Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2695 ggr
Malida
0

Stöd för tass eller liten sko

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skrev förut om att bakbenet hänger på min katt. Kan dock idag se att hon har lite kraft i lårbenet och tom putsar sej på benet vilket hon inte gjort förut. Men tassen viker sig bakåt ändå. Jag har tejpat den med elastisk gummibinda vilket funkar delvis men söker ett ortopediskt tass-stöd. Har letat och letat men inte hittat något. Eftersom inga ben är brutna och att veterinären inte sa att det fanns korsband/ ledbandsskada tycker jag att jag ska ge självläkning en chans. men för att det inte ska bli skador på tassen måste den "vikas" rätt.

Någon som vet var man kan köpa ett tass-stöd eller liknande?

Finns det någon mer som har en katt som "självläkt" en liknande skada med cirkulationsstopp (fastnade) med ev. nervskada som följd?

Jourhemmet
0

Jag skulle definitivt ha åkt till ytterligare en veterinär. Det där kan bli framtida men för lillkissen. Låter som en ordentlig skada då så små brukar repa sig väldigt fort efter olyckor.

Lena
0

Jag skulle också rekomendera ytterligare ett veterinärbesök. Få ett andra utlåtande helt enkelt. Som #1 skriver kan det bli framtida men av det om det läker fel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Malida
0

Har varit hos en annan veterinär som säger att det inte finns frakturer men en ordentlig stukning i lårmuskeln och ev. nervskada, som borde läka. Men hur håller man en katt stilla? Jag har lagt på en resårlinda för att tassen ska vikas rätt men jag skulle ändå vilja ha en professionell tass/ben linda som liksom formar. det borde ju finnas, men var?

Kattprinsessa
0

Har du frågat på Apoteket?? Annars; ring ortopeden på ditt närmaste sjukhus. De vet allt om stukningar och bandage!! :-)

Malida
0

Idag har hon me styrsel i benet. Springer mycket lättare. Men tassen viker sej än. Hon har tidigare inte putsat benet som hon brukar men idag putsade hon helt plötsligt tassen, visserligen spretar hon inte med tårna för förlamningen sitter i men det är ett gott tecken, har bara en resårtlinda kring tassen nu den håller tassen någorlunda rätt. Stort framsteg från att benet bara "hängde" till att stödja normalt. Hon får antiinflammatorisk/smärtstillande också.

Liz-arden
0

Kolla med en veterinär t.ex. Blå stjärnan som har ett Rehab med djursjukgymnast. Dom är bra på den typen av skador och kanske kan ge dig råd om hur du skall linda/ tejpa.

Malida
0

Ok, tack för informationen. Jag ska kolla med dem. Jag har benet lindat periodvis eftersom hon kan gå på tassen nu men den behöver vila lite emellanåt.

piaca
0

Kan vara en nerv ex ishias-nerven som ligger i kläm. När min pisse vart opererad låg den under en tid i kläm under läkningen vilket orsakade att tassen vek sig. Men tycker som tidagare talare att du ska kontakta Blå stjärnan- Lycka till med missen!