Orolig för katt i kvarteret
Hej!
Jag är inte medlem på den här siten och är inte här särskilt ofta, men jag visste inte vart annars jag skulle börja med att vända mig. I kvarteret jag bor i nu sen ett par månader tillbaka finns det fullt med katter, särskilt utekatter. Dom flesta jättetrevliga, goa och mysiga och det är ett riktigt underbart område där man kan vara så mycket med katter trots att man inte har dom själv.
Men en av katterna som bor ett par dörrar ifrån mig oroar mig rejält. Det är en honkatt på drygt ett och ett halvt år, vad jag förstått (är inte helt säker på åldern, men det är vad jag fått höra från andra grannar). Hon är liten och nätt och en otrolig kelgris.
Katten är ute mellan 9-15 timmar per dag, uppskattat från den morgonen förra veckan då jag väcktes av hennes skrik utanför mitt sovrumsfönster vid åttatiden och sen att hon fortfarande var ute vid halv två på natten samma dag (visserligen kan hon ha släppts in ett tag och sedan ut igen), vilket kanske inte är helt hemskt. Men det är så att hon har kattungar!
Några veckor efter att jag flyttade in fick hon kattungar, fyra stycken sotsvarta små sötnosar. Men det förändrade inte kattmammans utevanor, utan hon får vara ute hela dagarna. Förmiddagarna spenderar hon utanför huset, jamandes och halvskrikandes så det kniper i bröstet.
Sen så har hon bokstavligen rasat i vikt. Det går nästan inte att känna igen henne längre. När jag plockar upp henne i famnen så är det som att hålla i pälsklädd luft. Hon har inget hull alls, bara päls och ben…
Är det här något jag borde oroa mig över, eller är jag kanske bara nojig? Har aldrig varit direkt kattmänniska på grund av allergi (även om jag tycker mycket om katter), så detta kanske inte är någon fara?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Har de ingen kattlucka? Totalt oansvarigt att kattmamman inte ha tillgång till sina ungar när hon vill och behöver. Går till ägaren och fråga.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Har hon ungarna inne? OCh får inte komma åt dem? Anmäl ägaren för vanvård, för så får man inte sköta om en katt. Som du säger, ok, att de går ner lite i vikt när de får barn, men som du besrkiver, så mår hon inte bra. Anmäl till länsstyrelsen där du bor.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Du är inte alls nojig på något sätt..jag hade också blivit bekymrad över kissen. Tycker det är oroväckande att ägaren låter henne vara ute så långa tider..har hon kattungar har hon ju behov av att komma in till dom..det kan också vara därför hon är högljudd o skriker mycket..sen borde ägarna se till katthonan får mycket mat, näringsrik sådan…hade det varit min granne, så hade jag försökt att få kontakt med dom, och på ett vänligt sätt försöka prata med dom om katten..mamn kan ju t.ex berömma dom för´"vilken fin katt dom har, ställa lite frågor" så att dom inte blir avogt inställda..
ja, det är en mjukare väg att gå……..prova det först…..
#1 Nej, dom har ingen kattlucka. Båda deras katter (kattmamman och en kastrerad hankatt) får gå ute och kan inte komma in såvida inte ägarna släpper in dom. Båda två sitter ute just nu, hanen vid min dörr och mamman ligger vid trappen och väntar på att få bli insläppt. Det gör ont i mig att se, särskilt med tanke på att kattmamman inte gör annat dagarna i ände än att ligga och vänta på att bli insläppt. Jo, hon springer runt och jamar och skriker ibland också… :(
#3 Jag har pratat med ägarna innan, varit inne och hälsat på kattungarna och så, men det var ett tag sist. Man ser nästan aldrig ägarna, dom verkar konstant vara ute och när dom går hemifrån åker bägge katterna ut.
#2 & #4 Jag får försöka prata med dom igen. Försökte tidigare etablera kontakt med dom genom att intressera mig extra mycket för kattungarna lite som spekulant, men det gav i stort sett inget resultat alls. Det hjälpte mig inte att få mer kontakt med dom.
ja då är det väl no more MR Niceguy som gäller……
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra (eller hur jag ska göra) ärligt talat… Kattungarna är väl runt 8 veckor nu, skulle jag tro, och så har det varit under hela deras korta liv. Hur illa kan det ha påverkat dom? :(
Så berättade grannen under mig (det är inget jag sett själv, utan bara vad hon sett och talat om för mig) att dottern (tror jag det är, eller om det är systerbarn) till kattmammans ägare hade varit ute med en av kattungarna på gräsmattan här utanför och lekt runt med den då kattungen bara var en dryg vecka gammal. Vet inte hur relevant det är, men… flera i kvarteret är upprörda över det här men ingen gör något.
Det är så sjukt känsligt, det där med andras husdjur…
Fy f*n jag mår illa….Arma djur. Säkert så blir det bortskänkta i det snaraste. Det är ju helt klart vanvård av djur om man går på de stora i allafall. ta den här filen och skriv ut den. Kanske du kan få med dig några grannar?
Jag tvivlar starkt på det, tyvärr… Jag har flyttat till ett sånt här klassiskt område då alla blundar, tittar åt andra hållet och låtsas att tillvaron är helt perfekt.
Får försöka skriva ut det från mina föräldrars dator, då jag inte har någon skrivare. Borde lägga det i ägarnas brevlåda och se om dom fattar vinken. Dock tvivlar jag…
Ja för det är anmälningsbart att underlåta skötseln på djuren så….
och sen 12-veckorsregeln….
Jag får väl ta mig i kragen och antingen konfrontera ägarna eller göra en anmälan… katterna är fortfarande ute (hanen ligger i min utesoffa och spinner) och har inte tillgång till vatten. Borde jag sätta ut en skål med vatten eller klarar dom sig själva?
ja sätt ut vatten du. små stackare….
Så, där fick dom lite vatten, vilket resulterade i att jag nästan fick in hankatten i lägenheten. Det är hans femte försök att smita in, varav tre tidigare försök har lyckats. Han är en fin och frisk kisse, med bra hull och verkar må bra.
Kattmamman har dock dragit iväg, förmodligen för att jaga igen. Hon släpar upp en massa gnagare som hon fångar ute på fälten, sorkar som möss. Jätteobehagligt för mig som älskar gnagare.
Anmäl detta till länsstyrelsens djurskyddsinspektörer, du kan vara anonym om du vill. Du är katternas enda chans på ett bättre liv.
De är helt beroende av att någon i närheten tar tag i det och som det brukar vara är det många som känner till att djur inte har det bra men ingen som anmäler detta.
#13 Du har helt rätt och jag ska göra något.
Jag pratade med mina grannar idag, ett par av dom, och vi är alla överens om att det har gått för långt. Vi har fått nog allihopa. Grannarna har sett och hört mer än mig och är villiga att göra en anmälan med mig.
Men jag har ingen aning om hur jag/vi ska gå till väga.. Kan någon kanske ge mig en knuff i rätt riktning?

Ta kontakt med Hawknestgrove
Du kan skicka ett PM här till henne. Hon är expert på att anmäla.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tycker det är viktigt att ni anmäler detta själv då ni har alla information och har själv sett hur katterna har det.
Läs artikeln Alexej länkar till, den är bra :)
Tack allihopa! Nu har vi här i kvarteret fått nog.
Vi alla har försökt att prata med kattägarna och säga just som det är: att vi är oroliga för deras katter för att dom är så magra och jämt är ute och jamar och skriker. Ägarna bara log och sa åt oss att inte oroa oss.
Nu fick jag veta att två av kattungarna har skickats iväg till nya hem, knappa åtta veckor gamla, och dom resterande två ungarna ska dom tydligen behålla. Dessutom har ägarna åkt på semester en vecka och lämnat kattungarna i lägenheten och dom andra två katterna ute. Tydligen ska någons mamma (husses eller mattes) passa katterna, men vi har än så länge inte sett till någon och katterna är ännu ute.
Där gick gränsen, kände vi, så imorgon fyller jag och grannen under mig i en anmälan. (Jag kan inte riktigt göra det själv, då jag är autistisk och har lite svårt för såna saker) Vet inte om anmälan leder till något, men vi hoppas åtminstone att det får husse och matte att skärpa till sig.
Helskotta, en vän till mig kommenterade nyss en sak. I den här hettan, kan kattungarna klara sig på egen hand i en oövervakad lägenhet?
Nej det får de inte ens göra. Enligt lag, så får de inte ens lämnas utan sin mamma och de måste ha tillsyn minst två ggr per dygn. OCh ni kommer att fixa det här med bravur. Djurhemskampanj här är den allra bästa stöttepelaren du kan få tillsammans med Alexej.
MEn du har Länsstyrelsen som du ska anmäla till Alexej har en utmärkt artikel, där du får all hjälp av. OCh det lönar sig alltid bättre att ringa som komplement..
OCh är ni flera som anmäler, så ger det ju mer styrka bakom. ni kan kanske till och med utverka ett djurförbud.
här har du en sida från "mitt" län… jag vet inet vilket län du bor i…. där har du länkar
http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/amnen/Veterinar/Djurskydd/
och här är en sajt till

Ta en liten bit osynlig tejp och sätt i nederkanten på dörren, då kan man ha god koll om någon har varit där…
Gjorde så en gång då jag hade samma problematik. Grannar åkte på semester och lämnade 4 katter hemma utan tillsyn. Jag anmälde direkt till kommunens djurinspektör (som det var då)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
bra tips…..