Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1332 ggr
CarolineO
0

Katter i Vittskövle (Skåne)

En bekant till moig bad igår om hjälp.
Från början hade hon 2 katter (okastrerade honor)…
Sen började det komma fler katter och hälsa på, och då började hon ställa ut mat till dem (de "egna" går in & äter)…
Nu finns där "helt plötsligt" 6 katter…
De 2 egna vill hon behålla, men inte de 4 andra.
Nu verkar det dessutom som om de fått ungar, allihop!

Jag har bett henne ta bilder på katterna och sagt till henne att kontakta djurens rätt, KKS m.fl.   men hon är inte så driftig (ursäkta uttrycket, men så är det) hon är ganska försiktig etc. så jag tror kanske att det dröjer innan hon gör det…

Här inne finns ju några riktiga eldsjälar (bl.a. Crisse har hjälpt till på ett oerhört sätt tidigare) och jag tänkte att vi kanske kunde hjälpas åt att få till en vettig lösning för henne…
Det finns en del problem…
1 - Ungarna är födda i Maj, och är alltså inte 12v gamla. Alltså måste mammorna flyttas tillsammans med sina ungar till ngn som kan ta hand om dem tillsammans för en tid.
För henne är det ingen fara, hon vill bli av med de vuxna också… Problemet är kanske att hitta ngn som vill ta hand om så många.
2 -  De 4 katter det gäller är inte direkt tama. Man kan klappa dem lite ibland, men de kommer inte gärna.
3 - Ungarna dör. Hon har hittat 3 döda källingar hittills…

Hon är ingen djursamlare eller en dålig människa på något vis.
Hon tyckte synd om katterna som sprang omkring och jamade och var hungriga… Hon vet att det är fel, men kunde inte låta bli och nu vill hon inte skjuta av dem (vilket jag iofs kan förstå)

Kan någon tänka sig att hjälpa till med att få bukt på detta?

Crisse-13
0

Jag skall få ett besked av Haga om en 8 årig hankatt som skulle bli avlivad och som jag har erbjudit mig att ta men där var fler som eventuellt kunde ta den nu. Beskedet får jag idag och skulle jag inte få katten så kan jag hjälpa till med en hona och hennes ungar och vi kan kanske köra dit redan idag om Chrisse 77 har tid.

Hawknestgrove
0

putt

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Crisse-13
0

Nu är det klart att jag inte får hit hankatten så jag kan ta en av honorna med ungar. Det är bara idag vi kan köra så jag hoppas att Caroline hör av sig till mig så fort som möjligt.

CarolineO
0

Crisse kan man alltid lita på!
Du e en pärla!

Hoppas du får tag i henne nu!
Skulle vara jättebra!   Skrattande

Om allt går som det ska flyttar 1 av de 4 honorna med ungar idag…
Ngn som kan ta de 3 vuxna+deras ungar som är kvar?
Eller ngn av dem?

Kram

anebit
0

putt

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Crisse-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katter, katter och åter katter.

Vi har varit uppe i Vittskövle för att titta på dessa katter och eventuellt ta en hona med ungar med hem. Det var inte det lättaste för om där var någon unge så var där ingen mamma och tvärt om.

Där är 6 honkatter och förmodligen har alla fått ungar men damen vet bara var 2 av katterna har sina ungar.  Damen skall behålla en av honorna själv och den har en väldigt ovanlig teckning som ni kan se på bilden.

Det behövs hjälp till dessa katter och då främst permanenta hem.

Crisse-13
0

En bild till på samma katt.

Crisse-13
0

Den här sköldpaddan har 2 tigrerade ungar som bor vid huset och ungarna äter själv men kom inte fram när vi var där men honan var framme. Hon är lite skygg men hon behöver komma till ett permanent hem redan från början eller någon som helt tar ansvar för henne och ordnar ett hem åt henne och hennes 2 små.

Crisse-13
0

Denna sköldpadda har sina ungar en bit bort vid ett grannhus men damen vet inte hur många ungar hon har men skall försöka ta reda på det. Chrisse 77 kunde klappa denna katten lite och hon låg och höll oss sällskap när vi drack kaffe. Behöver oxå komma till någon som själv tar ansvar för henne och ungarna och ser till att dom får permanenta hem.

Crisse-13
0

Den sista honan vi har foto på är denna svart/vita som oxå skall ha ungar någonstans men damen vet inte var. Samma gäller för denna flicka att hon behöver komma in.

Crisse-13
0

En hona är grå med svarta prickar enligt damen och har 2 ungar men eftersom damen ville att jag skulle ta med dom kattungar som fanns i närheten så hade hon varit och hämtat ungarna som bodde i en kartong men jag tog bara den ena så att mamman inte får mjölkstockning men jag skall försöka fånga henne på fredag då vi skall dit igen och då tar jag den andra ungen med mig.

Crisse-13
0

Den sista honan är en tigré sköldpadd som är släkt med den i inlägg 8 men hon är mycket ljusare och hon var oxå framme men där blev inget foto taget på henne. Hon har oxå ungar någonstans men hon har gömt dom väl. Behöver oxå komma till ett hem med sina små.

Crisse-13
0

CarolineO

Det var trevligt att träffa dig, är alltid roligare att träffa folk personligen.

Magda
0

#7 vilken otroligt vacker katt!! hade vi haft huset vi tittat på så hade den fått flytta hit oavsett vad sambon tyckt ;) men dessa vackra katter får säkert hem snart med din hjälp!

Crisse-13
0

När vi var uppe i Vittskövle häromdagen så såg vi att 2 av honorna ser dräktiga ut och jag har pratat med damen idag och hon tycker det samma. Dessa honor skall ha fått en kull ungar tidigare men som aldrig har synts till så nu är jag lite tveksam till hur jag skall göra. Jag kan ta en av dom dräktiga och SkåneKatten kan hjälpa till med den andra men frågan är om dom kan vara dräktiga när dom redan har små kattungar. Damen bor vid en väg inte jättestor men ändå och en av honorna blev överkörd där förra året så risken är att någon mer blir det och sen finns det skogar och åkrar runt om. En hona har 2 ungar men hon hade 4 från början så man vet inte om en räv eller annat djur har tagit dom 2 och kanske då oxå dom dräktiga honornas ungar. Finns här någon som kan hjälpa mig ta ett riktigt beslut.

CarolineO
0

Tack detsamma Crisse!!! Hörde att ni var där sen på fredagen också  =0)

Jättesnällt att ni kunde ta de ni kunde.
Hur går det för småttingarna?

Crisse-13
0

Jodå det går bra för dom små, dom växer om än långsamt men det skall nog bli katter av dom oxå.

Vi kör upp där på torsdag igen och skall då försöka att fånga mamman med 3 ungar och hoppas att vi lyckas denna gången.

Ankie
0

men vilka vackra katter

monsi
0

Håller tummarna att ni får tag i dem o puttar för hem till alla kisarna.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Crisse-13
0

#18#

Ja det är väldigt vackra katter som är halvtama. Den översta bilden är på Molly som hon kallas och den vill damen ha kvar där och hon går in till dom i huset och äter.

#19#

Jag tror inte vi hittar hem till alla men SkåneKatten tar honan med 3 ungar om vi får tag i dom och jag tar den svarta sköldpaddan när jag får ut en katt jag skall hämta på Haga som skulle avlivas.

monsi
0

Crisse ge inte upp hem biten änu förr eller senare dycker det upp något.

Kolla min tråd hjäp att fånga katter i eslöv, spöket o vitnos.

Har hållt på o letat hem till alla kisar som gick ifällan sen nov nu har de sista två ett hem som väntar o de blir kvar i hemmet får vi se men de kommer få vård o mat mm.

Det kom en katt ängel som ville ta dem med sig hem efter att bara ha mata dem engång. Är väldigt glad hon vill ta in dem tilll sig.

I bland tar det tid som du vet men hem till kisarna finns där ute någon stans

Puttar för hem till dem alla o lyckad fångst.

maggan47
0

puttar också

Maggan47

Crisse-13
0

Jag ger inte upp men det kan ta tid att ordna det för dessa katter därför tar vi dom som är halvtama först för att snabbare få ut dom i permanenta hem så att man kan ta in nästa katt.

monsi
0

Du gör ett kanon jobb Crisse

hopps det går snabt o smidigt med att få in dessa kissar.

Crisse-13
0

Ja jag hoppas verkligen det för damen tror att den svarta sköldpaddan är dräktig så nu gäller det för mig att få ut katten från Haga så fort som möjligt så att jag kan ta in henne.

Crisse-13
0

Får jag presentera Vitnos som hon kallas, den första honan inne från Vittskövle med 2 ungar i sällskap. SkåneKatten har tagit hand om dom.

Crisse-13
0

Vi hade fint sällskap vid kaffebordet utav Scarface.

CarolineO
0

#17   Ni e helt underbara!!!

CarolineO
0

Crisse!! Gissa vad jag har här hemma nu?!!

En kissekatt!!
Jag skulle ju inte ha fler kissar nu… Men han va så söööt, så jag kunde inte låta honom springa runt där mitt i kalla vintern!!!Gråter

Han får bli hos mig nu… Lille sötisen!!

Där finns fortfarande 5 till om nån e sugen Tyst
En gråmelerad, en till fast med vitt på tassarna och nosen, den vuxna sköldpaddan och 2 till som jag inte sett än… Vet du hur de ser ut Crisse?

Vi tror att den jag har är Mollys bebis. En svart med lite vitt på nosen och benen.
Han är jätteskygg, men idag fick jag upp honom i famnen så han somnade nästan där och satt kvar i en timme Skrattande 
Gossegossegoooooos!!!Kyss

Crisse-13
0

Ja det är säkert Mollys lille du har hemma, jag vet att den var kvar, syskonet har jag placerat i ett stödhem i Lund. Molly måste vara kvar och kanske den svart/vita honan. Hon hade fått iväg 2 av honorna till en bondgård och jag tror det var Gulnos och den tigrerade. Jag har inte pratat med henne på jättelänge så jag vet inte riktigt vad som hänt där men jag tror att jag har rätt i vilka som är kvar. Men där måste finnas en tigrerad unge till för dom var 3. Så jag tror där är 3 honor och 3 ungar kvar. Vi trodde att Scarface var dräktig igen så jag vet inte om där är fler ungar borta hos grannen.

Den lille du har hos dig är den inte lite brun i nacken?

russin
0

Jösses vilka vackra paddorSkrattande

CarolineO
0

#30   Jodå. Det e den!!
Han e ju så jäkla söt!!

Såg ingen svart-vit hona, eller menade du en bebis? Är det en hona jag har nu då kanske? (Ville inte tränga mej på den lille för mkt, så jag har inte kollat än)

Såg inte heller en tiger… men de kan ju finnas ändå.
Tror hon sa att hon hade 7, så tog jag denna. Då borde där vara 6st kvar… Molly ska hon ju behålla, så då är det 5st som önskar hem om det finns…
Jaja…. Jag tjatar lite om att hon ska sterilisera Molly som hon ska behålla så fort jag får en chans…
Den lille får det iaf bra här nu Skrattande

Crisse-13
0

Jo där var en svart/vit vuxen hona när vi var där, jag har foto på henne och en tigrerad jätteskygg hona.

På fotot är det den ungen till höger som är syskon til din lille.

CarolineO
0

Ja, det kan jag tänka mig (att de är syskon). Jättelika!!
Vet du om den ungen jag har är en flicka eller pojke?
Jag kallar "den" för Sixten sålänge Skrattande

Crisse-13
0

Nej det vet jag tyvärr inte. Vi försökte fånga den oxå men den höll sig på avstånd. Jag vet knappt om syskonet är en flicka eller pojke för det gick inte att handskas med dom alls under den tiden dom var här hos mig.