Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: övrigt-kattrelaterat
Läst 3920 ggr
HuldaR
0

Tillfälligt hem till höggravid? - Göteborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Skulle någon vilja vara "fosterhem" åt en katt som snart ska föda barn? Jag frågar runt lite för Hon har inget hem och bor under en trädgårdfåtölj hos oss. Hon har "bott" här hela våren/sommaren, jag började bjuda henne på mat och sen dess har hon suttit kvar och väntat på mer.

och nu är hon verkligen höggravid. Tanken är att jag ska försöka hitta hem åt ungen/ungarna som väntas, och även till henne. Men innan dess behöver hon nog få bo innomhus i en vrå medan kattungarna föds och diar. Kan själv inte ta in henne då vi har 2 hankatter.
Detta blir inget bindande utan bara en temporär lösning medan ungarna växer till sig.
En kattunge är redan tingad av en vän till mig.
Nu vet man ju inte hur måna hon föder, men jag ska hitta hem pt dem allihop.
Så är du svag för kattungar så kanske du kan ge denna honan och hennes blivande barn en tillfällig fristad så de slipper födas ute på gården.

Hon är en vit-brun bondkatt, och han som gjorde henne på smällen är troligtvis en röd skogis.

HuldaR
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon är heltam, kelig och spinner som en toka om man rör vid henne.

Hawknestgrove
0

Putt!!!!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Denna kommentar har tagits bort.
hairballs
0

Jag har ett ganska fullt hushåll men hittar du inget bättre så gör vi gärna en lite vrå åt henne här. Jag har 4 egna katter (kastrerade) och en hund + mina busflickor på 9 och 10 år så tyvärr kan jag inte lova den lugnaste omgivningen men ett eget rum går att fixa ett tag. Vi bor strax utanför Göteborg, i ett litet samhälle förbi Landvetter. Så hittar du inget lugnare eller närmare ställe är hon välkommen hit för lite kärlek och trygghet.

Hawknestgrove
0

Skönt att det löser sig och ta och kastrera henne sen i det snaraste. Så underbart av HAirballs att ställa upp! Hoppas nu att ni tar kontakt och kan hjälpas åt här! egentiligne, hur höggravid är katten? för det går att kastrera/abortera ända in i 7:e veckan….

Mona22
0

#7 du vet att hanar kan para henne även om de blir bortjagade. de är inte borta länge då. Går hon iväg så kommer de ju till henne så TS kan definitivt inte anklagas för detta och hon har inte det ansvaret för henne då det inte är hennes. Men hon säger ju att hon ska fixa hem åt ungarna så du behöver inte oroa dig.

Gullimat
0

Som alla vi på hittekatter vet, finns det redan tillräckligt med hemlösa katter i vårt land, utan att man medvetet låter en honkatt bli dräktig.

Mona22
0

¤10 men är det hennes katt eller ?

Jag ser fler vilda katter lite då och då. ska jag kastrera allihopa eller ?

Hon som matar kanske inte har råd att kastrera en katt som inte är hennes. Jag tycker det är bra att hon går ut och söker hjälp för en kattmamma som är med ungar och att hon dessutom ska fixa hem åt ungarna. ska hon behöva anklagas då??Obestämd

Mona22
0

#12 Den hade bott där sedan våren men Sedan hade hon börjat mata den läser jag det som allafall. dvs hon har ej matat den hel tiden.

Katten kanske till och med har en ägare.

Alexej
0

Spelar ingen roll nu, bara att mamman bli kastrerade nu och att alla få ett bra hem!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

TamlinsMatte
0

Det kan kanske vara både på det ena och det andra sättet, men jag kan inte se att det framkommit i TS att det handlat om hennes hankatt eller att hon själv ville ha en unge. Det som däremot framgår är att TS verkar ha lämnat tråden och hur tragiskt det än är för honkatten ifråga så kan vi nog låta tråden vila och hoppas att hennes liv löser sig utan hittekatter iFokus eminenta hjälp.

Icna
0

Istället för att lägga för mkt vikt vid dåtiden, kanske man ska tänka framåt istället och ställa de intressanta frågerna, kommer kattungarna vara id-märkta+vaccinerade när de lämnar stödhemmet, kommer mamma bli detsamma och kastrerad, vilket kanske är de frågor som kommer visa hurvida TS är seriös. Sen även om TS agera försent, så är försent bättre än aldrig.

Om man som ev stödhem kan man ju erbjuda att köra familjen till vet för allt detta när ungarna är 8 resp 12 veckor mot att TS står för vetkostnaderna.

Sen om man tycker att ta hand om famlijen är den tråkiga biten ska man nog inte ställa upp, tycker det låter som stödhemmet får den roliga biter och TS står för det tråkiga själv, men alla tycker vi olika.  Hade gärna ställt upp själv om jag fått för min sambo, för i det här fallet vet man ju att det verkligen är tidsbegränsat tillskillnad från många andra hemlösa familjer som kan bli kvar på obestämd tid vilket kanske inte funkar för alla.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Hawknestgrove
0

Hoppas att ts OCH Hairballs har skapat en kommunikatuion  i alla fall….

Lena
0

Jag går i egenskap av Sajtvärd in och tar bort några inlägg i den här tråden som bryter mot våra skriv- och trivselregler. tar även bort de inlägg från andra medlemmar som är direkta repliker på de olämpliga inläggen. Ber den det berör att tänka sig för, hur vederbörande uttrycker sig. (Skickar ett PM till den aktuella medlemmen).

Några utdrag ur våra Trivselregler

"Hittekatterifokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt".

"Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!"

Här är några andra punkter som det är viktigt att tänka på när man skriver och läser på sajten:

Andan på forumet

Den vanligaste orsaken till problem på Hittekatter iFokus är att andan blir aningen för hetsk. Ämnet hemlösa katter är ofta känsloladdat, vilket bidrar till att det kan hetta till och skenar iväg i diskussionerna. Det finns nog inget som kan ställa till det så mycket som just upprörda känslor. För att undvika att olämplig text kommer på pränt är det en god vana att du alltid läser igenom vad du skrivit en eller två gånger innan du publicerar det. 

Missförstånd

En annan orsak till att det går fel ute på forumet är att vi missförstår varandra. Det är lätt hänt eftersom vi bara kommunicerar skriftligt. Om du alltid utgår ifrån att den som skrivit har ett gott uppsåt kan många bekymmer undvikas. Är det något som verkar underligt eller som du inte förstår är det bättre att fråga vederbörande vad han/hon menat. Är det av känslig karaktär kan det vara lämpligare att ställa frågan via PM. 

Enligt skrivreglerna är det inte tillåtet att:
  • Ägna sig åt personangrepp.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hairballs
0

Jag har inte hört något så jag antar och hoppas att den lilla söta tjejen fick hjälp någon annanstans. Om inte så PM:a mig HuldaR, vi hjälper fortfarande gärna till. Även med kastrering av tjejen senare om det skulle behövas. Har du löst det på ett annat sätt så skriv gärna några rader så vi vet hur det går för henne. =)

Hawknestgrove
0

hairballs, pma du! för kissens skull!