Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 1823 ggr
martdat
0

32 vanvårdade katter avlivade i halland,

http://gt.expressen.se/nyheter/1.1929553/katterna-levde-i-sin-egen-avforing

länsstyelsen efter ett anonymt tipps, 25 av katterna instängda i två rum,, vidriga bilder, i vanlig ordnig har de avlivat dem,,,Gråter

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Josefa
0

Jaha, så är det. Länsstyrelsen har väl inte haft tid att inspektera innan. De har suttit och glott på Blocket efter vem som omplacerar många katter istället!

martdat
0

#1 hehe,ja denna har nog inte omplacerat något vidare,,,,käkade frukost när jag fick syn på detta och matlusten försvann ögonblickligen,,

skämt o sido, vad jag får ut av artiklen så verkar ögoninfektion vara problemet, och för det så borde man ju inte behöva avliva de på plats plus dagen efter,,,,

Lillan7704
0

Usch, stackars kissar… Gråter

Jag fattar inte varför det ska avlivas utan att ens göra ett försök att rädda dom? Jag säger absolut inte att de ska räddas till varje pris, men något måste man väl ha kunnat göra för dom?

Sigge, Nova och Spider (Ekebykatter) skulle avlivas. Dom hade öronskabb, ögoninflamation, loppor, löss och kattsnuva och dom och alla andra katter från samma ställe ansågs vara för sjuka för att räddas.

Idag är dessa 3 friska och krya och helt underbara katter. Det krävdes 10 dagars medicinering..

Pälsbollarna i Höganäs

martdat
0

#3 nä mycket trisst att de inte ens gick ut med det och gav folk en chans att hjälpa, utan avlivade ögonblickligen utan att någon visste,,,,

Mari
0

#2 "De hade infekterade luftvägar, ögon och nosar" står det i artikeln så det var nog bara inte ögonen, ursh förstår inte hur folk inte kan se att de behandlar sina djur illa Skrikandes Synd att katterna inte fick någon chans att friskna till

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Josefa
0

"5 Ja men infekterade luftvägar, ögon och nosar innebär i regel vanlig jävla kattsnuva, som de flesta katter som plockas in på höst/vinter har. Knappast obotligt sjuka!!!Skrikandes

Men enklast för djurinspektörerna

martdat
0

#5 ja det stod det visst, men ändå,,,

Imasy
0

För att ta två andra fall som exempel, där jag begärde ut papperen, var katterna i riktigt dåligt skick.

En del av dem avlivades, men ett stort antal katter omhändertogs med allt vad det innebär. Vård samt uppstallning debiterades då dessa kattägare. Så det går bara man vill.

Men nu var det ju raskatter det handlade om….

Lena
0

Usch vilken trisst historia. Och visst borde dessa åkommor ha varit behandlingsbara… Fast det kostar naturligtvis en slant.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

brutt
0

Usch och fy så beklämmande! Det talar samtidigt om varför en del människor drar sej för att anmäla om det enda gensvaret om hjälp för djuren är att skjuta döda alla utan allmännhetens vetskap innan de redan dödat alla..

Sidentass
0

Usch ….blir mållös av att läsa detta…stackars..arma missar…

Hawknestgrove
0

ja visst hade väl de flesta arit behnadlingsbara. MEn som LEna säger, vem ska stå för fiolerna? Det kan ju  fullt begripligt inte gå av allmänna medel….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

#12 nä det är sant , men man kunde gått ut till allmänheten och gett dom som vill och kan en chans, penagr pengar pengar, alltid denna brist på pengar, men vill man ha fotboll o melodofestival, då finns det pengar!

Lena
0

#12 Visst kostar det, men det är det mycket annat som också gör och som vi får betala via allmänna skattemedel.

I Nederländerna fanns det ett djurskydd som finansierades via en fond. Allmänheten bidrog med pengar dit. Fungerade mycket bättre än vad vårt djurskydd gör. Och djurpolisernas arbete i USA är ett annat exempel.

Problemet här hemma är att det nästan alltid får gå för långt innan det händer något kronkret. Myndigheten griper först in när det gått fullständigt överstyr….

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
0

Som jag har skrivit i #8 så har ju nån av myndigheterna stått för kalaset på andra orter, och sedan skickat en fin nota till ägaren, så det går ju om man vill.

Hawknestgrove
0

ägaren är väl troligen medellös, så då står man med skägget i brevlådan ändå. Det är  tyvärr förenat  med stora chanser. och vem skulle ha tagit hand om dessa arma djur?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

växjöpolisen la väll i allafall över 100 000 om jag mins rätt då de beslagtog 60. 70? osäker på siffran, vanvårdade perserkatter i lammhullt, perser, ja då kan de betala, de ska kräva ägarn i efterhand men ändå,

Imasy
0

Det var bla det fallet jag hade i åtankarna.