Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: huskatten
Läst 6853 ggr
[LucyInTheSky]
0

Aldrig varit så rädd.. Nemo pojken..

Satt i soffan igår och myste med lite chips och Rasmus hade ett par kompisar över och dom spelade spel.. Då mitt i allt detta skriker Rasmus: NEMO!!!

Jag blir livrädd bara där för Rasmus är en väldigt lugn människa..

Nemo hade ute på sin älskade balkong klättrat upp i taket och lyckats riva upp nätet.. Det kändes som om all luft i mig gick ur, jag kunde knappt andas! Nemo var på utsidan av nätet balanserande på pinnen upptill..

Efter som katten är vansinigt skygg ger Rasmus order om att bara jag får gå ut på balkongen för att inte skräma Nemo.. Nu gråter jag ju som en vansinig och i mitt huvud är han redan borta, på två sekunder har jag spelat upp alla mardröms scenarion som kan tänkas hända i mitt huvud.. Men när Rasmus springer ner under balkongen för att försöka fånga Nemo om han faller inser jag liksom alvaret i det hela.. Jag lugnar ner mig så pass att jag kan prata med kisse.. Locka på honom och försöka få in honom på samma sett som han kom ut.. Drog sönder nätet ännu mer och bad dom inne att hämta kattmat..

Under försöket att vända tappar han fotfästet och tappar bakdelen.. Jag får panik.. Och försöker få tag i honom men når inte.. Som tur är kommer han upp och kan kravla sig tillbaka..

Jag satt minst en halvtimme med Nemo i knät och grät.. grät.. grät och grät.. Viste inte vad jag skulle ta vägen..

Denna ångest! Tänk om han ramlat!! Nu är balkongen stängd och till nästa lägenhet kommer vi använda annat nät och säkrare innätning..

huskatt08
0

Hu…vilken mardröm!

Så sköööööööönt att det fick ett lyckligt slut.

Ja man hinner tänka många tankar i sådana situationer.

Hawknestgrove
0

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

Åhhhh vilken fruktansvärd pärs!!! Förstår att du kände dej helt förskräckt..man blir ju som paralyserad av ångest när sådana här faror händer…så jätteskönt att det löste sig på så bra sätt och att Nemo inte är skadad..

Ankie
0

men fy tusan vilken marddröm, tur att det gick bra då

[LucyInTheSky]
0

#2 det är Netty kattnät vi har nu.. köpte det genom deras hemsida för att vi inte fick det andra nätet att fästa som vi ville..

Ja, nu är jag väääääldigt Nemo beskyddande.. Han förstår inte varför mamma pussar och kramar på honom hela tiden men njuter av behandlingen..

Usch, om han ramlat.. det är ca. 5 meter ner.. Och sen är han så rädd.. Han hade sprungit för livet om han inte skadat sig illa.. Nemo kan till och med vara rädd för Rasmus i vissa situationer.. Huu.. Mammas lilla Nemo.. Är glad att han är här och mår bra.

Hawknestgrove
0

MEn… hade han rivit sönder nätet, eller hittat en glipa som var stor nog? För är det så att nätet gick sönder, då ska du absolut klaga hos tillverkaren! Mitt nät  är ju superstarkt! Går inte sönder och det är inne på tredje året. Är det så, att nätet gått sönder, så ska du klaga och ha igen pengarna. Sen beställer du om du vill ha mjukt nät från det stället jag köpte. Firman heter H.H Kristiansen AB i Göteborg och de skickar. De har telefon 031421845. Deras kattnät kostade för 2 år sedan 25 kr kvm och ligger på 3metersbredd. JAg skickar dig en pyttebit så kan du kolla styrkan.

[LucyInTheSky]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han hittade en glipa.. Och tryckte sig igenom.. Jag som tyckte vi var så noga med att kolla allt.. Jag därimot drog sönder nätet så vi måste köpa nytt till nästa balkong.. Nätet i sig är inget felpå dom klättrar inte i det för det är lite sladdrigt, det är bara Nemo som älskar att klättra i bräderna. Och uppe till hade det blivit en glipa.

Men nästa ska vi bygga anorlunda. Hela nya balkongen är av trä även fasaden på huset så det kommer bli så mycket lättare att fästa, här är det betongvägg. Ska göra rutor och fästa nätet ordentligt i varje ruta och sedan montera upp dem.. Så det blir helt säkert..

Men uscha, han längtar så mycket ut till sin balkong min lille Nemo. Han sitter vid dörren och undrar varför jag inte släpper ut honom.

Hawknestgrove
0

Ok, då så. Nåja, nu har jag redan klippt en liten provbit till dig och lagt i kuvert, så du får se i övermorgon.

[LucyInTheSky]
0

Tack, ska be Rasmus kolla på det.. Han är ganska överbeskyddande han med just nu och ska inte ge sig förens nästa balkong är atombomb säker =)

anebit
0

Förstår att du blev rädd. Vilken mardröm, tur att det gick så bra iaf.

Visar än en gång vår innätade balkong.

Den tål att klättra i. Reglar och kycklingnät fastnitat tätt samt buntband genom nätet och runt reglarna.

Lyckat till med nya balkongen.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
0

Ja gör det. MEn priset för  nätet på rustaär ju väldigt billigt. OCh nätet i sig var ju bra.

[LucyInTheSky]
0

Och Rusta ligger 20 minuters bilfärd bort så.. vi får se vad sambon bestämmer sig för..

Men hönsnät är oxå lockande, klätter vänligt.. så jag vet inte.. Vill bara att det ska vara säkert.

Hawknestgrove
0

Faktist en fördel om det inte är klättervänligt. Sen syns ju inte vare sig Netty eller mitt nät utifrån. Vilket kan vara nog så viktigt.

catfoot
0

Oj, vilken skräckupplevelse…Se sin katt balansera på balkongräcket…Tur att det slutade bra..Puss på nosen till lilla utbrytarkungen Nemo..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Kurran
0

Våra små kära minnekatter kan verkligen skrämma livet ur en ibland. Tur att det gick bra. På engelska finns en ordspråk om katter: Curiousity kills the cat. Men de är också mästare på att klättra och krångla sig genom det mista hål.

martdat
0

förstår att du hadde hjärtat i halsgropen, hadde jag en stund i dag när Miss smet ut när jag skulle ut o röka, ojojojjo,,,,, tack o lov är hon inte så snabb i vändningarna längre så jag fick fatt i henne,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[LucyInTheSky]
0

Nu är balkongen kattsäkrad igen, inte snyggt men vi ska bara bo här en månad till.. Nemo var så ledsen och ville ut så Rasmus fixade =)

Har en underbar pojkvän.. <3

Grannarna bredvid har oxå nätat in så vi fick en bit nät och spänna över den sidan som gått sönder. =) Blev jätte glad!

Så nu ligger Nemo och grannkatten Sigge och pratar där ute.

[LucyInTheSky]
0

Lillan är oxå kul att spana på tycker Nemo =)

[LucyInTheSky]
0

Han vägrar nu komma in från älskade balkongen.. traumatisk upplevelse att vara innestängd från den =)

Jag undrar vad jag skulle gjort utan mina pojkar.

Hawknestgrove
0

Så himla fint och din Rasmus, den ska du vara rädd om!

[LucyInTheSky]
0

Ja, honom släpper jag inte i första taget!

miss-starfield
0

Vad skönt att allt blev bra och vad mysigt det ser ut… Väldigt fin kisse du har!

Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

/Pernilla

trophee
0

Varning för Netty kattnät!

Nätet nästan faller sönder efter mindre än ett år på balkongen.

Varning också för Zoosajten där vi köpte nätet. De vill inte ta emot reklammationen av nätet, man borde stämma dem,,
har håll på i över 2 månader och efter massa idiot svar så har vi fått tillbaka 500 kr av 750 som de 3 näten kostade….

Har nu monterat upp svetsnät, lika snyggt men mycket lättare att sätta upp. Det går inte sönder!!!

Sagolika
0

Har också hört mycket negativt om Netty. Skulle aldrig våga lita på det!

Hawknestgrove
0

oj men Netty nätet är väl inte så dyrt? MEn håller med, det är kanske inte UVsäkert. det mjuka nät jag har är UVsäkert och sitter uppe för tredje året nu. det är det som kommer från Kristensen i Göteborg. Men det är ju rätt så dyrt,  då kostade det 75 kr löpmetern. tre meters bredd. Men andra sidan, så håller det.

Puma77
0

Min kollega på jobbet som har två katter som jag brukar vara kattvakt åt fick sin balkong inätad iår i samma stuk som anebit och det blev faktiskt ganska fräckt. Sen kan man ju dekorera på kycklingnätet med och hänga blommor där. kanke ha en klätterväxt som löper och få en riktig oaskänsla i det gröna;)

//Pia

[LucyInTheSky]
0

Usch, detta väkte minnen.. Länge sen nu men får tårar i ögonen när jag läser vad jag skrivit.. Uscha, vad hemskt det var! Nu har vi flyttat och har hönsnät på balkongen och Rasmus har sett till så det inte finns en enda glipa..