utan mat länge finns en risk att den har utvecklat fettlever. Då är det tvångsmatning (eftersom katten mår illa)
med bra mat som gäller. Lite men ofta, ofta. Och ev antibiotika och antikräkmedel.
Kissen är inte tabby, utan tigré. (förlåt)
Mjölersättning/katt med spruta. Supernäring och vätska i ett. Hoppas att den lilla klarar sig. Vart på Hisingen var det ni hittade katten?
Katten dricker i alla fall bra med vatten.
Mamma skall prova med olika sorters mat ikväll och se vad som fungerar.
Att den dricker mycket kan tyda på att njurarna håller på att lägga av. Då tappar de också aptiten pga illamående.
Att katten har dåliga njurvärden behöver inte betyda att den måste avlivas. Veterinären kan skriva ut medicin mot illamående. När katten sedan börjar äta, ska den ha njurfoder t ex Hills K/D eller liknade. Då kan njurvärden bli bättre. Har varit med om det flera gånger.

#27 häng på låset hos veterinären i morgon
Va skönt att höra att det finns hopp för den.
Vi kommer inte att avliva om den kan bli bättre. vi får se hur det utvecklar sig.
#29 Självklart. Många katter med njurproblem klarar sig i många år om de bara får rätt vård och foder.

#31 en gång till vetreinär på måndagmorgon om du vill rädda katten.
Finns det någon som kan rekommendera en bra veterinär i GBG som har bra priser?
Blå Stjärnan är ju mycket bra men ganska dyra.

#34 Vi anlitar ju Djurkliniken i Partille. Sedan vet jag att det finns någon i Majorna som skall vara bra och human i priserna. Glimåker är alltid ett säkert kort sägs det. Blå Stjärnan är superdyra! Helt klart. Men ring runt i morgonbitti och hör dig för.
Karin på Smådjurskliniken i Majorna är bra. Den andra veterinären är jag inte så imponerad av…
Om ni kan ta er till Partille så tipsar jag om dem. Vi använder dem, humana priser och supertrevlig personal!
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
#26 Katten hittades i Kättilsröd, nära Tuve. Den har nog gått långt dock för trampdynorna är alldeles utslitna, även hasorna är skinnflådda och slitna.
Nu har den fått några ml mat med spruta i alla fall. Den ville inte ha men orkade inte göra motstånd heller.
Nu får den sova så får vi se hur morgondagen blir.
Den borde ha några ml typ varje timme. Om inget annat så åtminstone honungsvatten eller vatten med druvsocker.
Kattnamn: Francis Toothless
När försvann katten? Den 19-Juli-2011
Var försvann katten? I ett garage på merkuriusgatan i Bergsjön.
Om katten: Katten är tigrerad, svarta/brun/grå ränder. cirka 2 år gammal och är väldigt kelig.
Hej!
Svårt att säga, men kan det vara ovanstående katt. Visserligen långt emellan, men ändå.
Hoppas att hon (är det en hon?) går att rädda.
Mvh Anette
Lilla kisse. Tack för att ni tagit hand om katten. Hoppas katten kan räddas. Finns minsta chans att katten kan överleva tag den.Har själv varit med om att veterinär rekommenderat avlivning men där omsorg och envishet från ägarens sida gjort att katten överlevt och fått ett bra liv.
Vi skulle väl här på forumet tillsammans kunna samla ihop bidrag till veterinärkostnaderna. Detta är ett verkligen ömmande fall. Själv bidrar jag gärna. Har precis anlänt till USA men kommer tillbaka om drygt en vecka och då kan jag föra över mitt bidrag.
Hej
Husdjurshälsan i Högsbo är också bra och ganska billiga. Man brukar kunna få komma med kort varsel. http://www.husdjurshalsan.se/itemviewer.php
Tycker att det är konstigt att ingen på 4H gården har reagerat på katten. Gården ligger väl alldeles intill?
Ja, 4H ligger precis i närheten men mamma är på kolonilotten nästan varje dag och har aldrig sett katten innan så den har nog inte varit där så länge utan varit på vandring.
Men många människor bryr sig inte. De andra trädgårdsägarna körde bara bort den och mamma fick konstiga kommentarer när hon bar med sig katten till bilen.
Jag har inte pratat med mamma i eftermiddag men jag vet att hon skulle låna en kattbur och jag tror att dom är hos veterinären nu.
Katten finns hos Blå Stjärnan nu och får dropp över natten. Prover kommer att tas och beroende på vad dom visar så får vi se hur detta slutar.
Idag var det ett helt annat bemötande från Blå Stjärnans sida. Det var inga problem att få hjälp för kissen idag. Stor skillnad mot personen som svarade i telefonen igår som inte ville att vi skulle åka dit med kissen.
Veterinären kunde också tala om att det är en kastrerad hankatt. Han var så insjunken i bäckenet att mamma inte kunde se vilket kön det var.
Han var inte märkt på något sätt. Jag mailar en bild till ägaren till katten i #40. Långt ifrån Tuve men man vet ju aldrig. Beskrivning, kön och ålder stämmer ju.
Hoppas det går bra för kissen, och att det är den försvunna katten i #40.
#48 Så bra att Blå Stjärnan ställde upp idag! Nu får vi hålla tummarna och hoppas på det bästa!
Tänk om det är den försvunna kissen på bilden ovan!
#50 Jag ringde och det är tyvärr inte kissen på bilden.
En god nyhet är att ett erbjudande om hem finns för katten om han överlever. Tyvärr ser det väl inte jättehoppfullt ut men vi skall göra vad vi kan för honom. Än har vi inte givit upp!
#51 Så bra att det även finns ett hem för kissen ifråga. Ni har och gör verkligen vad ni kan för den stackars sjuka kissen.
Hälsa din underbara mamma och tacka. Tror tyvärr inte min hade gjort allt detta. Vilken tur att Blå Stjärnan tog emot kissen. Vad konstigt att det kan skilja så från person till person.
Håller tummarna att kissen ska hämta sig så han får lyckan att komma till sitt nya hem.
Så skönt att kissen nu kommit under vård. Nu får vi alla på forumet hålla tummarna för honom.
Vill också sända en särskild hälsning till Liz-ardens mamma och tacka henne för hennes engagemang för den lille. Liz-arden, hoppas du själv redan känner av vårt tack till dig.
Håller också tummarna för den lilla kisen.
Vad snällt av er att bry er om honom! :-)
Tack för allt stöd!
Jag hoppas kissen känner att så många människor hoppas på honom och bryr sig om honom.
Mamma är underbar mot djur. Det var hon som lärde mig att ta hand om skadade och sjuka djur när jag var liten. Vår katt behandlades alltid som en fullvärdig familjemedlem och följde med oss på semsetrar och till sommarstugan. Jag hoppas jag kan lära min dotter detsamma.
Jag har inte hört något om hur det har gått än men jag uppdaterar så fort jag får besked.
#56 vad fint att läsa, precis sådana värderingar måste vi försöka sprida till kommande generationer! Håller tummarna för katten, tusen kramar till er som har tagit er an den lille stackaren.
Hej
Jag har tidigare provat med modersmjölkersättning för katt i nappflaska. Finns på apoteket.
Tyvärr slutar historien om lilla Tiger, som vi kallade honom här.
Provsvaren var mycket dåliga och visade en långt gången njursvikt så han får somna in på djursjukhuset idag.
Troligen har han varit sjuk länge.
Personalen hälsade att han charmade alla och han har fått mycket gos och uppmärksamhet sitt sista dygn, så jag hoppas att han haft det någorlunda bra.
Tack alla här inne för stöd, tips och engagemang för Tiger!
Nej, vad synd! 
Sov gott lille Tigerpojken. Så tråkigt när det går så här. Frågan är om han blev sjuk pga lång svält eller om han var sjuk när han dumpades/försvann.
#61 Ja, det är frågan. Veterinären sa att det är omöjligt att säga om njurarna förstördes av svält eller om han var så mager pga en längre tids njursjukdom.
Jag har gråtit hela eftermiddagen trots att jag inte kände honom. Han var värd ett bättre öde.
Älskade lille Tiger 
Tiger har nu kommit till det vackra Regnbågslandet där ingen smärta finns. Han springer nu omkring på de vackraste av alla ängar tillsammans med så många andra älskade och saknade kissar.
Tack Liz-arden med mamma för all kärlek och omtanke ni visade Tiger. Ni förkortade hans lidande och han slapp dö i ensamhet.
Liz-arden, jag skickar ett PM till dig.

Det var ledsamt att höra
Men jag är övertygad om att han kände kärlek och omtanke sina sista dagar i livet hos din mamma. Tacka henne för allt hon gjorde för lille Tiger.
Som annebeate skrev här ovan så behövde han inte dö ensam och i elände.
men lille lille vännen, tänk va de tar om en hårt i hjärtat dessa katter….
Hualigen missen då, men han fick ett bra slut med kärleksfulla människor ikring sig och slapp sluta sina dagar på en trottoar nånstans eller i ett dike själv….
Så eloge till er som brydde er om missen, det är vackert det anser jag!!
Lille misse fick iallafall sluta sin tid med mat i magen och värme kring sig. Alltid tragiskt men ett bättre slut än ensam ute i kylan 
Så sorgligt. Lille Tiger. Vila i frid.
Så sorgligt men han fick ett värdigt slut tack vare er! Vila i frid lille Tiger. 
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus