Normalvikt på vuxen kastrerad hankatt?
Jag vägde nämligen Felix idag, och vågen visade hela 6,2 kilo! Lillgubben…
Han var överviktig när han kom till oss, och jag inbillade mig att vi hade fått ner honom åtminstone lite i vikt, men nu tvivlar jag på det också.
Han är även utrustad med en ordentlig hängmage - även fast han är en hankatt på 1,5 år.
Så nu undrar jag vad normalvikten är? Jag gissar att den ligger runt 4 kilo?
Sedan tages tacksamt emot tips på hur jag kan hjälpa honom att tappa något kilo? Är bantningsfodret som finns att köpa hos veterinären bra?
Mvh Druke
Ett par av mina kastrerade hankatter blev jättetjocka en vinter. De vägde nog inte över 6 kg men var rejält överviktiga. Jag struntade i bantningsfoder men valde i stället att ge dem mat bara två gånger per dag och då noga uppmätt. När den maten var slut fick de inget mer förrän det var dags för nästa måltid. Kanske jagade de en del men av mig fick bara lite mat. Det var nog RC33 till och med. De gick iaf ner i vikt ganska snabbt och har hållit den vikten sedan dess fast det är flera år sedan.
Fiberrik mat är inte bra för katter tror jag för de är skapta att äta sorkar, fåglar och liknande och dessa bytesdjur innehåller inga fibrer.
#1 Jag ger Orijen till våra katter. Men jag har nog fuskat med att mäta upp ordentligt! Jag brukar ta på en höft ungefär sådär, de är ju två katter som delar på maten också. Men nu jäklar ska han få exakt på grammet! Jag tycker det är så orättvist mot katten att han ska få gå omkring sådär. Två gånger om dagen ger jag i alla fall 
Alla katter är ju olika stora. Jag tror det är bättre att titta på hullet på dem. Hur tydligt man känner revbenen och så vidare. Vi har 2 kastrerade hankatter och den ena väger knappt 3kilo och den andra knappt 7kilo. Båda är lagom i hullet och har fri tillgång på torrfoder.

jag har en som väger dryga 7 kilo som min veterinär nästan svimmar av när dom ser honom…..visst är han lite hängmagig men han är stor som ett hus i sej själv så jag tycker det är orättvist att döma en katt bara på vikten….tror han var uppe faktiskt på 8 ett tag innan han hade sina öronproblem…..tror han kanske skulle väga knappt 7 för att vara "perfekt"
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#3 & 4 OJ, vilka stora killar! Nej, självklart kan man inte döma enbart efter vikten. Men jag tycker han är ganska liten i övrigt. Jag kände lite över ryggen på honom nu, och revbenen känns knappt alls.

Min Simba är 5 år & kastrerad. Vad han vägde innan han försvann minns jag inte. Men han alltid varit ganska smärt. Men nu väger han 4 kg. Honom känner man alla ben på. Han vägde 3,7 när han blev inlagd i torsdags, uttorkad & fick dropp. Han måste lägga på sig ganska mycket till för att få en stabil vikt.
Vad jag vill säga är att 4kg, känns lite för lite på en vuxen katt. Iallafall på Simba. Ioförsig har han ganska långa ben….
Selma då, hon är så där härligt småmullig. Jag älskar & borra in huvet i hennes mage. Hon väger 4,9 kg & är 7 år. Hon är inte för tjock, men några trivselgram har hon nog. Men det har väl alla
Dom har alltid haft fri tillgång till torrfoder. (Friskies) Ja, jag vet….Jag ska byta till Orijen, tänkte jag. & lite Mjau blötmat. Friskies är mycket sämre på alla sätt & vis, mer än jag misstänkte. Så när Simba är frisk, då är det slut på skräpmat! (Nu äter han ju dietmat. Kanske skulle låta Selma låta göra det oxå.
)
Ingen dum ide att låta Selma äta av den fina dietmaten innan du byter foder till någe bättre än friskies.