AKUT!!Vanvårdad katt behöver nytt hem omgående.
För ett tag sedan tog vi hand om sju vanvårdade katter varav 4 var kattungar. TVå av kattungarna har fått hem nu.
Två av katterna, ingen av kattungarna, var i jättedåligt skick. En av dem har återhämtat sig och mår ganska bra idag.
Men den andra, Jolinda, mår inte alls bra just nu, hon skulle behöva specialfoder, medicin, mer tid till att tränas att gå på lådan och Mycket kärlek.
Vi har inte råd att köpa alla saker hon behöver för att må bättre och ha det bra här eftersom vi redan har så många katter att ta hand om. När vi fick dem fick vi bidrag till ett veterinärbesök och trodde att det skulle räcka, men utöver det tillkom mediciner mm. Pengarna tog slut fort och nu har vi helt enkelt inte råd att betala för de mediciner och specialfoder hon skulle behöva.
Hon skulle nog behöva komma till ett hem som kan fokusera på just henne, på att få henne trygg med människor, få henne att må bättre helt enkelt, gärna ett hem som inte har så många katter som vi har, vi har sju katter här hemma så det är inte så lätt för oss att lägga ner den tiden på henne som hon behöver.
Finns det någon som känner att ni har tid över till att hjälpa denna stackars katt så vore det underbart!

Putt för Jolinda…
Det vore kanske bra om du skriver vart i landet hon finns…
Vad är det för sjukdom? Är den smittsam? Och är hon skygg eller tam? Hoppas någon kan hjälpa dig….
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Jag bor i jönköping.
Hon har ingen sjukdom vad vi vet, det är bara en hemsk diarre hon har och vi har inte råd att ge henne det hon behöver för att hon ska må bättre.
Vi har haft henne i 5-6 veckor nu och försökt att få bukt på problemet.
Vi har inte råd att ta henne till veterinären så som våran ekonomi ser ut nu.
Men har inte råd med mera mediciner nu.
Hon är ganska skygg, men om man väl får ta i henne så är hon jätte mysig. Det är därför vi tror att hon skulle passa bättre i ett hem med mindre katter. Då får hon mera uppmärksamhet och jag tror att hon skulle kunna bli en jätte trevlig katt! :)
putt

ååå jag puttar…
ytterligare frågor… vad kostar behandlingarna och medicinerna hon behöver?? det kan ju vara en jättefråga för någon som kan ta henne??
Hoppas någon kan ställa upp och bli åtminstone stödhem. Vad har veterinären sagt? Har hennes diarré upphört när hon fått specialfoder och medicin?

har hon hafft diare i 5 6 veckor? har ni provat många olika foder kan ju det vara ett problem i sig, elr kanske hon har giardia,,, känner inte igen fallet, nåt vi pratat om här?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Alltså det beror ju på vad man vill göra för henne.
Alla har ju olika sätt att gå till väga.
Vi ger henne special foder ifrån djursjukhuset, diasarnyl och även lite hemkok ibland.
Hur mycket det kostar att ta henne till veterinären varierar väldigt mycket beroende på vart man bor.
Vi vet inte så mycket eftersom vi inte har haft råd att ta henne till veterinären mera än en gång och då sa hon att allt såg bra ut.
Men så ligger det inte till nu!
Det är bra att du ställer frågor för det är inte lätt att komma ihåg allt man ska skriva. :D
Tack så mycket!
Jag tycker inte att fodret och medicinen här hjälpt..
Jag skulle så gärna ta henne till veterinären så att vi får göra en riktig undersökning.
Undrar också vad veterinären har sagt ?? Puttar upp för att kissen ska bli bättre och kanske få det lite lugnare omkring sig…
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Hon sa att allt såg bra ut när vi var där med henne.
Förutom att båda katterna hade skabb då, alltså den andra katten som vi fick med henne.
Men det har vi gett dom medicin för och det är borta. Vi har även avmaskat dom.
Veterinären säger bara att vi ska ge dom diarsanyl och special foder.
Om det inte blir bättre ska vi åka in med henne. Men det har vi inte råd med just nu….

Jag tänkte på om hon kanske har fått en diagnos eller så?? Så man vet vad som väntar…
# 10
Vi har alltså ingen riktig diagnos på henne. Så jag vet inte riktigt vad jag ska svara….

ett avföringsprov låter ju på sin plats kanske,? kan du kolla vad ett sånt kostar i alafall? förstår att det är svårt att ha hand om en sjuk när kassan e liten o 7 missar som alla behöver tid, så inge illa ment, men att ta reda på vad som felas henne behövs ju, har hon väldans diare så kan hon ju bli uttorkad med,,,
Jo jag vet!
Det är därför jag känner att jag inte kan ta hand om henne.
Det blev väldigt dumt det här…
Uttorkad är hon inte, ytterst lite isånafall.
Hon äter och dricker som hon ska och det är något positivt iallafall.
Jag kan ringa veterinären imorgon och fråga vad hon skulle ta för det. :)
Dum fråga kanske, men har ni provat att fasta henne? Och sedan börja med bara lite, lite mat. Tycker det låter lite som att hon från början fått lite för mycket mat, som kan ge diarre. När hon väl fått diarre rinner allt igenom henne och hon blir ännu mer hungrig och äter därför ännu mer och blir ännu lösare i magen. Det gör att tarmarna till slut blir väldigt utmattade och behöver lite vila.
Om nu veterinären sa att allt såg bra ut när ni var där.
Kommer hon från ett vanvårdshem är hon kanske inte van vid lite bättre mat och äter alldeles för mycket.

är hon avmaskad bara en gång?…liten fundering från glad amatör om det kanske skulle göras fler gånger?….
hade kattungar i somras som var rejält risiga i magen…. prokolin+ hjälpte en hel del… förmodar att diasarnyl är något liknande…
rejält lycka till
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Avföringsprov är inte billigt, kan landa runt 2000:- (iaf hos min vet., skiljer sig säkert någon hundralapp åt beroende på vart man går) om man ska göra diarreanalys och kolla giardia, som tyvärr uppstår framförallt i hushåll med många katter.
Har själv tampats med diarreproblem den senaste tiden, fastat, provat specialfoder, prokolin+, kokt fisk, morotspuré, matat för hand dvs. en torrfoderbit i taget, you name it… Inget hjälpte. Varit hos veterinären som inte har en aning. När min energi tog slut och jag provade med vanligt foder igen skedde ett mirakel och plötsligt blev det ordning igen. Har dock ett avföringsprovs-kit ifall det åter blir besvär.
Hoppas kissen snart blir bättre, jag vet att det tar på krafterna när man dagligen kämpar med dessa problem.
Undrar som Josefa, har ni provat att fasta 1 dygn?

Puttar för Jolinda
Pälsbollarna i Höganäs
ja lilla stumpan putt
Eftersom dom är så undernärda sade veterinären att vi absolut inte skulle fasta dem. De ska ju egentligen fasta när de får diarsanyl, men hon sade att även om vi ger dem det ska de absolut inte fasta.
De avmaskningsmedel vi har ska man bara använda en gång, och veterinären säger att vi inte ska göra det fler gånger heller.
Men nu var det så att vi inte vill ha tips på hur vi ska göra eftersom vi inte har tid eller råd att ge henne den behandlingen hon behöver, vi vill hitta ett nytt hem till henne där någon har tid att ge henne den vård hon behöver.
I dag är de väl knappast så undernärda att de inte skulle klara av att fasta ett dygn.
Och katter som är fulla av mask behöver oftast avmaskas i flera omgångar!!!
Det gör ju inget om ni redan nu börjar med behandling, även om det skulle dyka upp ett nytt hem till katten. Avmaskning och fasta kostar ju inte direkt en förmögenhet.
De har inte lagt på sig så mycket och veterinären säger fortfarande att vi inte ska fasta dem.
De är inte fulla av mask, de har ingen mask längre vad vi har sett.
Vi har avmaskat och veterinären säger fortfarande att vi inte ska fasta dem.
Jag trodde att ni inte varit hos veterinären nu på sistone. Fasta ett dygn klarar även en kattunge. Sliter mer på katten att ständigt gå med diarre.
Nej det har vi inte heller. Vi talas vid över telefonen.
Hm, hur kan då veterinären säga att katten är i för dåligt skick för att klara fasta?
Tycker att något inte stämmer riktigt.
Vi har väldigt bra kontakt med den veterinären eftersom vi tar hand om många katter och hon är den enda veterinären som vi går till. Hon vet hur katterna såg ut när vi fick dem, som vi skrev tidigare om du läste ordentligt var vi hos henne då, och hon vet precis hur katterna har haft det, vilken mat, vilken medicin och hur vi har haft dem sedan dess.
Så hon vet nog…
Nu var det inte detta vi ville diskutera genom detta inlägget så vi vore glada om du kunde säga om du vill ta hand om henne eller inte, istället för att tracka ner på oss när vi nu är ärliga och erkänner att vi inte har tid eller resurser att ta hand om henne.
Hur gammal är kattungen och vad väger den ? vad väger de andra kattungarna ? Mycket viktigt att veta för den som ev. kan hjälpa till.

#27 jag har fattat det som att det är en av de vuxna det gtäller.
Det gäller en vuxen katt, hon väger 1,9 kg.
Det är inte konstigt om katten är mager om den alltid har diarre. Du har skrivit att ni varit hos vetten som inte kunnat hitta något fel på katten.
Jag vet att en mycket vanlig orsak till att katter får diarre är att de får för mycket mat. Speciellt om katten inte har en så bra bakgrund. Har den en gång i tiden fått gå konstant hungrig så äter den gärna så mycket den bara kan, när den nu äntligen får mat. Vilket ger den diarre, som gör att maten bara rinner rakt igenom katten, som i sin tur gör att katten blir ännu mer hungrig, och äter ännu mer.
En sådan katt kan man inte ge fri tillgång till mat, även om man vill och tycker att den ska äta så mycket den vill. Det funkar inte.
Om nu katten annars är pigg och äter, och dessutom veterinären inte hittar något fel så beror det antagligen för mycket mat.
Låt magen vila ett tag och portionera sedan ut maten. Du ska se att den kommer att öka i vikt, även om du ger den mindre mat, om den blir av med diarren.
Jag hade gärna tagit katten om jag inte redan hade så full som jag har. Det är inte som jag trakasserar dig, men jag har en gång i tiden också haft omhändertagna katter med problemmagar.
Tycker det är så synd att kissen ska behöva skyfflas iväg till ännu ett hem, när den redan en gång har blivit sviken av sin fd ägare.

#0 Jag har Pro-Kolin (rekommenderat av veterinären även till katt) hemma som vi blev rekommenerade till vår senaste hitte-kisse Ludde som var väldigt mjuk i magen och luktade illa när han kom in. Det hjälpte dock inte särskilt så pastan finns kvar om du vill ha den och testa på.
(Luddes mage är bättre men fortfarande efter ett halvår mjuk. Han hade dock aldrig diarré utan gick upp fint i vikt). Då 3,5 kg nu 5,6 kg;-)
PMa adress om du vill ha över tuben!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Putt för lilla tjejen med taskig mage…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#31 PM:ar gärna adressen, det skadar aldrig att prova.
#30 Som vi har skrivit har vi varken tid eller råd. När vi dessutom har vi 7 katter är det svårt att portionera ut maten och det är väldigt tidskrävande.
Dessa katter kommer ifrån den lägenhet där de hittade 49 vanvårdade katter. En har dött och en kommer förmodligen avlivas. Vi är rädda att det är något smittsamt.
Jag vet att det är tidskrävande att portionera ut maten. Har själv 8 vuxna katter+en massa omhändertagna kattungar som både ska flaskmatas och jag vet inte vad.
Om det skulle vara något smittsamt skulle väl inte vetten säga att det inte var något fel. Har någon av era andra katter blivit sjuka?
Dessutom om det är något smittsamt så är det inte så snällt att skicka katten vidare.
Handlar det om en av Falukatterna? De flesta var väl fruktansvärt dåliga i magen när de flyttade?
Jag vet inte vad jag ska råda, men rå, färsk nötfärs och morotspuré kanske vore värt att prova.
Nej med det har hon inte sagt något om och nej dom andra katterna är inte alls sjuka. Dom mår bara bra!
Nej det kanske inte är så bra att skicka henne vidare.
Jag fick nyss ett mail av henne som vi har fått katterna av och en av hennes katter har dött och den andra ska avlivas.
Jag tyckte att jag skulle försöka få någon att ta henne som har mera tid och rum till det här. Istället för att bara avliva henne.
Ja det är två stycken av katterna ifrån falun.

är du rädd att det är något smittsamt så måsste det ju kollas upp innan du placerar henne så hon inte smittar andra, Finns det någon förening bakom dessa? låter mycket att ta 7 katter bara så som privatperson, Vem mailade, hon med 49 katter elr någon som har hjälpttill att förmedla dem?

Har det uteslutits Parvo-virus? Jag tänker på diarrén och att ingen viktökning sker.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
får hon blötfoder?? om ja, prova att göra ett uppehåll med blötfodret någon/några dagar…och ge henne därefter en mindre mängd uppdelat på 2-3 portioner…
om katten gått utan mat ett tag så är det lätt att hon/han äter för snabbt och då får spec kattungar lätt diarré…
Har du inte möjlighet att ge henne mat i ett separat rum? då kan du ge dina egna katter den mat de ska ha…och den sjuka katten föräter sig inte..
har ni avmaskat henne?
kan den inte få diarré av pencillinen? kolla vilka biverkningar som finns..
om jag hade möjlighet att ha henne i "karantän" så skulle jag gärna ta emot henne..men nu har jag två kattungar som jag är väldigt rädd om. vill inte att dem får någon ny sjukdom speciellt eftersom att dem precis varit sjuka (räddade från vanvård hade bl a skabb när dem kom)…
lycka till
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....