vad göra med outhämtad vinst?
i mars månads lotteri.
vi har inte hört av Camilla69 på jättelänge och det kan ju ha sina skäl. men samtidigt så står aprils lotteri och stampar. Mitt förslag obs!!!! FÖRSLAG!!!!! är att den dumpade lilla sötpaddan hos Josefa blir kastrerad akut i stället så vi får fart i sakerna. Där är det troligen bråttom…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var ett mycket generöst och bra förslag. Kommer inte ihåg om jag köpte lotter i mars men tror det

Och som sagt så är jag inte emot det förslaget, men tycker det skulle vara mer rättvist att dra en extra vinnare i aprillotteriet om hon inte hörts av innan dess.
Det kanske skulle kunna ge extra skjuts till lottförsäljningen dessutom…även om Camilla69 kan komma in vilken dag som helst.
Om nu "Josefas" padda blir kastrerad, vad blir det av eventuellt överskott?
ja, hon kunde få lotter för överskottet? Ide bara…Tycker bara att det brinner i knutarna för denna lilla padda. För jag kan sätta 50 öre på att hon är tämligen nybetäckt. Och då vore det toppen om hon kunde bli vidgjord och lättare att placera.
men som sagt, det är bara ett förslag som snabbt kunde få bort pengen. Majoriteten bestämmer….
Det är en bra ide ,,Jag menar josefa har väl en del katter hemma, Hon blir säkert glad för lite extra hjälp
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
ja som matte till egen padda, så glöder ju hjärtat extra….
Ja överskottet kan väl gå till nån annan mise??
Det akuta är ju att misen blir kastrerad,,
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

#3 Vem skulle få lotter för överskottet?
Det är trixigt hur man än gör. Jag kan tänka mig några olika alternativ.
Mest rättvist vore väl att göra en ny lottning bland de som köpte lotter i mars? Förslagsvis senast 2 veckor efter den första dragningen, oavsett när den inträffar. Den nya vinnaren har då samma rättigheter som den som inte tagit ut sin vinst.
Alternatitvt att man kastar pil på en lista över godkända insamlingar och föreningar och ger pengarna dit.
Eller att man ger pengarna till Huskattens konto, så får de som administrerad det bestämma vart de ska gå.
Men det känns inte rätt att rösta fram vem som ska få pengarna. Det är ju ett lotteri, då ska slumpen styra, inte någons argument.
gronstedt har rätt. det ska vara slumpmässigt…..Fast det blir väl väldans jobbigt att gräva fram allt från mars? Ok, jag har ju bankutdragen förstås….Ska vi gå på dem?
Jag har kvar xls-filen. Men det är ju ett slit att skiva lottsedlar och numrera
.
haha……OCh notarius publicus jublar…… meja mojöttej
Kom igen, ni andra - är det taget?
Helt ok för mig.
//Pia
Eftersom marsdragningen ägde rum 29/3 så har alltså camilla69 till midnatt idag på sig. Om det inte hörts något till dess så blir det i morgon en ny dragning bland de övriga deltagarna i mars. Jag tar alltså bort camilla69:s lotter ur dragningen.
Ok? Fritt fram att tycka fram till midnatt!
Nota bene att Puma77 har nr 105 och 107.
Låter bökigt med ny dragning (även om den enväldige domaren kanske blir glad ;-)).
Kastrering av Josefas lillpadda låter som ett jättebra förslag tycker jag!
Men om det nu ska vara mer slumpmässigt - och detta med outhämtad vinst kan ju komma att ske igen - så kunde det vara vettigt med en generell regel. T ex enl Gronstedts förslag i #9 ovan, att pengarna i sådana fall går till Huskattens konto.
ja, när man ser närmare på det, så är faktiskt gronsteds förslag det allra sundaste eftersom det är slumpen som ska avgöra. OCh om vi vill slippa ge totto mojöttej, så finns det ju slumpgenerator på nätet. HAr för mig att Imasy använde sig av en sån i sitt lotteri. Men jag vill vara noga med, att ingen i ett sånt här extra fall ska ha vunnit på minst ett år bakåt i tiden. OCh HUskattens konto vill jag definitvt hålla utanför detta. För då kan det bli misstankar om jäv och det vill jag inte ha.
För att slippa numrera 198 nya lottsedlar kunde man göra det enkelt för sig: dra tre vinnare i aprillotteriet!
Domarassistenten blundar och drar vilka två av dem som är de reguljära aprilvinnarna, och den tredje vinnaren är då den som köpte lotten med samma nummer i marslotteriet, och som får de resterande vinstpengarna från mars. (Råkar det vara samma person som ursprungligen vann och som sedan försvann, så tar man numret därefter helt enkelt.)
Det kan ju locka fler köpare till lotteriet om det är tre vinnare, och då går det fortare, vilket katterna tjänar på…
Det var en Luma!!!!!!
För nu är det bra trögt…..
#18. De där förslaget var ju himla bäst! 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Fast blir det riktigt rättvist? Det är väl egentligen alla som köpte i mars som ska ha chansen? Men gärna för mig, bara ingen känner sig överkörd.
Hm……… tänkte jag inte på……..
Ok tugga på det tills i kväll, jag är redo föj alla föjslag. baja det blij mojöttej
Va tuggajú på??? Mojot, föståjú…. Knastjaj ju inte….. jutten föståjú…
Men kanske är hon bara på semester? Tycker inte det är så rätt att redan ta bort henne som vinnare.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
nej, men hon har alltså inte varit inloggad sen 13:e mars… och jag har pmat tre ggr säkert….
11-03-14
11-03-13
Överföring camilla69
60,00

Det är sant att det är marslottköparna som borde få en extra chans…annars tyckte jag att min idé med tre vinnare i april var bra. Kan man kombinera dragningarna enligt Eskils förslag så är ju det enklast. Och då har det gått så lång tid att ingen kan klaga för att de blivit snuvade på sin vinst…
Annars är väl en lista med alla nummer och pilkastning ett alternativ
gronstedt, ta duå för enklehetens skull en sån där slumpgeerator på nätet för denna extra gång…. MEn nr 72 måste ju vara borta. För den vinsten är ju klar…..den var ju Gunlogs, som gick till destiny och Gullimat
För mig är det ok att dra en ny vinnare för mars, det tycker jag låter som en rättvis lösning. Hur ni väljer att utföra dragningen spelar för mig ingen roll. Hästen blir säkert glad över lite morötter igen men det låter väldigt lämpligt med en slumpgenerator också!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#21 Alla som köpte i mars skulle få chansen om domarassistenten väljer marsvinnaren först av de tre vinnarlottsedlarna, eftersom vinnaren skulle bli den person som hade samma nummer i marslotteriet.
Men det finns andra nackdelar och krångligheter med idén, förknippade t ex med hästars sväljreflexer. Så när jag tänker närmare efter så kanske en slumpgenerator är det bästa. För där kan man väl köra igen om det blir ett omöjligt resultat? Om man alltså kan ta bort Gunlogs och Camilla69s vinstnummer i förväg.
Men vad händer om den nya vinstlotten blir en av Camilla69s övriga lotter??? …..
Kanske bäst att ge pengarna till en godkänd insamling ändå, olika för varje gång.
om man tar bort de fyra som Camilla köpte och de som Gunlog köpte, kommer inte ihåg vilka, men det vet nog Gronstedt, så borde det väl gå? egentligen himla enkelt, jag vet inte några lottköpares nummer. Så är det väl även för alla utom gronstedt. Så låt Gunlog,gullimat eller destiny välja en siffra. Så får vi väl hjälpas åt att komma ihåg vem som har vunnit. Behöver det vara svårare?
#29: Alla som öppnar tråden om marslotteriet kan ju se vem som valde vilka nummer, även om det bara är jag som har dem i en samlad lista.
#29 Det finns väl ingen anledning att ta bort Gunlogs övriga lottnummer? Hon kan väl ha chans att vinna på något av dem, precis som vem som helst som har köpt fler lotter? Bara Gunlogs vinstlott och Camillas samtliga lotter tas bort.
Hoppas Camilla har förståelse för att katterna behöver pengarna fort, när och om hon kommer in här igen.
Så är då: Den enväldiga domaren får dra TRE lotter i april. Vinstlotterna är alltid de SISTA som är kvar.
OM någon av dessa tre har samma nummer som Camilla69:s från mars eller samma som Gunlogs vinnarnummer från mars, så räknas den automatiskt som hörande till aprillotteriet.
Om inget av de tre numren har samma nummer som Camilla69:s från mars eller samma som Gunlogs vinnarnummer från mars, så får domaren välja bland de tre lotterna och den som blir sist kvar är den nya marsvinnaren.
Är det godtagbart?
Toppen, absolut godtagbart!!
Risken att alla de tre lottnumren skulle ha samma nummer som Gunlogs vinnarnummer och Camillas lottnummer är ju försumbar…
(Vill passa på och be om ursäkt för en del av mina förvirrade och motstridiga kommentarer i det här ärendet. Talar ibland snabbare än jag tänker, tyvärr…
)
Nu hänger inte jag med riktigt. Ska vi dra vinnarna i det nya lotteriet? Men ta bort Gunlogs och Camillas nummer? Men de som har de numren i aprils lotteri då?
Jag hänger inte med ett dugg nu. Blev alldeles för rörigt.
//Pia
Puma, inte jag heller
, men när jag inte hänger med så brukar jag säga, Ok det blir jättebra och så brukar det bli det. Ibland så är det ju svårt att få fram info via skrift. JAg tex är urusel på att förstå mig på manualer…. Litar till 100 på Gronstedt, då hon är en person med plenty innanför pannbenet….
Jag tror jag förstår, fick läsa flera gånger och fundera men jag tycker det låter som en bra idé att ha dragningen samtidigt med Aprils lotteri.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja jag tänkte bara att det kan strula sig med alla nummer och när det är två lotterier inblnadade samtidigt i en dragning som jag får det till. Tänkte mer för rättvisans skull så det inte blir fel på slutet.
//Pia
Förhoppningsvis så blir detta en förettelse osm inte ska behöva upprepas. HIhi, du har alltså chansen att vinna en gång till, Puma! Enda tillägget jag önskar, är att denna extravinst inte får gå till någon som redan har fått den sedan lotteriet startade. Det är väl rimligt?
#32 Absolut godtagbart, utmärkt!
#34+35 ha ha fick också läsa en extra gång. Se andra paragrafen i #32. OM ngn av de tre vinstlotterna har samma nr som vinstlotterna i marsdragningen så räknas det automatiskt som aprilvinnare - så ingen förlorar! Smart.
#38 nä varför krångla till det ytterligare? Avgör slumpen att en och samma person vinner gång på gång så är det ju så. Oavsett. (Säger jag som aldrig vinner
)
Go for it!
Inte med denna extra dragning anser jag.
Nä, ska det vara mer begränsningar blir det omöjligt att hålla reda på. Om jag ska leta reda på alla som vunnit och sedan se om de köpt lotter i mars, så blir sannolikheten att den dragna marsvinstlotten faller på något "icke godkänt" nummer alldeles för stor.
Enda chansen att lösa det är att jag letar fram det tillåtna numren (alltså de som varken köpts av Camilla69:s och alla andras som vunnit tidigare), så får Någon Annan slumpgenerera en siffra bland dem.
Jag tycker fortfarande att det rättaste är att det dras bland de 95 lotter som är kvar marslotteriet efter att Gunlogs vinstlott och alla Camilla69:s tagits bort. Och det enklaste är att det görs i samband med aprildragningen.
ja det är nog det enklaste. Förhoppningsvis, så ska vi slippa sånt här i fortsättningen. Du har mail
#34+35 Ingen fara, alla 200 lotter i aprillotteriet kommer att ha lika stor chans att vinna, precis som vanligt.
Och den nya marsvinnaren dras från de 195 lottnumren som blir över när man "tänkt bort" 5 st. Gronstedt är jättefiffig!
Jag hänger inte med, som vanligt… men jag tror att det kommer att bli jättebra hur ni än gör 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
jag tror att när vi kommer dit, så komemr vi nog fatta allesmmans