Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 8437 ggr
Lillan7704
0

Pälsbollarna Höganäs *ny tråd*

Den andra tråden hade blivit lång och gammal, så jag startar en ny…

Ni som har följt oss på vägen vet att det första fallet som vi fick var det hos den sjuka mannen i Ekeby med alla kattungarna. Efter det så bildades Pälsbollarna och mycket har hänt sen dess.

Vill du hjälpa oss? Du behövs!

Vi har många katter som behöver permanenta hem och vi söker akut efter jourhem till våra skyddslingar! Antalet hemlösa och på annat sätt utsatta katter bara ökar, men jourhemmen räcker inte till, så vi är tyvärr tvugna att säga nej till att ta emot katter ibland. Katter som så otroligt väl behöver få komma in i värmen..

Josefa har öppnat sitt hem och hjärta för väldigt många kattungar under tidens gång och där med räddat livet på dem. Hon behöver permanenta hem till dessa!

Vi har nu öppnat ett konto på Djurkliniken i Ängelholm hos veterinär Henrik Björkenfeldt. Henrik är en mycket duktig veterinär som tar emot skyggisar med öppna armar och ser dessa som en utmaning istället för en plåga som vissa andra veterinärer gör.

Bankgiro tll Djurkliniken är:

5176-1880

Det är viktigt att du märker betalningen med Pälsbollarna!

Vi har även ett gåvokonto på Swedbank där vi tar pengar till tex mediciner, bensin vid transporter osv. Alla pengar går självklart oavkortat till våra katter!

Clearingnr:

8214-9

Kontonr:

914476171-6

Inget bidrag är för litet! Allt gör skillnad! Hjälp oss att hjälpa!

Pälsbollarna i Höganäs

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 2 juni fick vi oväntad tillökning! 4 små underbara bebisar föddes. 3 pojkar och en flicka vad vi kan se.. =)

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0

En hög med bebisar.. =)

Pälsbollarna i Höganäs

lillmymlan
0

Vilken underbar mamma i #1. sköldpadda och allt Kyss bebbarna är fina med såklart!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

kattassen
0

Nu har jag låst den gamla tråden och så fortsätter rapporteringen här!Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[GunillaR]
0

# 2 - Åhh vilken härlig bild med en hög bebbar Glad

gulliver
0

Åh, vilka fina små snuttisar Skrattande.

Lite märkligt är det allt när det bara finns en flicka i kullen. Vi har nu två kattmammor med fyra ungar varav tre pojkar och hade nyligen en mamma också med fyra ungar varav tre pojkar. Jag menar att jag tänker på artens överlevnad, borde vara fler flickor då?

kattassen
0

#6 Kanske någon som ser ovan ifrån att beståndet är överflödigt bland huskatterFlört Naturens sätt att begränsa sig

Nej skämt åsido, det är lite märkligt statistiskt sett.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Naquita
0

här har det varit tvärtom, 90% flickor i kullarna. två mammor har fått 4 flickor var o en fick 2 flickor och 1 pojke:( tur de föddes inne!

xray
0

Idag har vi stor sorg här i Höganäs. Vår underbara tjej Mirris fick somna in vid middagstid.

Efter ett tufft liv i ett missbrukarhem, där hon blev skjuten i höger skuldra och sedan övergiven i kylan, kom hon till oss i Pälsbollarna. Vårt sociala geni… Och trots att sjukdomar och problem drabbade henne gång på gång, så var hon lika kelen och nyfiken på livet. Tyvärr drabbades Mirris av artros i framtassarna, och det utvecklades i en rasande takt.    Vi tyckte att hon hade lidit nog, och tog det tuffa beslutet att nu fick det räcka.

Resan till veterinären kändes otroligt lång. Mirris konstant jamande i transportburen, och jag med tårarna rinnande. Efter besöket hos vetten var det fortfarande hon och jag, men nu låg hon tyst i min famn och mina tårar rann fortfarande. En underbar liten tjej har somnat, och slipper äntligen all smärtan. Nu är det jag och Lillan som lider och saknar henne enormt.

Vila i frid älskade Mirris!!

Pälsbollarna i Höganäs

Sabbekatt
0

GråterGråterGråter

Sov gott, lilla kisse.

Josefa
0

Men lilla tösenGråter

Tröstkramar till Pälsbollarna

Lillan7704
0

Hon är djupt saknad! Även om jag har många fler kissar här hemma känns det väldigt tomt i soffan nu ikväll…. Gråter

Pälsbollarna i Höganäs

lillmymlan
0

Sussa gott missen och tröstkramar till er Lillan och xray!

*Nalle Puh*

Debattia
0

Skickar tröstekramar till er och en sista hälsning till kissen som nu lever gott i regnbågslandet…

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

xray
0

Så¨sitter man här i värmen som en sårad krigsveteran igen. Har börjat en medicinkur på ett gäng kisar som vi tagit in, men dom var inte riktigt inne på samma tankebana som jag….

Första grabben gick så otroligt lätt. Andra kissen var inte riktigt lika glad, och tredje…. SUCK!!! Lyckades få tag i henne, och hade tabletten i handen, när jag helt plötsligt hade en grizzlybjörn hängande på baksidan av låret!!!! Han började tugga från foten och fortsatte sedan att klättra och bita uppför hela benet!!!! Snacka om att visa vem som bestämmer!!!! Det var bara att fly fältet och låta Lillan agera sjuksköterska.   Men skam den som ger sig!! Med hjälp av Lillan fick även denna madam till slut i sig medicinen.

Alltså sitter jag här nu och ser ut som om jag har gosat med en kaktus!Obestämd Har påbörjat en rejäl kur med penicillin (igen). Och mina planer inför medicineringen ikväll handlar om riddarrustning eller nåt liknande. Och nästa tanke är… om jag ser ut så här efter första dagen, hur är det då när vi är färdiga efter 10 dagar?!Skrikandes

Pälsbollarna i Höganäs

Ankie
0

men Mirris då, sov nu i ro :( så ledsamt…

Hawknestgrove
0

ja passa dig….. så här såg ju jag ut för 3 veckor sen….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Debattia
0

Det låter farligt att vara kattsamarit i Höganäs.Hur går det med de andra kissarna.Har tyvärr inte kunnat engagera mig så mycket gällande Tiger och Lillen,haft fullt upp med  en massa annat skit.

Debattia

Delfinen
0

Vila i frid lilla Mirris Gråter

Lillan7704
0

http://hd.se/lokalt/hoganas/2010/08/06/katter-lamnade-att-do-i-plastpasar/

Detta är det färskase som hänt i Höganäs….

Pälsbollarna i Höganäs

Ankie
0

men snälla nån vad är detta??? Hur i hela London är man funtad om man kan vara så jävla kallhamrad, fy fasiken säger jag bara…..

Stackars stackars ungar…… GråterSkulle man få tag på dessa som gjort det så kan jag tala om att jag skulle smocka de på näsan så den blev både röd å blå å dra de i öronen så de nästan gick av….. Jädra idioter, usch å fy…..

Martina747
0

jag grät när jag läste artiklern VAFAN är det med människor jävla idioter.

martdat
0

undrar hur katterna hamnade i lägenheten, ,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lillan7704
0

Vad menar du?

Pälsbollarna i Höganäs

martdat
0

jo om de kastades från en balkong så tillhör väll antagligen balkongen en lägenhet, och om det nu finns en ägare och hon inte vet vilka som kastade så var det väll inte den lägenheten där hon bodde,, altså har några okända tagit en mamma med fyra unghar och burit in till sig själva elr dyl och kastat därifrån, låter lite märkligt, om du förstår hur jag menar,,rörigt,

martdat
0

aha, från en balkong togs de,står de ju,, skumty men det kanske var markplan,,.

Gullimat
0

Vems var balkongen????? om ägare fanns. Hur kom dom till den balkongen om det inte var ägarens, var dom stulna från ägaren??

Mycket märklig historia.Förvånad

Sabbekatt
0

Jag tror att martdat har blandat ihop trådarnaFlört. Det är lätt gjort när man följer många trådar samtidigt.

hairballs
0

Som jag förstod det hade någon klättrat in på en inglasad balkong och snott katterna när ägaren inte var hemma. Balkongen hade några centimers öppning för vädring. Så det var inte inbrott i lägenheten men på balkongen.

Sabbekatt
0

Hmmm…..
Det är tydligen jag som inte läser ordentligt. Katterna togs från en balkong….

Jag ber om ursäkt, martdat Skäms

Lillan7704
0

Katterna låg ute på en inglasad balkong på markplan. En ruta stod öppen med 3-4 cm för att katterna som låg där inne skulle få lite luft. När damen som bor där sedan kom ut på balkongen så stog fönstret helt öppet och katterna var borta.

Ingen hade behövt klättra in, bara öppna fönstret och sträcka sig in och ta katterna.

Pälsbollarna i Höganäs

Gullimat
0

Det känns ännu märkligare att någon kan ta ens katter fast man är hemma. Hemsk historia hur det än  har gått till

TamlinsMatte
0

Kanske dags att göra en anmälan i alla fall om inte det gjorts? Det står ju att ingen anmälan inkommit till polisen…

Delfinen
0

Hur säkert är det att någon har tagit dom? Kan ingen bara ha öppnat, gått därifrån och missarna hoppat ut på upptäcksfärd och sen eventuellt inte hittat hem igen, blivit rädda och gömt sig eller liknande?

Debattia
0

Mycket bra artikel i HD i dag !Gratulerar !

Debattia

TamlinsMatte
0

#34 I två plastpåsar??

Delfinen
0

# 36 Sorry, hade nog lite för bråttom när jag läste. Missade det där med platspåsar Skäms

Lillan7704
0

Det är faktiskt två polisanmälningar gjorda. En från den gamla damen som äger katterna och en ifrån det par som körde på påsen med kattungarna. Varför detta inte syntes i polisens register när HD ringde dom vet jag inte.

Här är länken till artikeln som var med i HD idag. =)

http://hd.se/hoganas/2010/08/12/palsbollarna-far-mer-och-mer-att/

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0

Vet inte varför det inte går att länka… Ni får klistra in den i ett nytt fönster…

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0

Tack Debattia! =)

Pälsbollarna i Höganäs

lillmymlan
0

Himla bra artikel Kyss

*Nalle Puh*

Gullimat
0

Jättebra artikel. Sånt här gör en riktigt upprörd och ledsenGråter Hoppas dom snart kan få tag på rötäggen i Höganäs

Lillan7704
0

Har tyvärr inget nytt att komma med angående idioterna som härjar här i Höganäs… Inte mer än att det troligtvis är 4 killar i 15-års åldern. Två svenska och två utländska.

Sen har jag en fråga… Har startat en annan tråd om detta men frågar även här.

Har ni någon erfarenhet av Skånkatten? Vill veta det mesta då vi nyligen fick kontakt med en kvinna där och det verkar lite skumt tycker vi…

Pälsbollarna i Höganäs

Debattia
0

Har det ordnat sig för alla kattungarna?

Debattia

Lillan7704
0

Ja Debattia, det har det! Tack och lov! =)

Pälsbollarna i Höganäs

Tiana
0

Hej Debattia!!! Har det ordnat sig för dig?

Lena
0

Det ver n bra artikel som skrivits om eran verksamhet!

Vi här på Hittekatter har varit dåliga på att sponsra Pälsbollarna i Höganäs. Om jag förstått tjejjerna rätt har det inte kommit några bidrag alls som de kan härröra från medlemmarna på Hittekatter. Däemot har föreningen fått bidrag från andra håll för sin verksamhet.

Hemskt att det ska vara så mycket otäckt som händer katterna i Höganäs. Jättebra att ni är ute på skolorna och pratar! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lillan7704
0

Tack Lena! =)

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0

Har idag kastrerat och id-märkt 3 honkatter och 1 hane! Känns jätteskönt men nu är det ett STOOORT hål på vettekontot… Om någon har lite extra slantar tar vi tacksamt emot dom!! =)

Pälsbollarna i Höganäs

xray
0

2 av våra underbara kissar har flyttat till sitt nya gemensamma hem nu ikväll. Kan bara säga att saknaden efter dom är redan stor.

Det är ju katten också att man ska vara så blödig, men det blir ju som ens barn. Fast att jag vet att dom kommer till ett kanonställe och kommer att få det helt underbart, så sitter gråten i halsen. Jaja, bit ihop… Fler kissar väntar på att komma in ifrån höstrusket….

Lillan och en kompis till henne är på kattjakt nu i kväll. Hoppas på god jaktlycka!

xray
0

Idag är det dags för ny kattjakt. Ett helt gäng kattungar och mamma katt….. Riktigt akut eftersom minusgraderna har tagit ett ordentligt grepp om Skåneland nu. Rynkar på näsan

Tack och lov har en kattängel lovat att ta hand om alla kissarna, så hem är fixat redan. Skrattande Håll tummarna för god jaktlycka!!

Ha en bra lördag allihopa!

Pälsbollarna i Höganäs

Tizzla
0

Lycka till! *håller tummarna*

xray
0

2 sötnosar inne i värmen….. Snacka om att ha dåligt samvete när vi lämnade stället, men det var helt omöjligt att hitta fler katter i mörkret. M a o jakten går vidare en annan dag….

lillmymlan
0

Härligt att 2 är inne… Kyss

*Nalle Puh*

Tizzla
0

Skönt med 2Glad…hoppas det går bra med resten nästa gång!

xray
0

Har varit och hämtat en liten kissemisse i en by utanför Höganäs nu i eftermiddag. Nedkyld och mager…. men herre gud så social! Hade den kunnat så hade den suttit under skinnet på mig.      Just nu ligger den nedbäddad i en stickad tröja och med en varm riskudde under sig för att få upp värmen. Stackars liten!!! Vilken jäkla början på livet!!!!

Pälsbollarna i Höganäs

lillmymlan
0

Härligt att ni tog hand om den lille missen, även om den vill vara under skinnet på dig Tungan ute

Kram och va bra ni jobbar!

*Nalle Puh*

xray
0

Tack så mycket! Och det samma får man ju säga om er, som ni sliter i kolonin.

Kram på er!

Pälsbollarna i Höganäs

Sagolika
0

Har pälsbollarna någon kattfälla att låna ut? Behöver den för att fånga in Örkelljunga-katten och har en som kan köra fällan från Helsingborg till Örkelljunga imorgon kväll.

Lillan7704
0

Den är redan utlånad tyvärr! =(

Pälsbollarna i Höganäs

Gullimat
0

Hoppas kisen nu är uppvärmd under skinnet på xray, tur ni hittade den lille stackaren.

Synd med fällan, skall den användas just nu, annars hade den behövts när både hem och transport är fixat

Lillan7704
0

Grejen är den att fällan används VARJE dag, även dagtid, av ett par personer som föröker få in två kattungar i 5 -månaders åldern. Dom gäckar oss hela tiden, jag har varit med ett par gånger kvällstid, men fällan står utställd även på dagarna… Och det är lite kris att få in dom! Jag har mamman här, henne fick vi in, men jag kan inte behålla henne här. Vi har gjort i ordning i ett stall hos en kompis, med värme och allt, men vi vill inte sätta en av dom ensam där utan måste få in en till för att kunna flytta dit dom. Ja givetvis helst båda ungarna då så klart!

Ska prata med tjejerna om dom kan vara utan den i ett par dagar… Om det fortfrande behövs??

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0

Måste bara få lägga upp en bild på vår Atlas…. Så här såg han ut innan…. Mager och i allmänt dålig kontition….

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0

Så här ser Atlas ut idag. Efter lite omvårdnad, medicinering och mat i magen. <3

Lite dåligt kort, men det visar i alla fall en katt med betydligt mer kött på benen! 5,5 kg till och med! =)

Pälsbollarna i Höganäs

persikahallon
0

#64 vilken snygging han har blivit! Kyss har pälsbollarna nån hemsida för sina bollar? hittade mest länkade sidor på google och en under konstruktion. är det den som finns?

Lillan7704
0

Ja, den är under konstruktion… Vi har så mycket att göra att vi hinner inte riktigt med allt… :-(

Men det kommer! =)

Pälsbollarna i Höganäs

anebit
0

#63 , #64

Lilla gubben så mager du var, men så fin du blivit.

Du tillhör de få som haft turen att komma in i värmen och få mat och vård.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Debattia
0

Önskar er fortsatt Lycka till med Pälsbollarna i Höganäs. Pälsbollarna i Helsingborg kommer nu  bli nerlagt för jag vet inte någon som kan ta över.

Debattia

gustafsson38
0

68..va då nerlagt?

xray
0

Tack så mycket Debattia. Vi ska kämpa vidare i din anda…. Glöm inte bort oss bara, vi behöver dig fortfarande vännen Glad , och det var ju faktiskt på grund av dig som vi startade. Ta hand om kissarna i Hälsingland, och var rädd om dig. Kram från oss. Kyss

Pälsbollarna i Höganäs

Gullimat
0

Det får väl bli Pälsbollarna i Hälsingland iställetFlört

xray
0

Absolut! Tror nog att djungeltelegrafen går upp dit nu att en kattängel är på väg. Skicka inga flyttkort Debattia för då sitter dom hemlösa kissarna säkert på trappan och väntar på dig när du kommer. Flört

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0

Tycker att det är vansinnigt tråkigt att du ska flytta!! Gråter

Pälsbollarna i Höganäs

martdat
0

hUr går det för pälsbollarna?

Lillan7704
0

Jodå, fullt upp.. Som alla andra som håller på med hittisar vid den här tiden…. Tyvärr…

Hur går det själv?

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0

Nu var det länge sen vi uppdaterade tråden.

Har haft otroligt mycket att göra och har haft mycket tråkigheter här. Har därför inte haft någon motivation till att sitta vid datorn och skriva så mycket.. Nu hoppas vi på att det vänder..

Vi fick in en liten söt bebis förra veckan som vi döpte till Stinky pga att han luktade förskräckligt illa! Han hade kattsnuva, ögoninflammation, ohyra överallt, inkletat bajs över mage, snopp och svans. Under detta har det bildats frätskador. Han är ca 5 veckor och hittades helt ensam när han vinglade runt ute på en väg där han nästan blev påkörd. Vi har letat men inte hittat fler. Han vägde bara 400g men har nu lagt på sig ca 100 g till. Får medicin och har badat och är en riktig sötnos!

Har fått ett nytt namn nu… Nalle! Kyss

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0

Lilla sötnos

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0

Nu har han fått upp ögonen

Pälsbollarna i Höganäs

Lillan7704
0

Dåligt kort, men så här såg han ut under allt bajs…

Pälsbollarna i Höganäs

Gullimat
0

Usch, vad man blir ledsenGråter och argSkrikandes

Josefa
0

Men usch, lille gossen.

anebit
0

Lilla hjärtat en sån tur att du fick komma in och bli badad och ompysslad!  Kyss

Man kan undra vad som hänt, om du är dumpad eller om mamma är överkörd?  Gråter

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
0

men så söt han var!!!!!!!! Hoppas han mår bättre nu!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

xray
0

Snön har lagt sig över Höganäs och det ser ut att bara fortsätta. Stackars små kissar som är ute i det här vädret.

I morse hämtade vi hem en äldre skogis som hade sprungit runt på en stor gård under ett par år. Ärrad och tovig, men så otroligt social. I morgon väntar kastrering, öronmärkning och vaccinering hos vetten, och sedan ska han flytta till sitt nya hem som väntar.

Och nu sitter jag och väntar på en annan liten kattherre som ska få komma in från kylan. Transporten är på väg hit. Ska tydligen vara en riktigt kelgris. Håller tummarna att han funkar ihop med mina katter…. Även han har en tid hos vetten i morgon så det blir full rulle tidigt i morgon bitti.

Pälsbollarna i Höganäs

Josefa
0

Oh är det kissen från Laröd?

xray
0

#85 Visst är det kissen från Laröd!! Vilken underbar klump han är!! Just nu sover han under elementet i badrummet, och spinner som ett ånglok. Glad

Pälsbollarna i Höganäs

Josefa
0

Tanten ringde mig igår, så jag hänvisade till er. (förlåt) Men det gick ju braGlad

Debattia
0

Så där såg mitt lilla Pyret också ut i rumpan när jag tog in henne, men hon blev bra med Lillans salva, den var helt suverän.

Jag kommer också att sakna er  men vi fortsätter kontakten fast det blir några mil till mellan oss.

Debattia

lillmymlan
0

Är det senaste tråden för Pälsbollarna i Höganäs? :)

*Nalle Puh*

xray
0

Japp. Vi har varit dåliga på att uppdatera, men tiden rasar iväg och vi hinner inte med.

lillmymlan
0

Vad händer? Hur går det med alla missarna? *nyfiken*

*Nalle Puh*

Hara-Hachi-Bu
1

Vår fina kisse Neo kom inte hem igårkväll. Han brukar bara vara ute ett par timmar i taget, och nu har det snart gått ett dygn. Rynkar på näsan

Vi bor i Höganäs i närheten av Väsby och har polisanmält honom som försvunnen. Vi har även lagt lappar i grannarnas brevlådor.

Jag har även mailat Pälsbollarna ipåfall ni skulle få in ett tips.

Han är en stor svart kastrerad korthårig huskatt. Öronmärkt. Han hade ett rött halsband på sig när han gick ut, men det är ett säkerhetshalsband så det lossnar lätt.

Om någon som bor i närheten vet något får ni gärna höra av er!

Jag kollar denna tråd då och då.

xray
0

#92 Vi ska hålla ögonen öppna efter Neo. Brukar ha ett litet gäng kissar som käkar på min uteplats varje kväll, så han kanske dyker upp där.

#91  Jodå, det knallar på med alla kissarna. 2 kissar har fått permanenta hem dom senaste 2 veckorna, och det är ju aldrig fel.Skrattande

Ska försöka hålla sidan mer "up to date", men du vet själv hur det är…..

Pälsbollarna i Höganäs

Hara-Hachi-Bu
0

Tack xray, men det löste sig trots allt! Grannarna knackade precis på, de hade råkat låsa in honom i sitt garage!

Oj vad hungrig han var! Glad

Hara-Hachi-Bu
0

Jag blev av med en katt i Väsby för många herrans år sedan. Synd att inte något liknande Pälsbollarna fanns då!

Han borde vara ca 25 år i år, så han har nog vandrat vidare till de gröna kattängarna.

Men om ni skulle få syn på en jättegammal svart kisse med lite 'framåtstuk' så kommer jag springande ;-)

(Hans namn var Tarzan men vi brukade kalla honom racerkatten eftersom hans bakben var något längre än frambenen)

xray
0

Vad bra att kissen kommit till rätta igen. Ge honom en go middag och en massa mys. Det har han förtjänat!

Gullimat
0

Önskar alla pälsbollar ett gott hem

lillmymlan
0

Härligt att 2 missar fått permanenta hem… underbart! Kyss

*Nalle Puh*

Lena
0

Då denna insamling inte har uppdaterats sedan i februari utgår jag från att den inte längre är aktiv. Jag tar därför bort den från Godkända Insamlingar. Skulle arbetet ta fart igen ber jag TS kontakta mig. Då kan alltid insamlingen startas upp igen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.