Griptång eller dylika saker för hantering av katt?
Jag har en fundering angående hantering av (vilda) katter. Har nämligen läst att det ska finnas någon sorts griptång som man kan använda för förflyttning av katt till exempelvis en bur, detta för att slippa gå in och riskera händerna/skrämma katten i onödan. Fått för mig att det påminner om en sån där sak man plockar skräp med, men som man kan nypa fast runt kattens hals/nacke med. Är det någon som använder detta eller har hört talas om?
Har ni kanske någon annan metod som fungerar när det handlar om "ohanterbara" katter som ändå måste hanteras? Helst så skonsamt som möjligt. Jag är väl medveten om metoden med svetshandskar/slänga filt över osv. men nu handlar det om en STOR katt, och gör man detta så kommer man mest troligtvis kommer starta ett mindre världskrig, vilket vore minst sagt trevligt att slippa! 

Häckar man (som jag gör
) på Animal Planet och deras olika "Djurpolis"-program (RSPCA) så ser man massor…mycket man inte vill se, men även sådant som kan vara "bra" att veta. De har en sådan griptång som du nog menar.
Vet tyvärr inte vart det går att få tag i men ja det finns. Går nog att maila dem eller titta på deras hemsida?? Jag får många mail från dem så det vore nog inte alltför svårt att få reda på. Fast i Sverige vet jag inte…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Har hört att vissa använder sig av håv för att fånga förvildade katter med. Vet dock inte om det är en metod som är godkänd?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Det finns sådana griptångar på http://www.kruuse.com/asp/index.asp?act=setSite&site_id=3 Vill samtidigt passa på att varna en aning för den sidan. Om man har några kronor över så vill man spendera dem där. Fast som tur är så är det rätt dyrt, samt man måste bli kund. Men jisses vad saker det finns. Skriv ordet fånga i sökrutan så kommer alla kattfångstredskap fram. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Nu tackar även jag,har försökt hjälpa Xena att hitta ett ställe att köpa sånt här på.Måste genast kolla om de har klämburar också.Vi behöver ordentlig utrustning.
Vi får hoppas på skatteåterbäring
!

De har klämburar, de har allt man behöver på ett katthem, eller en veterinär, eller och så vidare. Därför vill man ha en massa pengar. /Vanessa
Vad bra då att det finna en sådan sajt! :)
Hur står det till med det här att använda håv för infångandet av katt? Är det någon som vet?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag rekommenderar inte håv, för att katterna trasslar in sig, och vilka måste trassla ut dem. Jo vi. Så jag anser att griptång eller pinnen med lina runt är bättre. Sådana som de använder i Animal Police. /Vanessa

Jag sällar mej till Vanessas råd, Håv är ingen bra idé, speciellt inte utomhus. Och nu ska jag delge er min "bästa kattfångarhistoria". Detta är en riktig skröna á la storfiskaren, men jag lovar och svär att den är helt sann.
Förra sommaren skulle Marja (vår föreståndare på Stockholms Katthem) och jag åka ut för att hämta en kattmamma med ungar som bodde i ett buskage. Ungarna gick rätt lätt att få tag på, men mamman, en utomhusfödd, streetsmart skyggis gick inte på så enkla knep som en fälla. Konstigt nog så kom hon riktigt nära om man la ut mat åt henne, men att ta henne var inte att tänka på såklart. "Vi tar henne med håv" sa Marja självsäkert. Jag var tveksam, men Marja menade på att det hade hon gjort förut och det var inga problem. "Okej, sa jag, men det blir på ditt ansvar, och du får sköta håven".
Sagt och gjort, Marja tog håven och min uppgift var att stå beredd med en filt att kasta över katten när vi fick henne i håven så att hon skulle lugna ner sej snabbt. . Döm om min förvåning när Marja lyckades, och plötsligt sprattlade kissen i håven och försökte komma loss, Jag slängde mej och filten med ett tigersprång över hela härligheten för att lugna ner henne. Där låg jag nu på marken med ett "galenkatt-håv-filt-paket". Och nu då? sa jag till Marja. Nu kommer den knepiga biten nu ska vi lirka in henne i en transportbur sa Marja. Sagt och gjort, Marja tog "paketet" och jag stod med transportburen mellan mina ben, framåtböjd, beredd att täppa till eventuella glipor och smälla igen dörren till buren. Då händer det som inte får hända, det blir en minimal springa mellan buren och håven och där far katten såklart upp som en blixt mellan mina ben. Och kan ni tänka er, jag reagerar reflexmäsigt, slår ihop knäna och lyckas på så sätt få ett järngrepp om livet på katten. Hon blir så chockad att hon bara hänger där mellan mina knän och kissar ner mina byxor i rena förskräckelsen. Och i ärlighetens namn var jag nog lika förskräckt jag. Här står man, helt nedpinkad med en skyggis mellan knäna. "Jaha! Och vad gör vi nu? Jag insåg att om vi tappade katten nu skulle vi aldrig mer se röken av henne.
"Marja tog transportburen, kröp upp bakom mej och "trädde" in framdelen på katten. Jag släppte mitt knäslut samtidigt som jag sköt in katten bakifrån, och simsalabim hade vi henne i tryggt förvar.
Damen ifråga heter Farin och kan beskådas på www,katthemmet.nu bland vuxna katter i akuthem. Det här är en osannolik historia och vi är glada att ingen annan såg oss när vi höll på. Snacka om amatörernas afton. Men efter denna episod har vi lagt håven på hyllan och denna fångstmetod är inget jag kan rekommendera 
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Härligt, äntligen nåt att skrattar över!!! Och katten på min dator fattade inget och hoppade ner snabbt!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det hade nog blivit en rolig film!
Iaf så ska Xena använda tången för att få in en skygg katt i buren för transport till veterinär så skonsamt och enkelt som möjligt,katten är redan inomhus.
Jag såg nån video med djurpoliser där de använde håvar och såå skickligt att man måste beundra tekniken.Det krävs säkert mycket övning innan man blir så skicklig.

Fniss, Johnnys Girl, det var just den bilden jag såg framför mig :-). En sak att fånga in, men sedan då? Där satte jag ett stort frågetecken.
Byggde faktiskt en egen fångsgrej till katthemmet, som tydligen används då och då. Använde en duschstång som var ihålig. Använde sedan en hundspringlina som man sätter hundar på så de kan springa i trädgårdar. Trädde detta igenom stången. Vips så hade vi en fångstsnara alla "Djurpolisen på Animal Planet". Fast så vips var det inte, det var ett himla jobb att dela linan, för det är metallsnören i den. Suck och stön, det var det jobbigaste. Så jag rekommenderar att köpa något från Kruuse istället. /Vanessa
#8 Det var en målande beskrivning av håvens nackdelar som fångstredskap. Måste ändå säga att det var styft gjort att gå iland med operationen. :)
//Lena