Resonemang om att skjuta hemlösing!
Kolla in denna länk och vilket resonemang. Hur kan man resonera så, jag svarade vad jag tyckte men vet ju inte om det räddar katten.. Skriv ni med och påverka!!

jisses..varför inte försöka med hitta hem till honom?
ringa något djurhem eller liknande som kan fångain han..stackare:(

Vad handlar länken om? Jag kan inte läsa där.
Jag var inne och röt till i tråden. Samma gamla tråkiga visa igen om avlivning, att det är bättre för katten med avlivning än att få komma in på katthem där den bara kommer att bli stressad och lida svårt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Och detta skrevs på ett av våra största kattforum? Jag är mållös! Jag hoppas att hon fick svar som heter duga men jag gissar att majoriteten kanske höll med henne eller…….
#5 Alla tyckte inte på det sättet, men det fanns några röster som tråkigt nog hade dessa åsikter. Flera försökte komma med goda råd också. Dock verkade den som skrev om ärendet inte så intresserad av att ta till sig de goda råden.
#3 Vi får inte kopiera över inlägg som har skrivits på SKF, det kan bli problem med upphovsrätten om någon går till botten med det. Har därför varit tvungen att ta bort texten.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

§6 Jag förstår men jag kan inte ens komma in och läsa på allmänna på sks och de har inte kommit underfund med vad det beror på ännu så det var därför jag undrade.
#7 Det bästa är då att ta det via ett PM. det är just publicerandet som kan ställa till problem. Det är mycket att tänka på…..
//Lena
En sådan hjärtlös människa..

Hon verkar inte vara riktigt klok! Skrev och frågade var hon bor, i fall vi kan tipsa om ett katthem i närheten.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Håhåjaja…tar detta aldrig slut..ska man fram med bössan så kan man till slut sikta både åt höger o vänster..högt o lågt till olika störande element i sin omgivning..kan inte förlika med mej folk som har den inställning till levander varelser..o detta är en kisse som står o jamar o inget hellre önskar än att få ta emot lite kärlek..herre jeh…vart är vi på väg..vart ska det sluta…horribelt är bara förnamnet!
Sidentass
Tjejen bor i Eskilstuna och fattar inget!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Man undrar ju hur hon tänker egentligen. Hennes hankatt verkar väldigt viktig, och det är klart att den är. Men den andra hankattens liv är också viktigt. Allt liv är av lika värde. Är denna katt hemlös eller har den någon ägare tro? Någon borde ta hand om den innan de skrider till verket och avlivar den.
Hon lysnar inte ens, för henne är avskjutnig det enda alternativ. Jobbigt med småtjejer som inte lyssnar på äldre!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jaha det går in genom ena örat och ut genom det andra på tjejen!

Vem har hon tänkt ska komma och skjuta katten då? Tala om för henne att för det första så måste man ha jaktlicens och vapenlicens och för det andra måste man ha tillstånd från polisen och för det tredje får man inte skjuta i tättbebyggda områden. Vore det inte enklare om hon tog katten i en bur och åkte till närmsta djursjukhus och bad dem ta hand om honom åtminstone. Eller till närmsta katthem. Jag fattar inte hur hon kan sitta och prata om sin lilla älskade katt där hemma och sen i samma andetag prata om att skjuta en kattstackare som sitter på hennes trappa och ber om hjälp.
I min utopi skulle man skjuta ihjäl alla okastrerade lösspringande katter för att undvika att fler katter far illa, men ändå är det så svårt när han sitter på min trapp och skriker Vad ska jag nu göra? Hur borde jag resonera? För flickorna tycks det inte spela någon roll att han springer här, men utgör han ett hot för min älskade hankatt (kastrerad förstås)? Varför försöker inte Vulkan få bort honom?
Helt knäpp!

Ja det är en verklig djurvän som talar det hörs. Och kunnig också. Hon undrar alltså på fullt allvar varför Vulkan, kastraten, inte kör iväg den fertila brunstiga hankatten. Ja det är ju verkligen underligt. Och hon har ju "räddat" katter från katthem också gudbevars!
#18 Jag hänger inte med i hennes resonemang alls måste jag säga…..
//Lena
Hej!
Landfreak59 kontaktade mig tidigare under torsdagskvällen då jag var på väg att lägga mig och nämnde om något ärende och jag var "tvungen" att gå in och läsa och denne som vill avliva verkar vara en högst… *säger inte vad jag tycker*.
Nämnde i samtalet med Landsfreak59 att jag sedan ett antal månader inte längre tar emot nya kattärenden. För min del räcker det nu med nya kattärenden samt intag av nya katter utan jag sköter andra uppgifter inom KKS verksamhet. Bara så ni vet då jag fått ett antal samtal där anmälaren fått mitt nummer från personer här på hittekatter. Inget negativt men lämna inte ut mitt nummer hedanefter vid nya kattärenden.
Mvh
Morgan

Ditt nummer står ju på KKS hemsida så då borde du kanske ta bort det. Jag förstår mycket väl att det är betungande det ni gör och du har gjort ett jättejobb för hemlösingar och jag förstår mycket väl att det ibland kan bli för mycket men ta bort ditt nummer så du slipper att bli dragen ur sängen. Massor med rosor till dig för vad du gör för alla katter.
#20 Bättre att vi hänvisar till KKS hemsida. Där finns ju länkar till olika kontaktpersoner.
Förstår att man kan behöva växla uppgifter ibland när det är sådant högttryck på nödlidande katter hela tiden.
//Lena

Nej man kan inte lasta hur mycke som helst på en enda person!

Jaha… ja, den där människan verkar inte klok… för det första fattar jag inte varför hon skrev till ett kattforum om hon inte söker hjälp utan bara vill avliva katten trotts att många kom med olika förslag på hur hon skulle kunna agera… sedan det hon skriver är rena gallimatias för hon motsäger sig själv… jag är så trött på folk som hon, som föreställer sig som kattvana men i verkligheten fattar inte ens hur katthierarkin fungerar…
Hoppas att det löser sig och katten blir räddad, men å andra sidan bävar jag att beslutet om att skjuta den stackare är redan fattat…
Om jag bara kunnat ta emot en katt till… men tyvärr har redan 11 hemma och då går det inte… men när man läser sådant så har man lust att bara ta den…
kram/ ladykatt
Hej Morgan! Sorry för igårkväll, trodde du hade telefonsvarare, annars hade jag inte ringt så sent. Men tjejen hade fått en katt förrut genom KKS och hon ville inte lämna katten på ett "vanligt" katthem, därför ville jag kollar om ni har nån stödkontakt i Eskilstuna. För kanske har hon bättre tankar om KKS.
Diskussionen fortsätter på Kattforumet. Finns ingen här som kan tar katten, kanske bara som akuthem?
http://kattforum.se/viewtopic.php?t=105598 src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Det kommer skygga, okastrerade hankatter på vårkanten om man bor på landet. Det beror på att okastrerade hankatter drar iväg långa vägar den här årstiden. Dom kan också vara hemlösa. Nästa år kommer en eller två nya.
Om inte katterna går tillbaka hem efter någon månad kan man annonsera. Fast det brukar inte ge resultat. Då tar man hand om katterna, antingen själv eller med hjälp av kattorganisation. Men naturligtvis skjuter man inte kattstackarna! Alla har ju samma värde. Dom rår inte för att dom fått en usel start i livet, medan andra blivit födda med "silversked i munnen".
Det finns okastrerade hankatter som går så långt hemifrån att dom inte hittar tillbaka igen, om man får tro en veterinär som kastrerade just en sådan katt. Det gick inte att spåra ägaren om det nu fanns någon. Katten bor hos mig nu.
Varit inne och sagt min kommentar i det hela. Tycker hela diskussionen verkar bli rena pajkastningen och vem är det som får ta stöten? Jo katten.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har också skrivit, här är mitt inlägg. Inte så snällt kanske men jag står för det jag skrivit till 100% och jag tycker faktiskt skribenten som startade tråden har varit provocerade till den milda grad. :
Så här skriver du bland annat i ditt inledande inlägg:
_"I min utopi skulle man skjuta ihjäl alla okastrerade lösspringande katter för att undvika att fler katter far illa, men ändå är det så svårt när han sitter på min trapp och skriker Vad ska jag nu göra?"
_
Nu undrar jag varför du överhuvud taget skrev på en kattsajt och bad om råd? Du har fått många svar med andra lösningar än att ta död på den katt som objuden sökt sig till din trappa. Men vad händer? Jo du förkastar det ena rådet efter det andra och står envist fast vid att avlivning är det ena saliggörande när det kommer till hittekatter. Du gråter och tycker att vi är elaka och trångsynta som inte håller med dig och apploderar dig i ditt beslut att den här katten ska dö liksom alla andra katter som är okastrerade och springer lösa ute.
Vad ska man säga???? Du gör mig mållös!
//Lena
Ringde till Eskilstuna, skulle återkomma på tisdag. De är fullbelagt nu, men skulle försöka. Finns nån här som kan ta katten så länge?
I forumet (på den personliga sidan) skriver personen som besväras av katten att hon bor i Katrineholm. Det ligger även nära Norrköping.
//Lena
Finns det nåt djurhem där? Kontaktade också Lisbeth-KKS och Tigerharen, men de hade bara telefonsvarare. Nån måste väl kunna ta katten? Och inte som Strängsnäs tyckte först, att en hittekatt som är rädd nödvändigvis också måste vara en vildkatt. Är allergisk mot orden vildkatt!
Sista inlägg: Tråden är låst på trådskaparens begäran.
/Ahline-moderator
Läste just att på trådskaparens begäran är tråden låsts på kattforumet.I Norrköping finns Fiahemmet men hur de resonerar när det kommer till detta att katten ska ha livet och hälsan i behåll vet jag uppriktigt sagt inte?Kks har ju också ansvarat för en kattkoloni här i Norrköping där jag deltagit och deltar som frivillig.Har lite tajt med katter med andra ord eftersom jag själv också har fem.
Skrev till tjejen:
Hej Snurpe, du lät tråden stänger, också en alternativ. Hoppas du börja tänker ändå och kontaktar Eskilstuna på tisdag (Mobil: 070-46 70 336), så att de hjälpar dig. Ge katten åtminstone mat under tiden!
Fick svar:
Om det glädjer dig, har hankatten dragit vidare (det tycks så iaf), efter att jag stängt in mina honkatter. Så det finns inte mycket katt att hjälpa här just nu iaf.

Ah, jag får ont i magen av detta!
Det är lite betryggande att höra att katten vandrat vidare och i alla fall klarar sig från Snurpes jaktvänners skjutglada fingrar, men jag oroas över att moderatorn stängt ner tråden då vi kommit med kritik. Det har ju knappast varit orättvis kritik och inte heller orimliga personliga påhopp. Jag har varit medlem där endast en kort tid, men redan sett en hel del otrevligheter och råkat på ett flertal människor med en högst osympatisk djursyn på det forumet. Jag funderar på att säga upp medlemskapet där, men jag vet inte. Det kanske är bra att vara kvar för att kunna protestera när det kommer till sådana här saker. Suck..

Hur kommer det gå för katten? Kommer han hitta hem? Kommer han hitta till någon annan som är lika skjutglad eller till någon som hjälper honom?
Såg också att tråden var låst på trådskaparens begäran. Moderatorn hade varit inne och bett oss ha en trevligare ton. Well, well så kan det gå. Nu var trådskapren själv inte något föredömme när det gäller att hålla god ton i tråden. Hon angrep själv rätt friskt och tyckte vi var trångsynta idioter och lite allt möjligt.
Vet ej så mycket om Fiahemmets kattfilosofi egentligen, även om Norrköping är min forna hemstad.
//Lena
Jag var oxå in nu och kollade hur det hade gått, många som hade skrivit. Vänner härifrån såg jag, bra! Men som sagt var tråden låst nu. Ska man tro på att katten dragit, ja inte vet jag vad man ska tro. Jag jag kan inte begripa resonemanget och sedan säger hon att hon är djurvän och har tagit om hand om hemlösa katter.
Ja inte fattar jag. Det är ju självklart att det kommer att gå hett till när man diskuterar en sådan fråga, det ska det få göras oxå för kattens skull. Ibland måste man ta till hårda ord för att folk ska begripa något..
Att man reagerar är viktigt och visar det oxå i någon form, om det nu blir hårda ord ibland är något som hör till livet.

Jag hittar inte tråden nu. Kan dom ta bort hela tråden från forumet tro? Det står "Det sökta ämnet existerar inte"
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Ja, så gjorde ju Spinn i tråden om Västeråskatterna. Så varför inte på SKS? Nä ok, jag lämnade en kanske mesig, men diplomatisk kommentar där. JAg har även berört ämnet här i en egen tråd. Men jag ber er, läs lika noga som StorAnette och Lena, så kanske ni förstår hur jag tänker.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag misstänker att det är frågan om ett troll. Någon som tycker att det är kul att reta upp folk via nätet helt enkelt. Tycker att "Snurpans" inlägg och attityd är alldeles för provocerande för att kännas helt äkta.Och när hon/han tröttnade eller inte klarade av att bemöta alla arga människor längre så ber man moderator att stänga tråden. Hur enkelt som helst.
Det händer ibland att jag har fel, men den här gången hoppas jag innerligt att jag har rätt och att kissen ifråga aldrig existerat.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Ju, jag läste i en annan tråd om henne med sin katt Vitnos från KKS. Så tyvärr menade hon allvar med sin inlägg.
#25 Det är lugnt, bara det att när man bestämt sig att sluta ta emot nya kattärenden, hur svårt det än är, så gäller det att vara konsekvent för det vi gör är ideellt och jag valt andra uppgifter inom föreningen.
Gör man inte det så sitter man där ganska snabbt med ett antal katter hemma hos sig själv eller i stödhem och känner att jag vill släppa direktkontakten med kattärendena och som sagt ta andra uppgifter inom KKS. Sedan finns det ju förhoppningsvis även ett liv utanför KKS.
Nu sova för i morgon försäljning på Stortorget i Karlskrona (för KKS d v s) så har du vägarna förbi så välkommen, vi står där mellan 08-14.00)
Mvh
Morgan

Tyvärr har jag för mig att Fiahemmet i Norrköping inte tar emot förvildade katter alls utan bara tama sådana. Hur man nu kan bedöma sånt bara genom att titta på en katt utomhus. Om Helge t.ex skulle råka rymma så skulle han säkerligen tas för en mycket mycket skygg katt eftersom han beter sig som en vettskrämd hare när vi möter folk ute, även människor han känner och gosar med hemma. Jag har ingen aning om varför han är så rädd för människor ute för han har ju aldrig varit ute ensam men antingen så lägger han sig platt ner för att inte synas eller så försöker han springa därifrån. Så han skulle nog tas för en riktigt vild katt och många härinne har ju träffat honom och vet att han är allt annat än vild.