Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattens-status
Läst 1931 ggr
vargmamman
0

borde det inta va lag på

att ta betalt även för bonnakatter/huskatter..idag skänks de bort eller tar en krona för dom och folk anv som ormmat och sommarkatter mmför sen slängas bort när de tröttnat..kanske svårt om man hittat katterna själv..sen högastraff till dom som åker på djurplågeri,vanskötsel och de som dödar sina katter utan tillåtelse..helst skulle jag se som i usa drygaböter och fängelse..har vi det här i sverige egentligen?

menar om man betalar stor summa som tex 500-1000 krper bonnkatt så anv man väl inte helst dom som ormmat..och man gör inte av sig med den hur som helst..

bara lite tanke jag tänkte..vad tycker ni?

Alexej
0

Det är ju en del vi jobbar för, men så länge det finns så många hemlösa katter är det svårt att få betalt för de. Men många nätsidor, typ blocket kräver nu minst 100 kr/katt  i annonsen. Först måste antalet katter sjunker genom kastrering, ID-märknig, så att alla katter får så småningom ett hem, då stiger också priserna på dom.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vargmamman
0

aha ok men 100kr är ju ingenting..:/..skulle varitlite högre pris..

jo det är sant.kastrering/sterilisering  och id-märkning är ju ett måste oxå..helst om de bor på landet men även de andra oxå..finnsmånga sk stallkatter kvar och de brukar förökasig till max..synd att många inte bryr sig om dom:(

vet du var man kan läsa om lagen att ha katt?

Kittentotts
0

Kan säga jag hade 2 bondisar, den ena finsn kvar än idag. De kom då vi bodde på landet, och Mimmi som bor kvar va så fertil att vi aldrig hann kastrera innan hon va dräktig igen, men vi fick ta beslutet ta det även om hon va dräktig en dag för hennes skull. Vi tog 700:- per kattunge, vi blev nedringda, folk va så glada vi såg värde i våra älsklingar, har kontakt med dem än idag.

vargmamman
0

700kr är mer lagom ja:)..

då har  man ju lagt uten del och då är nog oddsen mindre att de anv som ormmat eller liknande..det gjorde du bra..jag hade en katt som jag tyvärr fick sälja pga att barnen komoch hon blev faktiskt helt knäpp och gav sig på de barnen med klorna..hon fick komma till ett äldre parpå landet..jag hade vaccinerat och steriliserat henne så det va inga problem..jag tog 1000kr för henne,en helt vanlig grå bondkatt..detta va för några år sen och jag hade bra kontakt med nya ägarna ett tag och fick veta att hon mådde bra:)

Prizma_o_Kristall
0

När man ska sälja sina kattungar, och man vill id-märka dem + vaccinera dem innan, Vad kostar det per kattunge??

Alexej
0

Jag skulle försöker med 500kr/ kattunge. Men det är min mening.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

karins
0

Ja det är sjukt med alla dessa gratiskatter. Dom blir ju som en slit och och dumpa vara. Gudarna vete hur många katter det föds på landet. När jag var barn dränkte dom eller nackade kattungarna. Jag grät floder över dessa. Jag hade en honkatt vid namn Topsy, hon fick massor av kattungar och mina föräldrar gav bort dom till någon på landet dom fick utföra dådet. Jag tror inte mina föraldrar visste något om p-piller eller kastrering. Topsy blev naturligtvis överkörd av någon katthatare precis utanför vårt hus:( Priset för en katt  borde vara en tusing och ett kontrakt på att dom kastrerar den sedan.

vargmamman
0

500-1000kr är nästan det man borde ta..helst då ska de va vaccinerade,avmaskade och id-märkta när de säljs..ska vaccinera och id-märka mina katter men hur mycke kan det kosta här i gbg?

Hawknestgrove
0

Ja, en vän till mig, som definintivt inte är kattmänniska, men ändå gillar katter sa en sak som jag tycker är sund." Förbjud ALL avyttring av både ras-och huskatter mellan maj och september." Det hade kanske varit ett steg i rätt riktning när det gäller sommarkatter i alla fall!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

Ja, alla djur ska kosta. Oavsett det är en mus eller en katt tycker jag. Priserna som många katthem har är en fingervisning på vad det kostar att vaccinera, id-märka, avmaska och kastrera när åldern är inne. Det ligger mellan 700-1000 kr för det mesta. Så släng på några hundra till för en privatägd katt, då veterinärer har olika priser och katthem går alltid back. Det är kanske inte alla privatpersoner har råd att stå över.

En annan sak som jag ser är viktigt är att man ser till att de registrerar katten. För annars är id-märkningen att slänga i sjön.

Påverka gärna tidningar och annonsajter om att man måste ta betalt för sina djur. De är trots allt mer värda ett kramdjur. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vargmamman
0

men enligt veterinären så registrerar dom tydligen katten när de id-märks..så sa en veterinär till exet när de chippade sin katt

vanessa
0

Vissa veterinärer kanske gör det. För att skicka  in lappen med adress med mera, samt utseende på katten gör de säkert. Men betalning av registrering brukar skickas till ägaren. Betalar de inte, så blir inte katten registerad. Så då måste veterinären ta ut 120 kr extra och skicka in betalningen, och jag undrar hur många veterinärer som har den tiden också. /Vanessa

Engla
0

Jag kan heller inte förstå hur huskatter kan vara så billiga. Det som är mest skrämmande är ju tidningar som har annonser där det står "Katter skänkes". Känner ni till några sådana tidningar?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vargmamman
0

nej inte vad jag tänktpå men förr såg jag alltid anslagstavlor fulla med kattungar bortskänkes

Alexej
0

Som jag skrev i #6 med 500 kr, det låter säkert billigt. Men realitäten är att det finns än så länge fler katter än nya kattägare. På katthemmet tar vi bara 400 kr och då är katten vacc., avmaskad och ID-märkt.

rulda
0

det är hemskt att ingenting händer med kattens status.

För 17 år sedan kom Lucas hem till oss. Min mamma var i ett stall när ägaren kommer fram med Lucas. "Om du inte vill ha honom dränker vi honom nu"

Mamma betalade fem kronon för missen och tog hem honom. Men dom fem kronorna var av skrock "det betyder otur att få en katt gratis"

Jg ångrar inte en sekund att vi tog hem Lucas underbarare katt får man leta efter. Men det har inte varit lätt.

Nu vet de flesta att katter måste vara 12veckor innan de skiljs från mamma men lucas kan inte ens ha varit 10veckor. Det var mycke snuttande när han kom hem.

På nästan 20 år har ingenting förändrats… Det är helt sjukt

Anna77
0

jag köpte min huskatt för 900 kr det är ett bra pris tycker jag, det avskräcker oseriösa (hoppas man)

Önskar att alla skulle ta mer betalt, håller med om att 100 kr är ingenting (herregud, det kostar 85 kr att gå på bio för 15 kr till får du en katt…skrämmande)

Prizma_o_Kristall
0

Jag undrar vad det kostar att id-märka, vaccinera och veterinärbesigtiga kattungarna? Vad kostar det per kattunge?

Alexej
0

Vår veterinär tar 400kr/ katt. Billigare vid flera. Fast han är billig!

Prizma_o_Kristall
0

#19 Det var inte dyrt! Vart finns den veterinären? Finns det någon veterinär som är lika billig i jönköpings/kalmar län??

Tack för svaret :)

Alexej
0

Veterinären finns i Skara. Ofta är det värd att kolla telefonkatalogen och letar efter en privat veterinär. Jag håller på och kollar prisar för vår hemsida hos olika verterinärer i Skaraborg. Väldigt varierande! Och varför skulle en privatpraktiserande veterinär vara sämre en Blå Stjärnan?

Lena
0

Inbstämmer med alla som tycker att katter ska kosta en rejäl  summa. Det finns en omröstning här i Hittekatter och där framgår det att nästan 50% av de katter som medlemmarna har kostade mellan 0-25 kronor. I en annan undersökning visade det sig att de allra flesta tycker minst 500 kr är lämpligt.

Här kan ni vara med och rösta:

http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d574c825-a55d-4d17-8664-c3c0f8e70da4

http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f091f3ea-2901-42af-9997-b4e081e025b3

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Chessan
0

Jag måste bara påpeka att det om att folk köper katter och ger till sina ormar är väldigt ovanligt och stämmer i princip inte. Såvida det inte är väldigt korkade människor. Delvis, om katten skulle vara levande vid matning så har de tänder och klor och skulle skada ormen rejält - ormar är väldigt känsliga. Även om katten skulle dödas först luktar den katt - rovdjur, och en orm hade knappats vilja äta den. Om det kan vara till någon tröst.

vargmamman
0

ok jag har hört att de tar nyfödda kattbebisaroch ger dom som ormmat men känns tryckt att så är inte fallet iallafall inte såvanligt..finns säkert nån knasboll som gör det:(

Hawknestgrove
0

Chessan, jag vet inte om du har rätt. Jag har även hört mer hårresande historier, att man klipper av klorna på kattungarna….. Men som sagt, hur mycket av de historierna som är skrönor, det vet jag inte… Jag har själv haft boaormar och matat med råttor och dagsgamla kycklingar. det var mycket länge sedan, innan  man faktiskt kom på, att man kunde ge dem frysta råttor. Men tanken kom mig aldrig för, ens en gång, att mata med kattungar…. Ok, ormmaten var inte billig, men vilken djurmat är det? Det har varit det, som blåst liv i snacket om kattungar till ormföda, att man får dem gratis….Vill tillägga, att ge ormar dagsgamla kycklingar var humanare än det avlivningsätt som än idag är godkänt för kycklingar…..Tror knappast någon härinne vill veta här inne öppet på spalten.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

Chessan har rätt. Har flera ormvänner och det skulle aldrig falla dem in att ge ormarna kattungar. För de rivs och bits. Även om de skulle klippa klorna så skulle de behöva göra det med sådan exakthet att det inte finns risker. Frysta möss är det vanligaste de får. Sedan så tar det tid att producera kattunger i jämförelse med möss. ca 64 dagar. Lite lång tid för att göra det till en marknadsvara. /Vanessa