Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: utsatta-djur
Läst 2687 ggr
tygdjur
0

Kanin(er) i Humlegården

Igår upptäckte jag en kanin i Humlgården (Stockholm) som någon släppt ut. Den är inte jätterädd för människor så det går att komma ganska nära.

Jag pratade med en kille som arbetar i parken och han kände till denna kanin + en till som någon släppt ut för en ca månad sen. "Folk brukar släppa ut sina kaniner här, men de flesta brukar ju bli "vilda" på en gång" Den jag såg har hållt sig till parkleken och människorna där. Den andra som släppts ut är enligt honom mycker mer skygg.

Jag tänkte försöka få tag i den igen idag. Jag har en fiskhåv som vi ska försöka med.

Är det någon som har några andra tips eller idéer?

gustafsson38
0

men stackars liten

kattassen
0

Kolla med kanin.ifokus kanske?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

MariannE11
0

finns tyvärr en massa kaniner i stockholm som skuttar runt i olika kolonier….tycker det är så tråkigt för kaniner måste ju vara ännu svårare att få stopp på avlandet än det är med kissar…Rynkar på näsan

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

gustafsson38
0

ja å dom förökar sig ju snabbt me ju

Jourhemmet
0

Det är säkert ingen som släppt ut dom. Det vimlar som sagt av dessa "rabbitar" här i Sthlm. Från början kaniner och harar som parat sig. För några år sedan så kunde man vara ute i fem minuter och hinna se säkert 20 stycken på den tiden men nu har dom skjutit av rejält.

tygdjur
0

Jag vet att det finns mängder med kaniner i Stockholm som härstammar från kaniner som folk släppt ut.

Dessa två är dock med all säkerhet nyutsläppta för några veckor sedan då folk som jobbar i parkleken bredvid inte sett dem tidigare. Det märks också att de är vana vid människor sen innan.

Försökte få tag i dem idag igen, men utan att lyckas. Skulle behöva en håv modell större alt. ett nät. Någon som vet var jag kan få tag på något av detta? Brukar t.ex katthem ha tillgång till håv?

Hawknestgrove
0

ja en fiskhåv av större format blir det till att köpa i så fall de är rätt dyra. vi fick tag i en för ca 200 kr med teleskopskaft. och det är inte lätt att hantera, det kan jag lova.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

är det typ på rusta man köper håvar?.. minns inte…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

Clas olsson har en  bra med kort skaft för  70 kr. Vi köpte en sån med för trängre utrymmen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Eller bygger en enkel variant av droptrap?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Delfinen
0

varför inte testa samma bur som man fångar katter i. Med lite "kaningodis" i stället för "kattgodis" i.

Naquita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såklart det finns dumpade kaniner, har själv en hemma nu som dessutom var dräktig när jag tog hand om henne. Efter 9 dagar här föddes 4 ljuvliga geleklumpar!

Dumpade kaniner och andra smådjur är vanligare än man tror. De hinner dock dö eller försvinna o bli förvildade innan man lyckas rädda dom.

Danija hemma hos mig hade tur, en villaägare slog larmKyss

Delfinen
0

Vilken sötnos….puss på nosen Skrattande