Hjärtmask hos katt
Har en vän där veterinären trodde att katten hade drabbats av hjärtmask efter samtal idag. Hon har märkt att katten har betett sig konstigt under en längre tid. Katten har avmaskats regelbundet, men ändå avmagrat kraftigt, har hosta, är trött och beter sig väldigt konstigt. Han lägger sig lite här och där och det verkar som hela allmäntillståndet är kraftigt försämrat. Alfons som han heter ska få somna in imorgon om veterinären fortfarande råder till det, hon ska dit klockan 1. Men jag trodde att hjärtmask endast drabbade hundar, någon som har erfarenhet av detta`?
*tass*
Ingen aning!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men har katter varit utomlands?
Nope det har katten inte varit. Alfons bor på landet här i Bollnäs. Av det jag läser så står det på vissa sidor att det finns inga katter i Sverige som har hjärtmask och på en annan sida står det att det är lika många katter som hundar som har det.. Undrar vart det står riktig fakta, det här är ju tvetydigt
Låter konstigt enligt mig. Parasiten är ju inte naturligt förekommande i Sverige och leve mes i tropiska länder där dygnstemepraturen är mycket varmare. Skulle be om en andra bedömning i detta läget.
//Pia
Tror att något kan vara galet där. Däremot kan dom få upprepade attacker av spolmask och då gör man som så att man avmaskar med enbart Banminth var fjortone dag (då spolmasken har den cykel då nya ägg kläcks). Detta kan man göra upp till 5 gånger om det behövs utan att slemhinnor tar skada. Däremot ska man inte göra så med starkare medel. Vi har haft en katt inne som det var så pass envist på men det funkade bra. Rådet kom från en veterinär.
Jag skulle gå till en annan veterinär!
Min gamla katt hade liknande symptom, hostade och var trött. Det konstaterades att han hade hjärtsjukdom. När han fick medicin, försvann hostan och tröttheten och han blev som ung på nytt.
katten är 15 år. Katten fick medicin mot kraftig hosta i fjol och den har nu kommit tillbaka igen och jag tror att hon hellre väljer att han får somna in så han slipper behandlingar. Hon är rädd att Alfons går och lägger sig nånstans för att dö eftersom han inte ser pigg ut och beter sig konstigt. Han har avmagrat under en tid och matte säger att han har gått ner mer i vikt nu. Hon har varit orolig för han under en längre tid….

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hjärtmask har väl många hundar i USA som räddas, har aldrig hört att det finns i Sverige och inte på katt. Har hört att Milbemax tar alla maskar, även hjärtmask.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hjärtmask låter för mej inte troligt, Jag skulle söka annan veterinär.
Katten har kommit upp i en hög ålder och ser ut att gått ner sej av sjukdom som jag tycker låter som besvär med hjärta och lungor kanske av en bakomliggande sjukdom. Jag skulle skicka in kissens kropp för obduktion för att sedan få veta orsaken till hans insjuknande. Att Alfons gått ner i vikt tyder ju på allvarlig sjukdom och man måste hjälpa sitt gamla djur över gränsen. Att få en rätt diagnos på katten tycker jag skulle känns viktigt.
Ja nu har nog Alfons fått sin vila
. Jag tror inte heller på hjärtmask men jag vill inte spekulera med ägaren om det, som är en nära vän till mig. Hon har det nog så jobbigt ändå nu.
Men vet ni jag tänker introducera henne för Missan som finns i min källare…..
, när tiden känns mogen…
Både sorg och glädje!!!
Ja, lille Alfons. Det finns alltid en gräns för vad man ska utsätta en åldrig katt för när det gäller vård. Många faktorer spelar in.Är katten dessutom utegående, så var det nog rätt beslut. Sov gott, lille Alfons.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....