Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 780 ggr
Lena
0

Vaccinering- vilka regler gäller?

Med tanke på vad som hänt på Djurens Vänner i Borås tänkte jag lyfta frågan till er som jobbar eller driver katthem.

Vilka regler gäller egentligen för vaccinationer av nya katter?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ja, jag undrar jag med. Är det verkligen varje år? Jag gör det, men det kanske inte behövs så ofta?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Hos oss blir alla vacc. med en gång. Vi har tid hos vår veten en gång i veckan, då tar vi med alla som behöver -sjuka, ovaccinerade,okastrerade. Är han borta, då åker vi till distriktsvetr., men då bara med sjuka eller vacc. Kastrering kan väntar en vecka. Akut sjuka eller röntgen gör Blå Stjärnan, men ogärna. De är dyra och behandlar inte hemlösa katter, när de inte får betalt…(De borde ha en fond för påskörda eller akuta hemlösa katter, men de avlivar bara). Våra katter får sitta i karantänen efter vacc. minst 10 dagar, helst 2 veckor.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

miranda1
0

har lagt in en artikel om vaccination av hund och katt, en sammanfattning av SVS-SVAs vaccinrapport från 22 juli 2003.

/Miranda

Lena
0

#3 Tack Miranda!

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Kattsamariten]
0

Om möjligt går katten direkt till Smådjurskliniken för vaccination, innan den överlämnas till oss och placeras i karantän. Går inte det, blir det totalt sett längre karantänsvistelse än två veckor beroende på när vaccinationen görs.

Vi har haft kattpest på katthemmet en gång i tiden, jag var då inte ens påtänkt i branschen, men jag har förstått på medlemmar från tidernas begynnelse att det var en fruktansvärd upplevelse. Bränna allt, sanera, sanera och åter sanera.

Vi har även haft ett misstänkt kattpestutbrott i kommunen för ca två år sedan. En ägare kom in med sin sjuka katt till Smådjurskliniken, och vi fick omedelbart meddelade om detta.  Vi införde då besöksförbud, stop av utlämning resp. intag av katt, tills dess vi fick grönt ljus av kliniken.

Lena
0

#5 Ja det måste ju vara A & O med en rigorös ordning vad gäller karantänreglerna. Blir liksom lite mörkrädd när jag hör att det slarvas med detta på vissa ställen.

Så här står det i artikeln Miranda publicerade idag här i Hittekatter; "Vaccinationer bör genomföras så snart som möjligt av kliniskt friska djur och djuren bör inte släppas in i en grupp förrän 1-2 veckor efter vaccinationen".

Hittekatten i Piteå f.d Fyrkantens katthem fick ju in kattpest och det var precis som du skriver en mardröm.

//Lena