Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 1777 ggr
Ligonskrutt
0

Fråga om att "annonsera" annans katt

Har fått kännedom om två katter som skulle behöva komma ifrån sitt nuvarande hem! Det är en person som har kommit i kontakt med katterna och sett hur de har det, men kan av olika anledningar inte ta hem katterna själv. Personen verkar vilja hjälpa katterna men sa senast bara att katterna hade det "bra" nu, men det verkar som att katterna är kvar i det gamla hemmet.  

Jag har idag frågat personen om det ok att jag tar upp detta fall för att försöka hitta ett hem till katterna men ännu inte fått svar. Jag undrar nu om ni vet ifall jag kan ta upp detta fall eller om jag begår ngt "fel" om jag gör det utan personen som tog upp katternas situations kännedom?

Lena
0

Hittekatter iFokus är inte en omplaceringssajt för katter som har en ägare. Vi gör dock undantag om det är vanvårdsfall (där ägaren missköter katterna), dödsbokatter (då finns det ju ingen ägare längre) eller fall där ägaren blivit sjuk (inte har förmåga att ta hand om katterna längre).

Om jag förstår dig rätt är det här ett fall som kan räknas till katergorin vanvårdsfall.

Du måste dock ha ägarens tillstånd för att kunna omplacera katterna. Alternativt att du anmäler vederbörande till Lst. Då kan Lst fatta beslut om omplacering.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ligonskrutt
0

För att förklara varför jag ville testa att "annonsera" dessa katter utan godkännande så blir det nu mer info, just den form av info som jag undrade över om det var ok att lägga ut :P

Ägaren sägs vara trött på katterna och hade tänkt lämna dem utan tillsyn flera dagar, utan mat och vatten. Ägaren har inte skött dessa katter bra utan deras hemmiljö var en misär när personen var där för att titta till dem. Mkt tyder på att katterna inte hade skötts om väl på veckor. Tror att detta kan räknas som ett vanvårdsärende?

Tips har getts att personen ska ta hem katterna tillfälligt tills katterna kan få ett permanent hem, men h*n gjorde inte detta på iallafall ngn vecka eftersom h*n inte vill riskera att katterna stannar permanent hos h*n. 

Folk tipsade om att h*n skulle be ägaren att få ta hem katterna och sätta ut annonser, eftersom denne ändå var trött på dem. Om inte ägaren gick med på detta skulle personen kunna anmäla denne för vanvård så att katterna fick komma därifrån. Personen gjorde inte detta men sa att h*n skulle ge katterna mat och ifall de inte hade det bättre så… H*n sa även  att h*n skulle prata med ägaren när denne kom hem.

Sedan hördes inte personen av på ett par dagar förrän h*n skrev att "katterna hade det bra just nu" och att h*n skulle uppdatera hur det var med katterna. Detta var ca en vecka sedan. 

Jag tänkte som så, att personen kanske skulle ta katterna ifrån hemmet ifall h*n visste att det skulle finnas ett permanent hem/tillfälligt hem, för dessa katter! Annars är jag rädd att risken finns för att katterna blir kvar där de är :(

Jag har inte tänkt lägga ut ngn mer information direkt alltså, förutom vart i landet detta är och kunna meddela till personen som varit i kontakt med katterna ifall det dyker upp ngn som kan ta emot dem hemma hos sig.

Lena
0

Det bästa är att du annonserar på någon sajt där mycket kattfolk rör sig. t.ex www.katter.nu Där finns ett särskilt omplaceringsforum.

När du lägger upp annonsen bör du ha med foto på katterna, samt en så bra beskrivning som möjligt på deras karaktär och speciella egenskaper. Skrev även lite om varför de omplaceras.

Här på Hittekatter är vi riktiga kattälskare. Det är bara ett fel, de flesta av oss har redan huset fullt med katter. Därför är det bra att annonsera på flera ställen.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Mitt tips är, att du anmäler till LST, för du får inte lämna katter ensamma i ens ett dygn om det ska vara rätt. De ska ha passning två ggr /dygn. MEn se till att du har ordentligt på fötterna. Sen finns tipset, att du "köper loss" katterna för ett skambud. "Money Talks" hos såna folk…. Bjud en hundring styck. Får du loss dem, och har ett bra stödhem där de kan få stanna permanent eller temporärt, så kan jag i så fall personligen hjälpa dig med "köpesumman"

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ligonskrutt
0

Problemet är bara att jag själv inte har varit i kontakt med katterna och de befinner sig långt ifrån där jag bor…Personen som har sett hur de har det vill hjälpa dem men vill inte ta dem därifrån pga att h*n inte vill/kan ha dem permanent och är rädd att det blir så ifall h*n tar hem dem…

Så jag vet inte vem ägaren är etc, utan det är personen som har skrivit om dem som har möjlighet att anmäla men som vad jag vet inte har gjort det trots råd om detta.

Som sagt så har inte denna person skrivit hur det har gått för katterna, så det man kan hoppas på är att de är hemma hos denne eller har fått annat hem, men det känns mer troligt att de är kvar i det gamla hemmet…:/   och jag tror tyvärr inte att ägaren har bättrat sig, men det kan ju finnas vissa orsaker (personliga problem etc) till att katterna har misskötts och att dessa har blivit bättre

Lena
0

#5 Då är det naturligtvis inte så lätt om katterna befinner sig på annan ort. Den person som engagerat sig på ort och ställe kanske kan ta foton på katterna och skriva ihop en annons?

Hawknestgrove
0

ja men har du bevis på att katerna mår dåligt och är vanskötta, så kvittar det om du är på avstånd. Jag har själv anmält vanvård 40 mil härirån

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ligonskrutt
0

jag har som sagt skickat meddelande till personen men inte fått svar…

Och detta om katterna har jag alltså läst på nätet, så jag har ju inga som helst bevis för att det är så som personen skriver… man kan ju alltid hoppas att inget av det hela är sant…:(