Ansökt om tillstånd
Jag har ansökt om att få ha mer än nio katter. Huset blev ju överfullt när jag fick tillbaka två katter som flyttat. Förr krävdes redan på ansökningsblanketten att man skulle beskriva bl a städrutiner och journalföring. Nu finns inte det med på blanketten men man måste ändå beskriva åtminstone detta.
Nu har jag äntligen gjort i ordning ett egenkontrollprogram för mina katter och skickat det med ansökningen. Hoppas bara att det duger. Om det duger så kan jag visa innehållsförteckningen här på sajten.
jättesnällt
Krångelsverige……
Vore kul att få höra vad du får beala för ett sånt tillstånd
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag har nyligen fått tillstånd för att upphålla mer än 9 katter och det fanns inget på min blankett som tex städrutiner jag skulle fylla i. Tillståndet kostade inget. Det kom hem e jättetrevlig tjej från Länsstyrelsen och tittade och efter några frågor om min katthållning som tex vet kontakt och så så fick jag tillståndet. Det gäller i 5 år. Inget krångel här inte…
Åh vilken länsstyrelse har du?
När jag talade med en djurskyddsinspektör i Falun om att ansöka om tillstånd att ha mer än nio katter så sades att jag måste beskriva städrutiner och journalföring eftersom utrymmet för de uppgifterna hade försvunnit från blanketten för ansökan.
Ett egenkontrollprogram behövs väl i och för sig inte men eftersom jag haft som jobb att ta fram sådana för några företag tycker jag att det är roligt förutom att jag har sett att det är bra att ha.
Det är märkligt att det ska vara så olika vid olika länsstyrelser. Visserligen är varje länsstyrelse en egen myndighet men det är i alla fall samma lagar överallt.

då skulle jag aldrig klara att få tillstånd…
vad menas med städrutiner??
mina rutiner är: matte vaknar, matte gnuggar ögon, matte kliar sig därbak (gött) matte dricker kaffe och gosar med missar som vill göra sällskap, godsaker utdelas… matte borstar tänder, matte klär på sig, alltså mer än trosor o t-shirt… sen:
matte rensar lådor… matte fyller/byter på skålar m.m.
ursäkta, men får jag inte klia lite, och dricka kaffe lite, så händer ingenting… jag har inga andra rutiner… kan inte berätta vilka klockslag eller nåt…
sen under dagen rensas lådor och skålar kontrolleras.. men när och hur?? ja det vette gudarna… när jag tycker att det behövs…. nej, jag får nog se till att hålla mig under antal katter, för att slippa ansöka om tillstånd….
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Att beskriva städrutiner innebär väl att skriva ner hur ofta man tömmer och gör ren sandlådor, hur man håller katternas filtar mm rena, diskning av katternas skålar. Tror inte att någon frågar efter klockslag utan tidsangivelser som morgon, eftermiddag, en gång i veckan osv räcker.

Jaha,, men då får man ju ändå "klocka" sig själv på nåt sätt. För jag har inga fasta tider eller dagar för nånting alls…. Det sker ju liksom automatiskt allting…
Alla djur behöver någon som bryr sig!

Hon dvs djurinspektören ville bara veta om jag visste hur katternas behov skulle tillfredsställas som tex genom bra foder, vet kontakt, antal kattlådor och vatten/matskålar och hur jag skulle dokumentera min uppfödning. Ville också veta om jag kunde hur perser/exotic är till psyket. Sa att jag också ställer upp som stödhem till hittekatter i bland och det hade hon inte något emot. Vi talade ingenting om städning eller hur foderhållningen gick till. Undrade inte heller hur jag jobbade eller frågade hur länge katterna var själva. ( tog kanske för givet att jag kan lagen) Jag tillhör Blekinge länsrätt för den som undrade. Konstigt som någon sa att det verkar att vara så olika i landet…
Jisses…
Ok, mindag…
kl 8.00 upp borsta tänder klä på, ta fram vågen och kattskålarna, väga upp mat i tre skålar, fylla på/rengöra dricksfontän, dricka kaffe rosta bröd, göra rent låda, ut och ge Mee mat och MJÖLK, ja hon får det…. sen åka i väg och se till styvsonens kissar och posta brev/åka till stan med Schenkergrejer, hem, fika, kolla kattlåda, ge mat åt kissar, laga mat, sitta vid datorn, mra mat åt katter, , kl 24 ca nattkiss med Arne, kl 03.00 Arne ska ha mat, 04.30 Arne ska ha mat, 065.30 Arne ska ha mat, 0.7.30 Arne vill gå ut och så håller vi på…

en fråga gunilla…. är det Arne som ska borsta tänderna, få kaffe, rostat bröd, fika osv?….
då syns vi inatt gunilla om du är vaken så mycket… fast jag kommer säkert sova som en klubbad säl inatt…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
HAr du inte fullt upp med ditt garn?
nä, ska snart gå och lägga mig. Gubben ska upp tidigt i morogn och då larmar han så mycket, så det inte går att sova

hoppas garnet dyker upp idag..o dessutom att det blir innan jag åker bort mot kvällen….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Du kommer att få epostmeddelande om att det är framme
Status Tid Beskrivning
UNDER TRANSPORT 2009-10-20 04:30 Paket transporteras till ombudet.
Ett egenkontroll program är INTE att man skriver ner exakta klockslag men att man skriver ner om katterna har tillgång till torrmat hela dagen, om de får mat ett visst antal gånger per dag eller om de får mat när de ber om det. Det innebär INTE heller att man dokumneterar precis närman sopar men hur pass ofta man städar runt katterna.
Ett egenkontrollprogram är bra att ha om man behöver kattvakt för då har man ett papper färdigt att ge till kattvakten hur katterna brukar ha det. Bor man ensam är det viktigt att ha koll på hur katterna ska tas om hand om man plötsligt skulle hamna på sjukhus och dessutom ha en lista på vem som kan ta hand om katterna och var nyckel finns. Närmaste granne kan ha dessa uppgifter även om närmaste granne inte ska ta hand om katterna.
Etc