stödmatad kattunge vill inte bajsa
Hej!
Vi stödmatar två kattungar (nu två veckor gamla, vilket innebär att vi bara sovit 1,5 timme i taget under två veckors tid…). Båda ungarna äter duktigt (KMR) och växer också, om än ganska långsamt. Dessa ungar har en surrogatmamma men de äter inget hos henne och hon tvättar dem inte heller direkt, i alla fall inte tillräckligt för att de ska kissa och bajsa vad vi vet.
Jag har en fråga. Den ena kattungen bajsar ungefär en gång om dagen som den ska när vi stiumlerar detta, så det är ju bra. Den andra ungen har dock bara bajsat när hon var mindre än en vecka gammal. Vi har pratat med veterinärer och de har satt en tredagarsperiod utan bajs som max. Därför har vi nu två gånger använt Microlax för att få ut bajset.
Jag undrar förstås om det här är något som någon annan här känner till och om det är övergående. Vi har lagt till messmör i hennes kost två ggr per dygn men det verkar inte hjälpa. Vi har också testat med paraffinolja, men bara någon gång eftersom det lär lägga sig utefter tarmväggarna och förhindrar upptagning av näringsämnen.
Det konstiga är att hon egentligen inte verkar vara förstoppad. Magen är inte särskilt spänd och hon äter som sagt normalt. Vi är dock rädda att hon ska gå för länge, så att bajset blir toxiskt.
Vad ska vi göra?
Stort tack för alla svar!
Petter
Bor ni i sthlm så kan dom få komma hit och dia hos en mamma med två elva dagars ungar
oj putt…. ja det där finns nog många här ine som är duktiga på, men en amma vore nog det bästa.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hej igen!
Tack för svaren, men en amma har de egentligen redan.
Det jag funderar över är om de kan bilda oika mycket bajs, om ni förstår hur jag menar. De två små ungarna får lika mycket mat men pojken bajsar varje dag och flickan vet vi inte (vågar inte testa längre än tre dygn åt gången). När vi nu "microlaxat" flickan så kommer det en del avföring men inte så att det motsvarar tre dygns avföring från pojken.
Väldigt skumt tycker vi!
Tack igen
Petter
Om bajset är kvar i tarmen en längre tid, så sugs mer vätska upp av kroppen, och bajset får mindre volym, men blir samtidigt hårdare.
Knåda igenom bebisen ordentligt med fingertopparna, hela kroppen så att blodcirkulationen kommer igång, och sedan extra i mag/rumpregionen.
Använd inte paraffinolja på en sån liten. Det bästa vore ju om dom fick dia på en mamma för då blir det aldrig förstoppning. En amma är en katt som ger dom di och det gör inte eran katt 
Blanda i några droppar extra vatten i mjölkersättningen till den bebisen som har svårt för att bajsa.
Hej! Tack för alla era svar! Vi knådar mage och tarmar precis som Josefa skriver, tio minuter efter varje matning. Så här ser vårt schema ut:
10 min matning
10-15 min massage (magknådning)
5 min vägning
Sedan samma sak för syskonet…
Sedan 1,5 timme paus…
Repeat forever…
Det vi inte kan förstå är vart allt bajs tar vägen för den lilla tjejen - de får ju precis lika mycket mat!
Snart är det dags för KMR igen - tack så länge!
Petter
Är det inte så att tösens bajs är mycket hårdare och fastare än vad pojkens är? Vätskan i bajset har tagits upp av kroppen och sedan kissats ut.