är fisk skadligt för katter?
Fick idag höra att katter inte ska ha varken torrfoder eller blötmat med fisk då det skulle vara skadligt för bindväven.
Har googlat en del och främst verkar det syfta på rå fisk.
Någon här som har kunskap om detta? har ganska många burkar blötmat som innehåller fisk som jag nu inte vågar ge mina hittekatter…
Fisk är inte kattmat då det saknar essentiella aminosyror och har för höga mineralhalter. Alltså ska man ge fisk som godis.
Dock är fiskolja rik på Omega-3 och kan ges dagligen. Och finns fisk med i ett foder så har de övriga ingredienserna balanserats för att helheten ska bli rätt näring för katten.
Mina vuxna får ett foder med kyckling och lax, samt laxolja vid fällning. Men aldrig tonfisk, strömming eller annan rå fisk.
Vänliga hälsningar
Cindy
Kolla på ingredienslistan. Oftast står det "Kött och köttbiprodukter, fisk (minst 4%), osv" eller om det är ett lite bättre foder t.ex. "Kyckling, strömming (minst 4%), nötkött, osv".
I dessa fall tycker jag gott man kan ge maten. Men är det ren tonfisk eller annan fisk så ge som godis nån gång ibland.
Min mormor och jag hade kullsystrar. Under deras ca 15 levnadsår fick mormors Tessan urinsten flera gånger, och min Ika aldrig. När jag övertalade mormor att sluta ge Tessan en halv burk tonfisk om dagen så slutade urinstenarna komma… Bara ett exempel.
Vänliga hälsningar
Cindy

enda gången jag ger mina katter fisk så e det när de har diarre då kokar jag den o de blir bra i magen igen.

Jag gav min lilla kattunge en burk med makrill i tomatsås som hon slukade på bara några minuter o: är det farligt?
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

Mina katter får fisk när vi själva äter det..igår öppnade vi en burk tonfisk..o dom blev alldeles tossiga så gott som dom tyckte de var..men i huvusak äter dom kattmat på burk och torrisar.
#4 det var nog i mesta laget för en liten kattunge. Hoppas det går bra. Räkna med rallybajs och var uppmärksam på katten de närmaste timmarna. hon är ju så himla liten…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#4 Som #6 säger - räkna med rännskita. Jag skulle inte ge en burk av nånting nytt ens till en vuxen med plåtmage. Mina småttingar här hemma (tre stycken tioveckors och deras mamma) får smååå små smakprover av olika sorters kattungemat.
Vänliga hälsningar
Cindy

Jag menar då tex pussi kattmat konserv med lax. Är det skadligt?
#8 Nej. Pussi är inte bästa maten i branchen, men definitivt inte skadligt. Och det är max 4% lax i burken, vilket jag tycker är bra.
Vänliga hälsningar
Cindy

Tack Epicindy. Jag vet att det inte är det bästa fodret, men tyvärr är min ekonomi extremt begränsad och jag matar 3 utslängda katter på gården. De får torrfoder men jag vill gärna att dom ska ha blötmat också speciellt eftersom det är så varmt och blötmaten innehåller typ 80 % vatten.
Ville veta om jag kunde ge dom de redan köpta burkarna och sen ska jag köpa de andra sorterna istället:)

Gav iofs inte hela, men lite mer än halva. Men tyckte själv att det försvann rätt fort så höll koll på henne såklart. Men det var inga problem alls. Hade väl tur antar jag ^^ Tänkte bara om jag skulle bjuda henne på det i framtiden :)
/Frida
ja som GODIS…. Spara det till såna tillfällen, där du kanske är tvungen att få henne att äta eller ska ha i henne medicin. tänk själv, hon kanske väger ca 600 gram. en burk makrill i tomat är ju på ca 125 gram….. Fördela det i så fall på fyra dagafr om du ska ge sånt….

Självklart som godis! :O Hon fick det för att hon varit så duktig när hon hade åkt bil :) Detta var då förra torsdaden, och hon har inte haft några problem med magen. Men jag ska tänka på att inte ge så mycket.
/Frida
ja jag har också alltid en burk på lut här hemma ICE
Katter ätet inte fisk naturligt. Det är inte riktigt katters grejj att ligga vid vattenbrynet och fånga fisk.
Det är inte skadligt att ge kokt vitfisk eller strömming. De flesta katter älskar det med god aptit. Däremot kan okokt insjöfisk innehålla en mycket besvärlig bandmask som är svår att bli av med och som ställer till oreda i kattens mag-tarmkanal.
Dessutom ska visst okokt fisk ta bort B-vitaminen som katten har lagrad i kroppen.
Många katter är eller blir allergiska mot fisk. Man bör därför se upp med kattmaten. Många foder innehåller fiskmjöl.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ja skämtsamt sagt, hur mycket fisk finns i öknen? Katten är ju ett litet ökendjur…….
Visst - fisk är inte ett naturligt byte för ett ökendjur, men det är inte heller en ko så varför ge nötkött…
Min fars katter älskade rå strömming och levde på det till 90% och fick varken urinsten eller annat under de 15 år de levde och hade hälsan. Dom blev dock lite knubbiga sista åren, vilket säkert beror på att strömming inte är så magert.
Jag har alltig gett rå strömming en eller ett par dagar i veckan till mina katter och har alltid gjort och ingen har haft problem av det eller mått dåligt på mnsta vis. Ger man med måtta, så är min övertgelse att det inte är några problem - men det är stor skillnad på rå och processad mat.
ja jag håller också med på sätt och vis. Vår gamla kisse Pyssa, som blev 17 år, när hon bodde hos sin första matte, så levde hon sina första två år på så kallad skräpfisk. Enbart. och friskare katt kunde man leta efter. Hon fick ålderssocker när hon blev ca 15 år och blev döv det sista året och när hon dessutom blev blind över en natt, då fick hon avlivas. så visst, klart det går!!!!
Jag garanterar att en katt som äter ENBART fisk dör av hjärtfel förr eller senare, eftersom fisk saknar bl.a. Taurin (essentiell aminosyra, dvs katten måste få den via födan).
Katter kan överleva på en kost med mycket fisk, men aldrig enbart. Lo-katts morfars katter måste alltså ha tagit möss eller något annat också.
Vänliga hälsningar
Cindy
#19 - som jag skrev så åt dom strömming till runt 90%. Resterande va torrfoder. Nu är väl denna uträkning ungefärlig, men det gick åt väldigt lite torrisar och väldigt mycket strömming under deras liv. Rå hel strömming både till frukost och middag.
Fanns visst tog dom säkerligen en och annan mus under sommarmånaderna i sommarstugan.
Med mina inlägg menar jag inte att katter enbart ska få fisk - givetvis inte. Dock tror jag inte det är skadligt i vettiga mängder och om det är rå och oprocessad fisk.
Så fort man processar kött, så är det egentligen utanför vad ett kattdjur ska äta om man ska hårddra det. Kan jämnföra enkelt att mina katter mår toppen på rå strömming, rå kyckling mm - men blir superdåliga i magen av t ex blötmaten Maju som räknas som bra kattmat med enbart animaliska råvaror…

Fast processad fisk minskar risken för allergiska reaktioner. Vi kommer liksom inte ifrån att fiskallergi är ett reellt problem för många katter - och att det troligen kommer av en hög fiskanvändning, både processad och rå. Jag har haft 6 katter, varav två varit fiskallergiska. Den ena en cornish och den andra Wille som dog i mars.
# 22 Jo många säger det. Jg har haft en enda allergisk katt i mitt liv (min förra nu bortgågna) men det var mot annat än fisk. Av de ca 20 katter jag haft hittills i mitt liv har inget reagerat mot fisk, men jag kanske har haft tur
Fisk är inte en naturlig del av en katts typiska kost, därför är det rimligt att man utesluter fisk ur en katts föda, för kattens egna skull. Har jag fel, behöver det bli krångligare?
Vill man ha ytterligare anledningar att inte utfodra sin katt med fisk:
1. Katter utvecklar lätt fiskallergi (detta ständiga utfodrande med fisk pga den knasiga normen samhället har skapat att katter + fisk = sant leder tillslut till komplikationer).
2. Fisk innehåller tiaminas som bryter ner b-vitamin, en regelbunden utfodring av fisk Kan alltså orsaka b-vitaminbrist som (oupptäckt och icke åtgärdat) leder till döden.
[Notis: att ge sin katt en bit fisk nån gång ibland är inte inkluderat här]
Det finns inga garantier eller löften om att en katt som förtär en olämpligt hög mängd fisk får problem, men varför ta risken? Vad förlorar man på att hålla sig till föda som ingår i en katts naturliga kost?