Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 2595 ggr
tessa
0

Invant beteende eller knasig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Benny & Spenny drygt 4 månader gamla. Omhändertagna bröder, som varit tillsammans sedan födseln.

Scenario: Benny ligger på rygg. Spenny ligger lite över honom. Inget onormalt i sig, de ligger ofta tätt tillsammans.

Plötsligt börjar Spenny slicka Benny på magen och puffar lätt på honom. Spenny börjar "mjölktrsmpa" och puffar och slickar/snuttar" om vartannat. Spenny blir helt "salig" och verkar helt i "trans". Benny är lugn och verkar njuta av uppmärksamheten.

Jag blir fascinerad och känner Spennys starka drag till sin mamma.

Är detta "tillstånd" vanligt, något som ni har varit med om?

Kattungarna har varit tillsammans med sin mamma Lovis i 12 veckor, och något mer därtill.

Mvh Tessan

kattassen
0

Så gjorde våra syskon också när de var småttingar. Jag tror de känner en väldig trygghet i varandra och jag har i alla fall inte märkt av att de "farit illa" av detta beteende. Våra är nu 9 år och fortfarande väldigt tajta.

I bland så var Saras päls alldeles våt av Rasmus snuttande… men det försvann när de båda blivit kastrerade och "vuxna".Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jourhemmet
0

Min ena hona snuttade på sin syster i ett halvår. Jag har även haft flera jourkattungar som har snuttat på min hona.

tessa
0

Lustigt litet fenomen =) Men det är säkert ett "sunt" beteende och det är gott när katter har varandra.

Blir spännande att se om det försvinner efter kastrering. Växte ju upp med en kattpojke som "mjölktrampade" friskt under hela sitt 17-åriga liv =)