Insamling till kattkoloni Skåne
Två mil utanför Malmö finns en tomt med svårt sjuka katter som behöver akut veterinärvård. Dessa katter är drabbade av kattsnuva, FIV (kattaids) och andra skador/infektioner.
Rädda Katten har under ca fyra veckor fångat in ett 15-tal katter, men det finns fortfarande katter kvar och läget för dessa katter är kritiskt.
Katterna måste testas för FIV via ett kostsamt blodprov och detta projekt är nu i behov av pengar för att kunna hjälpa de katter som fortfarande är kvar på gården.
Vill ni hjälpa dessa katter får ni gärna skänka en slant! Märk din betalning med "veterinärvård L-A" så vet vår kassör vad pengarna ska gå till. Vårt plusgironummer är 302628-3
Läs mer om dessa katters öde på:
Putt!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Insamlingen är nu godkänd. Kommer att lägga in den i Godkända insamlingar senare under dagen/kvällen.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Delat med mig av detta på min facebook

Puttar o puttar.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
jag med… kan inte göra så mycket mer just nu!"!!!

Tack så mycket, detta projekt är verkligen kostsamt för vår förening men det finns inte mycket att göra än att fånga in och hoppas att det går att rädda de små liven.
Aldrig har jag mått så dåligt som vid detta projektet, den syn som mötte oss var fruktansvärd. Det finns massor av katter kvar och vo betar av en efter en, men de mest sjuka har vi fått in.
Av 17 katter har vi enbart kunna rädda 3 st, men vi kämpar på och tar in varenda katt som vi kartlagt … så projektet kommer fortlöpa så länge det behövs och därför behöver vi gåvor…
Läs mer om det på vår blogg .. http://raddakatten.blogspot.com/
Har satt in 200 kr ikväll till er.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Ett mycket behjärtansvärt arbete som ni bedriver. Förstår att det är kämpigt med så mycket svårt sjuka katter.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack för ert stöd och uppmuntran :-)
Deah

Får jag använda texter och bilder från er hemsida om dessa katter på Katthemmet Kompis blogg?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Hej,
Klart får ni använda våra bilder och vår text, det kan ju bidra till att fler skänker pengar till denna misär.
Vi var där ute igår för att fånga in fler, de mest sjuka katterna går inte in i fällan och ingen mat lockar. De visar inte det mista intresset utan sitter ihopakurade inne i värsta busken. Men vi fick in en annan katt som tyvärr visade positivt på testet FIV. Veterinären var med oss på plats och hon börjar även misstänka kattpest på stället.
DJurskyddsinspektören tänker inget göra, så nu kämpar vi även med detta för att få henne att agera. Blir så trött på att de inte tar detta på allvar, om detta inte är misär så undrar jag vad som ska krävas för att de ska lyfta från stolen och göra ngt.
En trött och sliten Malin
Styrkekramar till Malin ! 

Ge dig inte malin förstår du är trött.
Håller tummarna för lite sol i denna tråden.

Igår fick två av volontärerna in ytterligare 2 katter som var smittade av Fiv. Den ena var väldigt sjuk, och insomningen tog inte många minuter ..
Samtidigt såg de honan som för någon vecka sen vaggade högdräktig över vägen, nu med 4 st källingar. Enligt veterinären är dessa småttingar smittade om mamman är det, går via livmodern.. =( När ska denna misär ta slut? 
Malin

Måste ge er en stor eloge och mycket styrka för att ni orkar vara där dag efter dag och se detta elände, men också styrka för att ni orkar det som inte ger mycket glädje, bara hemska syner. Sen slipper dom stackars misarna lida längre och det ger er säkert mycket styrka att slutföra detta.
Stor eloge även till vetten som följer med och hjälper er på plats
Hur har man kunnat blunda för detta, dom som har sett det
Hoppas ni får in Mamma med sina 4 källingar också
Sätter in ett bidrag
Jag kan inte annat än hålla med varje ord #16, jag förstår att det måste vara jätte tufft för er att se detta men ni gör en underbar insatts för dessa kissar som annars hade gått en lång och plågsam död till mötes.
Tänkte om de nu är så förkylda så kanske de inte känner lukten av maten och därför inte går in i fällan, kattmynta längst bak i buren kanske kan få dem att gå in? Eller annan varm mat som luktar jätte mycket?
Tack för att ni gör detta för dessa katter.

Malin, kattungar till FIV-smittade mödrar klarar sig ofta från smittan genom antikropparna i modersmjölken, läs bifogad fil från SVA:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Kattens-FIV/
Risken att ungarna är smittade är låg och ska inte tas för given. Det finns hopp för de små!
FIV smittar enbart från honkatt till ungarna om honan smittas med FIV under dräktigheten. Är hon smittad sen tidigare smittas ungarna inte genom livmodern och brukar de inte smittas av honan efter födseln heller.

Håller tummarna att ni skall få in alla dom stackars misarna.
#19 hur är det om honan blir smittat vid parningen?

Hej,
De små misarna hittades döda, mamman låg bredvid när vi kom dit. En stackarer levde och denna tog vi till veterinären direkt. Hon gjorde vad hon kunde, men även den somnade in. Troligen var dessa redan sjuka vid förlossningen eftersom mamman inte ens hade tvättat bort navelsträngen.
Imorgon är det nya tag, men den sjuka kisen som vi jagat länge har äntligen fångats in men hon gick inte att rädda. Hon var både smittad och kraftig kattsnuva.. 
Malin

verkligen tråkig läsning hela vägen =( , man blir illa berörd av detta men ni gör ett underbart jobb , vad hade hänt utan er ? ni gör så gott ni kan och mer kan ni inte göra , vore lätt om man kunde bestämma över liv och död men den makten besitter vi tyvärr inte =(
Massor av kramar till er

#24 Oj det var ingen vidare trevlig syn
Stackars lilla misse
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ursäkta nu !! men FY FAN! suck , man blir bara gråtfärdig =( , aldrig sett nått liknande
Oj lilla vännen……

Det har inte vi heller, detta är sådan otrolig misär… tyvärr har vi inte djurskyddsinspektören med oss. 
Nä, djurskyddsinspektörerna har inte tid. De sitter framför datorn och letar efter folk som omplacerar katter utan tillstånd!
Stackars, stackars små kissar. Att det har kunnat få gå så långt innan något gjordes.

Blir så trött! Detta om något är misär, men det tycker inte inspektörerna. Men varken vi eller veterinären ger oss, vi har anmält det vidare eftersom det är en smittskyddsfråga.

kanske dags att anmäla inspektörerna till högre ort ? och att dom rör på rumpan och ut i solen

Malou 77 ni gör ett otroligt bra jobb under hemska förhållanden.
Önskar er all lycka o välgång i detta projekt.

Stackars Mammakatt som tvingats föda trots att hon var så sjuk och sen mista alla sina bebisar
Och att en katt skall behöva gå ute så länge utan att något gjörs, gör mig förtvivlad, och hur kan man låta detta ske med öppna ögon, och man kan bara skämmas över att tillhöra detta släktet
Ni gör ett behjärtansvärt jobb

får man lägga ut text och bild på facebook och göra lite reklam och få folk att uppmärksamma det hela ?

stackars misse!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Hur går det för er i Rädda Katten med detta svåra och jobbiga projekt? Vill ger er stor eloge för att ni inte ger upp utan fortsätter ert arbete för dessa så enormt nödlidande katter.
men herregud så misse såg ut, fyaligen stackars liten….. jag fattar inte vad är det som krävs för att djurskyddsinpektören ska rycka ut då, det fattar jag inte… Ni gör ett verkligen beundradsvärt arbete med att hjälpa dessa stackars missar till sista vilan.
Ni borde ju få hjälp av nån att hjälpa dessa missar till ett värdigt slut, va fasiken har vi våra djurskyddsinspektörer till, finns de bara för de djur som ägs av någon eller…. Usch va jag blir arg, de lider ju för sjutton….

Starkt jobbat tjejer!! En styrkekram till er som håller på där nere.
Pälsbollarna i Höganäs
Hur har det gått i sommar med arbetet för kattkolonin? Förstår att ni har det tufft därnere.

Vi håller fortfarande på med projektet i Lilla Alstad men katterna som ibland visar sig hos kattsamlaren kommer från bonden på andra sidan vägen. Tyvärr är han helt emot allt spm har med kattföreningar att göra att han förbjuder oss att komma till gården. Katterna är mätta och belåtna när de kommer till kattsamlaren, så vi har inte en chans att fånga in dem .. =(
Men vi ger inte upp, vi kämpar vidare med att engarera grannar och annat att prata med honom, tyvärr hjälper inte djurskyddsinspektören oss.
Just nu har vi inte hunnit åka dit eftersom vi har ett annat projekt i Eslöv som var riktigt akut, även där sjuak katter i Fiv. Men lovar uppdater LA projektet snart igen, katterna där ska fångas in och testas!
Tack för allt stöd!
Malin

#40 har bonen informerats om att katterna har fiv? hans egna kan ju oxå vara smittade,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Om jag har förstått det hela rätt så vet bonden det i Liilla Alstad men verkar inte tro att katterna är sjuka.

Bonden vet om det, vi har försökt informera honom så gott vi kan innan han stängt dörren framför näsan på oss eller kört ifrån oss med ilfart. Han har även hört det från andra ord, vi har lagt meddelanden i hans brevlåda och i övriga omkring för att uppmärksamma det stora problemet.
Imorgon ska jag ta kontakt med en dam som bor inne vid golfbanan, hon har lovat mig massor av gånger att prata med honom åt oss… men hon har aldrig återkommit. Får pressa henne imorgon, ngn måste prata med honom!
Vilken trisst person den där bonden verkar vara. Dåligt att inte djurskyddsinspektören hjälper till. Förstår att ni jobbar i riktig motvind.

Nu har en hona som vi jagat länge kommit tillbaka med 4 st kattungar, ca 5 månader gamla. När hon precis fött höll vi henne under uppsikt för att se om hon hade gömt kattungarna eller de hade omkommit.
Efter att vi inte sett ngt på 2 månader gav vi upp, mamman kom men inga kattungar och hon hade inte bråttom därifrån. Men nu är hon tillbaka, MED sällskap som tyvärr är väldigt skygga för folk.. :(
Blir galen, känns som om man aldrig kommer reda upp detta. :(
Vi kämpar på, vi ger inte upp! :)
Det enda råd jag kan ge, är att ta kontakt med länsveterinären. OCh ta och kontakta pressen om så behövs.

De har vi redan tagit kontakt med, även pressen. Stora artiklar i tidningen, men det har inte hjälpt. Men vi får gå på länsveterinären igen.. och igen.. :(
Saknar uppdatering i den här insamlingstråden! Skriv gärna och berätta vad som hänt sedan sist. :)

Här kämpar vi fortfarande med länsveterinären och bonden, men inget händer. Vi har inte åkt dit eftersom vi inte kommer längre förrän bonden låter oss arbeta på hans tomt. Och sen är det snöovädret som gör sitt, vi kan inte komma fram. Men vi har inte glömt kisarna som finns kvar, men vi vet att de har värme i bondens stall men eftersom de garanterat har kattaids ger vi inte upp.
Lena, jag mejlar dig ett Pm nu…
Stackars er som har det så jäkligt…. Måtte det vända för er!!!!
Stackars katter :( Hur går det här nu? Det var ett tag sedan något skrevs…
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
ja hur går det?
ja hualigen
Då ingen uppdatering har gjort i denna tråd sedan i januari räknar jag inte längre insamlingen som aktiv. Jag tar därför bort den från godkända insamlingar. Skulle arbetet ta fart igen får TS höra av sig. Då kan vi öppna insamlingen igen.