Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 1635 ggr
HannaEricson
1

Tillökning i familjen :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har varit en riktigt lång dag med grejer jag inte kunnat komma ifrån, så jag har varit hemifrån tidig morgon till sen kväll. När jag kom hem hade vi inte längre en katt, utan två :) Mamma katt sprang fort som ögat ut för att möta oss när vi kom så att hon kunde visa sin lilla sötnos.

Det verkar alltså ha blivit ett litet ensambarn. Jag har aldrig haft kattungar tidigare, hur vet jag att hon inte har fler bebisar i magen? Bör jag göra något för att hjälpa ungen att hålla värmen eller så i lådan, eller kommer mamman hålla sig där mest hela tiden?

Hawknestgrove
0

Låt henne ha det lugnt och skönt, stör inte i onödan. För då finns risk

att hon flyttar ungen, slutar mata eller kanske biter ihjäl den. att pilla och plocka för mycket är enligt min mening inte bra.  Verkar hon frisk och kry, så är nog allt Ok. Skönt att det bara blev en unge i alla fall. KAstrera flickan sen så fort det bara går.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Fin bild:)

Kanske ni kan ta en mammlös unge sedan? Alltid bättre för kattungar att vara två. Då har man nån att leka med.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
0

Nämen halledudanemej, huskattsavel igen. Får hoppas att det är en jourkatt.

HannaEricson
0

För de som undrar är detta alltså en omhändertagen hittekatt som vi inte hann få kastrerad innan hon hade blivit dräktig. Jag har hittat jättefina hem till minst 4 ungar långt innan ungarna var födda, plus att vi tänkte oss behålla en unge själv (så nu blir det slagsmål, hehe). Både honan och så småningom ungen kommer att kastreras så snart som möjligt.

Lena
0

#4 Jättebra att ni tagit hand om en hittekatt och nu ser till att hon får det hon behöver med sin kull. Så bra att du redan har hittat hem till ungarna. 

Det händer ibland att det bara blir en unge i kullen. Men det kan även komma flera efter ett ganska långt uppehåll. Håll koll på mamman, om hon verkar pigg och inte påverkad i andning och vakenhet är nog allt i sin ordning.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mona22
0

Om hon är en utekatt så se till att ha henne inne till ungen är 12v och mamman blir kastrerad. Risken är väldigt stor att hon blir med ungar igen annars.

Josefa
0

Var finns ni någonstans? Jag tänker på mina två bebisar från Trelleborg som jag flaskmatar.

Alexej
0

Varför ifrågasatts alltid en kattungetråd här? Många har dräktiga hittekatter som föder sedan ungar. Måste man alltid förklara sig??

Planerad huskattavel finns nog inte på en hittekattsajt men tyvärr mycket på andra kattsajter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh vore ju toppen om hon kunde agera amma {#emotions_dlg.smile}

Hawknestgrove
0

jo, jag visste i bakhuvudet att det var en omhändertagen kisse……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....