Anfallande katt. Vad kan man göra?
HAr en arbetskamrat som har en han katt på 1,5 år som anfaller henne dagligen. Katten fick hon för ca 3 mån sedan är en kastrerad hane. Katten är inne hela tiden och anfaller min arbetskamrat med att bita henne i lår, vader eller arm. Arbetskamraten har fått en infektion efter ett bett och har blivit rädd för katten. hon funderar att l ämna tillbaka katten till den förra ägaren men det är inte säkert att katten är välkommen dit.
Finns det någon som har goda råd?
Har hon vart hos veterinär med den? Kan ju tänka sej att katten har ont nånstans och inte kan handskas med värken.
Eller så är katten understimulerad och har jätte tråkigt och går för långt i sin strävan över att bli sedd och att någon leker med den.
felliway då… prova det finns hos vet att köpa
När är han kastrerad?Det kan ta tid innan hormonerna går ur kroppen.Det kan också vara att han är uttråkad,vill ha uppmärksamhet.Isf kan en kattkompis hjälpa.
Jag har en katt jag aldrig glömmer,Morris,som det blev närapå krig om (bl a här på sajten) för cirka tre år sedan.Det var en hormonstinn hankatt som hade detta beteende och för honom räckte det med kastrering.Han fick också flytta ifrån den som han bitit,misstänker att vissa katter behöver en husse/matte med pondus.
Hur gör hon mot katten när den biter henne ? I vilka situationer är det som katten biter henne. Är det när hon kelar och smeker den ???
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Jag tycker det verkar oroväckande att katten attackerar. Så som jag förstår det, är det oprovocerat.
Ta katten till veterinären. Jag har skrivit ett par gånger förut i andra trådar där det varit andra problem, men katter kan bli lite "konstiga" i beteendet när de har något med öronen… Det kan vara en öroninflammation eller en vaxpropp, eller något annat som fastnat i örat. Kolla också upp så att katten inte fått fästingbett. Det kan irritera kollosalt.
Lycka till!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
ja är det helt oprovicerat, då är det absolut dags att kolla över hos en vet.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
först kolla upp katten hos veterinären, sedan kolla upp vad matte gör med katten? Leker hon, ser hon till att han är stimulerad med lek och kärlek. Behöver kanske en lekkamrat att ta ut sin överskottsenergi på. Var katten ensamkatt innan?
#6 ett festingbett irriterar inte på det viset, om katten känner av fästingen alls, det har inte jag gjort i alla fall de gånger jag har fått fästingar. Det är eventuella fästingsjukdomar som kan bli problem.
Jag har inte erfarenhaten av fästingar, jag har aldrig blivit biten själv, men en grannes katt började plötsligt attackera hunden i hemmet. Det var en fästing som satt sig på svansroten… 14 dagar efter att fästingen tagits bort, blev katten "normal" igen.
Det var tur att inte du reagerade på ditt fästingbett misan, då kanske du hade sprungit och attackerat någon… 

Skämt åsido.
Det är möjligt att det varit något annat än fästingen som gjort det med grannens katt…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

#2 funderar i dina banor jag med…..iaf enligt dom katter jag träffat… beror ju på hur attackerna sker…. hade världens snällaste kisse i somras som bet mej om jag inte ägnade tillräckligt med tild till henne…såg samma sak hos en annan katt nu bara för ett tag sen….. men kolla upp lite mer fakta….veterinär låter vettigt det med…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#9 ha ha ha ha, de brukar säga att jag är bitsk men inte riktigt så illa. 
När jag hör om katter som attackerar tänker jag alltid gå till veterinären och kolla upp katten. Sedan kan man förstås leka med den också och se om den blir gladare.
Vi har en katt på katthemmet nu som har kommit tillbaka till oss för att han har bitit sin matte minst tre gånger, varav en när han sov.
Han är så grymt uppmärksamhetssökande så vi tror att det handlar om det - att han kanske tom blivit bortskämd i sitt gamla hem och nu klarar han inte av att få mindre uppmärksamhet.
Min erfarenhet är att det antingen handlar om smärta, som flera av er skriver här, eller understimulans.
Jag skulle rekommendera att utreda när det händer, vid vilka tillfällen och hur agerar katten efter bettet?
Att kontakta en veterinär är alltid det bästa, plus feliway är helt underbart för katterna!
Lycka Till och hoppas ni finner en lösning för katten!

någon ny fakta att rapportera?…. jag åtminstone vill gärna få reda på möjlig orsak så jag kan lära mej mer….lycka till…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Som flera andra redan skrivit skulle jag råda kattens ägare att gå till veterinären. Det är viktigt att utesuta sjukdom innan man börjar fundera över andra anledningar. T.ex. kan katter med hjärntumörer uppvisa ett aggresivt beteende.
Jag undrar även lite när det här beteéndet började? Har den varit så här aggresiv hela tiden sedan den kom till din arbetskamrat? Hur var den hos den tidigare ägaren?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vi hade en katthona som var otroligt aggressiv. Hon anföll helt utan anledning och gång på gång. När vi fick chans att titta på henne såg vi att hon skakade på huvudet, precis som en människa med Parkinson eller Alzheimers, samtidigt kisade hon med ena ögat. Vetten konstaterade snabbt att hon hade fel på centrala nervsystemet, så tyvärr fanns det inte mycket att göra. Så vi tog det svåra beslutet att låta henne somna.
Kolla upp katten hos vetten. Det kan ju som dom andra säger faktiskt vara något som går att fixa.
Pälsbollarna i Höganäs
Kanske något av intresse här?!
Tack för alla goda råd.
Katten har tydligen varit lite lurig redan hos sin förra matte. Förmodligen är katten understimulerad för min arbetskamrat märker att katten är värre när igen hunnit att leka med honnom. Jag har feliway själv som jag skall låta min a.kamrat pröva .
Jag har själv en katt som blir väldigt lätt arg och för att han skall bli på bra humör så är det att han får gå ut. Tyvärr blir det bara på helgerna som han får gå ut eftersom vi på vardagarna är i stan. JAg har två katter till som inte alls har dessa humörsvängningar och inte lika stort behov av att gå ut.
#18 Katter är ju stora individer och vissa har ett större behov än andra att aktivera sig. Är din arbetskamrats katt ensam katt? Hur hade han det i sitt förra hem?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Katten har alltid varit själv så han har haft samma förutsättning på bägge ställerna.

Så gjorde vår äldsta katt! Hoppade på en när man satt och såg tv och bet en, sen rusade han iväg. Lurpassade i dörröppningar och hoppade på en när man gick förbi, rusade efter en i trappan med mera. Vår katt slutade med detta när han fick en kattkompis. Det är en ung katt och den har nog mycket energi och leklust. Om hon har möjlighet så borde hon testa att skaffa en kompis till katten!