Tips och råd...Katter på lååångt sommarlov
Hallå!
Mina två tissar 3 och 1,5 är gamla hittekatter från Stockholm. Den ena är jätte tam men bara med mig och den andra är skygg men kommer närmare men det tar tid…hon är född ute och var ca ett år när hon fångades in i Älvsjö. Den tama tror jag är född inne men har på något sett kommit ut och var 7-10 mån när hon fångades in.
….och nu till problemet….Mina två älskade tissar försvann direkt när vi kom till landet och vi har inte sett dem på en månad. Vi ställer ut mat men skatorna får alltid nys om det och river ner allt i sin väg. Då försöker jag hitta ett nytt ställe… Jag ropar varje kväll och det är någon som äter upp all kattmat och såsen, det måste vara dem.
Tyvärr så samma vecka som vi kom fick min sambo släcktingar på besök, det är därför jag tror att de drog för de inte kände igen rösterna.
Vi har lånat en fälla och försöker placera den strategiskt men den känns som om de är mätta och behöver inte riktigt gå in i fällan för att få mat.
Vi har båda börjat arbeta igen men åker varje helg tillbaka och har grannar som ställer ut mat. Landet ligger på en ö i skärgården så jag behöver inte ora mig för trafik och andra faror som finns i storstaden men det hjälper inte så mycket för man oroar sig för allt från gäddor till örn!!
Det känns som de har skit kul och äter möss för fulla muggar! Och sätta sig i bilen hem är inget de tänker göra frivilligt som sagt de har nog medvetet förläng deras sommarlov fullt ut.
Jag har haft katt hela mitt liv och förlorade 2 st katter för 2 år sen en blev 10 år (påkörd) och 19 år (cancer) I min lilla hjärna trodde jag att det skulle bli som det alltid ha varit, katterna går som de vill, jagar, busar och vid 0500 blir man väckt för att de vill in och lämnar stolta över en hög med möss, sorkar, näbbmöss och fåglar för att sedan ta upp hela ens plats i sängen…
Mina frågor som går i huvud är…
* Ska man sluta att mata i några dagar för att de ska lättare gå in i buren? (får ont i magen av bara tanken)
* Om man gör det kan de bosätta sig nån annanstans då eller väntar de kvar några dagar i samma område innan de drar vidare?
* Går de bara 200m från där de kom ifrån?
* Fästingsmedlet börjar lida mot sitt slut nu, kan de drabbas av någon sjukdom om de får många fästingar på sig? (nacke och ansikte tänkte jag på mest)
* Hur svårt är det att få hem dem på sommaren? (de måste hem innan vintern, ön typ stänger då och då svälter de ihjäl)
Har ni flera tips och råd är jag evigt tacksam. Vi använder tonfisk i vatten och Bullar i sås som föda i fällan.
Tack igen!
Cilla
Men hur kan ni släppa ut katterna det första ni gör? Dom måste först och främst bo in sig i några veckor.
Det var inte meningen, det var meningen att de skulle bo in sig, men dörren lämnades öppen…någon glömde väl

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Försök gå runt och leta efter dem och sätt upp lappar. om den ena är tam så kanske den känner igen din röst. Hoppas ni hittar dem, de borde ju vara kvar på ön allafall.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus