AKUT! Dräktiga honor i Svalöv
Praxis och Hennum är just nu i Svalöv för att fånga in katter. Två av honorna är dräktiga. Kan någon åta sig att ta hand om dem så de kan föda inne och låta dem stanna ett litet tag.
Tacksam för snabbt svar!
Någon som kan ställa upp?
Jag kan inte ta in fler tyvärr
Putt även för dessa flickor!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puttar!!! Snälla någon som har en plats över..! Bättre med en liten vrå än att dom föder ute..
putt upp och hoppas att någon kan hjälpa en blivande mammakatt
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Ja, det skulle vara så bra om vi kunde fånga in honan/honorna medan hon är dräktig. så har man alla ungar i säkert förvar och kan börja få dem tama direkt. Annars får vi vänta länge, tills ungarna med all säkerhet klarar sig själva. Så att det inte är katastrof om någon unge missas vid infångning i någon tät buske. Vid det laget kommer det vara lite svårare att få dem tama, och svårare att hitta hem. Plus att de kan råka ut för allt möjligt svårt under tiden.
Jag tror inte mitt studentrum är den bästa miljön för en födande katt, och små kattungar… Högljudda fester som grannarna har, och sladdar som jag inte kan ta bort.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ojoj det känns nästan som man måste sätta upp lite annonser, kanske en Blocket-annons för att fånga upp någon.
Håller tummarna! Jag har ingen lösning själv tyvärr.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
är honorna tama? finns det bilder? Kan lägga ut en hint på min blogg:)

Åh, hoppas nån kan ta hand om de! Skulle gjort det om det inte vore för att jag redan har fulla lägenheten med kissar.

Nej, honorna är inte tama. De är helt skygga.
Har ju tyvärr också fullt hus vad det gäller katter. Hoppas det löser sig med tak över huvudet för dessa blivande kattmammor! Så synd om de ska behöva föda utomhus.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag och min sambo kan ställa upp som stöd/jourhem åt en av dom dräktiga honorna om transport går att ordna till eskilstuna

#12 Hurra! Transporter brukar kunna ordnas. Glöm inte att vi har en "resefond" för transportkostnader om det skulle hänga på det.
Puttar upp !!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
#13 så länge en transport går att ordnas så kan vi ta hand om en av dom dräktiga honorna.
Hennum: du har PM

det skulle ju vara fantastiskt om vi kunde ordna transport till dig becka. Det borde gå att fixa. Tråkigt nog har vi inte möjlighet att fånga in i svalöv förrän efter valborg. får hoppas att inte ungarna är födda då…

Eventuellt kommer jag inte kunna ta mig till Paris pga askmolnet, och då kommer jag ha möjlighet att fånga in katter innan valborg. Kanske kan vi då lyckas fånga någon hona innan hon föder.
Vad tror ni, ska man ta katten till veterinären när den är infångad oavsett vad, för att se hur hon och eventuella ungar mår, och om det inte är så långt gånget, abortera? Även om man inte ska göra abort, så kan det väl ändå vara bra att veterinären tittar till honan lite? Eller det kanske bara stör henne och gör henne stressad?

Med tanke på att honorna kommer få släppas ut sen, då de är väldigt skygga och bor på ett ställe bra för TNRprojekt, så känns det lättare om stödhemmet finns lite närmre svalöv än vad eskilstuna gör.
Vi har kanske stödhem på gång i skåne, så då börjar vi med en katt om vi hinner. Så får vi se vad som hinner hända.
Men den katten som ev skulle åka till Eskilstuna behöver väl inte ingå i det TNR-projektet. Kan inte hon stanna i Eskilstuna?

#18 Puttar upp Hennums fråga
Är det högdräktiga honor får ni väl fånga in dem så fort som möjligt.
Debattia

Nej, den måste ju inte nödvändigtvis vara med i TNRprojektet. men det är svårt att hitta permanenta hem åt skygga katter. Och då vi har ett bra ställe för dessa skygga katter, så är det bättre om eventuella hem går till katter som inte har någon trygghet någonstans.
Då flygen går ska jag till paris trots allt, så det blir ingen infångning i veckan. Såvida det inte finns någon här som hade kunnat hjälpa oss. Annars sätter vi fart igen efter valborg.
Debattia - vi försökte fånga in senast, men det gick inte som tänkt. Då vi har mycket studier och i mitt fall en resa som tar mycket tid, är det inte så lätt för oss att vara i svalöv och jaga katt så mycket som vi önskar.
Hur är det med de tjejerna i Teckomatorp?Vet dom om dessa katter?
Debattia

Idag var vi i Svalöv och kollade läget. Vi såg minst 4 katter, varav en fångades in. En hane, då vi inte vågade fånga in någon hona med tanke på att hon kan ha ungar någonstans. Han ska nu kastreras och sedan släppas ut på samma ställe igen. Innan har vi trott att det är en hona, men så såg vi idag att flickan hade vissa kulor som flickor inte har. Så nog vart det en pojke alltid. Eller så kanske det finns en flicka o en pojke som ser likadana ut. Man vet ju aldrig. Enda kännetecknet är en vit fläck på bröstet.
Några kattungar har ingen av dem som bor där sett till, men de är säkert så små ännu, att mammorna har dem undangömda. Hoppas det inte blivit så många.
Vi har kontakt med tjejerna i Teckomatorp. Idag fick jag infångnings- och körhjälp av en av dem. :) Tack så jättemycket för det hörrni! :D

Lite bilder kanske är på sin plats?
Först ut är den gråa honan. såhär ser hon ut framifrån:

Och såhär ser den bakre delen på katten ut. Lite speciellt. :)
Kanske lite svårt att se på bilden, men damen som matar tycker det ser ut som att hon är dräktig… Hoppas inte!

Den här herrn är nu infångad, och sitter i min bur på rummet. Snart ska han till vette. Helst imorgon tycker jag, så att han så snabbt som möjligt kan få komma hem igen.
Jag kallar honom Sir Brel, efter Jacques Brel.

Här har vi en röd bjässe som damen tror tillhör någon i närheten. Med den magen så skulle jag oxå tro det. Den ser inte ut att må dåligt direkt… :) Hoppas den är kastrerad, men antagligen inte. Förbaskade typer!

Kom på att en bild på lilla Sally Salsa från svalöv kan vara kul. Hon söker hem just nu, är i stödhem hos mig. Men hon längtar verkligen till ett större ställe.

Idag har jag varit i Svalöv och släppt ut Sir Brel (numera kastrerad) igen. Jag har även fotograferat de katter jag såg i området, både med och utan halsband.
Första bilden: En inte särskilt glad Brel i transportburen.

bild nr 2: En till svart katt med vit fläck, som får kallas Bellman. Han ska oxå kastreras så småningom.

En katt som troligtvis har hem, då den har halsband. Lyckades inte få bild på ansiktet, men den har ganska speciell teckning i ansiktet. Inte sån där typisk "jansson" utan lite knasigare. :) Hoppas den är kastrerad. Tänkte försöka få tag i ägarna och föreslå det för dem.

Detsamma gäller denna. En svart katt med troligtvis bruten svans. (Ser ju så ut, verkade dock inte ha besvär)

Pizzerian vid stationen i Teckomatorp - en söt, tam, välnärd katt utan varken id-märkning eller halsband. Verkar ha hem, men slarvigt sådant.

Fortfarande stationen i Teckomatorp. En mager katt med halvful päls, med id-märkning och halsband. Tror att jag och en annan tjej som väntade på tåget lyckades lista ut vad det stod. Håller just nu på att leta på SKKs ägarregister. Den var verkligen aldeles för mager…

Vad tror ni?
Jag blir inte riktigt klok på vad som är upp och ner.

#38 Ser ut som det är upp och ner. Som regel brukar det väl märkas i kattens vänstra öra så att man kan se märkningen och läsa den rättvänd när man tittar på katten framifrån.
Om örat ni håller i är kattens vänstra så borde det vara upp och ner på bilden.

jag fick ett samtal från privatperson angående katterna i teckomatorp. Har tagit in den svarat katten men har inte ett rum ledigt , vi har redan en hittekatt i xtra rummet. Vet inte vad jag skall ta mig till, katten är mager och kastar sig över den mat jag gett den+ att den är väldigt törstig. Den andra katten i teckomatorp har en ägare som jag träffade när jag hämtade den svarta katten, den är 19 år, helt otroligt.
Den svarat katten är polisanmäld nu, men ingen som saknar den.
Jag vill inte bara släppa ut katten igen men kan ingen ta in den i kväll måste jag tråkigt nog göra så och gå och mata den när jag kan.
Puttar upp för hjälp till den svarta katten !!!!
Debattia

Vi lyckades lösa mysteriet med id-märkningen och hittade den svarta kattens ägare, de har varit här och hämtat honom.
Det var 5:e gången han gått till Teckomatorp från en by längre bort, Marieholm. Han har varit på rymmen i 5 veckor den busen, inte konstigt han va mager.
Varför han går till Teckomatorp är oxå ett mysterium, för han är från Örebro från början, kanske han planerat ta tåget från Teckomatorp :-)

oj, lille knas! skönt att det här är uppklarat!
Vi väntar på att kattungarna som snart bör synas i svalöv, ska bli stora nog att fångas in, sedan ska honorna kastreras och släppas ut igen.

Länk till fortsättningstråd: Hona med tre ungar