Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 1443 ggr
kattlisa
0

Hjälp! Behöver råd ang hemlös katt...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Alla!

Jag la ut ett inlägg "Rödgul hankatt Orust upphittad" för två dagar sedan. Jag har genom ett tips letat upp kattens ägare. De lovade att komma och hämta den för två dagar sedan, men de har inte kommit. De är uppenbarligen inte särskilt måna om katten.

Den hade varit hemma "en vända" för en vecka sedan och sovit i en av barnens säng. Kisse hade dock två gigantiska fästingar på huvudet, väl synliga, som de då inte tog bort. Jag har hittills tagit bort 5 fästingar från den och gett den Frontline. De sa att de inte ger katterna (de har över 10 st på sin gård) behandling mot fästingar "för barnens skull". Katten har sökt sig bort från gården för att de andra ungkatterna inte kommer överens med den. Kisse är okastrerad och ägarna har inga planer på att kastrera den.

På det hela taget, verkar detta inte vara ett bra hem för kisse, med ägare som struntar i om den är borta veckor i sträck. Vad ska jag göra? Ska jag skjutsa kisse till gården? Det är bara en tidsfråga tills den "rymmer" igen. Katten är mycket mager och behöver avmaskas omgående.

Jag blir ledsen eftersom det finns så många människor som skulle vara överlyckliga att ha en så fin och snäll katt, medan ägarna inte bryr sig om den. Vad göra? Kan jag göra någonting?

martdat
0

Fråga om du kan få ta över honom då han uppenbarligen inte trivs hemma, går ju kastrera och omplacera om du känner att du inte vill ha han själv, frågar man inte får man inga svar,,,Flört

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattlisa
0

Jag skulle gärna ta hem denna fina kisse, men jag bor i lägenhet med två vuxna katter. Det skulle bli mycket svårt att få dem att komma överrens och min man är helt emot idén :-( Men tack för tipset!

Eventuellt är min svåger intresserad av att ta hand om katten, som jag kallar Gustav. Han behöver lite övertalning av sin fru bara ;-) En annan man bofast här ute på västkusten har också visat intresse för att ta över katten. Men jag får en känsla av att han är mer intresserad av att ta över MIG ;-) så, hmm, vet inte hur seriös han är med sitt erbjudande…

Kusten
0

Skulle inte råda dig att skjutsa dit katten eftersom de helt klart struntar i den. Nu är det upp till dem att visa att de bryr sig om sin katt. De vet ju vart kisse finns. Åh, blir så arg! Varför skaffar man djur när man inte vill ta ansvar Skrikandes

Om katterna på gården är okastrerade och förökar sig hej vilt får du gärna pm:a mig deras adress m.m om du har..

kattassen
0

Om inte ägarna vill kastrera katten får väl någon annan göra det…;-) Vad säger ägarna tro om man erbjuder sig att låta kastrera katten? Är det den ekonomiska biten som kniper går det väl att skramla ihop till en kastrering och kanske ägarna kan tänka sig och bidra med något.

Är det bara ren lathet skulle jag ta katten under armen och gå till vetten själv utan att blanda in dem alls… Ja egenmäktigt förfarande kanske men vad skulle förändra situationen för ägarna? Knappast tänkt som någon avelskatt ändå skulle jag tro (eller ens hoppas)?

Råder det en tvivelaktig miljö för katten i sitt hem borde väl kanske djurinspektör kontaktas. Nog för att det inte är lag på att kastrera sina katter men det är kanske inte en bra miljö där på gården?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

MariannE11
0

låter inte som katten vill tillbaka i vilket fall som helst… vore ju bra om din svåger kunde ta honom…..men hur gör man en sådan här gång?…. ingen aning själv…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

kattlisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar :-)

Jag försöker för fullt att hitta ett nytt hem till kisse. Jag har plockat 5 fästingar, gett honom Frontline, borstat pälsen och avmaskat honom (hade bandmask). Nu är han så fin och börjar få lite hull på den magra kroppen :-D Det tar verkligen emot att skicka tillbaka honom till "ägarna", så det är det sista jag vill göra.

Druke
0

Usch. Jag tycker inte heller du ska åka tillbaka med honom i första taget…

J*vla idioter… Vissa människor ska inte ha djur. Så är det bara!

Å kattens vägnar tackar jag dig, Kattlisa! Härligt att du bryr dig Kyss

Det är i sanning en riktigt tjusig herre du har förbarmat dig över Flört

MariannE11
0

var glad så länge dom inte hämtar katten…det är väl deras ansvar att hämta katten?…inte att du skjutsar dit den… när har man förverkat sin rätt som kattägare o  inte hämtat den hos en upphittare?… kanske dom skulle ge dej katten om du frågade… så kan du sedan leta nytt hem…

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hur länge måste man vänta när man anmält till polisen, är det inte en månad? Borde man inte kunna göra samma här? Vem av oss hade inte sekunden efter samtalet ringt på dörren för att hämta sin kisse?

Kusten
0

När de uppenbarligen har okastrerade katter kommer det till en punkt då de inte kan följa lagen om x antal kullar/per katt och år, såvida de inte sköter det som en proffesionell avel. Och det tror väl ingen här att de gör..

De andra katterna kommer inte överrens med denna hankatt och de har inga planer på att kastrera. Denna katt kommer återigen bli bortjagad eller kommer söka sig iväg. Nästa gång kanske den inte råkar på någon som bryr sig om den på det sätt som kattlisa nu gör. De visar inget intresse av att hämta hem katten och de hade väl därför antagligen inte heller annonserat eller sökt aktivt efter honom då han försvann? Han var bara en katt i mängden.

Jag hade inte åkt dit med katten eller tagit upp kontakten igen. Hade gett dem sin chans att hämta sin katt (den de nu fått), därefter hade jag låtit tiden gå tills de lagligt förlorat sin rätt till katten. Är osäker på hur många veckor det är från polianmälan? (2eller 4 veckor?). Tycker i och för sig att de redan har förlorat den rätten med råge, från den dagen de lovade att komma och hämta hem honom men inte gjorde det. Hade de fått förhinder hade de åtminstonde kunnat höra av sig.

Nej nej, ingen kisse dit säger iaf jag.. såna ska inte ha några djur. Allra minst barn som med stor chans kommer ta efter deras beteende..

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Håller med Kusten, de har nog förlorat sin rätt till katten men för din egen skull låt den rätta tiden gå, de lär knappast kontakta dig.

MariannE11
0

håller med….gäller bara att veta om det är 4 veckor som gäller eller ännu hellre 2 veckor…hur lång har det gått hitills?..

kattlisa
0

Tack för era svar :-) Ni är så snälla. Det har bara gått en vecka sedan jag gjorde polisanmälan.

De goda nyheterna är att kisse kan få bo hos min svåger "på prov". Det är egentligen hans fru som vill ha katt, och de tycker båda att det är roligt för deras 18 mån son att ha ett djur i hemmet.

De dåliga nyheterna är att min svåger har inställningen att "klöser han på möblerna åker han ut", och har ingen lust att lägga några pengar på kastrering, försäkring etc. Med andra ord är han inte redo att bli kattägare. Jag får väl glömma min inplanerade weekend i Italien :-( och betala för kastrering, vaccinering etc och hoppas att de blir så fästa vid kisse att de vill behålla den.

Så i praktiken kan de ställa upp som stödhem, vilket iaf är bättre än ingenting just nu. Jag är så oroad att jag håller på att falla i bitar. GråterJag är på mina föräldrars sommarställe och de kommer tillbaka hit senast tisdag och "då ska katten vara borta". Så det börjar bli knepigt hur jag ska kunna ordna allting rent praktiskt… Men detta är tyvärr "vardagsmat" här på hittekatter.ifokus

MariannE11
0

tråkigt att svågern inte är riktigt redo…men han kan ju bli när han ser den fantastiska Gustav… för vad det inte det du kallar honom?… tycker han ska få en nystart med ett nytt namn…får Gustav vara där ett tag o nästla sej in i hans hjärta så kanske han kan acceptera att katten är just en katt… du kanske kan uppfostra frun under tiden så att det blir mer positivt…Flört

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Men din svågers fru kanske är villig att sponsra dig lite ekonomiskt med kastrering? Se till de har en liten klösmöbel när han flyttar till dem, finns för under hundringen på ex Rusta. Så minskar förhoppningsvis chansen att kisse ger sig på möbler. Skulle så vara kan man spraya Fy-spray på en handduk och lägga ex på soffan. Man vet adlrig ifall sprayen ger märken så bättre tycker jag spraya på en handduk eller tygbit.

MariannE11
0

bra tips daisy-moa…. ska testa det nästa gång det ska införskaffas soffa---*sucka*… har ingen anledning att skydda den nu…Flört

kattlisa
0

Tack för era råd Glad

Jag tar med mig klös-pelare, fy-spray och alla andra katt-tillbehör till min svåger i Skåne. Jag har sagt att jag kan betala för kastrering och övriga vet. kostnader, bara de ger kisse ett hem, och om de tycker att det inte fungerar så ansvarar jag för att hitta ett nytt hem åt kisse. Kissen är kloklippt, avmaskad, avlusad och doftar Wella-balsam efter vår dödskamp *skrattar* i duschen så mer serverad på ett silverfat kan man inte få en katt, eller? Mina egna katter kom inte med något "öppet köp" eller retur-rätt, bara tomma magar och kelsjukaFlört Kram till er alla, Kattlisa

kattlisa
0

Det blev en solskenshistoria till slut!Skrattande

Min svåger, och resten av familjen, blev direkt väldigt fäst vid kisse som de döpt till Tiger. De har bokat tid för kastrering nästa vecka och de tar väldigt väl hand om kisse. Tiger är världens snällaste och tolererar att ha en bebis som drar honom i svansen då och då. Han är dock ute och ränner efter grannarnas osteriliserade honkatter, så de inser att det blir lugnare för alla att kastrera Tiger….

Tack så mycket för era råd och ert stöd! Glad

MariannE11
0

härligt att höra att dom är nöjda med honom…. ännu nöjdare är jag att dom kastrerar honom så han inte orsakar oönskade katter….bra kattlisa!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Härligt, glada nyheter behövs allt för väl

huskatt08
0
Druke
0

Hurrraa! Skrattande Grattis till ditt nya hem, Tiger! Kyss