Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattens-status
Läst 3656 ggr
Amm0
1

Alla dessa oseriösa kattägare.

Åh vad irriterad jag blir när folk har så svårt att förstå. När folk inte lyssnar och tar till sig andra människors erfarenheter och fakta. När folk är tror på fakta(?)! Hur kan man inte tro på fakta?! Det går liksom inte!

Det jag talar om är naturligtvis dessa bondkattsägare här i Sverige. Jag var en av de. Jag var en av människorna som ville para min bondkatt med en annan bondkatt. Men jag kallar inte mig själv korkad, eftersom jag inte visste då.
Jag visste inte om hur många hemlösa kissar det finns ute och att medvetet para min kisse då bara vore idioti.

Tack vare katter.ifokus.se och hittekatter.ifokus.se, bara genom 1 tråd så fick jag det förstått och uppfattat.

Nu ser jag så många trådar här på i.fokus där dumma människor (ja de är dumma) inte låter sig övertalas, de vägrar ta in faktan ni ger de. Detta kanske är en fråga för hjärndöd.ifokus.se men vad är det som gör det så svårt för de att förstå?

-Jag måste para min hona innan kastrering. (Myt!)

-Hon har haft ungar förr och hon mådde så bra då. (Hon sa det åt dig eller?)

-Mina ungar kommer självklart avmaskas innan leverans (för det är det enda viktiga eller?)

-Ungarna kommer bara komma till seriösa hem. Jag vet redan folk som är intresserade. (har du en lista på seriösa (hur fan du nu ska veta det?) folk som vill köpa kattunge så ge den till hittekatter.ifokus och hjälp ungar som behöver hem först och främst!)

-Jag älskar katter av hela mitt hjärta. Och ungarna, åh de är ju söta! (DOH!)

-Jag vill skaffa mig erfarenhet genom att föda upp en kull. (gör som jag, ta hem en familj som behöver tak över huvudet)

-Jag kommer ju utan tvekan bli av med ungarna eftersom jag ska ge bort de gratis (tack för att du hjälper till att försämra bondkattens värde. Gratis?! Är de inte värd mer för dig, kattälskare?)

Ni "kattälskare" där ute; tänk om!
Om man anser att man älskar katter så spär man inte på antalet hemlösa katter genom att para sin bondkattshona. Det FINNS redan ungar till de som vill köpa, så det räcker och blir över.

Sen tycker jag att om man anser att man är en kattälskare så borde man vara mer öppen för tips och råd från människor med erfarenhet. Att ta till sig och inte gå till nån idiotisk attack(?!).

Man behöver inte vara speciellt öppensinnad för att förstå. Bara lagom. Det har JAG erfarenhet av!

-Lägg gärna till dina synpunkter angående det. Om ni hört fler röster FÖR parning av bondkatt så lägg gärna till de här för att visa folk hur dumma argumenten är!

Jag ber om ursäkt över språket i detta inlägg, förlåt.

Hawknestgrove
0

jättebra! Ta och maila detta i lite omgjord form till så många insändarsidor du kan! Det enda du får utesluta är ju reklamen för sajterna och byt ut ordet bondkatt mot huskatt, eller förklara att huskatt=bondkatt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Ammo, jag tar  dina frågeställningar med till STNB:S nätupplaga….

Hawknestgrove
0

Så nu får vi se om den kommer in som insändare!

Hawknestgrove
0

så här blev den:

Alla dessa oseriösa kattägare.
Åh vad irriterad jag blir när folk har så svårt att förstå. När folk inte lyssnar och tar till sig andra människors erfarenheter och fakta. När folk inte tror på fakta(?)! Hur kan man inte tro på fakta?!
Det jag talar om är naturligtvis dessa huskattsägare här i Sverige. Jag träffar dagligen människorna som ville para sin huskatt med en annan huskatt. Men jag kallar inte dem korkade, eftersom de inte VET.
Jag vet hur många hemlösa kissar det finns ute och att medvetet para katten är idioti.
Nu ser jag så många dumma människor (ja de är dumma)som inte låter sig övertalas, de vägrar ta in fakta. Vad är det som gör det så svårt för de att förstå?
-Jag måste para min hona innan kastrering. (Myt!)
-Hon har haft ungar förr och hon mådde så bra då. (Hon sa det åt dig?)
-Mina ungar kommer självklart avmaskas innan leverans (för det är det enda viktiga?)
-Ungarna kommer bara komma till seriösa hem. Jag vet redan folk som är intresserade. (har du en lista på seriösa (hur du nu ska veta det?) folk som vill köpa kattunge så ge den till katthemmen i Sverige och hjälp ungar som behöver hem först och främst!)
-Jag älskar katter av hela mitt hjärta. Och ungarna, åh de är ju söta! (Och vilka ungar är INTE söta?)
-Jag vill skaffa mig erfarenhet genom att föda upp en kull. (Ta hem en familj som behöver tak över huvudet)
-Jag kommer ju utan tvekan bli av med ungarna eftersom jag ska ge bort de gratis (tack för att du hjälper till att försämra huskattens värde. Gratis?! Är de inte värd mer för dig, kattälskare?)

Ni "kattälskare" där ute; tänk om!
Om man anser att man älskar katter så spär man inte på antalet hemlösa katter genom att para sin huskattshona. Det FINNS redan ungar till de som vill köpa, så det räcker och blir över.
Sen tycker jag att om man anser att man är en kattälskare så borde man vara mer öppen för tips och råd från människor med erfarenhet. Att ta till sig och inte gå till nån idiotisk attack(?!).
Man behöver inte vara speciellt öppensinnad för att förstå. Bara lagom.
Slutligen, det finns inga bondkatter. Alla katter, oavsett hårlag och ögonfärg utan stamtavla är HUSKATTER.

Ammo genom Gunilla Hallgren

Amm0
0

Tack så mycket. Jättebra omvandlat. Det blev mer moget. Precis som jag vill ha det! :)

STNB? Har du alltså skickat in detta till Strömstad…vad?

Kan jag kopiera den omvandlade texten och skicka in som insändare till ställen då menar du?

Sidentass
0

Mycket bra skrivet!! Borde sändas runt till landets insändar-sidor i tidningar!

Hawknestgrove
0

just det. JAg bor ju där!OCh kommer den inte ut som insändare, så lägger jag den  i min blogg där. OCh ta och sprid den du som du vill! Du har även fått den på PM, AmmO

http://stromstadstidning.se/nyheter/stromstad/1.796397/1.830140/1.830146-vem-ska-omplacera-del-1

Börjat lägga ut EfvaLEnas(Göteborgs Katthjälp):S fina artikle som följetong! Bli medlemmar på STNB ni med! Man kan göra jättemycket där! En suveränt bra hemsida för  tidning!

Amm0
0

#6 Tack så mycket!

#7 Tack för inbjudan, men jag tror jag skippar. Är medlem på så himla många sidor nu. Det får finnas en gräns :)

Hawknestgrove
0

oh ja, jag förstår. Det är inte så länge sen Strömstads lilla tidning kom på webben, och jag måste säga, att de har  lyckats suveränt!

Amm0
0

Längre än ett par timmar vill jag att mina åsikter ska synas på första sidan. Så jag puttar upp min egna tråd :)

Lena
0

#10 Bra frågeställningar du tar upp här!

Det är ofta problem det där att få folk att ta till sig fakta som strider mot deras egen uppfattning i frågan. Det finns ett försvar hos människor som träder in. Olika starkt hos olika individer. Med tiden brukar det dock kunna lyckas om man är tillräckligt ihärdig.

Jag vet många som liksom du själv har tänkt till och ändrat uppfattning när det gäller katter. Ibland har det dock tagit lite tid för dem att smälta informationen och ta den till sig. Tyvärr omges katter av enormt mycket myter vilket ställer till det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
0

#4 Jag tycker ändå att det finns bondkatter, som en undergrupp till huskatter liksom. Med bondkatt menar jag den gamla svenska katten, den europén bygger på, den utan rasinslag. Det är inte samma sak som en blandras trots att båda är huskatter.

Formellt kan man inte göra någon skillnad i dagens läge förstås, en katt som ser ut som en tvättäkta bondkatt kan ju ha massor med rasinslag bara det att de liksom tar ut varandra, så då är huskatt att föredra. Förutom om man vill novisgodkänna sin huskatt som europé, då får man så gott det går försäkra sig om att det verkligen är en äkta bondkatt man har.

Litet tillägg för de som tycker "bondkatt" är ett fult ord som sänker kattens status:

"Bondkatt" är för mig inte ett nedvärderande ord, det beskriver bara denna kattyps historia, den levde huvudsakligen som råttfångare på gårdarna större delen av dess tvåtusenåriga historia. Att förneka detta blir bara fel.

Faktum är att jag tycker det blir nedvärderande mot mig, min familj och mina fd. grannar om man tycker att ordet "bondkatt" är fult, är man mindre värd bara för att man har rötterna på landsbygden där folk av tradition mestadels varit bönder (eller bondens nyttodjur i katternas fall då) fram tills för 50 år sedan?

Visst alla grannar, varav de flesta råkade vara bönder, jag hade under min uppväxt hade inte vettig kattsyn, men här i Göteborg är det inte direkt ovanligt heller… I mina hemtrakter verkar det mest vara en generationsfråga men här finns det gott om folk i min ålder (25) som kan tävla med mina föäldrars 80+ grannar om vem som har mossigast syn på katter, medan alla mina föräldrars grannar under 50 tycker det är självklart att kastrera och vaccinera sina katter och ta dem till veterinär vid behov, bönder eller ej. Sedan finns det självklart trakter där det är riktigt illa, men som sagt kan man hitta sådana områden i säder också, och något säger mig att man hittar fler idioter i städerna än på landsbygden i rent antal ;)

Så att tycka att ordet "bondkatt" är nedvärderande säger nog bra mycket mer om ens egna fördomar och attityd till landsbygden än något annat.

Amm0
0

#12 OF TOPIC! Ursäkta men det där får du ta i en annan tråd.
Vill inte att det ska bli tjafs om det i denna tråd.

Bondkatt, huskatt, spela roll? Nej i det här sammanhanget gör det inte det. Ni vet ju vad för kattsort jag menar!

Mona22
0

Tänk om alla kunde inse att det inte behövs fler huskatter just nu. det finns redan så många hemlösa.Gråter

Thaeri
0

#13, om jag säger "huskatt" kan jag lika gärna mena en blandning mellan siames och bengal som en katt i vars släktträd man inte hittar en enda raskatt. Är dessa två samma kattsort?

Vet inte varför du blir så sur heller, det var inte dig jag inte höll med, och att diskutera innehållet i insändare baserade på trådens ursprungsinlägg är väl i högsta grad relevant?

Josefa
0

Alla katter har väl raskatter i sitt stamträd?Obestämd Mer eller mindre långt fram/bak i det.

Icna
0

Man kan lika väl säga att alla raskatter har bondkatter/huskatter i sitt stamträd ;P Raskatt med stamtavla är väl endå ett nyare påfund?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Alexej
0

Jättebra skriven:)

Och så sant. Pratade med en kvinna som hade en annons på Blocket angående kattungar. Hon sa att minst 100 personer hade ringt???

När jag frågade henne om det inte vore bättre att kastrera sin katt blev hon sur. Hon hade minnsann bara seriösa kattköpare.

Här kan du skicka din insändare till. De skickar sedan till alla tidningar i hela Sverige.

http://befria.nu/djuren/insandarservice/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Amm0
0

#14 Jag håller med. Det är hemskt tråkigt. Inte minst konstigt! Vi alla är väl människor? Eller…?

#18 Tack så mycket!
Ja vad säger man? Sur? Ja.. jag finner inga ord (tänkte jag säga, men kom på att de finns ju ovan! :))
Tack för länken. Jag ska genast skicka in insändaren!

Thaeri
0

#16 det har funnits katter på den skandinaviska halvön i två tusen år, de första raserna i världen registrerades på 1800-talet och de flesta har kommit till i mitten eller under den senare delen av 1900-talet.

Men bara för att raserna skapades försvann inte den kattyp (den jag alltså kallar bondkatt) som uppkommit naturligt här, utan den fortsatte leva kvar sida vid sida med raserna.

De flesta tänker att det är som med hundar, att det bara finns raser och blandraser, men grejen med dem är att de avlats medvetet på mycket längre och själva urhundarna försvann för länge sedan. Så är det alltså inte hos katt.

#17 har alltså helt rätt: alla raskatter har huskatter (bondkatt eller dess motsvarighet från andra delar av världen, kattyper som uppkommit naturligt) i släktträdet, men relativt få huskatter har raskatter i sitt.

[Anunnaki]
0

Visst ska katter kastreras för att få ner antalet men att ge sig på enbart den bästa sorten av alla, våra vanliga bondkatter, är faktiskt rasism.

Amm0
0

#21 Va? Jag förstår inte hur du menar här… Förklara mer om hur du menar gärna. 

Raskatter (de flesta) har det liv som jag mfl. kämpar för att även huskatterna ska få. Just nu är det inte läget så. Allt för många människor ser huskatten som mindre värd än raskatter. Så ja, det kan man kalla rasism.

Hawknestgrove
0

Ok, för oss som vet, så är väl dessa hårklyverier om bond/huskatt lite onödigt. MEn för  mannen på gatan så är det viktigt att ta upp den saken. För det finns faktiskt folk som gör stora pengar på att sälja halvbirmor…. I strömstsads tidning… Nu är det andra kullen de säljer av. 2.500 kr st… OCh folk tror att de är finare än bondkatter. Likaså, får man i samma veva lära om hos folk att det inte finns vildkatter. OCh att även honkatter kastreras och inte steriliseras. att sterilisera är ju att ha kakan kvar och ändå äta upp den.Tungan ute

[Anunnaki]
1

Att gå ut och kalla dem som låter sina bondkatter få kattungar för oseriösa men undanta dem som låter sina raskatter få ungar är rasism beträffande katter. Alla katter som tillåtas att få ungar bidrar till att antalet katter ökar lavinartat här i landet och förstås på alla andra ställen.

Anser man att det är helt i sin ordning att låta raskatter föröka sig sker det på bondkatternas bekostnad. Den som finner detta vara i sin ordning är rasist vad gäller katter i och med att man då inte anser alla katter ha samma värde. Rasist är nämligen den som anser en ras vara överlägsen en annan något som jag aldrig accepterar vare sig bland djur eller människor.

Så snart en katthona får reproducera sig och det över flera generationer i genomsnitt blir mer än en, just det mer än en, katta som får föröka sig blir ökningen exponentiell oavsett kattans ras. Exponentiella ökningar har den egenheten att efter ett tag ökar de mycket snabbt.

Alexej
0

Tycker det är löjligt att pratar om rasism i sammanhang med katter.

Det finns knappt hemlösa raskatter och jag är trött att upprepa mig hela tiden eller ens söker den tråd där jag skrev om rasuppfödarens förtjänst om kunskaper och status hos huskatter.

Det är inte raskattuppfödare som kastar ut sina katter när de tröttnar på kattkiss i sängen eller som har fått en katt för 10 kronor.

Utan uppfödare skulle vi inte ha det minsta kunskaper om tex kattsjukdomar. Inget djuraffär skulle ha avancerad kattmat.

Vi skulle står där med våra huskatter på samma nivå som för 30 år sedan.

De flesta raskattuppfödare kastrerar sina kattungar innan de säljs som sällskapskatt, knappast en självklarhet för många huskattägare.

Så slutar hacka på uppfödare, kolla istället hur din granne har det med sina huskatter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Amm0
0

#24 Jag tyckte jag skrev det tidigare, men kanske missade det;
Det vi kämpar för, vill och ska uppnå är att alla kissar ska behandlas lika, att alla ska ha samma värde!

Vad är det du inte förstår? Hur kan du kalla detta fel?

Mona22
0

#24 Rasism ang katter?? vilken "ras" finns det överflöd på? vilken "ras" är katthemmen fulla med? Vilken "ras" blir utslängda efter sommaren? Huskatten!!

Att avla på huskatter som det redan finns så många av är bra dumt.
Att släppa ut en huskatt för att bli med ungar är idiotiskt. du vet ingenting om bakomvarande sjukdommar tex.
Uppfödare kämpar med att se till att det inte finns sjukdommar och testar för allt möjligt. De har ett mål med sin avel och gör det inte för att kattungar är söta eller någon annat konstigt argument.

Det finns en "huskatt" med stamtavla, Europeen. Där har du huskattutseèndet men du har koll på sjukdommar och inavel och allt vad det heter….. det är skillnaden.

dessutom är risken att någon slänger ut en katt som kostat en hel del liten.

Jag vill att ras och huskatter ska ha samma status men de kommer aldrig få det om folk inte börjar ta ansvar.

vilda-hilda
0

Tycker att Ammo gjorde ett jättefint inlägg här.

Det finns idioter(förlåt) både inom Bondkattsinnehavare och finkattsuppfödare.

pratade nyligen med en kompis som var helt förtvivlad. En köpare av hennes underbara Sibirer hade sålts på blocket för en spottstyver då Vetten gjorde en miss och hon miste alla sina kattungar och dessutom blev av med livmodern.

Kunde ju ej producera mera= Ut kattskrälle.

Samtidigt har jag grannar som varje år låter sina honor av Bonn/Huskatter få ungar och aldrig skulle tänka tanken att kastrera/sterilisera sina djur utan i stället låter avliva små kattungar om det blir för många.

Samtidigt finns de ju oxå de som tar hand om för många katter och som inte fixar att betala vård åt dom utan kattstackarna lider i stället det är ju inte heller speciellt mänskligt, man skall ju faktiskt inte ta sig an fler än man reder ut.

Det har vi ju alla sett här på hittekatter.

Hoppas att många läser ditt inlägg Ammo och får sig en Tankeställare.

Nalle

Thaeri
0

En sak raskattuppfödare skulle kunna göra är att sälja alla kattungar som inte ska gå till avel till sällskap, som det är nu säljs majoriteten okastrerade och de som vill blandrasavla har inga problem att få tag i avelsmaterial.

Om alla istället enbart skulle sälja okastrerade katter till de som tänkt sig att avla rasrent går det skriva bra kontrakt om det hela med vitesbelopp, får man betala dyrt till kattens uppfödare om man bryter mot kontraktet blir det inte längre intressant att blandrasavla för man tjänar inget på det ändå, och det blir väldigt dyrt för lite söta kattungar om det är det man är ute efter istället för reda pengar.

Mona22
0

#29 jag säljer till sällskap och till avel bara för registrerade uppfödare men jag kastrerar inte mina bebisar, finns ingen som gör det så tidigt i närheten av mig och sen vill jag inte riktigt att en sådan liten bebis ska behöva gå igenom det. 
jag har skrivit kontrakt vad som gäller till de man säljer till men enda sättet att vara helt säker är ju som sagt att kastrera men jag vill ändå lita på folk. 
Det dummaste är ju att folk tror att en halvbirma tex skulle vara bättre än en vanlig huskatt och därför värd så mycket mer trots att föräldrarna då kanske ej är kollade för sjukdommar osv.

Sen tror ju folk att om katten är långhårig så är det en skogis och är den utan svans en manx, men det finns bara ett tiotal registrerade manxar.

Hawknestgrove
0

OCh Ammo, insändaren kom in. STNB finns på Webben, men inte insändarsidan. JAg scannar, när sambon har läst tidningen. Jag och du har redan fått beröm, så det var bra skrivet av dig!

Amm0
0

#31 Men gud va roligt! Ja scanna scanna! :)

Hawknestgrove
0

Yes massa, går ut i köket med tidningen och saxen

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag håller också på att skriva Efva-LEnas(Göteborgs Katthjälp) fina artikel på deras webbsida. Får ta den i etapper.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kan man läsa…

http://stromstadstidning.se/

Mona22
0

Får man kopiera denna text och kanske skicka in till Västerås tidning?Tyst

Hawknestgrove
0

för min del ja. Du kan få filen av mig om du vill. Själva texten är ju skriven av Ammo.

Amm0
0

Mona22 Självklart får du det, men jag har skicka in den till "alla" tidningar i Sverige. Risken är ju att de får två upplagor. Men det gör ju inget!

Hawknest Åh så fint! Jättekul ju! :)

Amm0
0

Jag fick svar från lokaltidningen:

"Som framgår av bildtexten i dagens kattinsändare, gör vi nu en paus i ämnet. Argumenten är uttömda och en upprepning av tidigare argument, oberoende om man är för eller emot lösspringande katter, för inte diskussionen vidare."

Jag svarade:

"Har du läst insändaren? Detta handlar inte om lösspringande katter."

Hon svarade:

"Jag tycker nog att skillnaden är hårfin. Men, vi har ju en expert i Pia Persson på tidningen. Jag vidarebefordrar till henne. (Dessutom har Du skrivit över 2000 tecken. Gränsen är 1000 inklusive blanksteg.)"

Obestämd

Hawknestgrove
0

Gahhhh. ****gurkaSkrikandes

Sabbekatt
0

Hej AmmO,

Jag såg din insändare i dagen Metro, Stockholmsupplagan. Hoppas att många läste den Glad

Amm0
0

#41 Men gud va roligt! Tack för infon! :)

Alexej
0

Minka040
0

Idag öppnade jag som vanligt Metro, Skåneupplagan, och vad skådar jag om inte denna artikel! (Insänd av Annelie)

Håller tummarna för att det gick upp ett ljus för någon. Du gör ett så fint jobb Amm0 och jag beundrar verkligen att du kunde komma in hit och ändra uppfattning så totalt! Att du dessutom kan stå för det senare också, ah, det är fantastiskt att se! Skrattande

Hawknestgrove
0

alexej, länken funkar inte…..Rynkar på näsan

Amm0
0

#44 Men gud va roligt! Känns som att jag måste ut och jaga en Metro även här i Borlänge och kika :)
Undra hur många jag nått ut till, och hur många som sitter och är irriterade pga min insändare. Synd att man inte får veta det ;)

Hawknestgrove
0

Gaaaahhhhhh… vill läsa ju!

Alexej
0

http://www.metro.se/se/misc/pdf/2010/05/26/SESTO_2010_05_26.pdf

Funkar för mig men tog lång tid att ladda upp.

Annars går till metro, stockholm, läs som PDF. så gjorde jag.

Hawknestgrove
0

ok tack….

Hawknestgrove
0

nu gick det . HAr sparat ner filen också.

Amm0
0

Nu har jag läst artikeln. Jag måste säga att jag inte riktigt tycker om hur de skrev överskriften. Där står:

"Att inte ta en katt från katthem är fel, enligt insändarskribenten"

Visst kan texten lätt få en att tro att det är det jag menar, men det kändes inte helhjärtat som vad jag känner. Det är framförallt inte det jag ville få fram med artikeln. Det jag främst vill få fram var hur korkad människan är.

Står det att jag tycker det är fel att inte ta en katt från katthem? Nej, men jag tycker det vore det bästa. Men jag menar, de ungar som föds i hemmet behöver ju även de ett hem när de är 12 veckor.

Det jag tycker är att man ska tänka till INNAN man parar sin katt. INNAN man gör så att Sotis på katthemmet får vänta ännu längre på att komma till ett kärleksfullt hem. 
Jag menar om Johan och Ylva inte skulle köpt din kattunge så kanske de skulle köpt Sotis, som så gärna vill ligga och mysa i deras knä.

Amm0
0

"Att inte ta en katt från katthem är fel"

Jag tycker inte alls det är fel! Va störd jag blir nu.

Om man ska skaffa katt så tycker jag det vore synd att inte ta en som behöver ett hem. Men jag tycker inte det FEL, det finns ju hur många katter som helst som behöver hem, även ute på blocket, ute i svenska hem.

Ja…tidningar… Vad säger man?

Men det var då bra att de tog med dessa dumma argument folk använder dagligen.

Minka040
0

Var det rubriken i Stockholmsbilagan? I Skånebilagan har de "Att para huskatter är ren idioti" som rubrik. Glad

Amm0
0

Båda de meningarna var rubrik.

candycandye
0

Underbart att läsa metron idag:)!

Delvoriah
0

Jag läste i Metro idag, och uppskattade att någon hade skrivit en insändare i ämnet. Jag tror dock att det är viktigt att argumentera med fakta snarare än känsla när man skriver till tidningar och i forum - då är det enklare att få folk att lyssna. Att nämna siffror är också bra - det ger tyngd åt det man skriver, med tanke på hur många katter som är hemlösa.

Oavsett - bra initiativ!

http://brisingasmycket.se

Hawknestgrove
0

haha heja lilla STNB! De skriver som man vill!

Katthemsmatten
0

#52 Det är ju en viss skillnad på en hemlös katt (alltså en som fångats in och hamnat på ett katthem) och en katt som någon skaffat och tröttnat på och därför annonserar ut den som om den vore en begagnad soffa. Den sista har ju ett hem om än med oansvariga ägare som vill byta bort den.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Amm0
0

#58 Det är ju samma katt vi pratar om? Det är ju jättemånga katter som fångats in och hamnat på katthem just för att de haft oansvariga ägare.
Alltså den kissen som finns på blocket löper stor risk att även den hamna på katthem om ingen köper den, eller avlivning.

#55 Åh va roligt att höra :)

#56 Tack, du har rätt. Men till en början skrev jag ju bara här för att jag var så matt och ville skriva av mig, så det var liksom inte riktigt tänkt till tidningen :)

Delvoriah
0

#59 Jag förstår precis känslan! Jag har skickat iväg mail som har varit riktigt illa eftersom jag har varit så förbannad flera gånger Obestämd

http://brisingasmycket.se

Lena
0

Jättebra att insändaren kommit med i Metro. Där når den enormt många läsare. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

puttar upp på förekommen anledning

Kiyona
0

lämmnar ettt litet tassavtryck.

Hoppas verkligen att många läser och får en tankeställare. Just att du också nämner att du även själv varit i samma tanke gångar och detta pga okunskap.

Okunskap leder till kunskap. i fallen där det inte gör det finns en egoistisk djurhatare som inte borde ha djur över huvudtaget.

Katten behöver synas, det är många där ute som behöver uppdatera sig i sättet dem ser på katten. Att läsa en sida eller två om kattens specifika behov innan man skaffar katt. Och går igenom kostnader. och sen vad för katt man vill ha. En katt för utställning och/eller avel? eller bara en vanlig katt att älska?

Hur svårt kan det då vara att hitta de riktiga kattfolket, katthem, kattuppfödare m.m om man läser på lite?

Rom byggdes inte på en dag.

Det är bara fortsätta! :)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **