Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 6985 ggr
SaraC
0

"HEMMA"Hjälp med kattfälla, hur göra?

Startar en ny tråd så kanske fler ser den nya frågan som uppstod i den gamla.

Vår ena katt är på rymmen sedan igår och i morgon bitti har jag blivit lovad att få låna en fälla och då uppstod genast en del funderingar.

Hur går man bäst till väga med fällan? Vart är bäst att ställa den, vad är bäst att ha som lockbete till en kräsen katt, hur ofta ska man kolla den, vad ska man tänka på osv. Man kanske inte ens får ställa den var som helst?

Funderade själv på att sätta den på vår tomt, dold för grannar, under dagen och sedan gå ut och sätta den i dungen där jag såg honom i förmiddags när det blir mörkt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hawknestgrove
0

Du ställer den med fördel så nära en husvägg som möjligt. Lägg riktigt smaskiga saker i typ grillad kyckling eller tonfisk eller makrill i tmat. det ska lukta gott! Låt den stå på samma plats, inget bra tror jag att flytta den. Den får ju stå där han är van att vara.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SaraC
0

#1 Tack. Ska fixa lite gotta. Men vart är bäst att ställa den då? Vi såg honom här hemma igår kväll, men sedan har vi bara sett honom en 100-300 m hemifrån.

Hawknestgrove
0

Ställ den hemma. HAn kommer igen. OCh det är ju alltid bättre att ha fällan under kontroll ifall det är andra katter som går i. Vilket du får räkna med

SaraC
0

Då testar jag det först! Tänkte detsamma själv, med andra katter, samt att det är lättare att hålla koll så ingen obehörig får för sig något..

Tack för hjälpen!

maggan47
0

hoppas på att kissen travar in i fällan, på tiden nu

Maggan47Flört

SaraC
0

#5 Ja, det är det verkligen! Vill ha tillbaka min lilla skitunge ju!

SaraC
0

Nu är fällan laddad här ute! Hoppas på fångst, och rätt fångst.

Hawknestgrove
0

Vi håller allt vad tygen håller här.

tervmatte
0

Håller tummarna

SaraC
0

Tack så mycket för tummarna!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ofta har man störst fångschans på exempelvis kvällar, då är det lite lugnare ute och känns bättre för kisse att röra sig. Hoppas han snart knallar in i fällan.

SaraC
0

#11 Ja, jag kan tänka mig det. Ja, det hoppas jag innerligt, jag går snart under av oro Gråter

I morse var det spår både på fram- och baksidan, måste varit kattspår och mycket troligt våran skrutt.

maggan47
0

väntar på uppdatering, måste väl hitta in snart

Maggan47Obestämd

Hawknestgrove
0

ja vi är så oroliga vi med!

SaraC
0

Tack så mycket för er omtanke!

Jag ska ta hunden på kvällspromis nu och sedan ladda fällan med lite färskt. Sedan tänkte jag ha is i magen och inte kolla den förrän i morgon bitti. Kan nämligen inte se öppningen från fönstret och tänker att det är dumt att springa där.

Hawknestgrove
0

Klokt. Hoppas du har lagt tidningar elelr något under, så det inte blir för kallt

SaraC
1

Nej, det har jag inte tänkt på, men springer genast ut och gör det Flört

Misan
0

God morgon, jag hoppas inte att du har lämnat fällan obevakad under natten när det är snö ute, det är förbjudet i vanliga fall och ännu värren när det är minusgrader ute. Hoppas du har lagt en filt över fällan så att han inte får panik och gör sig illa under natten.

Hoppas att du snart får in honom välbehållen

Lisa

SaraC
0

#18 Nej, jag hade ju tyvärr gjort det. Därför jag skrev den här tråden för att få veta vad man ska tänka på. Eller helt obevakad har den ju inte varit, vi har ju kollat om vi sett spår i snön framför den, men då ska jag flytta den idag så vi ser öppningen också. Jag har i alla fall inte fått något napp i fällan och det kanske var tur i så fall då.

Det är spår här ute på gården, men ingenting just vid fällan utan kanske två decimeter ifrån. Ska jag fortsätta och hoppas att han vågar kliva in inatt, eller är det något man kan förbättra eller prova något nytt?

Dagoe
0

sätt in en spik i sprinthållet istället för sprintern när du kan inte kan vakta fällan. Då kan katten ändå gå in i fällan och äta från maten och den lär sig komma tillbaka för att äta i fällan. Viktigt att den enbart kan få tag på mat i fällan.

När du kan vakta fällan så sätter du tillbaka sprintern.

SaraC
0

#20 Smart, tack för tipset.

Han verkar ju gå under presenningen, så jag har bäddat lite där. Ska man sätta ut lite mat även där eller är det dumt att erbjuda mat någon annanstans än i fällan i närheten av den? På baksidan har vi mat till honom och har lagt ut lite här och där här omkring.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Erbjud kisse bara mat i fällan så han lär sig gå in där. Vatten kan du ge utanför….så länge det nu håller sig utan att frysa

SaraC
0

Tack för svar. Nej, det håller väl sig tyvärr inte så länge, även fast man försöker byta ofta.

Kommer med ännu en fråga. Jag ställer ju ut ljummet vatten, för att det inte ska frysa riktigt lika fort, kan man kanske värma maten i fällan lite innan man ställer ut den? Det är makrill och tonfisk vi lockar med just nu.

Hawknestgrove
0

Vet inte om det är dumt, men om man flyttar fällan i närheten av presenningen? Där har han ju tydligen skaffat sig en fristad. OCh mata ingen annanstans än i fällan. Ja värma maten…. men inte för mycket. för är den för het, då blir han ju rädd för det. Du får vakta, det är bara så.

SaraC
0

#24 Ja, alltså den står redan i närheten av den. Det är på vår lilla uteplats på framsidan och den är inte stor i sig, någon meter i kvadrat bara. Fällan står nu intill husväggen alldeles bredvid presenningen, men funderar på att flytta den till andra sidan där han verkar ha sin ingång till under presenningen.

Men då värmer jag lite, ljummet ska det vara. Tänker att det kanske inte fryser lika fort då och luktar lite mer.

Hawknestgrove
0

Rätt tänkt! Tycker jag, om jag vågar ha några åsikter alls på det här forumet mer….

SaraC
0

Haha det tycker då i alla fall jag du bör, jag har fått mycket hjälp från dig.

MariannE11
0

håller tummarna att kisse snart sitter i fällan o vill komma in i värmen igen…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

SaraC
0

#28 Tack så mycket! Nu börjar orken tryta, har varken ork eller lust att göra något annat än leta och vänta. Är så orolig för honom Rynkar på näsan Kallt är det och massor med snö.

Hawknestgrove
0

ja mata i fällan och försök ha en dörr på glänt in också på något sätt! KAnske en liten landgång in till ett rum via ett fönster? Givetvis ett rum som är stängt…Så inte den andra kissen smiter

SaraC
0

#30 Ja, jag har tänkt på det där med ett fönster öppet jag med. Ska se om husse har några idéer när han kommer hem. Vi har öppen planlösning så de enda rummen med dörr och fönster är sovrum och badrum och där vill man ju helst inte ha öppet hela natten. Köket vore bäst, det är där utanför han "är". Men där är det som sagt helt öppet, så då måste resten av familjen stänga in sig i sovrummet Skrattande Kanske får bli så.

Hawknestgrove
0

Ja kanhända det. Att han är så skraj då för er ute! Helt otroligt…..

SaraC
0

Ja, det är konstigt. Men han har alltid varit lite speciell. Det är först på senaste tiden vi kunnat hålla honom i famnen en stund utan att han fått panik, han springer gärna undan om man går emot honom och så kanske vi ser skumma ut när vi pulsar runt ute i så mycket kläder? Obestämd

Hawknestgrove
0

ja det kan göra mycket. HAr du testat på dagen, att krypa ihop på kissens nivå utan att sträcka fram handen?

SaraC
0

Jag har ju bara sett honom två gånger och det gick så snabbt båda gångerna. Men man blir så förbannad på sig själv i efterhand, "skulle gjort si och så".

Misan
0

Det är ingen ide att anklaga sig själv, det går åt så mycket energi. Olyckan är lätt framme och när din pälskling är inne igen kan du fundera på om du behöver ändra några rutiner inte innan.

Att han är skygg ute är inte alls konstigt, många innekatter som kommer ut blir skygga för allt även sin älskade matte.

Det jag brukar råda folk är att stå kvar på samma plats länge och prata med din vanliga röst, locka eller stå bara stilla och lyssna, även om han sitter några cm ifrån dig så har han inte fattat att du är tryggheten för de tänker lite konstigt när de är rädda Rynkar på näsan

Använd den maten han är van med att få inne det brukar fungera bäst.
Täck över fällan med en filt, snöar det ute dra en plastsäck över men se till att det inte prasslar om den. Flytta inte fällan utan ha den på samma ställe hela tiden och håll den under uppsikt.

Håller alla tummarna för att han snart är inne igen.

Hawknestgrove
0

Ja där fick du topentips av MIsan

SaraC
0

Ja, tack så mycket Misan! Jättebra.

Ikväll sätter vi buren under presenningen och jag sitter uppe och vakar. Så öppnar vi köksfönstret.

Hawknestgrove
0

Åh lycka till nu!!!!!

SaraC
0

Tack!

Gullimat
0

Lycka till

SaraC
0

Tack så mycket

maggan47
0

lycka till säger jag också, missen lilla, inne är det varmt och skönt

Maggan47

SaraC
0

Tack, det kan nog behövas!

SaraC
0

Ingen misse Rynkar på näsan

Nu börjar vår andra katt bli riktigt deppig, han har knappt ätit något på flera dagar.

susdus
0

åh vad tråkigt…undrat så hur det går för dig o den lille…-men tycker ändå det är ett gott tecken att han verkar hålla till hemmavid, snart kommer han säkert på att matte finns därinne, håll ut!!! hört att gryningen är bästa tiden att hålla utkik o att fortsätta ropa efter katten, han kanske lyssnar där han ligger o trycker..-fortsätter hålla alla tummar här!

Hawknestgrove
0

ja ge för guds skull inte upp. När han accepterar er ute och inte ser er som främlingar, vilet allting är för honom nu, så blir det nog bättre.

SaraC
0

Tack så mycket för er omtanke! Det är så otroligt att det är så många som engagerar sig i vår lilla skrutt. Mammas en jobbarkompis började gråta när hon hörde att han var borta, fast hon aldrig ens träffat honom och inte känner mig. I den värld man lever i blir man ju riktigt förvånad när man får sådant stöd från folk man inte ens känner, er härinne, grannar och så vidare. Det känns fint i hjärtat.

Vi har haft fönstret öppet hela natten också, och det ska vi testa inatt igen.

Ja, susdus, det verkar som att det är gryningen som gäller. Det är runt 3-5 på morgonen som han varit här och lämnat spår. Men inatt alltså ingenting. Intalar mig själv att han ligger och trycker någonstans och eftersom det snöade i natt så ville han inte lämna sitt gömställe.

Ger inte upp förrän han är hemma eller jag vet vart han tagit vägen!

Min kära mor försöker kontakta en djurkommunikatör som en vän till familjen känner igen. Sedan ska vi fixa fler lappar och gå och dela ut i folks postlådor tänkte vi.

Hawknestgrove
0

Djurkommunikatör… Ja du gör som du vill. De som är seriösa, ska du veta, de t ar inget betalt. De andra litar jag inte på.

SaraC
0

Testar allt som går nu..

Hawknestgrove
0

ja, problemet du har, är väl att ni inte kan få tag i kissen. Ni ser den ju, men inte just nu… Åh vad jag känner med er! Men som sagt, ge inte upp!

SaraC
0

Jo, det har varit så skönt att se honom åtminstone. Men nu har jag inte sett honom sedan i tisdags och idag fanns det inga spår heller Rynkar på näsan

Kunde aldrig tro att någon av mina katter skulle kunna försvinna. Nu ser man att det kan hända även fast man har dem inne och tycker man är noga. Har köpt en grind som är över en meter hög som vi ska sätta upp i hallen nu, i fortsättningen ska det vara svårt för dem att ens ta sig fram till ytterdörren.

susdus
0

allt som känns bra är värt ett försök. finns inget värre än när dom inte kommer hem :( har själv förlorat en katt på det viset så jag vet precis vad du går igenom. Eftersom ni vet att han håller till i närheten tror jag absolut att han kommer tillbaka, det är bara en fråga om tid o tillit!! finns det inget som han e alldeles tokig i att locka med…tänkte på detdär fönstret du har öppet under natten…

Hawknestgrove
0

ja… räkor?

Kusten-
0

Hoppas kissen kommer hem till värmen så ni alla får ro, jag lider också med er.. att värma maten är bra tips, nu när det är så kallt.. testa det som luktar starkast, som sprider sina dofter bort.. torrfoder fryser inte på lika lätt som blötmat, så testa gärna även torrisar i en skål bredvid. Skulle ni se er kisse eller få tips på att han är längre bortåt, skulle jag råda er att ta er dit med fällan och sätta den där medan ni t ex väntade kvar i bilen (för att inte skrämma bort honom). Annars är det bra att fortsätta ha kvar den på sin plats all övrig tid. Lycka till och till kissen säger jag.. kom hem nu lille vän.

SaraC
0

Usch, förstår att det måste varit förskräckligt att förlora missen Rynkar på näsan Jag hoppas verkligen att jag slipper gå igenom detsamma. Känns bara så otäckt nu när det är så mycket snö och så kallt, det är 11 minus nu och jag är rädd för att det kommer kunna bli riktigt kallt inatt..

Menar du att locka med någon mat? Han är knappt intresserad av något gotta, tråkigt nog, det han gillar bäst är sitt torrfoder.

Kusten-
0

Glömde, men såg du var på G med det..

Massa lappar så fort som möjligt.. med hittelön.. är viktigt..

Skriv det gärna personligt, så de förstår hur mkt ni saknar honom..

Lycka till, kramar

Hawknestgrove
0

ja det är vid såna tilfällen man önskar sig såna där blåsrör med sövande pilar, som får djuret att soman på stubinen…

Hawknestgrove
0

ja det är vid såna tilfällen man önskar sig såna där blåsrör med sövande pilar, som får djuret att soman på stubinen…

SaraC
0

#57 Ja, vi har satt upp lappar. Men nu blir det direkt i postlådorna! Hittelön är nog smart!

#58 Ja, eller hur?! Tänkte det jag med!

susdus
0

allt som känns bra är värt ett försök. finns inget värre än när dom inte kommer hem :( vet vad du går igenom. Eftersom ni vet att han håller till i närheten tror jag absolut att han kommer tillbaka, det är bara en fråga om hopp, tid o tillit!! en tanke bara-finns det inget som han e alldeles tokig i att locka med (typ kattmyntakarameller)…tänkte på detdär fönstret du har öppet under natten…kunde kanske lägga ngt där…?

Hawknestgrove
0

ja jag tänkte det med. det var därför jag föreslog räkor eller krabba eller nåt sånt….

susdus
0

ojdå blev visst lite "kaka på kaka" där, ursäkta mig….håller tummarna!!

SaraC
0

Oj, inläggen fick lite frispel tror jag. Eller så är det jag som är virrig Obestämd

Kusten, tack så mycket för tipsen, jättebra!

#61/62 Jag tycker att makrill och tonfisk luktar ganska rejält det med. Luktar räkor eller krabba mer? (Äter inte skaldjur Flört) Det tråkiga är att det blir kallt så snabbt och lukten försvinner.

Hawknestgrove
0

ja det är ju så olika, katter i allmänhet är ju som tokiga i räkor. MEn kör du på det som luktar bra och låt det stå inne. OCh fällan föstås….

annebeate
0

Hoppades så att er kisse hade kommit hem men ge inte upp! Massor av lappar både uppsatta och i brevlådor med hittelön och bild på honom om det är möjligt. När det gäller de uppsatta lapparna är det bra att förse dem med avrivningsremsor med ditt telnr så man lätt kan ringa om man ser honom eller om man vill ha en lapp i beredskap om man ser honom. Du har väl också butiker där man kan sätta upp lappar. Ju fler som kännner till att han är är på rymmen desto bättre. Anmäl honom också försvunnen hos polisen om du inte redan gjort det.  Är han märkt?

Hoppas så att han snart är inne i värmen igen.

SaraC
0

#65 Vi kanske får testa något mer i morgon, om han inte kommer inatt. Hoppas hoppas..

#66 Tack, det hoppas jag med! Vi satte upp lappar med remsor samma kväll som han försvann. Och har talat om det för grannar, hundfolk och tja alla vi mött och de vi känner i närheten. Idag har jag skrivit nya lappar att lägga i brevlådorna i morrn, ska få dem kopierade först. Med utlovad hittelön! Nej, närmsta butik ligger 3 km bort och så långt tror jag inte han rör sig? Han är anmäld hos polisen och hos katthemmen i närheten, och är chippad.

Hawknestgrove
0

Så ingen går i fällna? Vi hoppas så för din skull!

SaraC
0

Ingenting fångat idag heller Rynkar på näsan

Hawknestgrove
0

Vad händr i fällan? Ingenting? har ni inte sett den lille heller? så himla tråkigt…..du får även ha en annons i din lokaltidning, den som är störst på platsen. OCh 3 km, det är ingenting för en liten kisse att avvverka på en dag. I synnerhet om han är rädd och vilsen

SaraC
0

Ingenting har hänt i fällan Obestämd

Har varit borta hela dagen idag, men när vi kom hem såg vi spår här vid fällan igen. Men de spåren var nog där redan i morse, var nog så mörkt att vi inte tänkte på att de var färska i morse.

Funderar på om han sökt skydd i något stall eller någon lada här, där måste det ju vara fint att slinka in. Ska strax ut och peppra grannskapets postlådor med lappar.

Hawknestgrove
0

ja helt klart. Han kan ju ha blivit instängd

SaraC
0

Kanske. Han verkar ju dock vara hit. Om det inte är en annan katt då, det vet man ju aldrig säkert men tror inte det. I helgen när husse är ledig ska vi testa gå ut och leta runt en 3-4 på morgonen, se om han vågar sig fram då kanske.

annebeate
0

Har ni sett några spår i snön de senaste dagarna?  Tur att det är helg nu så ni har större möjligheter att leta. Lille vännen, han måste komma hem nu.

SaraC
0

#74 Ja, vi har sett spår eller honom varje dag utom en tror jag. Skönt med helg, så jag kan få lite mer förstärkning från husse!

susdus
0

börjar blå om tummarna nuFlört men fortsätter hålla tills han e hemma igen lillkillen, kanon att ni ser spår iaf, det blir toppen när husse e med oxå! styrkekramar till dig

SaraC
0

#76 Tusen tack!

maggan47
0

håller också tummarna, klart han kommer in, blir kallt till slut, så han hittar in i fällanFlört  lycka till

Maggan47

johnnys girl
0

Alla katter gillar inte fisk och räkor. Kan vara värt att testa med  grillad kyckling, många föredrar det i stället.

Håller tummarna att ni får in honom snart.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

SaraC
0

#78 Tack så mycket för det!

#79 Nej, vanligtvis gillar han ju inte direkt någonting förutom sitt torrfoder. Blötmaten slickar han mest i sig vätska från och annat är han inte intresserad av. Ska dock ta och testa med kyckling och lite köttfärs kanske? Det går väl inte att jämföra med hur han är annars, nu måste han ju vara störthungrig och inte lika kräsen.

Kan man blanda i lite buljong/fond eller liknande i torrfodret för att få det att lukta lite mer?

Imasy
0

Jag fick tipset förut av någon, minns inte varför, men iaf, så sa denne människa att det finns en synsk gubbe som brukar hitta djur år folk.

Han ska tydligrn kallas för Get-Åke, Get-Olle eller liknande, nåt med Get iaf. Den som berättade detta för mig sa att Falu Djursjukhus har numret till honom. Har aldrig behövt anlita honom själv, så jag vet inte hur sanningshalten är i detta. Men det kan ju vara värt ett försök?

Har du mailat Pia på FK, kanske hon kan göra en efterlysning i sin  blogg?

SaraC
0

#81 Kanske får göra efterforskningar om denna Get-gubbe då Flört Har i alla fall fått en efterlysning på Pias blogg.

Har inte sett till honom och inte fått några tips Rynkar på näsan Hoppas på bättre lycka nu när det blivit varmare ute.

SaraC
0

Nyss ringde en kvinna som sett honom på sin gård vid tio igår kväll! Tjoho, vad skönt att få höra!!!  Ska gå dit och locka till kvällen.

Hawknestgrove
0

Åh jag känner så för er! lilla dumma kisse, gå in nu!

anebit
0

Underbart!  Lycka till!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

SaraC
0

Tack!

Ja, jag hoppas vi får in honom nu! Har varit utan honom allt för länge nu och det blir ingen julglädje i stugan utan vår lille knäppgök!

susdus
0

vilken tur!!- lycka till! och till lille gossen säger jag: se nu för sjutton gubbar till att stanna på gården! matte har säkert go mat o en varm filt med sigFlört

maggan47
0

lycka till säger jag också

Maggan47

SaraC
0

Nu har husse och matte snubblat runt i knädjup snö inne i skogsdungen bakom huset där han setts igår. Mörker, skog och djup snö är ingen bra kombination Obestämd Inte en enda liten misse såg vi, fast vi var därute i över en timme.

Ska strax ladda fällan och öppna fönstret för natten. Ikväll testar vi grillad kyckling och räkor igen. Ska tina upp en ny räka bara, husse hade varit smart nog att lämna den framme på diskbänken. Slafs, smask, hörde jag och gick ut i köket. Där sitter Gurra med hela räkan i tassen och tuggar för glatta livet Skäms

Hawknestgrove
0

KAnske vits att sätta en fälla där han syntes?

SaraC
0

Ja, vi ska försöka testa det. Det är så mycket katter där, hon som ringde har själv flera. Sen måste vi gå dit och kika ut ett lämpligt ställe när det är ljust, nu såg man ingenting vart tomtgränser gick och så vidare. Har en bekant som bor bredvid, så försöker få tag på henne och se om vi får "utgå" från henne eller hur vi ska lösa det..

Hawknestgrove
0

ja ni måste ju tala med markägaren och be om tillstånd att sätta fällan där

SaraC
0

Ja, precis..

Hur funkar det i ett område med radhus med egna tomter? Räcker det att fråga ägaren till tomten man ställer fällan på eller måste man höra med deras bostadsbolag? Det är ju insatshus.

maggan47
0

måste ju räcka med att fråga markägaren, eftersom det inte är en permanent fälla, tror jag i alla fall

Maggan47

Hawknestgrove
0

Är de inte lagfarna ägare till tomten?

SaraC
0

Är osäker på vad som gäller när man bor i insats..

Men vi kanske vågar oss på att nöja oss med de boende på tomtens tillåtelse, vi kommer ju se till att vi kan övervaka fällan noggrant om det ska bli aktuellt.

maggan47
0

hos är det radhus, bostadsrätt, med lagfarna tomter, så det är nog så hos er också, du köper ju radhuset med tomt

Lycka till nu

Maggan47 som tycker kissen ska hem nu

Imasy
0

Fast å andra sidan så kan jag inte förstå varför de skulle bli sura för att du vill ha in din katt? Det är väl bättre att han kommer in än springer ute och kissar på folks saker mm.

SaraC
0

#97 Men då tror jag vi gör så Glad

#98 Nej, man tycker ju inte det, men man vet ju aldrig med folk.

Hawknestgrove
0

Lycka till nu. OCh man ska ALLTID fråga, när man ställer upp en ska på annans mark. Om inte, så av ren artighet och ansvar för i detta fall en sak, som inte ens är er egen.

susdus
0

kan han inte bara knacka på dörren snart den lilleFlört..tänkte på en sak, när ngn ringer att dom ser /sett honom -be dem försöka locka in honom på ngt vis- alt ringa dig på studs!…..(jag hade fullt sjå med en tant som ringde om min bortspugna katt flera ggr -men hon ringde alltid när han redan gått sin väg…jag kunde inte riktigt med att be henne ta in honom i garaget eller nåt o varje gång ja kom dit va han ju borta igen..)Rynkar på näsan ibland känns det som att leta efter en nål i en höstack..

SaraC
0

#100 Jo, det förstår jag. Var bara osäker på vem man skulla fråga.

#101 Ja, det är ju toppen om de kan det. Den här kvinna kunde inte, hon hade som sagt egna katter, som inte var allt för förtjusta i sin lilla gäst Oskyldig

Hawknestgrove
0

sen är det ju lite speciellt med just fällor också. Hum… men om hon stänger in kissen på en sån plats, så att ine hennes kommer åt? Lille kisse, vi väntar så att du ska gå hem!

Imasy
0

jag kanske uttryckte mig klumpigt ;) Jag menade att att det kanske räcker med att fråga den som bor där, så man behöver inte ha tillstånd ifrån styrelsen ;)

SaraC
0

#103 Ja, kanske det. Suck, kan han inte ta och smyga sig hit och in i fällan eller fönstret istället.

#104 Jo men det tror jag inte ska vara några problem Glad I alla fall inte med vår bekant som bor bredvid kvinnan som sett honom, där får vi säkert ställa fällan.

Hawknestgrove
0

ja jag tror knappast det blir problem heller. Vad som kan vara är att nån bror Duktig, vän av ordning som får se det kan börja bråka. och då är det skönt om allt är ok

SaraC
0

Ja, precis. Det var därför jag ville veta vad som gäller så man inte står där med skägget i brevlådan Cool

Hawknestgrove
0

ja men har du hus/markägarens tillstånd, så kan de inte komma och gnöla.

SaraC
0

Det låter bra det. Får se om vi kan testa ikväll eller om det dröjer.

Hawknestgrove
0

ja det är ju en fördel om man skulle kunna lura kissebarnet på annat sätt.

SaraC
0

Fler samtal nu! En dam som bor alldeles vid oss som sett honom hos sin granne som vi känner igen. Försöker få tag på honom nu.

Och en tjej som en svart katt kommit och hoppat upp i knäet på igår kväll, vilket inte låter som Gottfrid. Det var det högst troligen inte heller då denne katt hade ett reflexhalsband på sig.

susdus
0

lycka till! han vet att det snart e jul den lille filuren, håller sig så nära hemmetGlad

Hawknestgrove
0

ja hur har det gått? Lille dumme kisse, gå in nu!

SaraC
0

Idag var en stor besvikelse. Fick ett samtal om att en svart katt setts på en gård och stack dit. Efter att ha gått runt en sväng fick jag syn på en katt mellan buskarna. Fick till sist fatt på den men det var inte alls Gottfrid Rynkar på näsan Jädrarns sk*t, vad besviken jag blev, trodde ju vi hade honom. Så nu kan jag förmodligen utesluta den katten jag såg nedåt samma håll, det var troligen den här. Nu koncentrerar vi oss på "uppåt". Ska gå och sätta fällan på en grannes gård ikväll, där han setts till.

Hawknestgrove
0

ja ge inte upp!!!!

maggan47
0

säger det också, ge inte upp, många exempel på katter som kommit in till slutSkrattande

Maggan47

susdus
0

ja håll ut!! o fortsätt att ropa efter honom. han kommer lagom till julskinkan hoppas vi på! (vet att han helst äter sin egen mat, men ändå)…sett några nya spår vid presenningen?..önskar ja kunde hjälpa dig leta!

SaraC
0

Tänk att ett enda eländigt och magert litet kattskrälle kan göra så många människor glada! Gottfrid är hemma! Skrattande

Imasy
0

Åh vad roligt!! :)

SaraC
0

#119 Ja Skrattande

Fällan har stått bevakad och öppen under dagarna, men vi har bara laddat med nytt bete till kvällarna. Idag skulle vi som sagt prova ställa fällan hos grannen. Vid tio började husse göra i ordning betet och jag gick ut för att hämta de gamla. Luckan stängd. Tänker bara att den blåst igen eller nåt och går och talar om det för husse. Han kommer genast ut och lyfter fram den och jag ser något ludet där inne men det ser grått och stort ut. Lyser med ficklampan, en svart kattsvans!

Vi tar in fällan i badrummet. Någon jamar argt och skrämt, låter som vår Gottfrid! Öppnar försiktigt och jovisst, där sitter han! Bär upp honom och han är inte ett dugg rädd. Bara enormt gosig och glad att se oss. Släpper ut honom ur badrummet och han springer fram och stryker sig mot hunden och andra katten Gurra.

Han har druckit vatten i mängder, är supergosig och följer oss överallt. Gått runt och gapat som bara den. Luktar inte något vidare, Gurra luktar nyfiket på honom hela tiden. Nu har han ätit en bit också och ligger och myser för fullt i sängen med husse. Han har alltid varit smal, men nu är han hemskt mager. Annars verkar han vara i god form, inga sår eller liknande och är så gott som sitt vanliga jag - bara gosigare.

russin
0

Så underbart han är hemma igenSkrattande

anebit
0

Gud så skönt och så glad jag blir. Nu trillar allt tårarna nerför mina kinderna.  Så skönt för Gottfrid att få fira julen inne i värmen (OT.  min morfar hetter Gottfrid, så det känns så konstigt att en katt heter det) hi hi hi

God Jul och vilken julklapp! Nu behöver ni inga fler julklappar i år iaf. Skrattande

GRATTIS!  Jiiiipihiiii!

Skriver "HEMMA" i rubriken.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

SaraC
0

Ja, vi är så glada här hemma och det har varit både skratt, tårar, kramar och lyckoskutt Glad

Det är självklart den bästa julklappen någonsin! Jag som gått och muttrat över att det ju inte går att fira jul utan Gottfrid, och så kommer han hem innan jul - fantastiskt!

SaraC
0

Skickar en stor kram till alla härinne som stöttat och kommit med goda råd!

annebeate
0

Vilken underbar nyhet att få dagen innan julafton.GladGladGlad Krama lille Gottfrid från mig!

susdus
0

Åhhhhhhh vad glad jag blir!! Lille gubben hemma till Jul o lycklig med matte o husseKyss Kunde inte fått en bättre start på dagen här vid frukostbordet!Glad Bra jobbat och en God Varm o skön jul till er!!

kattassen
0

Det var väl en fin julklapp till er!! Så härligt att han gav upp och lät sig fångas till slut. Nu kan ni fira jul i lugn och ro!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

destiny
0

Bättre julklapp kunde ni inte få! Skrattande

xray
0

Grattis till den fantastiska julklappen!!! Ha nu en underbar jul och ge Gottfrid en extra "silla-rompa" från mig. Kram.

SaraC
0

Tack så mycket alla! Glad

Det var bland det bästa jag varit med om. Var så deppig igår när vi jagat fel katt och först blivit så glada för att bli så nedslagna. Nu är vi nog lyckligare än någonsin hela familjen!

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla vänner!

Jag har legat hos matte och husse i sängen hela natten, tro om det var varmt och mysigt! Jag tror jag har spunnit ända sedan jag kom hem. Gurra har tvättat mig ordentligt och till och med hunden var glad att se mig. Nu har jag gjort mig en liten koja bland husses arbetskläder och ligger här och bara myser och spinner.

God Jul på er alla!

Önskar Gottfrid

Hawknestgrove
0

Åh grattis till er alla! Puss på lille Gottfrid!

susdus
0

Underbara Gottfrid va du va duktig ändå som höll dig nära hemma hela äventyret, kanske va det spännande med lite bus men ändå allra bäst hemmaFlört

Hawknestgrove
0

antar att matte och husse sätter på killen fotboja nuSkrattande

maggan47
0

härlig läsning, och så här dan före dan, säger ju att tomten läser önskelista, trot eller ej visste vad ni vill ha i julklapp, Gottfrid hemma igen 

så härligt

Maggan47 som önskar God Jul

SaraC
0

Ja, visst är det underbart Glad Nu blev det äntligen jul hemma hos oss!

Stackars Gurra som varit så orolig för "lillebrorsan" är så glad nu. De ligger och pussas och kramas nästan hela dagarna.

Hawknestgrove
0

Gissar att du har supernojja nu för  att öppna dörrar!

susdus
0

åhhhhh vad vackra dom är!!Kyss

SaraC
0

#137 Haha japp. Men vi har satt upp en hög grind i hallen så nu är det inte bara att smyga förbi matte ut!

#138 Ja, visst är dom Glad Mina gullpojkar!

Hawknestgrove
0

nä, säkrast så. du skulle även  kunna fixa en dörr a v kompostgaller och en träram. Inte dumt att ha på sommaren

SaraC
0

Ja, till sommaren blir det en nätdörr till altanen. Det har varit planerat länge, men i år måste det fixas Flört Annars har vi aldrig dörrarna öppna, kör med fönstrena istället eftersom de kan låsas så öppet man vill ha dem.

Lilla bengeten Gottfrid kom dock igenom grinden på ett ställe. Hade jag aldrig trott, det är en pyttespringa. Så vi får fylla ut där.

lillmymlan
0

Grattis att raringen kom hem igen Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Hawknestgrove
0

ja egntligen väldigt lätt att göra. Du köper fina hyvlade 1tumx2tum, och små vinkeljärn. Så här ser min ut! Fast vi har fått förstärka den med kycklingnät på insidan

MariannE11
0

super att han är hemma igen… o vilken fin mysbild på dom bägge…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

SaraC
0

#142 Tack!!

#143 Ja, precis. Något sådant har vi tänkt sätta ihop. Det gäller bara att få tummen ur, vet du.

#144 Ja, det är så härligt att se dem ligga och mysa tillsammans igen.

Ankie
0

men vilken underbar läsning och ett sånt fint kort på era kissar Glad

Hawknestgrove
0

ja den kostade inte så mycket heller och med vinkeljärn så blev den väldigt rak och fin och stabil

SaraC
0

#146 Tack! Glad

#147 Ja, ni hade fått till det bra!

SaraC
0

Gottfrid är med på Pias blogg igen idag Glad LÄNK

Idag ringde en helt okänd kvinna som följt Gottfrid i bloggen och gratulerade oss till att han var hemma igen. Tänk att en liten bortsprungen katt kan beröra så många!

Hawknestgrove
0

NATTPUSS PÅ GOTTTFRID!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.