Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 880 ggr
angla01
0

Hjälp kattungar.

Ska fatta mig kort, då jag har väldigt unt om tid, så får jag berätta mer om detta sen.  Igår hittade jag tre iskalla kattungar på betong golvet ute i vår lada, bäddade till dom i halm, på platsen där dom låg och hoppades på att mamma katt skulle komma tillbaka. Då hon inte hade visat sig senare igår beslöt jag mig för att ta in dom små liven. Hade tidigare under kvällen pratat med djuraffären en mil bort och fixat hem mjölkersättning och flaska. Att ge dom mat var inga problem, inte heller att få dom att kissa, men hur ofta ska jag se till att den biten, och sen avföringen, samma fråga där, hur ofta eller hur många gånger om dagen måste jag se till att den biten fungerar. Kissar gör dom direkt när man stryker lite med en fuktig bomullstuss, men avföring hade dom igårkväll, det lyckades jag dock inte med i morse.  ?  Nu blev det långdragit, frågan jag ville ställa var. Hur ofta ska jag se till att dom kissar och hur ofta ska dom bajsa.

Nettan

Mari
0

puttar upp då jag själv inte har något svar på din fråga

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MariannE11
0

kan inte svara på frågan…. men jag kan ställa egen fråga så kanske de kunniga kan ge dej svar lite fortare….nämligen om du kan gissa på hur gamla dom är… kanske bild så det kan avgöras om du inte har en aning… tror att det är viktigt för att svara på din fråga… har du våg så är det toppen så du kan se viktutvecklingen….kanske vi ska se om det finns någon amma att få tag på…o isf är frågan viktig om var du bor i landet…

hoppas emma, naquita, crisse m fl kan hjälpa dej med mer proffsiga råd…

håller tummarna… viktigt att hålla dom varma…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

angla01
0

Ska se om jag kan ta någon bild och få ut den här. Katt mamman är inte våran, och det är ingen häromkring som vill kännas vid henne. Hon dök upp här tidigare idag och var riktigt tillgiven mot mig, så hittar vi inte ägarn, sterilliserar vi henne och behåller henne här. Jag försökte lägga henne till ungarna innan, men det var hon inte intresserad av, hon luktade på dom och gick, ser inte ut som om hon är speciellt gammal, skulle gissa på att hon är under året. Som jag sa innan vet jag inte mer om ungarna än att dom öppnat ögonen i natt. Inte klokt vad man fäster sig fort vid dom.  Jag tog in en trälåda med höga kanter och den har jag fyllt med halm, mitt i halmhögen har jag gjort en liten grop och bäddat med  ett örngott, och dom känns varma och goa. Inte klokt vad man fäster sig sig vid dom fort,  fast dom är så små så märker man redan av lite personlighet hos dom. Nä, nu är det tid för mat och tvätt igen..Glad  Är det någon annan här som har råd och tips så får ni gärna dela med er av dom till mig.

Mison
0

snart kommer säkert några av proffsen ut här.. hjälper till att putta så länge…

en fråga jag har, har ni fortfarande ungarna inomhus, och har ni mamman inne också?? hon tar säkert ungarna till sig snart, bara dom får vara tillsammans…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Josefa
0

Har de precis öppnat ögonen är de kanske runt 1 vecka gamla. Då ska de fortfarande ha mat varannan timme. iaf en vecka till. Sen räcker det var tredje timme. Kissa behöver de hjälp med efter var gång de har ätit. Bajsar gör de ungefär en gång om dagen. Lite olika från unge till unge. Massera igenom ungarna var gång de har ätit.

Lägg ner en värmeflaska till ungarna, för de kan inte hålla värmen själva.

Är du säker på att katten du tror är mamman är deras rätta mamma? Om de har överlevt så pass länge, måste de ha fått mjölk och omvårdnad av någon.

Lycka till

tuska
0

Mamma katt verkar hanterbar, kolla hur hennes juvrer fungerar  har hon mjölk ?    Hoppas att mamma katt får vara med när du matar och sköter om ungarna, man kan stryka på ungarna lite godismat på huvudet (makrill doften) så kan hon börja att tvätta dem alltid en början att få henne intresserad av ungarna.

Ett litet varmt ostört utrymme för kattfamiljen är att rekomendera

Snart kommer Josefa in här som är duktig med småbebisar

Sagolika
0

Under de första dygnen ska ungarna ha modersmjölksersättning på flaska varannan timme. KMR är bäst men Royal Canin går också. Efter varje mål ska de sedan masseras på magen och tvättas i baken med en våt bomullstuss för att de ska kunna kissa och bajsa. Massage med en våt bomullstuss ersätter även kattmammans tvättande av ungarna. Mata dem i upprätt ställning så de ej sätter i halsen. Antingen med nappflaska eller doseringsspruta. Kissar gör de ofta. Bajsar något mer sällan, men 1-2 ggr per dag kanske. Vissa bajsar oftare än så.

Håll dem ofta intill en varm människokropp i brist på kattmamma. Kan även ligga intill en petflaska med varmt vatten instoppad i en tubsocka. De ska vara varma, men inte för varma. Då kan de bli uttorkade.
En del kattungar kan bli förstoppade av modersmjölksersättningen och då får man ge dem lite paraffinolja.

Födelsevikten ligger ofta kring 100 gram och sen bör de öka med ca 100 g i veckan. Ökar de runt 10 g per dag är det bra.

Hur gamla är de? Verkar de helt nyfödda eller äldre? Är ögonen öppnade? Vad väger de?

Lycka till!

Mison
0

jättebra, nu börjar tipsen ramla in….

angla01
0

ja, nu ramlar tipsen in, och ingen är gladare än jag,  Har läst allt alla har skrivit här och ska svara på alla frågor, om jag missar någon så får ni ropa..   jag är säker på vem som är kattmamma, hon har strukit häromkring oss  i två kanske tre veckor, och sista veckan var hon riktigt rund, vilket hon inte är längre. Så det borde ju vara hon. Hur gamla dom är vet jag inte, men i natt öppnade dom två ögonen och den tredje hade dom öppna nu när jag var uppe hos dom. Vägt dom har jag inte gjort, men kan göra det när dom vill ha mat nästa gång. Jag har royal canins modersmjölkersättning och nappflaska, doserings spruta vågar jag inte använda, då jag är rädd för att ge dom för fort, så det kommer fel. vill inte riskera att kväva dom. Det var någon här uppe som skrev att jag skulle massera igenom ungarna efter varje måltid, menar du då att jag ska massera hela magen.?

angla01
0

En sak till när jag ändå sitter här. Hur mycket mat ska en unge ha, som det varit nu har dom alla ätit mellan fem  och tio ml per gång?

Josefa
0

Både magen och resten av kroppen, så att blodcirkulationen hålls igång. Tänk dig en kattmamma som slickar ungen. Hon slickar igenom hela ungen. Mirakeltrasa är bra att använda. Den är sträv som en kattunga.

Mison
0

du får säkert fler svar…

det här var min fråga "har ni fortfarande ungarna inomhus, och har ni mamman inne också)

det är viktigt att hon inte går ute, för då är hon snart gravid igen… om hon inte är det redan…

Josefa
0

Det är nog lite för mycket mat till dem. Iaf om de bara är en vecka gamla. De blir lätt lösa i magen om de får för mycket mat, så var lite försiktig där.

Josefa
0

forts…

Jag skulle inte ge dem mer än 3-5 ml/gång. Ungarna vill ofta suga längre, men tänk på att de ligger och snuttar på mammans spene även när den är tömd på mjölk.

angla01
0

ok, då då får dom max fem ml per gång. 

Tack för hjälpen

angla01
0

Oj, ser att jag missat lite. Vi har tagit in ungarna här inne, och mamman tog vi in idag när hon visade sig här igen. Lådan dom bor i har vi ställt i ett rum som inte används och mamma katt har vi också stängt in där, men jag har aldrig sett henne i närheten av ungarna. Hon ligger och sover i sängen och det är precis som om hon varken ser eller hör dom. En gång har hon varit framme och luktat några sek sedan gick hon igen. Men hon får vara inne. Dels hoppas jag ändå på att  hon kanske kanske ska börja bry sig om dom små, sen tror jag inte riktigt på det, men hoppet finns. Tur jag är hemma om dagarna då det är ofta dom ska skötas om.

Mison
0

låter jättebra..

Naquita
0

ang. att mamman inte tar till sig dom, kan vara att de inte luktar hennes nu när ni haft dom inne.

ta in mamman och stäng in henne med ungar i ett litet utrymme , lägg dom till henne om hon går därifrån. var envisa! de behöver ju sin mamma, och hon behöver dom!

eftersom de överlevt första veckan har hon ju legat o diat dom.

Naquita
0

ops du hann före:)

tuska
0

Ser det ut som hon skulle ha mjölk i sina tuttar ? Hon borde vara juverstinn om hon diat dem en vecka.

Jag tycker det är så konstigt att hon inte bryr sej ett jota om sina bebisar. Obestämd

MariannE11
0

vet inte vad ni andra säger om det men jag fick tips en gång att stänga in mamman i en transportbur o sätta in en unge eller allihop till henne…är ju lätt att bli förvirrad av så många goda råd….mej ska du lyssna minst på iaf….

en del gånger har jag haft mammor som inte sett ut som dom bryr sej om sina ungar det minsta när jag varit inne… men då har de varit lite större….säkert har det snuttats när jag inte varit där..

har glömt att säga att jag är glad att du finns där för familjen…. all heder till dej….kram

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/