Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 4285 ggr
tessa
0

Hur släppa tillbaka mamma katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Många av er vet att jag har hand om en kattfamilj. Nu har kattungarna passerat 12 veckor och lite därtill, och det finns därför ingen anledning att hålla kvar mamma Lovis just för deras skull. Lovis är inte helt nöjd, hon heller. Kattfamiljen har varit hos mig i mer än en månad nu. Även om Lovis har tagit det hela väldigt bra, så är hon givetvis stressad och situationen är inte hållbar - av olika anledningar.

Samtidigt har det ju varit ett hiskeligt snöväder den senaste tiden och är allmänt kallt ute nu.

Tanken har ju hela tiden varit att Lovis ska återvända till "sin" gård. Kanske att jag kan fjäska med den gamle mannen att han låter henne komma in när det är som kallast, men i annat fall får hon sköta sig själv, - med stödmatning.

Har tyvärr riktigt usel ekonomi så jag har inte råd att köpa ett värmande bo till henne, men har läst här på forumet om att "bygga" något värmande med hjälp av frigolitlådor - om jag kan få tag i några.

Hur gör jag denna stora omställning bäst för Lovis? Känner mig rådvill och har alternativ som heter pest eller kolera, känns det som. Samtidigt är det omöjligt att ha kvar kattfamiljen samlad. Vi fryser i sommarstugan nu och det går verkligen inte att ta Lovis till lägenheten i stan. Därför kan inte heller några kattungar flytta därifrån. Jag har heller ingen annan lösning för Lovis, än att hon får återvända till gården. Hon har levt i denna miljö under hela sitt liv, misstänker jag.

Mvh Tessan

annebeate
0

Tanken på att denna lilla söta kisse ska vistas ute i snöstorm och utsättas för andra umbäranden gör mig förtvivlad.GråterGråterGråter

Finns det ingen möjlighet att du kan behålla henne inne? Skulle det hjälpa om du fick lite ekonomisk hjälp till Lovis?

martdat
0

kan du inte försöka anonsera efter ett eget hem till henne`? man kan inte släppa ut en katt som blivit van att vara inne utomhus, definitivt inte i detta vädret, tycker jag i allfall,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

få se nu, hon var kastrerad va? elelr skulle?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Det funkar bara om mannen ställer upp som hjälp (foder och vatten) för henne. Som jag har förstått det är det en gård med mycket plats att kunna dra sig undan. Men mannen måste mata henne på en säker plats. Jag har också några katter som inte gärna kommer in. De sover i stallet och jag ställer ut mat där nu när det är så kallt.

Hon har ju bott där och kommer att klara sig jättebra. Fast det vore bra om hon är id-märkt på ditt namn ifall något händer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

ja den idmärkningen  kommer ju att gå på lotten som Tessa vann. jag läste ju den gamla tråden och såg ju att kastrereingen gjordes av nånon  annan snäll själ och att killens Charlie????? ska du får från lotteriet, plus att du har 600 kr till att vinka på till exempel då till att idmärka henne. Börjar bli snurrigt det här…..Så det är inte för inte jag vill bli av med alla pengar till rätt personer i det snaraste….

annebeate
0

Har hon svårt att anpassa sig inomhus? Ska hon vara ute måste man vara säker på att matningen fungerar och kan man vara det? Känns ju faktiskt inte alls bra att släppa ut henne just nu med tanke på hur kallt det är.

majvi
0

Finns det uthus på gården där katten kan gå in?Där det är torrt och dragfritt?

Får du inte tag på en frigolitlåda kan det gå bra med en stor låda som man fyller t.ex med halm, täcken,yllefiltar fleece allt värmande material man kan få tag på.Om katten inte vill eller får gå in i boningshuset kanske mannen i alla fall kan ta in filtar mm som är kalla och råniga och byta ut mot torra som har förvarats inomhus

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

chanekatt
0

Kan inte du försöka få kattmamman hem till dig. Hon kommer säkert att tycka det skulle vara skönt.

Tänk att lämna henne när det är som kallast, det är inte bra.

Alexej
0

Men som jag kommer ihåg är stället en stor hästgård och då finns det mycket plats för en katt att hitta en varm sovplats.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

ja e det ett varmt stall så ska det nog gå bra, jag såg framför mig en snödriva,,,,

bara hon stannar o inte går i väg,,,,

Alexej
0

Hon är ju tydligen uppväxt där så det blir nog inga problem…

Josefa
0

Men är det verkligen en bebodd hästgård? Katten bodde väl hos den gamle mannen och drog iväg till stallet för att föda. Och i stallet hade hon det knappast bra om man tänker på hur ungarna såg ut.

persikahallon
0

jag har hittat superbra frigolitlådor på olika fiskaffärer. hör efter på tex fiskavdelningen på ica maxi eller kvantum. det finns sådana som är ca 80x40x15. ställ dem på varandra och tejpa med silvertejp. slå om med byggplast, i med halm och filtar. kanske täta mellan plast och frigolit med tidningspapper. jag har gjort sådana lådor här. skär inte upp hålet i mitten utan längst ut i kanten på en långsida (står om det i vinterbostad-tråden). det ska inte vara så stort heller, hålet alltså. hon behöver nåt varmt när hon nu vant sig vid inomhustemperaturen.

Kajsa77
0

Tänk bara på vilket material du lägger i lådan. Halm är väl bäst och fleece är väl bra. Men ylle är väl inte bra? Det suger ju fukt och katten får ligga på blöta underlag. Bomullsfiltar blir kalla osv

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

tessa
0

Tack för alla era svar, ska se om jag fixar att besvara alla.

Såhär ligger landet för min del: Jag bor i en 2:a i stan, tillsammans med sambo, två hundar och en iller. Plus katten Charlie, som förhoppningsvis inom kort flyttar till min mamma (där hon får mycket kärlek och möjlighet att vara ute). Det finns verkligen ingen möjlighet för mig att inhysa en skygg Lovis här, med de andra djuren på en så liten yta. Min sambo säger nej, och även om jag förvisso har en stor övertalningsförmåga, så inser jag att det är nej som gäller och jag måste respektera honom - därför bor jag i sommarstugan med kattfamiljen, för att de skulle kunna vara tillsammans. Vi kan inte bo där länge till då det är en oisolerad sommarstuga, som gör att det börjar bli riktigt kallt nu. - Inte bra för någon av oss. Lenny flyttar till nytt hem på fredag, och då är två kattungar kvar. Ev. kan jag ta dem till stan men alltså inte skygga mamma katt.

Hon är troligtvis rätt gammal och har så vitt jag vet alltid levt på gården, som en "skyggis". Gården är gammal, med en väldigt stor ladugård i dåligt skick - där finns många skrymslen och gömmor med mjukt underlag, att vistas. Den gamle mannen bor i ett gammalt hus, och på verandan har han spikat fast en stor träskiva, som bildar ett skydd mot ena sidan av verandan. Där ligger en tjock skumgummimadrass. Jag är osäker på hur ofta han matar katterna (finns en till) men jag har gett honom mat, och kommer att lämna mer till honom. Han verkar vara väldigt snäll men är har ingen koll på katterna och vill inte ha dem i huset.

Intill mannens gård ligger en hästgård. Där finns det värmande ställen för en katt, men stallägarna är verkligen inga djurvänner och drar sig inte för att ta livet av katter, som för dem är oönskade. - Så det är bra om hon håller sig till "sin" gård och nu är kastrerad = inga fler kattungar. Det är väl mest halvvilda kattungar som stallägarna är allergiska mot. Är inte orolig för Lovis, hon är såpass skygg och håller sig undan, eftersom det rör sig så mycket folk och maskiner på gården.

Lovis är en lugn katt och jag får klappa henne men så har vi också bott tillsammans sedan 21/10 och hon är fortfarande väldigt skygg och gömmer sig ofta. Jag tycker synd om henne, tanken var att hon skulle släppts tillbaka tidigare då kattungarna hade rätt ålder, men nu har kylan och snön kommit i vägen.

Jag har mina hästar i ett inackorderingstall en bit bort, och funderar på att fråga stallägaren om ev. Lovis kan få bo där. Det skulle kunna vara ett alternativ. På så vis kan jag ha uppsikt över Lovis och veta att hon dagligen får mat, men det är inte alls säkert att hon stannar på gården. Det finns redan en hemlös katt som på egen hand flyttat in på gården. Folk tror att det är en hona, och jag vet inte hur dessa två vuxna katter skulle acceptera varandra?

Jag skulle bli väldigt olycklig om lovis försvann och jag inte alls vet var hon befinner sig..

tessa
0

#13: Tack för tipset, ska kolla detta! Har köpt en sovsäck på second hand som jag tänkte kanske kunde vara till nytta.

tessa
0

Kan ju förtydliga att vi aldrig haft så varmt i stugan, som de flesta har hemma. Har delvis tyckt att det varit bra, just för att Lovis då aldrig behöver vänja sig vid alltför mycket värme, för att sedan komma ut i kylan igen. Nu har vi det bra kyligt inne, eldar mycket men det är ändå kallt - framför allt på golven, där hon föredrar att vara. Så kontrasten mellan ute och inne är inte lika stor, som om hon hade befunnit sig i ett "vanligt" hem.

martdat
0

Det ska nog gå bra då bara mannen matar, tycker du tar och pratar med de grannarna som du misstänker kan ha ihjäl katter, visar en bild o berättar att denna katt är kastrerad, så låter de förhoppningsvis henne vara,  har hon bott där på gården i många år så ska hon nog trivas:))

jag var aldeles för dåligt  insatt i fenna katts hisdtoria när jag skrev mitt första inlägg, tänkte bara ute inne, kallt!! . ber om ursät om du tog illa vid dig.

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18: Det är ok, jag kan förstå att folk reagerar. Jag är fullt medveten om att jag har ett stort ansvar för Lovis, eftersom jag tog mig an kattfamiljen. Jag är ledsen över att det inte finns någon riktigt bra lösning. Att vintern skulle komma så tidigt, ingick inte i mina beräkningar. Det är inte helt lätt att finna bra hem till kattungarna och jag känner att det är betydligt svårare att hitta någon som är intresserad av Lovis - och som har ett lämpligt hem att erbjuda henne. Detta måste ju i sådana fall hittas nu!

Men som sagt så har Lovis troligtvis levt på gården och åtminstone utomhus hela sitt liv. Även om det är en väldigt tuff tillvaro nu under vintern, så tror jag att hon skulle klara den rätt bra med en värmande boplats och stödmatning. Hur Lovis klarade förra vintern som var extrem vet jag inte, - men jag vill hjälpa henne att återgå till sin vanliga tillvaro som hon är van och trygg med, med hjälp som underlättar för henne. Jag tänker besöka mannen regelbundet för att försäkra mig om att de får mat och att Lovis verkar må bra.

Just nu känns detta som ett bättre alternativ än att flytta henne till för henne, främmande gård där det finns främmande katt - risken är väl stor att hon ger sig av, och då är det bättre att hon finns på den gård hon betraktar som sitt hem.

Vill någon veta mer om kattfamiljens situation, kika in på deras hemsida: www.kattfamilj.webs.com

annebeate
0

Tessa du har verkligen varit snäll mot Lovis. Trots det tycker jag att det är riktigt synd om Lovis vad du nu planerar. Hon ska ut i kyla och snö, det är riktigt kallt just nu. En gammal man ska  förhoppningsvis se till henne  men ingen  vet om han kommer att regelbundet ge Lovis mat och enligt vad du själv skriver  har han ingen koll på katterna. Josefas inlägg #12 gör inte saken bättre. Dessutom intill  en hästgård med icke djurälskande människor, som  inte drar sig för att att ta livet av katter.

Stackars lilla LovisGråterGråterGråter Du är värt något bättre. Jag är kanske den enda här på forumet som känner så men jag känner förvivlan över vad som ska ske och hoppas på att någon här på forumet kan ta henne till sig.

Hawknestgrove
0

annebeate du är inte ensam om att känna så. MEn vi är alla här helt handlingsförlamade att göra något mera det är det som är så trist. Tessa, Lovis skulle idmärkas, elelr hur? För det finns det ju avsatt i kastreringslotteriet också. Du har 1500 kr som är dina och ligger och väntar.

annebeate
0

Har det nu sökts aktivt  här på forumet  efter något  stödhem till Lovis? Jag kan för egen del inte tänka mig något sämre än det som planeras för Lovis.

majvi
0

Nog finns det mycket sämre alternativ än att släppa ut Lovis på gården där hon har levt i hela sitt liv.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

annebeate
0

Det må vara att hon levt på gården men att släppa henne tillbaks dit med tanke på hur förhållandena är nu är grymt enligt min mening.

Jourhemmet
0

Släppa henne nu när det är så fruktansvärt kallt är inte rätt.

Hawknestgrove
0

hur som helst, så ska hon ju idmärkas först….

tessa
0

Det är väldigt lätt att tycka att jag inte gör tillräckligt, när man själv inte befinner sig i den aktuella situationen. Tanken att Lovis skulle tillbaka till sin gård fanns redan från början.  Jag tror faktiskt att mannen vill ha tillbaka sin katt, även om han inte har henne som "huskatt". Däremot var det inte meningen att hon skulle bli kvar hos mig så länge, men nu har det ju blivit så. Med tanke på att Lovis troligtvis har ett antal år på nacken och levt som "vildkatt" hela sitt liv, så tror jag faktiskt att hon klarar sig rätt bra - även om jag förstår att ingen katt vill leva ute under vintern, oavsett bakgrund.

Just därför vill jag ju stötta mannen med sitt stödmatande, som han hittills verkar sköta väl. han blev jätteglad då jag lämnade kattmat till honom och tackade, då jag sa att jag snart kommer tillbaka med mer. Han har ju också snickrat till ett skydd på verandan, och kan jag hjälpa till med att ordna värmande "boplats", så hjälper det ju till i kylan. Har inte pratat med honom, men ev. att han kanske kan tänka sig att släppa in Lovis då det är som kallast.

Det är endast jag som vet hur gården och den aktuella ladugården ser ut och min bedömning är att det finns bra med utrymmen som ger skydd mot blåst och kyla, då det finns skrymslen med halm och spån som bädd. Om katterna sedan befinner sig där, kan jag inte svara på men i närheten har Lovis blivit stödmatad av mig, och även infångad i fälla - så jag vet att hon är bekant med ladugården. Dock håller hon sig nära huset, där hon får mat och jag vet att hon även tillfälligt har varit inne i huset.

Det finns olika anledningar till att Lovis valde att föda kattungarna i stallet intill, men hon har aldrig varit på den andra gården utom då hon har haft kattungar (som hon valt att föda just där). Det är ju inte så att hon mister livet om hon visar sig på den andra gården, - men jag vet att de inte vill ha några kattungar där överhuvudtaget och är allmänt negativt inställda till katter i övrigt. Dock har nu Lovis halsband på sig, som jag hoppas får sitta kvar - och nu vet alla i stallet att Lovis hör till den gamle mannen (vilket ingen visste tidigare), och det lär även stallägarna få veta.

Eftersom Lovis inte verkar må bra av att vara i "fångenskap", vet jag inte hur man snarast ska hitta ett hem som har en säker gård och vill ta hand om och ansvara för en skygg katt? Är heller inte säker på om mannen vill omplacera Lovis, och hur ställer jag mig till det? Hur mycket ägare är han?

Alexej
0

Jag tror att katten kommer att bli glad att få komma "hem" igen. Mina utekatter skulle inte heller uppskatta att omplaceras, de trivs här och ute i stallet. Gör som någon skrev och visa hennes bild på gården bredvid, id-märk henne och hälsa på gubben ibland.

tessa
0

#28: Äntligen någon som resonerar som jag.. tror faktiskt också att Lovis skulle bli glad över att få komma tillbaka till den invanda miljö, till det som hon betraktar som "hem".

Missförstå mig inte, jag skapade ju tråden för att få tips och råd - men grundtanken är ju att ordna det så bra som möjligt för Lovis på den gård, som hon "tillhör".

Den ligger såpass nära, att jag kan besöka mannen och Lovis emellanåt. Jag vet inte vilken "relation" Lovis anser att hon har med mig - men skulle hon verka sjuk eller bli skadad, känns det inte omöjligt att kunna fånga in henne igen. Lovis låter mig (skeptiskt) hantera henne, så jag är i alla fall ett bekant ansikte för henne. Mannen ska också få mina telefonnummer, så att han kan höra av sig om det är något.

Alexej
0

Men id-märker henne först ifall något händer. Då står du som ägare. Sedan blir det ju också sommar igen nångång…kanske finns det en möjlighet att fånga in den andre katten och kastrera den också.

Tizzla
0

Jag håller med om att hon borde få komma tillbaka till sitt hem. Med ett isolerat bo och regelbunden matning har hon alla förutsättningar att klara sig bra där….hon har ju redan gjort det med betydligt mindre hjälp under flera år…

Dessutom tror jag att du redan har öppnat mannens ögon litegrann…för att katter ska vara omskötta och ha det bra…inte bara finnas. Och med lite stöd och hjälp från dig skulle jag inte bli förvånad om det slutar med att katterna får vara inomhus kalla vinternätter.

För allas skull är det nog bättre att hålla den fina kontakt ni verkar ha så att du får lov att kastrera även den andra katten på gården…istället för att såra honom och ta hans katt ifrån honom.

Gronstedt
0

Jag håller också med Alexej, Tizzla med flera. Det vore djupt omoraliskt att plötsligt säga till kattens ägare att "Snopet, din katt får du inte tillbaka". Det var ju från början sagt att hon skulle komma tillbaka när ungarna var omhändertagna och Lovis kastrerad.

Lite synd är det att det är så kallt nu, men eftersom hon inte har vistats i riktig rumstemperatur så antar jag att hon inte har fällt speciellt mycket? Och ett vindskyddat bo och tillräckligt med mat räcker långt!

Kajsa77
0

Har du frågat på livsmedlesaffärer, vårdcentraler, fiskaffärer om dom har frigolitlådor att ge bort?

//EK

Hawknestgrove
0

ja och Lovis har ju en idmärkning på kastrationskontot, så det är bara att åka i väg i det snaraste och göra det, så får du ju den slanten!!!

Hawknestgrove
0

sen håller jag med, har hon bara  ett torrt, dragfritt krypin, som du kanske boar in åt henne, så tror jag med att hon kommer att finna sig tillrätta igen. hon har säkert varit med om värre vintrar, tex den förra,,,,och som Katja säger, fiskaffärer har jättebra lådor som du kan antingen sätta ihop två och två, eller se till att du får med locket och skär ett hål i kortsidan bara och ställer med locket ner tejpar/binder ihop den så att den blir tät och fyller lådan  gärna med halm, elelr  köp ett par  billiga fleecefiltar och klipp itu så har du flera att byta med inuti. JAg har en sån enkel fisklåda  stående i garaget hos min styvson och ju mindre volym, desto mysigare och varmare. Hans två katter är ju ute hela dagarna och gillar sin låga fisklåda.

tessa
0

#31: Tack för ditt insiktsfulla inlägg, jag håller med dig i det du skriver. Det finns ju så många aspekter att tänka på, och jag tror också att den gamle mannen ändå ser vad jag gör med öppna ögon och kan påverkas med information. Han vet att jag tog kattungarna för att ge dem hem, men jag har inte träffat honom sedan dess och kunnat berätta om att de alla snart är placerade och är väldigt älskade och betydelsefulla familjemedlemmar i de nya hemmen. Det kanske också påverkar hans syn på katter. Jag hoppas att han också kan tänka sig att släppa in katterna - om han kanske inte redan har gjort det, sedan jag var där innan snön kom.

#34: Jag har faktiskt blivit lovad två fisklådor i fiskaffären, som jag får hämta idag! =) De är som två "backar", kan ju fråga om det finns lock - men annars hade jag tänkt att sätta ihop två stycken. Kan man limma ihop dem, med vilken typ av lim i sådana fall? Eller tejp och spännband kanske är bättre.. Fleecefiltar har jag gott om, och även en sovsäck som jag kanske kan "modda" om. Det blir kanske trångt med halm, annars har jag ju fri tillgång till halm i stallet.

Sambon föreslog att jag kunde bygga en trälåda runt om, men det blir nog tyvärr svårt att ordna just nu. Annars är ju tanken god.

tessa
0

#30: Jajjemän, det är toppenbra. Jag är ledsen att det dröjer så med kvitton men jag bor som sagt i sommarstugan och är bara tillfälligt hemma i lägenheten emellanåt. Nu är det bråda dagar med intressenter på kattungarna och lite annat som stjäl tid - men det är på g! Lenny ska vi köra till sin nya familj idag, - härligt för honom, han ska bli en älskad kille och musjägare på landet! =)

Kajsa77
0

#36 Vilket kanonjobb du gör! =)

Va bra att du fick tag på frigolitlådor. Det bästa är nog spännband så du kan öppna dom och städa. Men sovsäckar och liknande är inte bra. De absorberar kattens värme och blir kalla att ligga på. Det bästa är halm, men bara om du kan byta den då och då. Den blir ju fuktig efter ett tag när katterna är blöta etc. Annars är det bäst att inte ha någonting i lådan om du inte kan ha halm.

Ska lådan stå ute eller i stallet?

//EK

tessa
0

#38: Tack Kajsa!

Ajdå, jag som trodde att sovsäck måste vara väldigt värmande och bra. Du menar alltså att sovsäcken inte återger värmen tillbaka till katten? De har haft sovsäcken i stugan och legat på och varit såå varma i den - men man kanske lurar sig?

Lådan är tänkt att stå på verandan vid huset. Har också funderat på att den kan stå i ladugården, där jag stödmatatde Lovis och fångade in henne med fällan - men det är kanske ändå bättre att ha den vid huset där de fodras och mannen kan ha ett öga på katterna.

Hur ofta behöver man byta halm tro?

Är fleecefiltar också dumt att ha?

bymaruska
0

tessa!

Släpp tillbaka Lovis till sin egna miljö. Du har gjort det möjligt för henne att aldrig mer bli dräktig och var prio 1. Nu behöver hon bara tänka på sig själv resten av sitt liv. Bara det är väl hur bra som helst.

Märk henne och håll koll. Känner Du att Lovis far illa på något sätt eller blir sjuk osv då måste det till en annan lösning. Men just nu tycker jag Du ska prova. Med mat regelbundet, avmaskning mellan varven, vaccination och varm koja så kommer Lovis få tillbaka sitt liv. 

Marie-Helene

Alexej
0

Halm och tyg är ju inte bra när det blir fuktigt. Kan ju inte torka själv.

destiny
0

Kan sittunderlägg eller vad dom kallas kanske vara bra att ha i kojan?Obestämd

Alexej
0

Kanske frigolitkulor? Ingen aning. Men lägger sig en våt katt med snö på tassarna på en sovsäck är det inte bra i längden.

tessa
0

#42: Det låter ju som en fiffig ide! =) Antingen med sittunderlag eller liggunderlag som man kan skära till så att det passar perfekt.

Vad tror ni om det?

#43: Sant att det bli blött och då kylande förstås. Korttänkt av mig ;)

annebeate
0

Fixeringen av att Lovis absolut måste vara ute mycket tycker jag är olyckligt. Många katter som tidigare varit utekatter älskar, när de väl kommit in, att fortsätta vara innekatt. Att det kanske känts jobbigt för Lovis kan, hur väl hon än omhändertagits av TS, bero på att det varit kallt  i sommarstugan  och ytan varit begränsad.

Alexej
0

Varför ska bara innekatter vara lyckliga katter? Tycker den fixeringen är tråkigt. Att det är fel med utekatter i olämpliga omgivningar är självklart men herregud, ska vi låsa in alla katter nu???

annebeate
0

Vi ska inte låta alla katter vara innekatter. Ska katten vara utekatt så ska det finnas bättre förutsättningar än dem som är i Lovis fall. Tycker verkligen synd om den katten.

tessa
0

Känns som en utopi att finna ett hem som kan tillgodose alla de behov som finns hos Lovis. Det må vara ett tufft liv att leva ute men med all den stimulans det ger och på så vis också berikning, anser jag själv är svår att leva upp till som innekatt. I Lovis specifika fall.

Kan ju tillägga att Lovis är en väldigt speciell katt med mycket stark integritet. Att göra henne till innekatt, tror jag skulle släcka den livsgnista som hon så starkt har visat att hon har.

annebeate
0

Lovis må vara specifik men att sätta ut henne till ett okänt öde där förutsättningarna är minst sagt dåliga kan inte försvaras. Just nu är det extremt dåliga förutsättningar. Du litar  inte själv på den gamle mannen och det är dessutom  just nu snö och mycket kallt. Jag vet att du månar om Lovis men ber dig tänka över situationen än en gång.

tessa
0

Jag påstår inte att jag inte litar på mannen. Tvärtom hävdar jag att jag med kontinuerlig kontakt kan känna mig trygg med att han gör vad han behöver, för att katternas vinter ska bli drägligare. Dessutom tror jag att det kommer att påverka honom positivt när han får höra om det hästjobb jag ägnat kattfamiljen och att nu kattungarna kommer till riktigt omsorgsfulla hem. Att få höra att kattungarna har ett stort värde, är ju väldigt positivt.

Vi kan ju vara överens om att vi inte är överens, men jag vet inte vad du ber mig om - jag har ju inget annat alternativ! Och jag tycker heller inte att ett liv på gården med de förbättrade villkoren, är odrägligt heller. Men bortsett från det, så har jag som sagt inget annat alternativ, så vad vill du att jag ska göra?

Det är ju inte så att ett enda hem har hört av sig och visat intresse, så jag har ju inte nekat något som skulle kunna vara en annan lösning.

sagan
0

# 47 Får Lovis en varm plats, mat och tillsyn av mannen. Samt att Tessa åker dit och tittar till dem förstår jag inte vad som är ett problem. Katter har ju släppts ut i olika TRN projekt överallt. Varför skulle detta vara värre? Vad är det som gör att du tycker det är så synd om henne?

Alexej
0

Det är väl tessa som bäst kan bedömma situationen??!

annebeate
0

I #15 framgick tydligt hur illa situationen är. Det är svårt att hitta hem och än svårare att hitta hem om det finns  krav på utevistelse. Jag tror tyvärr vi inte  kommer längre, tråkigt för Lovis.

tessa
0

Jag erkänner villigt att jag var väldigt frustrerad och kände mig rätt desperat vid det tillfälle då jag skrev inlägg #15. Det tär rätt styggt på en att bo i en kall sommarstuga med en kattmamma, som man inte vet hur man löser det bäst för. - I en situation som inte är hållbar! Tycker själv att jag överdrev en del när det gäller "katthatande" grannar, förtroende för mannen osv i inlägget, vilket jag senare har försökt att förklara i denna och även andra trådar. Jag minns att jag försökte vara tydlig i det aktuella inlägget, men istället uteblev väl den "nyanserade" beskrivningen och blev rätt krass - modstulen och frustrerad som jag då kände mig.

Självklart varken jag kan eller vill övertala de personer som ställer sig tveksamma till mitt agerande när det gäller Lovis, men jag hoppas att det ändå tydligt framgår att jag vill hennes bästa! - det är trots allt jag som känner katten bäst och även känner till den aktuella gården och gårdens ägare.

Upplys mig om aktuellt hem som inte kan uppfylla kravet på utevistelse, så kan vi kika på vad det innebär och har att erbjuda i övrigt! Lätt att kritisera ett alternativ eller lösning, när man enbart gör det och inte har något annat att erbjuda. Något måste jag ju göra!

Själv känner jag som sagt att det skulle fungera rätt ok för Lovis på sin gård, men som sagt - ge mig gärna andra alternativ istället för att beklaga/klaga över situationen. Det hjälper oss inte..

majvi
0

Det finns liggunderlag där ena sidan ser metallliknande ut, som reflekterar kattens värme.Hittar man inte det finns kan det finnas såna skosulor,tar man största storleken kanske man kan få till nåt.Jag har husdjursfäll som jag har köpt  på rusta i mina.Den är lite lurvig och känns varm.

I det här fallet kanske man kan ha ylle-eller fleecefiltar om mannen byter ut dom.

Simson
0

#55 Hur funkar ett fårskinn? Värmer det? Om det ligger i kojan menar jag då mest…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

lillmymlan
0

Vi har ett fårskinn som håller 37 grader, som man använder till bebisar i vagnen… de måste bytas om de blir blöta. Annars har vi filtar som vi byter flera gånger i veckan. Varje dag känner vi igenom kojorna så att det inte är blött, är det blött så byter vi.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*