Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: utanför-ämnet
Läst 2207 ggr
tervmatte
0

OT Rådjur räddade från isflak

Tänkte att vi kan behöva lite positiva nyheter idag som en motsatts till den tråkiga nyheten om marsvin.

Igår uppmärksammade förbipasserande i Polen att två rådjur befann sig på ett isflak ut i östersjön. Räddningstjänsten kontaktades och räddningen påbörjades. Första rådjuret räddades ganska snabbt medan den andra drev allt längre ut i havet medan kvällen och mörkret kom.

Men brandmännen gav inte upp utan tog fram en båt och med starka ficklampor lyste ut över vatten och isnivån tills de fick se ett par ögon lysa i mörkret. Sedan kämpade de fram sig med båten förbi dem tjocka isblocken som flöt i havet. Rådjuret hoppad in i vattnet med brandmännen kom ikapp det och drog upp i båten. Igår och idag vilade det ut sig på ett skyddat plats och släpptes fri senare idag.

Jag hittade en filmsnutt på polska nyhetsredaktionen och ska snart bifoga länken dit (måste bara byta till Explorer igen då det går inte klistra in i Mozilla. Hur gör man för att kunna göra det?)

På filmen snackar de en massa polska men ignorera det och titta istället på räddningsaktionen och det vackra rådjuret.

http://www.tvn24.pl/-1,1688441,0,1,strazacy-na-ratunek-sarence-uratowal-ja-blysk-w-oku,wiadomosc.html

Tryck på play knappen

annebeate
0

Läste också om det tidigare på dagen. Så väl att rådjuren räddades. Är sedan barndomen så förtjust i dessa så vackra djur.

Tizzla
0

Kan inte se filmen…men det är verkligen positivt att de inte gav upp och att de lyckades rädda demGlad

majvi
0

Jag såg ett annat klipp på ett rådjur som var ute på isen och kunde inte ta sig därifrån,som Bambi.Isen var för tunn att gå på, en helikopter tillkallades och rådjuret blåstes i land,

Vad jag vet är det 3 rådjur som kommer till min stuga och äter.Jag lade ut vitkålsblad och det var lite kämpigt för dom,bladen varlite för stora.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
0

dubbelt

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

såg det på tv i går… jättefint faktiskt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tervmatte
0

Jag får fotvarande ståpäls när jag ser räddningen.

Här en en länk till aftonbladets film:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article8375922.ab