Gjorde jag rätt?
Hej hej alla!
Idag när jag gick hem från skolan så blev jag skrämd av några gröna tittande ögon utanför min port. Jag kollade lite närmre och såg en svart katt.
Katten låg brevid en buske där det hade bildat nån sorts "Snö igloo" som smälte och katten låg vettskrämd under. Det droppade vatten på lilla kissen och när jag tittade närmre såg jag att den låg i sitt eget bajs. Dessutom hade den fullt med grus i hela pälsen.
Jag tog in den i porten och såg att dens bakben hela tiden särade på sig, katten kunde alltså inte gå normalt. Jag tog den hem och badade den. Vattnet blev nästan svart och dessutom fällde katten hemskt mycket!
Jag tog den sen till djursjukhus där dom sedan fick ta vidare hand om den, undersöka, polis anmäla mm.
Jag kunde inte lämna stackars katten där ute. Den kanske hade en ägare, jag vet inte, men jag kollade efter halsband eller öronmärkning men hittade inget. Katten såg helt hemsk ut men efteråt fick jag skuldkänslor, tänk om den hade en ägare ändå…
Gjorde jag rätt?
Gud jag vet inte om jag ska känna mig glad för att jag räddade en katt eller besviken för att jag tog den från sin ägare(om den nu hade en ägare).
Ville bara berätta om denna tokiga dag… Lycka till kissen!
/ -ceel-
Ps. visste inte vilken grupp jag skulle lägga detta i så förlåt om den hamna i fel ;)
Jag tycker du gjorde helt rätt som tog kissen till veterinären. Något måste ha hänt den eftersom den inte kunde gå ordentligt. I en sådan situation behöver katten alltid veterinärvård. Om den har en ägare borde han/hon bara vara tacksam att kissen fått hjälp.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Klart du gjorde rätt,katten behövde komma till veterinär.
Ok, skönt att få höra det :)
Tack så mycket!
/ -ceel-

Tycker du gjorde helt rätt. Stackars kissen, tur att du fick syn på den.
JA visst har du gjort rätt! Tän nu, det kan ju vara så, att kissen är ägd och saknad. Vilken lättnad, oavsett hur det går för ägaren, att få veta var kissen är och förhoppningsvis kunna få hem kissen när den blivit bättre! Det troliga är dock att ingen saknar den lille. MEn hur det än slutar, så slipper i allafall den arma stackaren dö under såna hemska omständigheter som du hittade den i. För det hade den gjort.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag tror att det fanns en ägare då denna katt inte var så mager, men magen var lite extra stor så det kanske till och med var bebisar på g.
Jag har ju själv en liten katt (En liten Perser, inte en utekatt) men jag skulle aldrig låtit han gå ut och frysa sådär. Jag tycker att man borde ha bättre koll på sina katter, också att man borde öronmärka och ha halsband med ägaruppgifter i.
Hmm… vet inte hur man ska reagera på en sån här sak riktigt. Man kan ju inte heller skylla allt på ägaren antar jag. Jag blev bara så besviken på hur lilla katten frös och helt "överblöt".
Ojojoj. MEn är den inte märkt, så kan man ju inte hitta en ägare. Tyvärr….

Säger som alla de andra här:
Du gjorde helt rätt! Inte kan man låta en kisse ligga i sin avföring och frysa, nä du gjorde det enda rätta som tog in honom och såg till att han fick vård.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jag håller med alla ovanstående! Du gjorde helt enligt "regelboken". Det är ens plikt att ingripa när ett djur lider och det gjorde kissen helt klart. Att ligga blöt och inte röra på sig samt i sin egen avföring är inte en katt likt. Den hade troligtvis inte långt kvar om inte du tagit in den.
Är den hos veterinären nu? Får den vara där eller är det något katthem/jourhem som förbarmar sig. Jag undrar bara om du vet något om kissens fortsatta öde. Det är väl dessvärre inte särskilt troligt att man hittar en ägare - inte inom det närmsta i allafall. Har du kontakt med vet?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

så som du beskriver det kan det ju vara en katt som ramlat ut på nått sätt utan att ägaren märkt det, svullen mage, problem med bakbenen, att den sen låg tryckte i sin egen avföring vettskräm skulle ju kunna stämma med en katt som inte har varit ute och är chockad, håravfallet är ju också typiskt vid stress(det räcker att jag tar vissa katter till vet för vaccineriong för att man ska tro att de ska bli flintis), om katten inte är idmärkt skulle man kunna sätta ut lappar om att katten är upphittar och inlämnad till vet, eller hålla koll efter lappar om nån letar efter sin katt.
I vilket fall som helst, hade det vart min katt hade jag vart överlycklig och oehört tacksam om nån hjälpte den när den behövde, kan inte tänka mig att om katten har en ägare att de inte känner likadant.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
#9 Vi tog den till ett djursjukhus och dom sa att dom skulle undersöka osv och sedan göra en polisanmälan och om ingen hämtar den så fick den komma till ett katthem.
Dom sa att m vi ville veta hur det gick så var det bara att ringa så mamma ska ringa imorgon och se hur det gick :)
Jag kan skriva här imorrn om hur det gick!
Tack alla för att ni svarat här!
/ -ceel-
Jättegulligt!
Sätt upp lappar i huset där du bor och runt omkring, samt affärer nära. Det låter nästan som en katt som ramlat ner från hög höjd och fått bäckenbrott pga fallet - kanske fallit från ut en balkong eller ett fönster från ett hus.
Stor eloge till dig som tänkte på den skadade kissen.
Ok, tänkte aldrig på att den kunde ramlat…
Mamma trodde att den hade blivit påkörd men då skulle något förmodligen vara brytet och inget verkade vara brytet…
Jag borde sätta upp lappar men jag har tyvärr ingen möjlighet till att ha bild på då jag inte har skrivare men jag tog lite bilder på den ändå ifall om det skulle behövas.
Jag ska sätta ut lite lappar imorgon på vägen till skolan, djursjukhuset sa att vi skulle hänvisa till dom eftersom att dom har katten…
/ -ceel-
Stor eloge till dig -ceel- för din omtanke om lilla kissen. Så bra att ni kollar med veterinären i morgon.
jättegulligt av dig….
helt klart att du gjorde rätt
villken tur att jus DU tog hand om katten
#14 - du behöver inte ha en bild. Skriv bara skadad katt upphittad och vart den hittades och så färgen på denoch så ditt telenummer. Bättre utan foto, så får dom beskriva sin katt istället. Är det en kattägare som bryr sig, så hör dom av sig så fort dom ser lappen.
Om inte, så lär du inte höra något alls…
Jaha, ändrade namn och det blevnågot konstigt, sen insåg jag att jag hade en annan gammlare sida här på iFokus.
Jag är ivarjefall -ceel- ellerom namnet blev ändrat; cceel
Hursom helst:
#18 Ja jag kan ju bara skriva upphittad katt sen ring och beskriv katten om din katt sprungit bort.
Ja ja vet inte vi får se…
Insåg nu även att detär fredag och jag inte kommer gå till skolan imorgon men jag kan ändå klistra upp lite lappar :)
/ -ceel- / cceel / ceel
Gud så komiskt det blev :P
Nu gick det att logga in igen :)
Som ni ser bytte jag namn om ni undrar.
Förlåt att jag gick ifrån ämnet!!
Mamma har nu ringt till djursjukhuset men kom direkt till akuten. Det andra var stängt på helgen.
Alltså fick vi inte veta hur det gick med katten men mamma ska ringa igen på måndag när dom öppnar igen :)
/cceel

Vill ge dej massor med eloger för att du tog dej an kissen, så att den slapp att ligga där ute..något har ju hänt den eftersom bakbenen var i det dåliga skicket.. Tackvare dej får missen hjälp nu…
Håller hårt i tummarna för att skadorna inte är för allvarliga…så skönt för misse att vara inne i värmen nu, och få känna sig omhändertagen!
Tur att det finns människor som dig!!!!! Ring polisen och berätta att du hittat en katt, finns det en ägare… så får vi hoppas att dom ringer dit. Enligt lag så ska man anmäla upphittade djur till polis.
Såg precis att du skrivit att djursjukhuset skulle göra detta 
Du har gjort helt rätt!!!

Kunde dom inte upplysa om hur katten mådde, finns journaler
#25 Nej när man ringde kom man direkt till akutmottagningen och dom hade inte möjlighet att kolla sånt. Den avdelningen som inte var akut är stängt på helgen så vi får ringa på måndag istället!
Då får vi hoppas att höra från dig i dag!
Många eloger till dig för att du hjälpte denna stackars kisse !!!Så bra den fick komma in och få hjälp.Den hade ju aldrig klarat sig där ute…
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
#27- oj herregud hade glömt att ringa! Nu är det väl försent att ringa, dom har förmodligen bara akuten öppen. Jag ringer imorgon och frågar! :)
Förlåt för att ni får vänta lite extra…
Nu har jag fått veta att katten hade skadad ryggrad och det var anledningen till att den inte kunde gå normalt.
Dom var tvugna att avliva den så den inte skulle få lida….
Vila i frid lilla vän!
Du gjorde en välgärning. Lilla kissen slapp lida ute…..Den fick en värdig och varm död och vi får hoppas att den kände av att den fick lite omsorg….
Vila i frid Lilla vännen !
Tänk vad denna kisse hade fått lida om du inte tagit hand om och hjälpt den. Tack för att det finns såna som du!!!!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Så sorgligt att det var så illa med missen…men tänk på, att tack vare dej fick missen hjälp att slippa sina plågor..misse slapp ligga där ute o plågas alldeles ensam..
R:I:P lille missen…
Det var en riktigt mysig kisse fast den hade ont…
Tack alla, tänker på den hela tiden. Men den förtjänade inte att ha ont, så jag känner ingen sorg för att den fick avlivas, jag känner sorg för det som hände innan avlivningen…
/cceel
Lilla kisse, du har nu kommit till det vackra Regnbågslandet.
Stort tack till dig cceel för din omtanke.
Det är skönt att höra att du tog hand om den lille, vill inte tänka på hur mycket plågor den hade och skulle haft om du inte hade varit där.
Satte du upp lappar runt omkring ifall den ramlat ut genom ett fönster eller från en balkong?
Tänk om det funnes fler som du!

Sov gott kissen.
En stor eloge till dig för att du brydde dig.