Upphittad ungkatt i Gävle
Hej
Jag och min sambo blev "påhoppade" av en superkelig okastrerad svart hankatt utanför vårt hem på Brynäs i Gävle för ca en vecka sen. Katten var galet kelsjuk och hoppade till och med upp på min axel. Vi fick även intryck av att han var väldigt hungrig, vilket han var.
Han är nu tillfälligt inkvarterad hos vår granne som är en gammal dam på 84 år. Hon älskar katter men är sjuk och väldigt klen så det är inte en lösning för katten. Jag ska anmäla hos polisen samt ta honom till veterinären så snart jag hinner till veckan (för att kolla chip). Men iom att han är okastrerad så tror jag inte han är id-märkt faktiskt. Men kolla måste man ju.
Han är van vid kattlåda och även vid vattenkranen så jag tror absolut att han kommer någonstans ifrån (dvs inte viltfödd). Att döma av hans betéende så tror jag han är för tidigt tagen från mamman. Han bökar väldigt hårt uppe vid halsen och han flög till och med på tantens arm och bet henne vid ett tillfälle. Han beter sig som att han är nyligt könsmogen plus galet understimulerad och stressad. Men annars en superhärlig katt faktiskt och ruggigt vacker. Hos rätt familj kommer han bli en riktig pärla.
Är det någon som känner till något om denna unge herre? Han är helsvart med några vita strån fram på bröstet och han har små orangea ögon som sitter rätt tätt samt brett nosparti. Lite som en svart panter. Smal är han och har lång svans. Jag uppskattar att han är mellan 6-10 månader gammal.
/Mvh Sarah
JA, du har inga som helst skyldigheter att göra mer än att polisanmäla. Gå in på KAttpolisen här i Fokus, så får du flera råd vad du kan göra, som kanske inte kostar dig en massa. HAn behöver kastreras, helt klart.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....