Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 3467 ggr
Roslyn
0

Hjälp med matning av kattkoloni

Hej!

När jag skulle låna GDF: s fälla fick jag hämta den hos en dam som matar/försöker fånga in katter i en mindre koloni nära Backaplan i Gbg. Mataren ska åka bort f.rom 19/7 och ca 2 vecor fram och var orolig för att ingen skulle se till dem. Jag lovade att mata dem vid några tillfällen men kommer inte att hinna med alla dagar själv. Finns det någon som kan tänkas ha tid att hjälpa till.? Mataren ska visa mig var de håller hus nu på lördag.

Mvh Anette

Djurhemskampanj
0

Hur tänker man egentligen när man åker bort från djur som är van att få mat av en? Man åker väl inte heller iväg i 2 veckor och lämnar kvar sina innekatter utan att ordna kattvakt???

Jag blir dessutom lite undrandes vad Göteborgs Djurskyddsförening har tänkt göra med dessa katter. De avlivar katter som inte är sociala…

Roslyn
0

Hej hej!

GDF har inget att göra med denna koloni. så  de har inga planer för dem alls . Detta var en dam som lånat fällan av dem privat då hon tydligen arbetar alldeles intill katterna. Vet inte så mycket mer, men får ju se dem på lördag. Vad jag förstår livnär de sig i stor utsträckning på råttor + tillskott från mataren då.

Mvh Anette

Josefa
0

Ni kan väl ta tag i det hela.

Djurhemskampanj
0

Visst Josefa, finns ju bara 10 000 hemlösa katter i Göteborg :) Så vi (ca 4 aktiva) kan ju åka runt och mata alla hemlösa katter :-S

Vi (Göteborgs Katthjälp) jobbar med TNR pga att det inte finns hem till alla hemlösa katter i Göteborg. Så om kvinnan är intreserad i det så är hon välkommen att höra av sig. Vi tar dock aldrig över huvudansvaret för kolonin. Den som matar har tagit på sig ägareansvaret. Därmed kan man inte heller åka bort och lämna katterna utan mat och tillsyn. Det borde jag väl inte behöva förklara för dig?

Josefa
0

Det jag skrev var menat som en liten pik. Eftersom du alltid tycker att man kan göra lite mer än var man redan gör.

Djurhemskampanj
0

# 5 Det är så lagen tycker och jag håller med.

Josefa
0

Att man ska göra mer än vad man redan gjort? Då borde kanske de som skriver lagarna också följa dem.

Djurhemskampanj
0

# 7 Att man inte kan mata en koloni katter och sen åka iväg i 2 veckor utan att ordna något, det är ju av en ren tillfällighet att Roslyn kom i kontakt med kvinnan.

Tycker du det är ett normalt beteende att göra det?

Josefa
0

Nä, absolut inte. Men det är inte heller så värst normalt att alltid gå till attack och svara så tjurigt.

Djurhemskampanj
0

Om du har ett problem med mig personligen får du gärna ta det via PM istället för att ta upp detta i tråden.

ChanelBM
0

Tyvärr är jag själv på semester de veckorna o kan ej hjälpa till. Men längre fram kan jag gärna hjälpa till. Om inte annat så jobbar jag i närheten av Backaplan så avstickare på lunch eller efter jobb går bra under höst o vinter om du vill ha stöd o hjälp?

Alexej
0

Super Chanel, ingen annan som kan mata? Kanske det går att göra något åt kolonin!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kalli
0

Jag kommer antagligen vara hemma i slutet av Agusti (men tyvärr inte säkert) och skulle i så fall ställa ut mat om jag promenerar förbi med hundarna. Bor ca 10 min från Hjalmar Branting.

Roslyn
0

Tack Chanel!

Har en känsla av att det kommer att behövas hjälp till höst och vinter också. Hoppas att få återkomma till dig.  Ska prata med mataren och se vad hon tänkt med matning och katter. i framtiden.

Mvh Anette

ChanelBM
0

Vi kan ju organisera en fika efter sommaren o prata ihop oss om behov o intresse finns då.

ala02
0

Obs! Se nu detta inlägg som en seriös fråga.

Det blir väldigt konstigt om man inte skulle mata katter i en koloni, samtidigt övertar man ägaransvaret om man matar. Alltså kan man inte bli sjuk, åka på semester, bli av med jobbet etc. för då är man en dålig människa? (om man nu av någon anledning inte klarar att fortsätta).

Samtidigt ska man ha råd med veterinär etc. eftersom man är "ägare"?

Vem äger katten om ingen matar? Blir det kommunens ansvar då? Jag har svårt att förstå varför man blir ägare om man matar katten. På mig verkar det som ingen vill ta ansvaret och är man dum nog att mata dem så får man stå sitt kast. Tur att de finns en massa "dumma" människor som hjälper dessa djur

ChanelBM
0

Ursäkta mig, MEN, ni som  inte vill delta i den här frågan med att erbjuda hjälp eller uppmuntran. kan inte ni istället starta seprata trådar om era frågor är ni snälla. Vi som faktiskt vill ge frågeställarna hjälp börjar tappa bort oss med alla andra inlägg som inte direkt svara på frågeställarens ställda fråga. Dessutom skrämmer vissa inlägg bort folk som kanske annars skulle hjälpa till!

Tänk gärna ett extra varv snälla, innan ni trycker på "Skicka.." knappen!!!

Djurhemskampanj
0

# 16 Läs detta (och då gärna hela artikeln), då kanske du förstår vad jag menar: http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=103

I förarbetena till djurskyddslagen står att man har ett ansvar att sköta de sällskapsdjur man har tagit "i sin vård" enligt djurskyddslagens samtliga krav. Att mata katter under en längre tid tolkas därmed oftast så som att man har tagit djuret i sin vård (djuret vet ju inte bättre än att den får mat av dig). I juridisk mening anses man mht detta inte bokstavligen vara "ägare" till katten men man anser att man har tagit på sig ett ansvar som inte stannar vid enbart matning av de djuret. Man har helt enkelt blivit djurhållare.

Det är inte alls konstigt att lagstiftningen ser ut så och jag tycker det är bra. Skulle lagstiftaren acceptera beteendet med att enbart mata  så skulle man acceptera att katter som man aktivt har valt att hålla som sällskapsdjur ska skötas enligt djurskyddslagens samtliga krav, och de katterna man på ett eller annat sätt stötter på och som man väljer mata får gå utan veterinärvård nä de är sjuka, dom får lämnas kvar utan mat och tillsyn när man åker på semester, dom för man sluta ge mat och tillsyn när man förlorar sitt jobb. Låter det rimligt? Inte i mina öron. Även dessa djur ska skyddas mot lidande och sjukdom så som djurskyddslagens portalparagraf stadgar. När en katt, av vilken anledning som helst, har kommit utanför ägarens besittning och det finns någon annan som har matat djuret under längre tid så ligger det ju i sakens natur att det är då den som ska ta åtgärder när djuret visar tecken på sjukdom.

Naturligtvis är hemlösa katter i första hand ett djurskyddsärende som ska handläggas av länsstyrelsen eller polis. Men den som matar månad efter månad, t.o.m år efter år tycker jag har definitivt ett störra ansvar än att bara mata.

Jag menar alltså inte att det är "dumt" att mata en katt/katter när man under tiden söker efter andra lösningar (t ex omplacering eller TNR) men att enbart mata utan att ha något plan gynnar verkligen inte katterna… jag har sett alldeles för många exempel av vad det resulterar i. Och jag är som sagt glad att lagstiftaren inte gör någon skillnad.

Jag tror att mycket bottnar i kattens status. Ingen skulle mata en hemlös hund utan att göra något mer. Men katten klarar ju sig själv…

Djurhemskampanj
0

Förlåt Chanel men jag ville naturligtvis svara på inlägg nr 16. Jag har sagt mitt och hoppas att det löser sig på bästa sätt!

Som jag skrev tidigare, om TNR är något som man är intresserad i så kan ni höra av er till Göteborgs Katthjälp.

ChanelBM
0

Återigen

Starta en EGEN TRÅD o debattera detta ämne. LÄMNA DENNA TRÅD TILL OSS SOM ENGAGERAT OSS I FRÅGAN!!!

tack….

kattassen
0

#19 Däremot tycker jag det var väldigt bra att Göteborgs Katthjälp reklamerar med att bisträcka med råd om TNR. Kanske det vore något bland dessa katter.

Jag vet inte, men att bara mata och inte tänka ett steg längre kan bli tokigt. Det hör faktiskt lite till tråden då det rör sig om en koloni som trots allt kan bli en ohållbar situation för de som matar under kommande sensommar och höst.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

johnnys girl
0

Jag förstår delvis din frustration. Här ber du om hjälp med matning av en koloni hemlösa katter under en kortare period. Och så blir det en debatt om djurskyddslagstiftning, ägaransvar , TNR mm. Inte vad du tänkt dig. Men om du lutar dig tillbaks och tar ett djupt andetag så har du, eller rättare sagt kvinnan som bett dig om hjälp fått ett fantastiskt erbjudande från Göteborgs Katthjälp.  Att mata en koloni hemlösa katter resulterar bara i att de blir fler och fler. Det föds hela tiden nya kattungar. Att sätta stopp för tillökningen är den största välgärningen man kan göra katterna.

Jag hoppas att du får hjälp med matningen nu under kvinnans semester. Men jag ber dig att fundera över erbjudandet från Göteborgs Katthjälp och prata med kvinnan det.

Och du! Det är ingen som medvetet är elak här på sajten, vi vill bara försöka hjälpa till.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Roslyn
0

Hej  !

Johnnys girl och alla andra. Har inte skrivit ett ord om frustration eller annat. Är jättetacksam att så många bryr sig och vill hjälpa. Jag har varit volontär för TNR  Eriksbergskolonin i Gbg som är avslutad nu och sista katten därifrån Sunny  bor hos mig.

Vet verkligen också hur fort det kan gå, att tappa kontrollen över en  koloni  då jag just  börjat samarbeta med en matare i Stenungsund. Bara idag föddes 5 nya ungar.

Samtidigt idag  fångade vi en ung hane kastrerade och fick iväg honom till jourhem.

Veterinären sa att han inte ville sterelisera honor i denna värme så det känns lite jobbigt.

Angående Backaplanskolonin så ska jag prata med henne om TNR och om miljön är lämplig för detta. Är vi flera att dela på det så ska det nog gå bra. Två ( utan körkort) som vi är i Stenungsund är lite knöligt.

Mvh Anette

Djurhemskampanj
0

#23 Tror Johnnys Girl syftar på Chanels inlägg :)

Oasvett om miljön kan anses vara lämplig för TNR eller inte så förökar katterna sig om de inte är kastrerade så länge de går hemlös.

Har du kollat med Djurkliniken i Partille? Vi samarbetar mycket med de och de har mycket erfarenhet av förvildade katter och kastrering denna årstid.

Jag tycker personligen att risken för infektion inte ska vägas tyngre än risken att det föds hemlösa kattungar. Tyvärr är det en stor del av arbetet med att stabilisera en kattkoloni, att välja mellan pest och kolera.