Fortfarande osämja i kattflocken
Har skrivit ett tidigare inlägg om detta, men hittar ej tillbaks till den tråden. Vi kämpar på och 3 katter av fyra kan nu umgås relativt bra. Den fjärde kissen Stina har vi däremot fortfarande problem med. Hur ljuvlig hon än är mot mig så är hon en mardröm med de andra
katterna.
Vi försöker varje dag att sammanföra dem under kontrollerade former och de kan studera varandra genom kompostgaller.
Stina har även hon börjat få gå ut i trädgården och till en börja med gick det ganska bra att de träffades där. Nu när hon känner sig säkrare därute har det slutat med att hon kör bort de andra även där. Inte fråga om strid om rangordning, mer utrotningskrig. Som en målsökande misil söker hon upp dem och angriper. Det märkliga är att hon ändå kan sitta och blinka åt dem. När de då vågar närma sig flyger hon på dem.
Stina är frisk ochundersökt så ingen sjukdom ligger bakom. Älskar henne, men detta är så jobbigt.
Någon som har ett förslag. Felliway finns redan. Kan tilläggas att jag inte vågar låta dem göra upp ifred då den lilla Solveigh redan blivit skadad en gång. Nu blir hon nästan kataton när Stina närmar sig.
Är alla kastrerade? Kan du inte prova att gnugga in en handduk med den andra katternas doft på Stina?
Ja alla är kastrerade. Det är Solveigh ca 1åe Socks ca 1 år Stina ca 3-4 år och Sunny ca 12år.
Sunny har träffat Stina en gång och det blev så klart slagsmål direkt. Senare på kvällen rynde Sunny och var borta 1 dygn. Hon klarar inte av mer intrång.
Har aldrig testat det. Har bytt underlägg etc sinsemellan. Samt hörde jag att torrjästdoft skulle neutralisera, men inget av det har funkat heller.
Gud jag blir så avundsjuk när jag hör om välfungerande "kattflockar2 som kan vara överallt i huset utan ständig vakt och tillsyn.
Kan det löna sig med en kattbeteendeterapeut?
Blev lite galet.
Självklart menar jag att de får tillsyn ändå.