Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: tnrskygga-katter
Läst 1758 ggr
vildkatta
0

TNR finansiering??? Tips om skyggisungar tack!

Lite (onödig) snabbfakta så har jag privat räddat ex antal katter från både missär och "sprutan" samt varit volontär på katthem och tagithand om två kattfamiljer via KKS.

Om en vecka blir jag - tillsammans med min flock - inneboende i Halland. I ett av uthusen där bor en vildkatta som självmant flyttade in för ca ett år sedan, min hyresvärd ser till att hon får mat och färskt vatten. Men man kommer inte närmre henne än fem meter.

Nu hörde jag att hon troligen är med småttingar, jag frågade då om det syns mycket och han sa att det är dax å leta kattungar inom kort, så en abort-kastrering är antagligen försent (även om ungarna inte är födda än vad jag förstår - jag bor för tillfället 52 mil bort så jag vet inte så mycket).

Jag frågade om det är okey att jag ser till att ungarna blir tama å får egna hem och att mamman steriliseras - hyresvärden sa att jag får göra vad jag vill, det är ju en vildkatt…

Grejen är att jag är lååååååångtids-sjukskriven å lever på existensminimum och de få slantar jag har går till mina tre egna hittekatter och min fd avlivningshotade hund..

Finns det någon fond eller liknande som kan bidra med pengar till TNR för hemlösa katter?

Sedan är jag jätte tacksam för tipps om hur jag ska gå tillväga med ungarna och mamman för att få ungarna tama etc?!

Min plan är att om dom inte fötts än försöka vänja kattmamman vid mitt sällskap (sitta i uthuset, småprata med henne, locka med tonfisk etc) så att hon börjar slappna av så jag kan få komma lite närmre, sedan hoppas att hon föder ungarna i uthuset och då stänga in henne där med dom på nått sätt (så hon inte flyttar dom etc) och ägna mej åt ungarna så de blir tama, hitta hem åt dom när de är flyttredo, sterilisera henne och låta henne leva som vanligt sen..

Alexej
0

Risken för att hon flytta på ungarna är alldeles för stor. Fånga in henne så snart som möjligt och ta in ungarna sedan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Du kan söka bidrag via Billy Hittekattsförening eller Chickas minnesfond. Du hittar mera information i den här länken. Bidraget får man när man lämnar in kvitto på att kastrering skett (OBS det kallas även kastrering när det gäller honkatter).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

Du kanske kan ta kontakt med någon katthemsförening i närområdet. Vet inte vad det finns i Halland. Halmstad har visst något tror jag. Kanske kan du få råd och ekonomisk hjälp därifrån. Viktig är att katthemmet stöder TNR och skygga katters överlevnad.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[neveragain]
0

Om hyresvärden även är fastighetsägaren så kan du påpeka för honom att han enligt miljöbalken är skydlig att förhindra "sanitära olägenheter". Om du påpeker att en katt som förökar sig snart kan upplevas som en sanitär olägenhet och att en skyddsjägare inte heller jobbar gratis (samt att det nuförtiden krävs tillstånd från Polisen för avskjutning av förvildade katter) så kanske han inser att han kommer billigt undan med en kastrering ;)

Du hittar en massa info om TNR på Göteborgs Katthjälps hemsida, även en bra artikel om dräktiga honor och TNR: http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=35&Itemid=118

Roslyn
0

Chickas Minnesfond ger ej längre pengar till kastrering tyvärr. Försök få ihop pengar genom facebook eller liknande. En honkattskastrering ,vacc + iIDF kostar runt 1200 lite runikring. Kanske billigare på landet.

Hoppas du kan få hjälp någonstans. Tycker det är jättebra att du engagerar dig i katten.

Mvh Anette