Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 1707 ggr
MewTwo
0

Egenmäktigt eller ren dumhet?

Vems katt var det som en person i Röstånga med uppenbarligen gott samvete (?) helt enkelt "flyttade" genom att köra med den till ett annat bostadsområde och släppa den - för att hon själv inte ville ha den omkring sitt hem?!!

Jag läser i lokaltidningen Hässleholm artikeln som beskriver hennes horribla handlande " i januari så kom en katt som vi kallade "Pricken" och det gick inte att skrämma bort honom. När han hade vält ner allt porslinet i köket, slickat frukostskålarna och sedan kissat ner både huset och familjens bil fick hon nog. Hon fångade in katten med mat och körde iväg honom till ett område utanför Röstånga där det finns hus och barn" - människan tog alltså och gjorde precis det hon själv råkat ut för - dumpade en katt hos nån annan! Och är t o m självgod nog att gå ut i tidningen och berömma sitt handlande?!!!

Inte nog med att det är egenmäktigt förfarande, det är dumhet och rent djurplågeri!

Katten "Pricken" kastades ut i en främmande miljö, och vem vet om han har en ägare som saknar honom? Hon "försökte" ringa Katthjälpen i Eslöv men fick ingen kontakt - ja, då försöker man väl igen eller åker dit tills man FÅR kontakt, hur lamt som helst kan man ju bara inte ge upp efter ett försök? Det ursäktar inte resten av hennes handlande - tanken att slänga ut katten i skogen, som dock en bekant avstyrde, tyvärr inte av omtanke om katten utan om faunan i skogen…

Kan jag få bita och klösa dessa personer? Även om jag inte tror att det hjälper? Finns det nån i Röstånga som kan ställa denna människa till svars för det som jag betraktar som ett brott - egenmäktigt förfarande?

Puma77
0

Men är inte det anmälningsbart som hon gjorde? Den hade tydligen varit inne hos henne då den vält porslin och då har hon väl ändå tagit ansvar för katten. Att hon själv gått ut med sitt handlande gör det väl enklare att anmäla.

//Pia

Alexej
0

Ofattbart!! Varför inte kastrera katter där? Det kostar pengar, ja, men är den bästa lösningen.

Och angående "Och de kissar och bajsar överallt inne i husen" är jag överraskad hur ofta mina utefödda jourkatter använder katttoan direkt. Minst 90% är rumsrena direkt fast de har aldrig sett en kattlåda innan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
0

O kissar dem inne finns det som oftast en orsak till det.

//Pia

MewTwo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Med andra ord är det inte så konstigt att katter bara försvinner, om det kan visa sig att en granne t ex tycker att det är OK att bete sig så här?

Det framgår inte av artikeln i tidningen om hon pratat med grannar om vems katten är, annonserat eller försökt utreda varifrån katten kommer. Utan uppenbarligen har kvinnan bara åkt och skyfflat av kattstackaren på ett nytt ställe…

Jag bara tänkte om det fanns någon på sajten som har kontakter i dessa trakter och kan puffa på dem att prata vett med henne - plus få tidningen att skriva att SÅ HÄR GÖR MAN INTE!!!!

Just sådana här idiotiska tilltag gör att det kryllar av hittekatter här och där som far illa!

Gronstedt
0

Nja, inte blir man väl kattägare för att en katt tar sig in i ens hus? Jag har i alla fall inte ansvar för alla katter som tagit sig en sväng in i mitt hus genom kattlucka eller öppna dörrar.

Josefa
0

Men fan. Och tidningen skriver det hela som om det var en smart sak hon hade gjort. Oooh, just en fin liten kattmamma!!! Ursäkta men blir spysugen.

MewTwo
0

5# Nej inte blir man ägare till en katt bara för att den smitit in och snott lite mat… Det är lite skillnad på det och på att aktivt verkligen mata en katt i syfte att ta hand om den.

Men steget därifrån till att ta en katt, köra iväg en bit och kasta av den utanför någon annans bostad, det är problemet! Så gör man väl bara inte!!!

Hawknestgrove
0

svinaktigt……Skrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Jag tolkade det inte som om den smitit in i huset dock.

//Pia

Gronstedt
0

#7: Naturligtvis inte! Att dumpa den på någon annan kan inte ursäktas.

Lena
0

Knepigt handlande kan man tycka.

Frågan är om katten ifråga hade en ägare eller om det var en hemlös kisse som försökte sig på att få ett eget hem? Det ställer ju frågan i lite olika dager. Hade katten en ägare borde hon ju pratat med denne i första hand. Och var det en hemlös kisse blir den ju lika hemlös vart hon än sätter den. Har hon försökt söka ägare? Ringt polis, satt upp lapper etc.  Katten kan ju även vara bortsprungen.

Det är märkligt med folk när det kommer till katter.  De kan göra alla möjliga destruktiva åtgärder som tar både kraft och tid, men vägrar göra något konstruktivt för att få ordning på situationen. Som hon nu valde att göra har ju ingenting löst sig förutom att hon slipper ha kissen på besök i sitt eget hus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Vad som alltid förvånar mig är när en kattägare är grymt mot en annan katt. Deras katter får komma in men inte nån främmande katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#12 Håller med dig! Det är mycket märkligt det där. Tyvärr ganska vanligt också.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

undrar hur det är med "pricken",,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.