vuxna katter.kattungar vid dålig mage
ge dom majs välling när dom är lösa i magen
Ursäkta men det är ett väldigt dåligt råd. Man kan ha ihjäl magsjuka kattungar om man ger dem majsvälling.
hur gamla kan de vara för att äta majsvälling?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
ja har gett kattungar vid 7 veckers ålder majsvälling.från diare till bra i magen
Majsvälling innehåller inget en katt behöver. Ska man ge som "godis" så ska den späs ut med dubbla mängden vatten än vad som står på förpackningen. Och den kan användas i nödfall till kattunge tills man skaffar mjölkersättning, men det kan aldrig ersätta den, eftersom den saknar de flesta av de livsnödvändiga ämnen som en kattunge behöver. Men har man en liten kattunge med diarre, så är det bättre att ge bara kokt vatten med liite salt och honung/druvsocker, tills man skaffar mjölkersättning än att trycka i den majsvälling som många gånger gör magen ännu lösare.
ok inte på dom katter jag har gett de..dom har blitt bra i magen..ja har gett dom 1 gång på morgen 1 gång på kvällen de har hjälpt
Det kan ju bero på att de fick ännu sämre mat innan de fick majsvälling. Eller hade mask och blev avmaskade i samma veva. Eller ätit något olämpligt och blivit lösa i magen av det, och skulle blivit bra även om de inte fått majsvälling, när de väl fått ur sig det olämpliga.
ja har avmaskat innan sen gett majs välling..ifall katten har haft mask

har hört flera gånger att majsvälling inte ska vara bra… men vad ska man ge dom som är bättre?… anderssons välling heter det väl som man blandar själv men om man nu skulle köpa "färdig"…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Då köper man modersmjölksersättning til kattungar.

det har jag själv köpt när det varit aktuellt… men det finns inget annat som kan matcha den näringen?…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Nej och jag fick höra senast här om dagen av Akutgruppen att det enda som gäller till mycket små ungar är KMR, inte RC som tydligen kan vara direkt farligt att ge. RC är mer som just mjölkersättning och passar isf lite större ungar och KMR är riktig näringrik välling.
Det där är ursäkta ren bulls..t. Jag ger alltid RC mjölkersättning. Även kattungar vars mamman dött under förlossningen, alltså kattungar som inte ens har fått i sig råmjölken, har fått det. Och än så länge har inte ungarna dött av det. Felet folk gör är att de ger får mycket. Även 1 ml för mycket kan göra skillnad. Så har ungarna dött så har de gjort fel.
Jag litar på vad dom sagt. Jag har också oftast givit RC då det är lättare att blanda ut och billigare då jag ofta har många kattungar. Men jag kommer att använda KMR tills motsatsen är bevisad.
ja tycker man kan va lite snällare här inne..om nu jourhemmet har fått veta detta så gör ju hon så,,
Självklart får jourhemmet göra som hon vill, men påståendet är inte sant. Jag har fött upp åtskilliga kattungar, både nyfödda och kattungar som varit några veckor gamla på RC mjölkersättning utan att de har dött. Det tycker jag bevisar motsatsen tillräckligt för mig.
jo men nu har hon fått vet att hon skulle göra så..har dom dött eller vad. dom katter hon har gett de
Naturligtvis beror det inte på vilken mjölkersättning h*n gett. Antingen har det varit något fel på kattungarna, eller så har mjölken getts på fel sätt.
Det är lätt att skylla på mjölken, men då borde alla "mina" kattungar också varit döda nu.
för några år sedan varnade flera uppfödare för rc mjölkersätning. Det var kattungar som hade dött och flera förstoppade. Har för mig att rc ändrade innehållet på mjölken.