Jordbruksverkets syn på kattmat
För en månad sedan gick det som en löpeld i massmedia en nyhet om att en man gav sin katt foder som endast innehöll vegetabilier. Länsstyrelsen skrev med hänvisning till Jordbruksverket att Djurskyddslagens krav på mat till djur inte uppfylls av veganmat till katter. En person skrev anonymt till Jordbruksverket ett brev där h*n ifrågasatte att veganmat inte skulle vara bra kattmat.
Nu har Jordbruksverket kommit med ett svar. Jag har läst igenom svaret en gång men man måste nog läsa det flera gånger för att verkligen ta till sig alla fakta. Sammanfattningsvis säger Jordbruksverket att katter ska ha animaliska ingredienser i sin mat.
Eftersom det står en del namn i brevet kan jag inte bara lägga ut det här men den som vill läsa vad Jordbruksverket skrivit kan skicka ett PM till mig så kan jag maila en kopia men jag måste få en mailadress. Jag garantarer att det är mycket intressant läsning om mat för katter. Välkomna att höra av er.
Det kan vara intressant att läsa. Skickar dig ett PM
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nu har jag fått bort namnen så jag lägger brevet här. Intressant att se att katter ska ha mat som innehåller animaliska produkter. Värt att notera är också att om katter får undermålig mat stjäl den vatten vilket är något att tänka på speciellt för dem som ger katterna torrmat. Spannmål verkar inte Jordbruksverket tycka ska ingå i kattmat.