Säljer kattungar alldeles för tidigt
Finns en kvinna i Helsingborg som avlar på sin honkatt och sedan säljer ungarna alldeles för tidigt. Har påpekat för henne redan innan att det både är olagligt och olämpligt.
För tillfället annonserar hon på Annonsera.se i Skåne. Under rubriken "Nästan ragdoll"
Redan förra gången hon hade kull så anmälde jag henne till Länsstyrelsen, men tydligen har de inte agerat alls eftersom hon fortsätter. Jag har mailat till Länsstyrelsen nu igen.
Någon som är bra på att uttrycka sig i skrift som vill maila kvinnan?
Mailade henne igår igen och fick ett svar.
Hej Josefa,
du har skrivit till mej förrut när jag säljer kattungar.
Du har nog missförstååt det där med att det är lag på att kattungarna skall vara 12 veckor innan de säljs.
Det är en regel man är under om man har sin katt registrerad i Sverak.
Det finns ingen lag om detta.
Är du kommunist som tror att alla katter är i en klump, att alla katter är lika ?
Katter är individer precis som vi människor och en del katter är mognare än andra.
Sedan beror det på hur man sköter om sina katter.
De kattungar jag säljer är väldigt intelligenta och utvecklas fort.
De börjar sluta att dricka mjölk från mamman vid 4 veckor och när de börjar äta annan mat måste de börja gå på
kisslåda vid 4-5 veckor.
Mina kattungar är rumrena på en gång vid 4 veckor.
Vid 6 veckor är det slut med mjölk från mamman och det är jag som är deras mamma istället.
Vid 6-7 veckor sover ungarna i min säng och får mat av mej, deras mamma brukar sova med dom någon timma på natten men sen är hon på ett annat håll.
Den sociala träningen gör jag tillsammans med de stora katterna, det behöver inte vara mamman som uppfostrar dom så jag frågar folk om de har äldre katter hemma
och de som har en eller flera katter hemma kan få ta sin unge tidigare då deras katter kan stå för den sociala träningen.
Jag bor ensam utan några besök och jag märkte på den första kullen att dessa ungar var som vildkatter när jag väntade tills 12 veckor för de hade inte sett någon annan än mej så innan de utvecklar denna rädsla måste jag sälja dom för annars får jag avliva dom om de inte går att hanteras av andra en mej själv och det är ju dumt.
Min katthona älskar att vara gravid och att vara mamma men tröttnar snabbt när ungarna har fått ögon.
Du skall inte leka POLIS utan sätt dej in i allas parters situation. Jag älskar katter och skulle aldrig göra en katt illa.
Jag har sålt 20 kattungar och alla har varit superbra och jag får mycket beröm av de nya ägarna hur jag har skött katterna för att göra dem till kärleksfulla och intelligenta katter.
Så länge det inte är lag på 12 veckor så är det jag som väljer när det är dags att sälja dom.
Ta och gör nåt annat, var positiv ! för du slösar bara energi med att vara arg !
mvh
Eva
vilken dum människa!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Det här är ju perfekt att bifoga till din anmälan till länsstyrelsen, hon erkänner ju att hon bryter mot lagen. Undra om hon har anmäld uppfödning….annars är väl även det olagligt att ta hur många kullar som helst på sin hona?

trögboll,, skicka med en länk till jordbruksverket där hon själv kan läsa om lagarna, o ring o anmäl ijen o skicka med detta erkännande från henne som bevis,,, Bra att du tar tag i detta, intiligenta, ha,,, , ,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag har skickat både mailsvaret och länken till annonsen till Länsstyrelsen.
skulle hon lika dan i telefonen.ja som när hon skriver.
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
Var hittar jag länken till Jordbruksverket?
har ni vart på hennes sida åh läst????
Myse missar

Jag kan inte länka till jordbruksverkets hemsida då det krånglar med min dator men gå in på www.jordbruksverket.se sedan väljer du "Djur" som står långt upp. Sedan "hundar och katter" som är i vänster spalt. Sedan"Avel". Då finns det på högersida en pdf-fil "föreskrifter och råd om hållande av hund och katt.
på sidan 12 står det att kattungar inte FÅR flyttas från mamman annat än temporärt innan 12v ålder. Det är alltså förbjudet!
Hon kan verkligen inte älska sin katt om hon låter den få kull efter kull efter kull
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Josefa:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf
Hänvisa till kapitel 3, paragraf 9, särskilda bestämmelser för hållande av katt.
"9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger."
(Tredje stycket på sidan 13 i pdf-filen som öppnas om man klickar på länken)

Jordbruksverkets broschyr om djurskyddsbestämmelser avseende katt:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_16.pdf
Så sköter du din katt från Jordbruksverkets hemsida:
Kanske finns det bättre info men dessa hittade jag i all hast.

Hittar inte annonsen
#12 Skickade dig länken i PM 
Har mejlat henne och frågat när ungarna är leveransklara 

Bara jag som reagerar på att hon bara är ute efter att tjäna pengar??
Bara vaccinerade?? resten då? 19 kattungar har hon fått på den mamman.4e kullen. hur långt emellan då?
Sedan skriver hon om ragdollen. efterssom ungarna ej är renrasiga så kan hon ju inte veta exakt hur de blir och sen tror jag inte en sekund att hanen är koratblandning då det finns väldigt få korater i sverige. Bara ett annat sätt att sälja dem dyrare.
Fy 17 för folk!! Bara ute efter pengar…
Nä men hon lurar inte folk på pengar. Hon är minsann präst och allt. Det skrev hon när jag mailade henne när hon hade kull senast.
men vad är det med folk, ja det är ju inte folk som resonerar så inte…..snälla nån……
"min katt älskar att vara gravid" haha eh… bara jag som är lite skeptisk till de uttalandet?
Undrar om honan sagt det själv?
Men vilken nöt! Och visst, Sverak reggade uppfödare förbinder sig ju att sälja tidigast vid 12 v, men det gäller ju alla andra också.
Enda skillnaden är väl att jag kan bli avstängd från klubben under en viss tid om jag säljer tidigare och blir påkommen.
Jag har fått ett mycket försiktigt svar:
ungarna är 8 veckor och alla fyra är fortfarande hemma hos mej
men folk som har tingat kommer och hälsar på sina katter hos mej tillsvidare.
När det är dags att flytta till den nya ägaren är mellan mej och dom.
Folk kommer inte och tar med sej sin kattunge bara
utan först ser jag till att kattungarna har lärt känna de som skall ha dom.
Flera av köparna har jag bra kontakt med och vi har en privat samlings websida där vi håller kontakt med varandra
och de nya får råd av de som har haft sin katt längre.

Har hon en hemsida? Kan man få PM med adressen til lden, samt till annonsen?
Annonsen finns på annonsera.se sök på skåne, husdjur och sedan på ragdoll så kommer hennes annons upp. Ska vi terrorisera lite? 
Frågan är ju, får "terror" henne att bli arg och vrång eller faktiskt ta till sig viktig info?
ja tycker man får anmäla henne.men att terra henne skulle ju inte få henne att sluta.för de hon gör är fel..men bestämm ni själva
Myse missar
Förhoppningsvis så fick hon sig en tankeställare när Josefa mejlade henne eftersom hon svarade mig som hon gjorde.
ja har läst på hennes sida.åh de är första gången i mitt liv ja hör nån berätta om sina katter på de viset.va dom får å inte får..
Myse missar
Ursäkta men jag tycker det verkar som om hon har en skruv lös. Och katterna får bara smaka lite av hennes mat men däremot äta choklad???? det är ju väldigt bra att ge katter…not!
det går även att hitta hennes andra sidor…
tror tyvärr inte att hon fått sig ngn tankeställare. Hon skriver om att en person har mailat henne varje gång hon har kattungeannonser och påpekat att det är olagligt, men att det inte alls är så. utan att det bara är kattförbunden som har den regeln för att det ska vara lika för alla, för att det är svårt att se vilken färg katterna blir innan 12 veckors ålder. (eller ngt liknande) och hon tänker att josefa gör det pga att hon inte har ngt annat att göra och får ut sin ilska på henne. hon vill börja med uppfödning av renrasig ragdoll för att öka sina låga inkomst och kommer då att följa 12 veckorsregeln verkar det som. (vet inte om man får citera? för den som vill går det att hitta detta jag hittat enkelt)
vänta lite nu. har ni kontaktat annons sidorna hon är ute på? ÄVen de har sitt ansvar. de kan stoppa nöttets annonser. Med lagliga grunder.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#30 har anmält annonsen, går det att göra på ngt mer sätt?
du har alltså anmält inne på sjäva annonssidan? De brukar ha en länk på alla sidor, kontakta oss, anmäl annons leler liknande och hänvisa då till ovanstående länkar. Jordbruksverkats regeler. För de är ansvariga utgivare och kan själva åka dit. Det brukar hjälpa mycket!

Hur hittar man hennes sidor? Jag hittar dem inte.
Jag har också anmält.
Någon får gärna pma mig länken till hennes hemsida.
Står en länk längst ner i annonsen

#29 ska hon börja med renrasigt kommer hon verkligen inte gå plus som hon gör nu så det är nog bara en bortförklaring. Jag har inte gått plus på någon av kullarna och det förväntar jag mig inte heller.
Hon har fler annonser ute. Klicka på namnet så får ni upp 4 annonser till. Måste säga att hon nog inte har alla höns i hönshuset!
ta flera stycken och uppmärksamma LSt i länet, då måste de göra något!!!!

Hon kan verkligen inte vara klok, stackars stackars katter! Hittade ett försök till blogg från henne där hon skrev att hennes hona bröt benet. Benpipan stack ut genom skinnet men hon hade inga pengar till veterinär utan använde sin egen healing kraft!! JAG MÅR ILLA! 

Usch..här ha vi en person som inte har alla hästar hemma..!
Nu är annonsen borttagen. Hur kommer det då att funka om Lst vill in och läsa den?
Är själv inte så duktig på datorn så jag vet inte hur man gör för att hitta andra annonser eller bloggar. Eller är de också bortplockade?
har ingen de sparat idatan?skicka ingen länken igår till nån här
Myse missar
Googla på hennes namn
har skickat josefa länken
Myse missar
Den länken du skickade är på annonsen från i somras. Alltså på den förra kullen.
Jag skickade en länk på den nya annonsen till Lst, men när jag trycker på den länken kommer det bara upp att annonsen tyvärr inte hittas.
då finns den inte längre där..då kan man bara visa den gamla
Myse missar
man kan ju höra me blocket om dom har ..eftersom dom tog bort anonnsen
Myse missar
Annonsera.se ja mena ju detta åh inte blocket,,,ursäkta
Myse missar
Aj då, jag hannn aldrig leta på länken. Nån som vill skicka den?
ja har ringt henne..8 vecker så lämnar dom mamman..ska ringa åter kl 20..hon skule ha nån som hjäpte henne hemma nu sa hon
Myse missar
men redan vid 4 veckers ålder tränar hon så dom är från mamman..dom lyssnar på henne va hon säger vid den åldern är hon deras mamma..herre gud vilken människa..ska ringa 20 igen
Myse missar
Vilken dåre 
Vet inte om man får göra så här, men läs den här anonnsen. I alla fall jag blir riktigt mörkrädd!!
/Länk borttagen med hänvisning till PUL, men jag passar på att tacka för den endå ;) / Imasy
#54 Men herregud vad är det här för människa?! (Jag han också använda länken, hihi) Inte avlar man väl på katter för att tjäna pengar
I en annan annons skriver personen dessutom att hon brukar vara borta mellan tre dagar och tre månader. Hm.
#54 PMa länken

Läs även hennes blogg på: allt om katter, bara ett inlägg men det kryper i mig fortfarande efter att jag läste det. Där skriver hon om hur hon healat sin katt när den brutit benet och under en förlossning som höll på att börja för tidigt. Det om något måste ju vara djurplågeri och nog för att LST ska kunna ingripa.
Vill du skicka mig blogglänken i pm?
Hon är dotter av Zion, det ni 
Jag tycker att det verkar helt sjukt. Hoppas hon fattar att hon gör fel tillslut.
Är det typ en sekt eller något? Jag må ha fördommar, men gudstro ihop med Usa tycker jag luktar lite fanatism.
man kan gå in under ragdoll sök avancerad och då kan man klicka på gamla annonser.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Som Präst skall man inte ha obetalda räkningar och jag skall betala tillbaka mina gamla obetalda räkningar då jag börjar med kattuppfödning, det är ett av mina mål.
Jag gick bara ut från mitt hem då Gud kom och hälsade på mej år 2000 och jag tog flyget till USA.
Men jag glömde att säja till på en del ställen att jag flyttade utomlands och efter mej lämnade jag månads inbetalningar på t.ex. TV-licens och Studielån, de tickade på i alla år jag var i USA.
Helt klart intressant för en djurskyddsinspektör…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vad är det här för galning!!!!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
OCh Blocket är hjälpsamma att gräva fram gamla annonser. Vi hade besvär när vi hade annonserat(sambon) och han behövde Blocketannonsen han hade haft inne som bevis i en rättegång. Det gick att plocka fram den trots att vi hade tagit bort den. Och som sagt, Blocket är inte intresserade av att vara behjälpliga till olagligheter, så ni kan nog få hjälp av em.
Japp, en kompis mamma köpte en hund av en tjej, som hon betalat fullt för. Sedan ångrade tjejen sig och började tjafsa att hon skulle ha tillbaka hunden och om jag minns rätt så "anklagade" hon köparen för stöld.
Då rotade de fram annonsen på Blocket där det stog klart och tydligt att hunden var till salu och inte fodervärd.
va den anonnsen nått fel på den som togs bort?för hon ska snart sätta in ny
Myse missar
Hon påstod att det var ok för hennes kattungar att flytta innan de var 12 veckor och det är olagligt.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Finns det någon som har länken till hennes hemsida eller blogg?
oj det jag skrev imorse om visst aldrig in? eller togs det bort? som sagt om man googlar hennes namn hittade jag ett par sidor hon skrivit på. och ja som ngn verkat hitta så är hon medgrundrare av en healingkyrka i USA… # 63 hon planerar att använda huset som kyrka också, skriver hon i annonsen. är DET riktigt lagligt undrar jag??
Kan inte heller få fram annonsen, men om ngn vill ha länk till de sidor jag hittat eller hennes namn (för googling) så kan ni skicka pm så pmar jag det.
ja har försökt ringa henne men inget svar..fick ett mejl av henne
Myse missar
hon verkar ju helt tappad i farstun på den beskrivningen ni ger… blir ju mörkrädd!!!!
Och…….? Vad står det i mailet? Har du mailat henne också, eller hur har hon fått din mailadress?

Hon är inte präst mer än enligt sig själv. Hon skriver att hon är sjukpensionär och då får hon inte ha inkomster som i detta fallet med att sälja dyra kattungar. Eller jo man får på hobbynivå men jag misstänker att hennes inkomst kommer upp i mer än då. Så hittar ni ingen annan väg så kanske ett samtal till Försäkringskassan kan fungera.
På ngt sätt måste den här hemska aveln få ett slut. Stackars katter.
Skrämmande!!!!!
ja hobbynivå är upp till 40000 kr…
ja tror hon har blitt misstänksam..efter mitt samtal de va ganska kort..så har hon inte svarat.sen vet ja inte va ni andra har skrivt men ja ska kopiera de ja fick..
Myse missar
Om du bor i Helsingborg kan du komma och titta på dom.
De äter bara Royal canin foder och dricker vatten. Jag ger dom både torrfoder och blöt mat.
Jag lämnar bara inte ut en katt utan jag vill först se den som skall köpa först för att jag vill att de skall hamna hos rätt person för dessa kattungar har olika personligheter.
Just nu kan du bara tinga henne för hon är för ung att lämnas ut.
Tjejen är nyfiken och listig och sover gärna på ett annat håll en familjen så hon är väldigt självständig och har varit sedan hon var 4 veckor.
Hon har legat med mej i min säng i flera nätter nu och sover hela natten utan att leka med mina fötter eller nåt annat som rör sej av kroppsdelar,
hon verkar vara bara nöjd att få sova med mej så hon blir en väldig fin livskamrat.
Killen är lugn och gillar att vara uppe i famnen så han är med som en liten " väska" när jag går runt och plockar med mina saker och han säjer inget utan hänger med. Han kommer att bli en toppenkatt.
De är från raskatter så pälsen kan man inte likna vid en huskatt eller bondkatt som man inte vet bakgrunden på, pappan är 100% ragdoll och mamman är 50% ragdoll och en ras som heter korat som jag hade med hem från Texas för 10 år sedan men mamman är död idag.
Så man kan inte se deras skinn för den täta pälsen som har två hårlager. Tyvärr kan jag inte visa på bild hur fin deras päls är man måste känna den.
De som har köpt kattungar av dessa föräldrar brukar skriva och berätta om hur folk är facinerade över deras katters pälsar. Speciellt på de gråa kan man se den silvriga tickningen ( toppar ) som de har i pälsen. Ibland vid en viss vinkel eller om solen är på dom ser dom nästan ut som en silverkatt.
Det kan se ut på en del foton som om de har ljusa fläckar men det är bara tickningen som reflekterar i pälsen.
Man kan se att de är av raskatter i sina gener.
Myse missar
74. ja mejla bara åh fråga lite om dom..
Myse missar
kattarina, vilket ordbajseri du fick till svar! Helt sanslöst!!!!
81 ja eller hur.vilken människa
Myse missar
en sån bör klämmas åt… hoppas det finns blodtörstiga kajmaner här inne nu som vill sätta tänderna i detta
Självständig sedan fyra veckors ålder och vill inte sova med mamma??? Vilket skitsnack.
hon ber för sin sjuka mor, f*nskapet….

#5 Har du hört något från Länsstyrelsen vad som händer i ärendet?
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!
Bra att du observerat detta Josefa! Hoppas hon sätts åt !!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Nu har den här kvinnan satt ut en annons på Blocket. Skriver att ungarna kan hämtas på julafton.
Hur har det gått på LST? för hon har ju bevisligen mer än 2 kullar per år… Då måste hon ha §16tillstånd.
Otroligt att hon prickade in att ungarna blev tolv veckor på självaste julafton.
Hon måste väl ha underlag att visa hur gamla dom är.Man kan ju skriva man är intresserad och se vad man får för svar. Ska gå in och kolla i kväll.
Debattia
Nu när annonsen på Annonsera.se är borttagen så kan man inte se vad hon skrev för ålder på dem. Vill någon skriva och fråga henne? Mig ignorerar hon, eftersom jag skrivit flera gånger till henne förr.
Har inte hört något från Länsstyrelsen.

våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Synd att man inte kan sätta ut en annons där man varnar för denna kvinna. Så hon inte kan sälja fören kattungarna är 12v 

men det var väl "tur" att dom är flyttklara just på julafton….märkligt att det passar så bra….

våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
det finns faktiskt hästägare som luras ,jag har sett att privatpersoner lägger ut varnings anonnser på nätet,så lika väl som man lägger ut varningar om hästägare så varför kan man inte lägga ut varningar ang kattägaren att hon säljer katterna för tidigt
Myse missar
Man kan kanske formulera en annons utan att nämna namn ,men skriva och varna och upplysa om hur viktigt det är med rätt ålder på kattungarna. Synd att inte köparna också kan åka dit om dom köper en för tidigt.
Finns säkert också många som luras med hästar och andra sorters djur,hoppas bara man ska kunna klämma till dem.
Jag har inte fått något svar ännu på min förfrågan.
Debattia
Har mejlat henne och fick ett långt svar. Hon skrev att ungarna var tio veckor nu och att hon alltid kan planera på dagen när kattungarna ska bli till.
Jaja, det gör hon väl med handpåläggning då.
Hahaha…

#99 Oj hon måste vara helt otrolig som kan veta så exakt. så hon vet exakt när en hona ska börja löpa och alla katter blir ju parade på första dagen och alla katter föder ju exakt på dag 65.
ironi om ni inte fattade det
Katten börjar löpa exakt tre dagar efter att hon slutar med p-pillren och finns det sedan en duktig älskare hemma som hon har så är det klart på stubinen.
Är det inte så att man bör undvika att para sin honkatt på första löpningen efter att man slutat med p-piller?
det kan inte vara den där hemska Snell elelr Snäll eller vad hon hette? Ni som kommer bättre ihåg än mig…..
Det är nog hon som hette Snällman jag tror du tänker på. Men hon kan tala för sig, det vill jag lova, vet av egen erfarenhet ;)
Med andra ord, jag tror inte det är hon vi diskuterar här ;)

Det finns ganska mycket av denna kvinna online ja… Bland annat har hon bloggat på en amerikansk sida om hur hon upplevde att bli kidnappad av aliens. Så… kanske inte en helt vanlig kvinna i alla fall. Men är någon intresserad så verkar hon också finnas på någon obskyr dejtingsajt.
Hursomhelst verkar något ha gått in, och kanske har LST pratat med henne om lagen månntro. För på en av sidorna står det just om kattungar födda - den andra oktober. Vilket ger att de kan vara leveransklara på julafton. Ska man vara petig har väl 12 veckor gått först framåt midnatt så det borde vara juldagen. Men nära nog för att jag ska anse haren skjuten i detta avseende
just det, Snällman var det ja…..OCh det är hundra att det inte är det skräpet?

Oja… Hon är inte märklig på samma sätt alls utan verkar påfallande vanlig i det hon skriver. Hon lägger inte heller ut en massa grejer på det sätt denna dam gjort
Ja jag är ganska säker. Hon kan tala så att hästskit förvandlas till guld, och framstår som väldigt kunnig.
Sedan så har väl hon mer hållt på med renrasigt som det kan finnas pengar i, tagit ut tingningsavg mm för katter som inte finns osv.