Liten katt på villovägar
Hjälp! Vad ska jag ta mig till? Hela sommaren har det vandrat omkring en liten övergiven katt i skogen några kilometer från mitt hem. I dag träffade jag på honom/henne igen. Han/hon satt hopkrupen vid vägkanten, tufsig, mager, hungrig och frusen. Trots flera försök kan jag inte fånga in den. Jag bor ca två mil öster om Vetlanda och skulle behöva ha hjälp att fånga in den lille stackaren innan vintern kommer på allvar.

Åh, lille kissen.
Har du provat att locka med mat? Ett beprövat knep är väl att mata in kissen. Om man några dagar matar kissen vid samma tid och plats och sedan om man kan lägga maten i en transportbur och få in kissen i buren på så vis? Har du möjlighet att få tag på en fälla? Man brukar väl kunna låna från katthem och kattföreingar, kanske även från vet(?).
Jag har ju ingen direkt erfarenhet av att fånga katter, nån annan som kan ge mer råd?
Isatis
Jag har för mig att där är Djurens Vänner i Vetlanda, kanske dom har en fälla att låna ut. Jag hade en kattunge som fick ett hem i Vetlanda och jag tror hon sa att hon var stödhem till Djurens Vänner.
Har lagt ut mat tidigare och skall göra det i dag igen. Försöker lägga det där jag sist såg den lille. Den är så liten, troligtvis en årsunge som inte har en chans att klara sig under vintern. Den vandrar mellan två obebodda hus som ligger någon km från varandra. Det är skogsmark, sjöar och obrukade åkrar intill samt en mindre landsväg.

Håller tummarna att du får in kissen.

ja förhoppningsvis tar hunger begäret över , om du har tid kanske du kan lägga mat och vänta lite så kissen ser dig och att det är du som ger mat ?
ta lite varm oboy och ett par ostmackor och en varm jacka =)
Ingen som bor i trakten kring Vetlanda och kan hjälpa Isatis att snabbt få in den lilla katten?
Har inte sett till den lillekatten senaste dygnet. Maten har dock försvunnit och jag har fyllt på mer. Är ju inte säker på vem som har ätit. Det finns ju många övergivna sommarkatter som vandrar omkring och som också är svultna. Har lagt maten där jag brukar se den lille/lilla.
Hoppas du ser lillkatten igen och kan hjälpa den in i värmen.

hur är det om man matar en katt men varje dag flyttar matskålen kanske närmare sin bostad ? ja om man bor lämpligt till , söker sig katten till matskålen då? den fokuserar väl inte på platsen där maten stod förut?
tänkte om man kan locka den närmare hemmet och kanske väl hemma kan man ska kontakt så kissen ser vem som ger den mat och ett ev förtroende dyker upp där

putt…
vore ju toppen om det finns djurens vänner i vetlanda som Crisse tror sej ha hört….en fälla att låna från dom vore ju kanon…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Isatis
Jag har telefonnummer kvar till familjen i Vetlanda som köpte kattungen av mig för 3 år sedan så om du vill kan jag ringa dit och höra med henne.
hur har det gått här?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

putt
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Har lagt ut mat till den lille varje gång jag åkt förbi men inte sett honom. I dag kom han/hon smygande ur skogen och lyssnade då jag lockade på honom/henne. Jag hade köpt strömming till mina hemmavarande katter och hade med mig i bilen. Av dem fick han/hon tilldelning. Den lille drog sig tillbaka men kröp upp på en stor sten och bevakade mig då jag lade ut maten. Tror att han/hon förstod att det var jag som gav den strömmingarna. Som tur är har vi plusgrader nu, även på nätterna, så vädret är någorlunda. Var så orolig då det snöade och var kallt, minus fyra grader vissa nätter.
Crisse 13 Närmaste Djurens vänner finns i Nässjö, ca åtta mil från mitt hem. Kontakt med Vetlanda vore nog bra.
Crisse 13. Säg till om du behöver mitt telefonnummer!
Hej
Var exakt finns katten? Jag bor i Målilla och vill du så kan vi försöka fånga in den tillsammans. Jag kan dock inte ta hand om den sedan, har redan sju katter här.
Jag har för mig att det finns ett djurhem nära Vetlanda. Har för mig jag såg någon skyllt när vi körde till Jönköping sist. Kan de låna ut en fälla tror du?
tervmatte. Har aldrig sett eller hört talas om något djurhem nära Vetlanda. Lillekatten, som är mycket skygg, vandrar i skogarna kring Trollebo säteri, som ligger i Lemnhults socken ca 2 mil från Vetlanda. Kissen håller till inom ett stort område med mycket skog, berg och vattendrag. Det är bara tur om vi ser honom/henne. Det rör sig om avstånd på flera km mellan våra möten. Dock har vi stött på den vid en av matplatserna tre gånger i följd.