Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3250 ggr
karsten
0

Konrad vill ut

Nu har vår lilla Konrad bott hos oss i 3 veckor. Han har tidigare varit utekatt, först bodde han på landet där de inte ville ha honom längre, sen tog en annan tjej hand om honom men han rymde ifrån henne (och var borta i ett halvår) och nu för 3 veckor sedan hittade vi honom och nu är han en ny medlem i vår familj. Vi har även 2 andra småkatter sedan tidigare (även hittekatter)

Nu till problemet.. I början verkade han tycka att det var jätteskönt att komma in. Han sov i sängen, gosade och gick på sin låda. Pratade väldigt mycket. Satt i fönstret och lapade luft (det står på glänt)

Det gick bra i sådär 1 och en halv vecka. Sen tyckte vi att det var rätt trångt inne på vår toalett med 2 lådor, så vi tog bort hans och tänkte försöka få honom att gå på de andra katternas låda. Vi höll efter den så den skulle vara ren hela tiden så det inte kändes äckligt för honom. Men det gick såklart inte.. Han började kissa och bajsa på vår dörrmatta. Bajsa i diverse hörn i hela lägenheten.  (AH nu i skrivande stund såg jag att han satt och kissade på mattan.. suck) Nu har vi ställt tillbaka hans låda, i förrgår. Men han fortsätter att bajsa i varenda hörn (lösa korvar helst…) och kissa på dörrmattan. Vi försöker lyfta honom varje gång vi ser honom börja bajsa eller kissar och sätta honom på lådan, men det går inte så bra. Någon enstaka gång har han besökt badrummet, men då har han hellre bajsat på badrumsmattan än i lådan. Sanden vi använder sägs vara bra, det är den där Ever clean innan hade vi en annan som också sägs vara bra. Vet inte om det är sanden som är problemet, men vi testar oss fram. 

Ett annat problem är att han verkligen vill ut. Han får nästan panik på nätterna. Som sagt, han pratar VÄLDIGT mycket. Jamar högt och tydligt. Nu har han börjat med en konstig grej. han står och skrapar med tassarna mot fönsterrutan om nätterna, och vill ut. försöker öppna fönstret. Detta stör oss väldigt mycket, jag har tålamodet men min sambo har det inte…… Vi vill inte släppa ut honom, eftersom han är rätt benägen för att rymma. Han har rymt från alla sina tidigare ägare. Men det känns som djurplågeri att låta honom vara inne. Vi har inte möjlighet med koppel heller för han smiter ifrån dom. 

Han är 3 år. När vi skulle kastrera honom förra veckan så hittade vet. inga kulor. Hon trodde att han redan var kastrerad, men den tidigare ägaren sa inget om det (det är möjligt att hans alla första ägare hade gjort det. vem vet) Annars så sa hon att de kunde sitta inne i buken, men det skulle bli ett större projekt då med ultraljud så vi skulle behöva lägga ut mer pengar. Vi valde att inte göra nåt eftersom hon ansåg att han troligtvis var kastrerad.

Han är annars väldigt lugn, jääättesnäll och gosig. Ser rätt sorgsen ut. Vi har en hona här hemma men han försöker inte para sig med henne eller liknande. Den andra hanen bryr han sig inte så mycket om.

Vad ska vi göra åt hans behov att vilja vara ute? Och hans bajsade och kissande överallt.. Finns det nåt att göra åt det? Han är ju egentligen rumsren, men det blev lite fel nu när vi tog bort hans låda.. Nu verkar han inte vilja gå tillbaka till lådan utan vill helst bajsa lite överallt..

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja det blev nog väldigt fel, när ni tog bort hans låda. OCh gå ut med honom i sele. MEn välj då min rymningssäkra variant! OCh hur luktar kisset? Om hanär okastrerad, så luktar det ju fi donc. HAr ni testat med feliwayuttag? OCh ta bort de mattor som han nu vill kissa/bajsa på  och tvätta med Dettol eller ättika där han gjort sina behov. Sanden ni har  är ju bra, hoppas ni inte har den parfymerade varianten? För det kan störa. och ja ni får nog ha två lådor. låt honom också vara instängd där han stör minst på natten. KAn ni inte näta in balkong?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Jag har också en hane som föddes i ett hem. Så jag visste att han inte är kastrerad. När jag åkte till veterinären till kastreringen fanns inga kulor på honom. Inte heller i ljumskarna. Nu ska de öppna buken för att kolla var de finns. Men det gick inte på sommaren pga infektionrisken. Ska in med honom snart.

Han försöker gå på alla honor här fast de är kastrerade men han luktar inte. Men lite knäpp är han…

Kanske samma problem hos er?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

karsten
0

Kiset luktar inget särskillt alls, luktar bara lagom.. om man säger så. 

Alexej: Det låter som stora operationer din misse har fått vara med om, det känns så dumt att låta katten bli nedsövd i onödan.. och opereras. Nä. Han går inte alls på vår hona här hemma. Luktar henne inte ens i rumpan. Han är väldigt snäll och lugn, men han vill bara ut liksom.. Går det att vänja bort? 

Vi har funderat på att glasa in vår balkong, även näta. Men jag har en sambo som inte är så sammarbetsvilig när det gäller nätet (han tycker att det är så fult) han har redan fått "stå ut" en massa med katterna enl. honom, så ja.. 

Vill bara att konrad ska trivas..

Hennum
0

Men prova med sele och koppel? Om han är så lugn borde det funka.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

kattassen
0

Om du prövar sele-träning så försök hålla dig till en viss rutin så han inte står och skriker sedan vid dörren när du inte har möjlighet att gå ut med honom.

Vänjer man katten vid att gå ut vid ett särskilt tillfälle varje dag vid en viss tidpunkt ex. före kvällsmaten så blir det en rutin och han vet när det är dags.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

karsten
0

Vågar jag testa med sele? Han stack senast han gick i sele..  Iofs var det inte jag som gick med honom då, utan en icke-kattvan person..

Men, nu är det hela värre. Han bajsar säkert löst tre gånger om dagen (jag ska ringa och beställa tid hos veterinären imorgon, nåt måste vara fel på magen.. har gett honom gräs nu iallafall) han blir nästan rädd för sitt eget bajs, har svansen mellan benen när han väl bajsar så han bajsar på den, skvätter upp på väggar och golv och se. har avmaskat honom en gång, det brukar väl räcka? det är inga maskar eller så i bajset heller.

Han jamar iofs mindre, men kraffsar på fönstret om nätterna. Han är glad när det kommer människor, och verkar inte deprimerad, men nåt säger mig att han inte mår bra alls.. hur länge tror ni övergången från utekatt till innekatt kan ta? 

jag älskar honom verkligen och han är såå bra, men jag vill inte att han ska må dåldigt! plus att min dumme sambo inte gillar honom för han bajsar överallt, heh..

Hawknestgrove
0

karsen titta på min bild i inlägg#1 Den selvarianten kan ingen ta sig ur! Ju hårdare han drar desto hårdare spänns det utan att det är farligt. OCh att näta in balkongen är inte fult. Det behöver inte ens synas utifrån Om du köper det nätet som finns på Rusta, så syns det inte ens utifrån!

[Daisy-Moa-Elsa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Innätning behöver inte alls bli hiskeligt och fult, jag har nätat in med nät jag köpte av Gunilla, 50mm maskstorlek och militärgrönt, syns mycket litet, tycker inte bara jag utan andra jag frågat.

Hawknestgrove
0

ja jag har inget kvar, men det finns som sagt på H. H kristiansen i Göteborg. det är en firma så jag lägger numret här. 031421845 och kostade för 2 år sen 25 kr/kvm  ligger på 3metersbredd således 75 kr löpmetern. KAnske gått upp nu. Superstarkt. Det nätet ordentligt uppsatt kan du utan tvekan låta katterna vara ute på balkongen med utan tillsyn. Vi har tom här åkt hemifrån korta stunder med fönstret till kattgården öppen. För länge vill vi ju itne, för man kan ju gå in i kattgården och ta sig in i huset. MEn säkert är det!

karsten
0

tack! ska åka och kolla på det imorgon, så får katterna lite luft iaf Glad

men, det där feliway, finns det bara hos veterinären eller finns det även hos välsorterade djuraffärer?

Hawknestgrove
0

på apoteket finns det

MariannE11
0

har han fortfarande lösbajs?….om du kan så kan du ju testa att ge honom mer skonsam mat som ex kokt vit fisk, kokt kyckling, i/d mat…

läste precis att du hade ställt tillbaka lådan… du har ingen möjlighet att ställa den där han kissar o bajsar mest som väl verkar vara dörrmattan?..hört väldigt mycket gott om dettol men inte testat det själv….

önskar dej lycka till…vill gärna höra hur det går…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

karsten
0

han bajsar på lite olika ställen, nu står lådan vid dörrmattan (som vi har tagit bort för tilfället) ibland bajsar han i lådan, men det är inte ofta utan det är på olika ställen varje gång.. blir svårt att ställa ut en låda då för det är olika hela tiden..

[Angel88]
0

#7 vissa katter kan få panik av sådanna selar som drar sig åt..

testa en bröst sele..

Hawknestgrove
0

Angel, denna får de inte panik av. Bröstselar är just de som är totalt värdelösa i många fall. Hur många  har vi inte läst om på KAttpolisen som smitit ur selar. och det har varit fina bröstselar. HAr sett det med egna ögon. Lucys Ruu lyckade krångla sig ur sin fina sele och även Oliver. OCh det var inga skitselar, det var just dessa bröstselar som kostar över hundringen. Nä, ett vanligt halsband och ett koppel som man gör ett enkelt halvslag om egen part på, är suveränt. Den varianten har jag sjäv, när jag har hämtat Arne från hans egna promenader, när han använde pejl. Ok, när det kom en bil på vägen då var det full panik in i skogen och det var bara att hänga med, såvida jag inte var förutseende och tog upp Arnebarnet i famnen och gick in i skogen. Fördelen är, att den här varianten kostar inget att prova! Koppel ska du ha i alla fall!

[Angel88]
0

#15 oki, ja kör med H-selen, spänner man rätt kommer katten inte ur den om se´len inte är förstor…

började sel vänja mina ungar redan när dom va 3 veckor, bra att ha mini kanin selar hemma.. nu är det bara ut och gå biten kvar

karsten
0

appropå selar, jag har en annan misse hemma hos mina föräldrar som inte alls gillar selar som går runt magen och halsen, men han blir jättekonstig av den och lägger sig bara platt eller kryper fram när han har den på sig. hehe. 

nu ska jag iaf till apoteket och inhandla feliway och aktivitetsbollen till konrad och sen köpa nät på rusta! hur mäter man förresten hur mycket man ska ha till en balkong? ska man fästa dem med annan ståltråd?

Hawknestgrove
0

karsten, om du går in på Rustas hemsida, så fins det pdffiler att ladda ner hur du monterar.

Hawknestgrove
0

Hawknestgrove
0

fil 1

Hawknestgrove
0

fil2

Hawknestgrove
0

fil3

MariannE11
0

hoppas nu att Felliway hjälper Konrad…vore skönt om det ordnade sej så han får känna på hur han får stanna för alltid hos någon som han kan lita på…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

IceJossan
0

Jag rekomenderar att ni vid samma tid varje dag går ut i sele, och att ni nätar in balkongen och gör utkiksplats åt honom där.

Gällande innätningen så skulle jag inte alls lita på det där stormaskade trådnätet, eftersom det handlar om en katt som vill UT! Risken finns att han försöker klämma sig ut genom hålen och fastnar/gör sig illa, eller rent av gnager på trådarna!

Många gånger funkar det säkert jättebra med sånt nät - men är det värt att riskera??

Köp minknät istället! Det är stabilt och bra, och det ger inte efter för varken tryck eller tänder. Sånt här minknät syftar jag på.Det finns en vekare variant också, kycklingnät, som också funkar, men jag har sett många katter gnaga sig igenom det.

Det behöver inte alls vara fult med nätad balkong - en balkong blir vad man gör den till! Inred den så att man inte direkt tänker så mycket på nätet - så att det blir mer som ett uterum än en kall balkong!

Om han inte nöjer sig med sådan utevistelse som ni har att erbjuda så bör ni helt enkelt omplacera honom. Alla katter vänjer sig inte, utan må dåligt av att inte få gå just fritt. Men pröva er fram och ör vad ni kan, för många katter nöjer sig med balkong och koppelprmmenad!

Hawknestgrove
0

ja Rusta säger också, att man absolut inte ska lämna katten ensam med deras nät.