Positiv vs Negativ Energi!
Jag funderar ganska ofta på det här med positiv kontra negativ energi. Hur den positiva energin kan få oss att växa som människor. Vi blir kreativa, glada och klarar av mycket mera. Om den negativa energin får fotfäste däremot sker det motsatta. Vi krymper, känner oss ledsna, arga, bittra och underpresterar. Medan positiv energi lockar fram det goda hos oss människor, väcker den negativa de onda krafterna till liv.
Tänk om alla gjorde sitt yttersta för att ta fram den positiva energin. Tänk så mycket bättre, roligare och lättare det skulle bli att leva. Och så mycker mera bra saker vi skulle få gjort. Allt detta utan att det kostar oss något.
Det här är särskilt viktigt att tänka på för oss som jobbar för hemlösa katter. Ett tufft och tungt arbete som ofta sker i motvind. Vi behöver mer än allt annat omge oss i ett klimat som är präglat av positiv energi.
Hur har du det med dina energier idag?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
mina eneriger är positiva och starka idag, 

PUSS på er ALLA 
#1 Det låter bra Ankie!
Imorgon är det ju dessutom Alla Hjärtans Dag. Ytterligare ett tillfälle att se till de positiva vibbarna!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Du har så rätt Lena. Det är ytterst viktigt att man istället för att leta fel uppmärksammar det som är bra. I arbetet med hemlösa kissar är det, precis som du säger, särskilt viktigt att man inte får ständiga mothugg då man istället tappar orken. Psyket är ju ganska nedbrutet som det är av att dagligen oroa sig över saker man tyvärr inte kan göra något åt.
På denna sajt ska man tänka på att de allra flesta arbetar mot samma mål, d.v.s. ge kissar ett värdigt liv. Och detta är också helt ideellt! Visst slinkar det in "troll" då och då, men dessa kan man snabbt genomskåda. Att sätta käppar i hjulet gynnar inte någon, framförallt inte de som verkligen behöver vår tid och energi.
Sen kan man ha åsikter om det ena och det andra och av naturliga skäl kan också bägaren rinna över för den mest vänliga och mest tysta person härinne. Vi är ju bara människor! MEN - man kan framföra sina åsikter på ett informativt sätt istället för att brusa upp i trådar, vilket är lätt hänt på ett öppet forum alternativt ta det via pm. Segdragna diskussioner och otrevliga inlägg genomsyrar naturligtvis HELA sajten.
Och idag är hela JAG positiv, trots skitsnön och minusgraderna.
Positivitet ÄR a och o!
#3 Kloka ord du skriver där!
Kort och gott ingenting blir bättre av att man bara koncentrerar sig på det som är dåligt. Sedan får man aldrig glömma bort sina egna möjligheter att forma tillvaron och att ta sitt eget ansvar för detta. Naturligtvis lättare sagt än gjort många gånger. Ibland behöver vi någon som påminner oss om det.
Puttar upp för fler kloka ord och energigivande tankar! :)
Idag har jag kört ännu en efterlängtad katt från katthemmet till sitt nya för-alltid-hem. När en hemlös katt får komma till ett hem där man känner att hon kommer att få massor av kärlek, får man själv massor av ny energi att fortsätta att hjälpa katter! Låt oss dela med oss mer av solskenshistorierna, vi behöver höra om alla lyckliga slut på sagorna "…och så levde dom lyckliga i alla sina dagar "
.
Bra tråd Lena!
Jag tänker så här: Mår dåligt gör vi ju alla emellanåt och känner av den där negativa energin. Jag brukar försöka ta hjälp då för att må bättre, har underbara vänner som kan lyssna och stötta. Det är viktigt att ta hand om sig, var och en lär sig ju som vuxen att hitta sitt sätt.
Det som blir destruktivt för en själv och andra, är när man tillåter sig att agera utåt mot andra människor när man mår dåligt. En del människor jag känner i jobb, privat och andra sammanhang, tar gärna ut sin ilska, frustration, besvikelse, smärta på andra människor. Sådana människor som tillåter sig att bete sig på det här viset kan sprida förödelse omkring sig.
Jag tror det är viktigt med självkännedom. Känna sig själv när man mår dåligt, och då se till att man tar emot hjälp. Och använder en smula självbehärskning och undviker att agera utåt och skapa konflikter. Sådana konflikter kan kännas "bra" för stunden, man kan känna att man glömmer bort sina egna problem och slipper ta itu med dem. Men det är inte ett vuxet sätt att vara som människa, och inte något som man på sikt har nytta av. Man lämnar bara andra människor i en svår situation i stället. (Projicering kallas det).
Jag vaknade idag och var jättelycklig över alla artiklar jag kunde publicera på kattstatus igår kväll, och kände mig full av kraft och glädje. Och den här dagen har resulterat i ytterligare en artikel! Jag blir så glad över att kunna göra en insats på det här sättet för våra hemlösa, genom att sprida kunskap.

energi positiv som negativ är som en snöboll.. den förstärks när den kommer i rullning….blir man orättvist behandlad så förstärks motvilja….blir man rättvist behandlad så förstärks det….
är på seminarium denna helg…jag blev RÄDD för min sambo innan i fredags för han var så otroligt negativ… men nu efter 2 dagar så har det svängt igen… har man väl hamnat i det positiva gäller det att hålla i det…. försöka skydda sej från det negativa…. jag håller mej väldigt mycket från tråkiga nyheter… försöker läsa positiva saker….. försöker undvika negativa människor… faller såklart igenom för många gånger….men det gäller att intala sej själv att inte reta upp sej för mycket….retar man upp sej så är det oftast man själv som blir mest lidande….fråga dej själv vad du mår bra utav… o vad som får dej att må dåligt….
kan tillägga att jag dessutom inte är fläckfri….så lätt att själv upptäcka andras negativa sida o så är man blind för sej själv… eller så blir man som jag irriterad över sin sambos negativa sida…. o vem är då värst?…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Jag tycker det är en svår balansgång ibland. Att å ena sidan våga konfrontera och inte vara rädd för att ta tag i och bearbeta en negativ upplevelse. Men å andra sidan inte låta sig sugas ner i en osäker negativ spiral som riskerar förstärka den negativa tanken. Att stanna upp i tanken och försöka hitta hopp och en välvillighet mitt i en bedrövelse.
Bra diskussionstråd, Lena! Fick en energikick av inlägget faktiskt :)
#7 Självkännedom är något som jag också tror är mycket viktigt. Att försöka se sig själv och sitt beteende lite från ovan. Försöka vara öppen för andras bild av hur man uppfattas. Rannsaka sig själv lite mellan varven. Ju bättre man känner sig själv ju lättar blir det att leva. Ibland kan det kännas som att man går en brottningsmatch med sig själv. En match som handlar om hur jag vill vara vs hur jag klarar av att vara.
#8 Ingen av oss är fläckfri! Ingen är perfekt. Däremot är det nog många som försöker leva upp till någon slags perfekt idealbild av sig själva och av livet. Det ligger liksom i tiden det där att man ska lyckas, bli framgångrik och bli någon. Det är mycket yta, men lite mindre djup. Men det viktigaste är endå att kunna vara sig själv både på gott och ont.
#9 Visst kan det vara svårt det där med balansgången många gånger. Håller med dig! Bra formulerat: "Att stanna upp i tanken och försöka hitta hopp och en välvillighet mitt i en bedrövelse".
Fler positiva tankar där ute? Alltid välkomna!
Jag tycker det här är en bra tråd, Lena! Och vilken härlig bild! Den ger mig positiv engergi! 
#12 Det är tulpaner från våran trädgård. Riktigt gamla lökar som funnits i trädgården i 20 - 30 år planterade av en trädgårdsälskare som bodde här för länge, länge sedan.
Efter att, för länge sedan i många år, ha åkt berg-och-dalbana i känslornas land, så uppfattar jag positiv/negativ energi så här!
Utan negativ energi finns ingen positiv energi. Den negativa energin är till för att få ut våra känslor. Negativ energi är till för att vi ska kunna veta när vi är på glatt humör. Hade inte den negativa energin funnits, så hade vi inte heller varit lyckliga under de stunder vi verkligen är det.
Jag kan vakna med ett ¤#&(&%! humör, med tanken om att behöva gå till jobb istället för att vara hemma och mysa. Jag är tyst, låter det inte gå ut över familjen, håller mig för mig själv. Går till jobb, säger godmorgon till mina Medarbetare, och kommer då på att jorden inte HAR gått under bara för att jag gick upp. Jag får ju en lön om jag går till jobb, och då kan jag köpa den där tröjan eller guldringen… DÅ vet jag att jag är full med positiv energi…
En svår sak är att ta sig ur en längre period av negativitet, kanske en skilsmässa eller annat. (Har själv aldrig varit gift) Men man kan göra en sak som är jättesvår. Lyckas man, så lyckas man ordentligt. Vänd den negativa energin, trotsa den negativa, ledsna och frustrerade känslan, och se istället på det positiva. Som exempel, titta på din katt när den sover… ljuset leker i pälsen… den blänker… strålarna går emellan varje hårstrå. Lugnet som finns hos denna katt där den ligger och sover… de lugna andetagen som gör dig själv lugn… Eller om man har barn. Titta på dem och känn lyckan av att ha fått dessa vackra barn, och ta fram kärleken till dem i ditt hjärta som kanske annars känns tomt… Denna lilla uns av lite lyckokänsla kan hjälpa en att förstå hur man kan vända den negativa energin. Den negativa energin kan du använda till något positivt…
Var tacksam för att det finns negativ energi, för den är positiv i sig… Annars hade vi inte brytt oss så mycket!
Många kramar till er alla, positiva som negativa!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Puttar upp för att vi ska tänka lite mera positivt och på så sätt få mera energi över till de katterna som behöver oss.
Positiva energier strömmar härifrån just idag och den känslan tänker jag försöka att hålla kvar i.
Ibland är det riktigt tunga dagar men då försöker jag att minnas de bättre stunderna och det kan skicka energier som jag för stunden behöver.
Det är en tung period med kattungar som kommer, men då får man helt enkelt tänka…. 15 kissar är inne, 13 kissar som inte får bebisar och 2 kissar som inte kan göra bebisar. Vi har gjort ett himla bra jobb och vi strävar vidare, trots att det är trögt och svårjobbat!
Ingen har rätt att ta ifrån mig den känslan och jag vet (säkert ni andra som känner mig också) att till slut kommer kolonin inte att finnas mer, det är mitt mål, men fram till dess behövs ni som puttar, stöttar och kommer med hejarop, ni är viktiga!
Ett klapp på axeln behöver vi alla, glöm aldrig bort det!
En extra puss till alla som berör mitt hjärta och ger mig extra energier när allt känns botten!
PUSS 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Mycket fint och bra skrivet:
"Ibland är det riktigt tunga dagar men då försöker jag att minnas de bättre stunderna och det kan skicka energier som jag för stunden behöver."
Tyckte att det var dags att plocka fram den här tråden! ;)

Det som ofta kan göra mig ledsen är att det är så få som vill adoptera vuxna katter samt de katter (även kattungar) som inte har "fina" färger. När jag själv vet hur fina och underbara katterna är oberoende av ålder och färg. Flera av mina katter har gjort sitt allra bästa och varit så keliga, sociala och trevliga när kattintressenter varit på besök men ingen vill ha dem.
Något som dock gjorde mig glatt överraskad i år vara att den första kattmamman (svartvit) med fyra svarvita ungar där har alla fyra ungarna fått bra permanenta hem. Ung mamma och troligen hennes första kull. Dock så har naturligtvis ingen varit intresserad av att adoptera henne.
Nä usch vad negativ jag är skulle nog inte ha skrivit något här. Behöver få en spark uppåt om det är någon som orkar ge mig det.
Lyhört och fingertoppskänsligt så in i vassen att plocka fram den här tråden just nu, Lena :)
När jag tänker på alla dessa ursnygga kattkalendrar som är på gång igen inför årsslutet så blir jag glad. Jag har redan beställt från två föreningar men kommer att gynna ett par föreningar till framöver. Beställningskupongerna är ju redan ute hos flera. Tänker även på alla dessa höstmarknader och loppisar och lite senare julbasarer som ordnas för kissornas skull runt om i vårt land. Det ger mig positiv energi. Jag skulle vilja gynna dem alla om jag bara kunde!
Puttar upp en viktig tråd 
Idag är det inte snöstorm även om det är kallt!
Idag hoppas jag på en bra bra bra dag.
Har fått ny energi av MariannE11 som varit och hälsat på och umgåtts och klappat missar. Att få sällskap när man känner sig ensam är mkt mkt positivt 
Tack goa vänner för att ni får mig att orka fortsätta och för att ni hela tiden ger mig energi och goda fina tankar!
/Malin
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
En bra tråd lena detta. Det jobb man gör för missarna gör att man får mer energi.
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar

Idag är det positiv energi. Har flyttat en av våra kissar till ett helt underbart för-alltid-hem, och VET att kommer att få världens bästa liv!!!
Pälsbollarna i Höganäs
Jag själv omges enbart av positiv energi jämt och ständigt och hinner knappt känna av den negativa energin, eftersom jag har en hel drös med skyggisar omkring mig om dagarna och som därmed visar med sitt kroppsspråk till mig, att nu är jag nöjd husse, för du har gett oss mat och rensat kattlådan. Men det är klart att ibland nöjer jag mig med att se att solen lyser så klart, så suger jag i mig den positiva energin.

#24 Låter underbart Sherwood 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna