Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2363 ggr
Jourhemmet
0

cancer av vaccin

Är det någon som hört talas om att en katt kan få hudcancer lokalt i nacken där vaccinet givits???

Lena
0

Det har väl funnits vissa teorier att vaccin kan ge olika typer av biverkningar. Allergiska reaktioner etc. Cancer har jag dock inte hört talas om vad jag kan minnas.

Det är väl som med all sorts medicin - allt har någon form av biverkan. Det man får göra är att ställa nyttan av preparatet mot dess biverkningar. När det gäller vaccination mot kattpest/kattsnuva är nyttan betydligt större än själva biverkan. Det skulle vara betydligt större faror för katten om den inte blev vaccinerad.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
0

Jag släpper aldrig ifrån mig jourisar som inte är vaccinerade.

Detta var en tjej som skrev att hon inte vaccinerade sina katter pga att en av dom hade fått hudcancer av vaccinet. Låter inte trovärdigt är min åsikt så därför vill jag höra andras åsikter.

Lena
0

#2 Katten kan ju fått cancer av helt andra orsaker. Hur kan hon veta att det berodde just på vaccinet?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

fattar inte, skrev ju är:

http://www.nimade.info/miljo/2010/12/Vad-ar-nagra-Feline-Vaccin.html

Liksom alla vacciner kan felint vacciner kommer med potentiella risker, alltifrån en lätt olustkänsla efter vaccinationen till en allvarlig toxisk reaktion. Katter har också utvecklat ett tillstånd som kallas vaccinrelaterade sarkom, en typ av mjuk vävnad cancer, som svar på vissa vacciner.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[DjurArken]
0

Finns indikationer på att just katter verkar ha en viss benägenhet att utveckla cancer vid vaccination. S.k. Vaccine-Associated Feline Sarcoma.

http://www.avma.org/vafstf/ownbroch.asp

Självklart ingen anledning till att inte grundvaccinera :)