Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2066 ggr
Kaliber
0

Blanda katter hux-flux...

Efter att jag blev påhoppad i den här tråden, så skulle jag vilja höra med er hittekattsfolk hur ni resonerar i frågan. När vi tog hem hittekatten Alice hade vi henne i eget rum tills veterinär undersökt henne. Sedan fick hon träffa våra egna fullvaccinerade katter.

Kanske naivt gjort av mig? Jag tänker att vi kan åka på skabb och mask (mask fick vi, men har avmaskat två omgångar nu) men hur stor är smittorisken egentligen? Som privatperson har man ju sällan möjlighet att sätta en hittekatt i karantän…

Borde vi privatpersoner helt låta bli att hjälpa hittekatter i nöd?

Kaliber
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Många har ju sina katter fritt ute och då är väl smittorisken lika stor?

[Sweety92]
0

håller med dig Kaliber, är det ungar man har hemma kanske man ska vara lite försiktigare iom att alla inte är vaccinerade (om man har mamma med ungar tex) men annars om katterna är fullt vaccinerade så tror jag att efter en koll hos vetten och lite strong hold så är det fritt fram :)

sagan
0

#0 tyvärr är det så att många inte har så stor kunskap kring smittor som dem tror. Många tror att det är "hittekatter" som vistats ute som bär på smittor när det oftast är tvärtom. Innekatter är inte lika resistenta som utekatter. Det är oftare katter från större katterier som bär på smittor, raskatt/huskatts avel. Inte enskilda katter. Och det en hemlös kan bära på är oftast inget som är livshotande.

Kaliber
0

Okej, då är ni på samma linje som mig.

Känns som overkill att börja testa för fiv/felv och alla möjliga kattsjukdommar innan man vågar ta in en katt i nöd, samtidigt som jag självklart är väldigt rädd om mina egna älsklingar och inte vill utsätta dom för smittorisker.

När jag tänker efter så har jag hört mer om större katterier som dragit på sig en massa otäcka sjukdommar gm importkatter osv, än att hittekattsfolk gjort det.

sagan
0

#4 Tror inte att Fiv & FeLv är allt för vanliga dock. Men kan inte vara helt säker. Sällan jag hört att katter har Fiv eller FeLv i alla fall. Men FCoV (Feline Corona virus) är mer vanligt och det finns överallt i dagens läge så det är nog svårt att undvika. Detta också tidigare mer i katterier då katterna smittar om varandra. Medans utekatter gräver ner och inte smittas/smittar på samma sätt. Därför var det tidigare mest raskatter som hade FCoV. Men nu är det mer vanligt med innekatter samt flera så blir det mer av FCoV också. Och jag tror det kan vara svårt att bli av med det. Då det krävs en hel del jobb som ingen i katterierna där avel förekommer verkar vilja göra/finns inte möjlighet/för dyrt ned sanering. Dock tycker jag att det är konstigt att man inte testar för det också innan man parar, för det kan också ha en dölig utgång för vissa.Obestämd

Alexej
0

#0 Skulle inte ta illa upp. Bara det vanliga. En del raskattägare är så rädda om sina katter att de inte ens vill klappa en "vanlig" katt. Läste på en annan sajt om en raskattuppfödare som ville vara jourhem för ett katthem men krävde först att katten då skulle vara genomtestad. Sedan var hon sur att katthemmet sa nej. Inget katthem har råd att betala alla tester som man kan göra för en katt för att sätta den sedan på ett jourhem med raskatter.

Smittorisken är ett problem och det finns katthem som har fått kattpesten osv på katthemmet. Jourhem är ännu mer utsatta för just karantänbiten är inte lätt att genomföra. Jag vet att jag utsätter mina katter för en del faror när jag tar in nya katter. Många nya har diaré och jag vet inte vad som ligger bakom. Jag har en hane från Malmö med misstänkt clamydia. Kattsnuvan är vanligt både på ungar och vuxna men som tur lätt att behandla.

Jag har mitt badrum som karantän och jourkatter instängda i sovrummet. Mina egna katter är utekatter. Och jag använder mycket Virkon och försöker allmänt ha så rent som möjligt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kaliber
0

#6 Det var bra råd!

[sakring]
0

#10 Jag tror du överdriver det här med raskatter. De flesta som har raskatter har också huskatter, som jag exempelvis. Mina katter får också vistas utomhus och jag har inga problem med att klappa andras katter heller  för dn delen. Men å andra sidan så är mina katter vaccinerade mot kattpest och kattsnuva.

KajsaN
0

För en uppfödare kan konsekvenserna bli mycket stora om man får in smitta i katteriet.

Man kan inte ta emot/skicka iväg katter på parning, inte sälja/köpa katter, inte ställa ut katter t ex. Man kan helt enkelt inte bedriva uppfödning öht, så det är väl inte så konstigt att en uppfödare är försiktig.

#6 Jag har innekatter. Jag klappar inte främmande katter. Visst, jag är ganska pjoskig men "better safe than sorrow". :-)

[neveragain]
0

Om alla resonerar som hon i den tråden TS länkar till blir inga katter räddade från ett hemlös liv.

Klart det finns en del risker men har man katten i ett avskilt rum och tvättar man händerna och byter man kläder innan man går in till hittekattens rum, i ca 14 dagar så är det i princip bara kattpest man ska vara rädd för, OM dina tidigare katter inte är vaccinerade. Får hittekatten under tiden en ordentligt hälsokontroll med ev blodprov om så anses nödvändigt, blir vaccinerad och avmaskat mm så är risken för smittsamma och farliga sjukdomar minimalt.

sagan
0

#9 Vad är det för smitta du menar? Vad för smitta kan vara förödande för katterier? Om katterna är vaccinerade. Kattsnuva, kattpest, Klamydia, calicivirus m.m För finns det så mycket mer som är förödande så har jag missat det tydligen. Och skulle vara glad om du kunde upplysa mig Glad För mer kunska är alltid bra.

KajsaN
0

#11 Hmm… jag kan inte se att jag skriver om förödande smittor.. Jag skriver om stora konsekvenser för ett katteri - det är inte detsamma som stora konsekvenser för katter (i form av svår sjukdom eller död). Det kan alltså räcka med "mildare åkommor" som skabb, mask, diarréer etc.

Sen ger inte alla vaccin alla katter ett hundraprocentigt skydd.

UlrikaD
0

För mig beror det nog helt på vilken katt jag tar in.

Om det kommer en katt direkt från gatan så vill jag nog ha den vet.kollad och skabb.kollad först. Sen karantän i eget rum en stund innan de får träffa mina andra katter.

Men när jag t.ex fick hit en ensam kattunge som bott någon vecka i ett annat hushåll och börjat känna sig trygg med de katterna. Den bebisen kunde jag inte sätta i karantän, då hade hon ju känt sig helt ensam och övergiven.

Så hon fick en extra skabbkoll bara och sen fick hon flytta ihop med de andra.

sagan
0

#12. Var nog bara mitt utryck på stora konsekvenser du skrev då jag inte ser att några av dessa "mildare åkommor" inte går att få bukt på innan man släpper ihop katterna. Allt går att behandla. Men visst finns det diarrer som har en bakomliggande orsak. Som Corona, Gardia samt någon till. Men det finns oftast i det egna hemmet redan. Så jag ser inte att det kan vara så stora konsekvenser av att ta in en hemlös Oskyldig Oavsett vad man har för katter hemma. Uppfödning eller bara en massa egen Flört Om inte vaccinet ger 100% skydd så är inga katter säkra mot något även om du inte tar in någon katt som är hemlös. Mask kan du dra med dig utifrån på skorna, samt att katter alltid har spolmask latent. Men men, det är bara mina tankar!

Marita-L
0

#0 Jag tycker att alla människor skall försöka hjälpa djur i nöd Glad

Det finns så många sjukdomar och nästan alla kan man behandla, det som är ..är ju om man har många katter för då kan det bli väldigt kostsamt att bli fritt i från olika smittor…kanske t.o.m måste flytta och placera om katter som kanske blir kroniska bärare..

Men smittan som man kanske har mäst respekt för speciellt för dom som har många katter är nog ringorm och det är väldigt vanligt på djur som har gått ute i stallbyggnader osv tex ladugårdskatter.

Har man bara någon enstaka katt så behövs inte så mycket utan det kan själv läka.

Men miljön runt om tar tid på sig att bli av med detta..en liten por kan smitta ner ett helt katteri.. och hur mycket kan inte lägga sig i golvlister osv för att sedan ploppa upp igen så man är inte fri från detta 100% förren det har gått 5 år sägs det.

Har man många katter så pratar vi flera tusentals kronor med behandlingar och sanierningskostader , renoveringar och möbler som man måste kasta osv..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Imasy
0

Jag är mest rädd för att få in ringorm. Jag vet inte vad jag skulle göra om jag fick in det.

Jag vet bara att jag inte skulle ha råd att betala alla dessa veterinärkostnader plus alla möbler man eventuellt måste kasta.

Och för att inte tala om allt saneringsarbete.

Även om djurens vård skulle betalas av försäkringen till viss del så täcker inte hemförsäkringen sådana "skador" vad jag vet.

sagan
0

Vad gäller ringorm är det mer ovanligt än vanligt. Och det är inte så illa att man måste kasta möbler som det står överallt. Det viktigaste är att man har ett utrymme där man sanerar och har sina djur under behandlingstiden. Samt att man sanerar resten av lägenheten som sig bör. Man kan få behöva hålla på en längre tid dock.

#15 Att det är vanligt bland stall/ladugårdskatter vet jag inte var du har fått det ifrån. Flertalet av mina bekanta har katter som är ute i stall/ladugårdar och har än idag inte ringorm. Dem är både ute och inne. Ringorm så vitt jag vet är det oftast barn som smittar katter med och marsvin. Hur många har fått in hittekatter här med ringorm? Så kan man säkert se hur vanligt det är. Jag har inte hört om någon hittekatt som kommit in med det för att den vistats ute. Däremot av barn och marsvin har jag hört.

Imasy
0

Som jag har fattat det så är det ganska vanligt. Vet en del som tror sig fått hem det via utställning, köpta katter, katter som varit på parning etc.

De som har berättat om hur de tvingats sanera har fått kasta/magasinera massor av möbler, främst sådana som r gjorda av textilier.

Sedan så kan ju denna svamp/sporer eller vad de nu heter leva i upp till två år och blossa upp igen.

[neveragain]
0

Ringorm är inte vanligt MEN har man fått hem det så är det jobbigt att få bort den ur miljön… det är ingen farlig sjukdom men ganska jobbigt för ffa unga individer och de som har försämrat immunförsvar, både djur och människor.

SVA har väldigt bra info om ringorm: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Ringorm/

sagan
0

#18 Jag antog att vi pratade om att ta in hemlösa katter utifrån och där var många rädda för smittor från dessa. Det är det jag utgår ifrån. Och det är mindre vanligt att dessa katter bär på det. Samt ladugårdskatter/stallkatter. Vad gäller utställningar, köpta katter eller dem som varit på parning vet jag inte mycket om. Kanske det då är mer vanligt bland raskatter med ringorm? Har inte hört att det är så vanligt bland dem heller. Det skulle ju vara intressant att veta hur vanligt det är i så fall? Men det är fortfarande människan samt marsvin som är största orsaken till att katter får ringorm. Och då borde man ju undvika att ta hem folk eller skaffa sig marsvin. Och inte se att det är "hittekatten" som kommer med smittan. 

#19 Allt som står på sva´s hemsida är inte behövligt att göra. Men många människor blir rädda och slänger ut allt. Vet dem som haft ringorm för barnen smittat ner katterna och det är svårare att få bort det på djur. Men dem slängde ingenting och detta var för 4 år sedan. Utan sanerade efter konstens alla regler och hade katterna i karantän i några månader. Hade skyddskläder på sig vid kontakt med dem. Så det är inte alls nödvändigt att kasta bort eller magasinera. Det är många som blir uppjagade över just ringorm. Fast det inte behöves.

piamaria
0

Jag fick in ringorm med en hittekatt för några år sedan. Antingen hade jag tur eller så är det här med ringorm överdrivet. Idag skulle jag med min erfarenhet av det inte göra något åt det mer än smörja med salva om jag fick in en katt med ringorm. Medicinen mot ringorm är väldigt giftig. Inget jag vill utsätta mina katter för i onödan. Katten blir fri från ringorm utan att man gör något men det tar några veckor. Det tar det även om man medicinerar med livsfarlig medicin. Medicinen man hade då var i alla fall farlig att ge.

Självklart städade jag extra mycket. Torkade av med/sprayade med Virkon S  men jag slängde inget. Inte möbler, inte klösträd, inte något. Och jag isolerade inte ens katten jag tog in eller den andra katten som fick det, en äldre katt. Det drabbar oftast yngre katter och sjuka eller gamla katter. Ingen av dom andra katterna fick det.

Jag har hört att sporer kan finnas kvar i 1,5 år, inte i 5 år som det står i #15.

sagan
0

#21 Jättebra att du skriver detta. Det går att bli kvitt utan att behöva sanera mer än det du skriver. Att ha katterna åtskilda är eg att man slipper sanera hela lägenheten, huset och bara fokuserar på det rummet dem befinner sig i. Men det är naturligtivis bättre för katterna att få vara överallt. Och då får man städa lite mera bara. Är dock osäker på att det tar så kort tid som några veckor. Men det kanske är individuellt?

Imasy
0

Men om ni då tänker er att en uppfödare får ringorm via en hittekatt, då är man ju gaska körd för lång tid framåt i sitt avelsarbete mm.

Så jag tror inte att de som har raskatter anser sig vara för fina i kanten för att ta en huskatt just för att det är en huskatt. Snarare att det är en massa planer, ekonomisk förlust etc som går i stöpet.

Nu kan man ju få in smitta i hemmet endå, men jag kan förstå de som inte vill ta några risker i onödan.

[neveragain]
0

Inte konstigt att världen ser ut som den gör när man prioriterar på det viset som Imasy beskriver här ovan…

Imasy
0

Du får ju gärna utveckla det där lite mer.

piamaria
0

#22 Tiden det tog innan det läkt ut är jag lite osäker på, därför jag inte specar den mer. Kan ha tagit ett par månader eller så, minns som sagt inte. Det är ju några år sedan det hände. Det kan ju också vara som du skriver, olika från katt till katt kanske, jag vill minnas det gick över ganska snabbt på den yngre katten men tog lite längre tid för den äldre som drabbades hårdare.

Men det jag minns är att jag tog in en familj efter ca ett år och ingen av dom fick ringorm. Det var inget planerat utan en familj som ingen annan kunde ta in. I stället för avlivning tog jag in den och det gick som sagt bra.

sagan
0

#23 Enligt ditt inlägg tidigare så fick dem ju ringorm via utställninar samt parningar eller köpta katter. Så är dem så rädda för det så borde dem ju inte ta dem varken på uställningar, parningar eller köpa ny katt. Och då är man väl också "körd" för lång tid framöver, eller har jag fel? Så förstår inte riktigt logiken Obestämd Dem har ju katter på utställningar, parningar och köper in katter mer än dem tar in en hittekatt! Så risken verkar ju större då än att ta in en hittekatt.

martdat
0

enligt min vette så finns det olika sorters ringorm,den vanliga man får från korna, o som även människor får, det är hyffsat lätt att bota, det har jag hafft både på oss o en av katterna, en bara, han smittade inte resten,,

sen finns det en ringorm som är mer specifikt för katt som är mer agressiv. den fick en väninna in o det smittade ordentligt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

piamaria
0

Har också läst att det finns olika sorters ringorm. Katten jag tog in som hade det sprang på gatorna i en stad. Han kan ju komma från landet för det men det är nog inte särskilt troligt.

Imasy
0

Jag har inga siffror på hur många procent som drabbats etc. Det går ju troligen inte heller att spåra källan alla gånger heller med säkerhet om vem som smittat vem.

En teori jag har att detta smittar mellan raskatter är för att så få vågar ta in en katt från gatan som inte är genomkollad av veterinär. Kanske skulle smittan öka om uppfödarna hjälpte hemlösa parallellt med uppfödningen. Kanske inte. Vet inte heller om någon har "testat" heller.

Men i första hand anser jag mig ha det största ansvaret gentemot mina egna katter jag redan har hemma. Jag vet inte hur uppfödare resonerar i allmänhet, mer än de jag känner.

Imasy
0

Sedan så kan ju en katt vara bärre av ringorm utan att det brutit ut /syns på just den katten har jag förstått det som, och som i sin tur smittar katter utan att man vet om det förräns det är försent.

martdat
0

ja sporerna är ju så små så de ser man ju inet om det inte börgat gå på huden, det är ju pga sporerna som man ska kasta textiler får att vara säker .

jag har tagit in katter till  från gatan, de har bott i köket ett par dagar så jag sett om de verkar ok, men skulle jag behöva ta in en katt som verkligen ser sjuk ut så skulle jag inet våga utan tester för fiv/felv i allfall.  Man tar ju alltid en risk att ta in till sina egna, jag har tagit risken då jag inet kunnat låta dem gå ute. skulle man aldrig chansa så skulle inte många katter bli räddade. Men jag har full respekt för de som inte vågar. i ett hem har man ju inte vad som behövs för en säker karantän,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

UlrikaD
0

Vet ju inte hur ringorm fungerar på katt, men på chinchilla är det tydligen jättesvårt att bli av med. Sen blir det utställningsstopp i massa månader, samt inga sålda chinchillor under den tiden.

Imasy
0

Som jag har fått berättat för mig så är det jobbigt att få bort det på katt också. de måste testas, behandlas, hållas isolerade osv utöver all städning hemma.

Har fullt sjå att vardagsstäda, så skulle jag dagligen behöva sanera hela hemmet under en viss tid skulle jag nog bryta ihop.

Sedan så måste ju katterna hållas isolerade från andras katter, utställning osv. Inga ungar kan säljas osv.

Sedan så undrar jag om man kan åka hem till andra med katt/päljsdjur under en viss tid? Även om jag går loss med klädrullen innan jag åker någonstans så stannar ju alltid ett eller annat hårstrå kvar på kläderna.

Issa
0

Av de över 3000 katter vi tagit in har "peppar, peppar" ingen haft ringorm tack och lov. Däremot fick vi in en hona med kaninskabb och den fick vi bada i speciellt medel så var den saken klar. Hon hade gått där det fanns utekaniner. Går man på husdjursmässor och klappar på knainer ska man nog tvätta sig ordentligt när man kommer hem innan man tar i sina egna katter.

Issa
0

Kaninskabb = mjällkvalster

Senalena
0

Jag fick in ringorm med en kattfamilj från en koloni för ca 8 år sedan och jag höll nästan på att få panik när jag började läsa på om ringorm. Till på köpet berättade en bekant att någon hon kände hade varit tvungen avliva sin katt pga ringorm ca 6 år tidigare.

Höll på att städa ihjälp mig till en början, ända tills jag pratade med en familj som också haft ringorm och som inte städade något extra. De påstod att det försvinner av sig själv i omgivningen inom mindre än 1 år. De hade även tagit hand om ytterligare en katt efter 8 månader och den fick ingen ringorm. Vet några barn som haft ringorm, deras familjer städade inget extra och ringormen kom inte tillbaka på barnen efter behandling. Familjerna hade katter, men hade inte sett att de var sjuka.

Katterna med ringorm smittade inte de andra katterna här och efter mindre än två månader gick det inte att se att någon av dem haft ringorm. Som jag ser det är ringorm inget farligt, gör inte så mycket ifall man skulle få in det i hemmet, men förstår att det finns rädsla för det bland uppfödare som är i en helt annan situation än en familj med en eller ett par katter och som inte bedriver uppfödning. Jag tog inte in nya katter på ca halvåret och inga nya katter blev smittade här.

[Sweety92]
0

Jag fick in ringorm med nåra katter från en koloni i fjol…de såg fruktansvärt komiska ut men som nån sa så är medicinen farlig  och inget jag ville ge då det var en digivande hona med ungar som var drabbade… Men vi behandlade med salv och det tog ett tag men det gick bort :))