Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2343 ggr
catfoot
0

Bönder syn på katter..

Ja, nu menar jag inte alla bönder, men det finns verkligen rötägg…Så ni som känner eller är bönder behöver inte känna er skyldiga…

Här i byn finns det en sådant rötägg…Han har ett 20 tal katter i dagsläget, å dom får föröka isg fritt…Så har denna bondgård varit även före denna mans tid..Dom skjuter undan när et blir alldeles för många..Men denna man har ändå något som funkar i hjärnan, han har kastrerat ett antal som han har som huskatter, resten springer vind för våg i hans ladugård….Inte talbar för fem öre..Visst blir man less, att katter bara anses som råttfångare å inget mer..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hennum
0

konstigt att han har vissa kastrerade men inte vill kastrera de andra… Är det för att han vill ha obegränsad tillgång till råttfångare? Så att han inte ska behöva köpa katter när de gamla kastrerade katterna inte funkar längre? Heldumt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Mison
0

det tankesättet tycker jag är väldigt vanligt hos många bönder, så jag är beredd att hålla med.. fram med bössan bara, är det blir för många…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

[Anunnaki]
0

Känner också till bönder som inte sköter sina katter  utan de får bli hur många som helst mm

[Norrbysa]
0

Många bönder vill inte kastrera för de anser att "deras" katter är så bra rått-jägare. De vill helt enkelt ha katter från det släktträd som de är säkra på har ett visst beteende. Om de kastrerar så kommer de inte få några nya kattungar från samma genetiska pool.

Så därför avlivar de alla kattungar förutom några få. Dessa får sedan ersätta deras mamma med rått-jakten när de växt upp. Då avlivar de deras mamma istället.

En bonde sa till mig att han vill vara säker på att alltid ha minst två friska och effektiva rått-jägare från "hans" släktträd. Därför behåller han en eller två ungar ifall mamman bli sjuk - som back-up. Om mamman inte visar tecken på att bli gammal, sjuk, oeffektiv i jakten eller något sånt så säljer han ungen när nästa kull är på gång.

Helt galet beteende, men som ni redan nämnt så anser bönder att katter är bruksdjur och därför kan behandlas på detta vis. Jag blir mörkrädd av hur de kan behandla djur som något helt utan känslor och värde.

- "Kastrerar man inte dem där bak så får man kastrera där fram" Så bonden sen. Jag rös av obehag när han sedan skrattande berättade hur han avlivat en kull kattungar som var några månader gamla och hur de satt fast i hans hanske av skräck när han skulle lyfta upp dem. Gråter

destiny
0

Känner (tyvärr Skrikandes ) ett kärringhelvete som gift sig med en bonde. Dom har under åren haft en kastrerad katt som fått röra sig fritt på gården (även inomhus!) och ett antal katter som håller till i uthusen. Okastrerade som skjuts av av jägare när dom blivit för många. Skrikandes Hon har beklagat sig och är förbannad över att gubben köper mat och mjölkpulver till katterna för 6-700:--/månad. Själv går hon till frissan var 6:e vecka eller nå't (och har gjort i alla år) och färgar och klipper håret för vad det nu kostar, kanske 1000:--/gång. Handlar kläder i boutiqer och har en fönsterputsare att putsa fönstren. Mm mm. Men "vildkatterna" som hennes gubbe ger mat får helst inte kosta en krona. Möjligen får dom kosta vad kulorna vid avskjutningen kostar.Skrikandes Antagligen är det också en för stor kostnad. Obestämd Man har olika prioriteringar här i livet.

catfoot
0

Skrämmade syn…Man undrar varför korna å hundarna har det alltid bättre på en bondgård en en stackars kisse, eller snarare ett dussin kissar…Skulle vilja trycka ner viss bönder i dyngan, å dom fick inte kliva upp förrän dom lovat att ta hand om sina katter.

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Debattia
0

Undrar varför inte djurskyddslagen även gäller dessa bönder??

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

MariannE11
0

borde inte lagen gälla dom med?,… har för mej att jag hörde en med mer kunskap än mej (vilket inte är så svårt) säga det häromdagen… men även om det finns en lag hur ska man få dom att följa den?

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hennum
0

tja… vi behandlar våra kor, grisar och höns på det här sättet. Och bönderna har väl vanan inne. Så det är ju inte helt ologiskt egentligen, om man ska använda djurindustrins logik. Om många tänker så som #4 säger.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

tuska
0

Tja jag undrar -vad som skulle hända om jag som uppfödare av katt inte begärde tillstånd att få ha flera vuxna en 9 stObestämd  Jag åkte säkert på en massa böter. 

Tillsyn över mitt hem gjordes och det kan väl göras hos bönderna också, kolla hur dom sköter sina katter. 

Fattar inte varaför det ska vara sån skillnad jag ska ha tillstånd men inte bonden.

Jag får ta två kullar/året men bonden får ta så många han vill och sedan ha ihjäl

Alexej
0

Det finns helt enkelt inga resurser för att följa upp alla djurägare. Djurskyddsinspektörer hinner ju knappt med alla anmälningar. Hur ska de då kolla upp hur många katter en bonde har och hur han behandlar sina katter. Det är inte olagligt att inte kastrera.

Men jag tror att fler och fler bönder är medvetna om situationen och har koll på sina katter. Idag ärver en bonde inte bara sin gård och fortsätter som pappa gjorde.

Bönderna idag är välutbildade och aktiva.

Tror det finns större problem på ridskolor och vanlig landfolk.

Läste nånstans en undersökning om ridskolor och det var skrämmande. Kattungar är en vanlig inslag för hästtjejer. För de är ju så söta och lockar dit tjerena. När katterna blir vuxna är de bara råttfångare och får egna kullar. Otrolig dåliga förebilder för tjejerna

Landfolk har ofta en dålig inställning om katter. Läser så ofta inlägg där någon berättar om att det finns hemlösa katter i närheten. Men inte många bryr sig och tar hand om de. För man vet ju inte om det är grannens katt eller bara en vildkatt. Och att mata en främmande katt och kanske tom betala för en kastrering det gör man inte.

Jag har en katt från en fd grannfamilj. Har berättad om den redan. En hel vanlig familj med 2 barn. Vi var bjudna över midsommar och mannen berättade om 2 kattmammor med ungar. Om jag vill ha…Sedan kom det ut att barnen har var sin katt men bara ute, okastrerad. Sedan finns det andra katter där. Ibland fick de gamla matrester ute. Blev det för många skjuter mannen av några. Jag tog med den ena kattfamiljen. En mamma som inte ha växt sedan dess och 2 ungar. Den ena var halvdöd och den andra okay. De låg ute i en låda som var genomrutten.

Så det är inte bara bönder utan mycket ofta "helt vanliga Svenssons" som inte har en bra djurhållning. Kanske onödigt att skriva att familjen hade en hund som fick den bästa maten och omvårdnaden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Debattia
0

Håller med om att det finns många tokstollar som har en mycket konstig syn på katter. Men det finns också mycket äldre bönder kvar fortfarande som har en syn så man kan skrika rakt ut….

Den som jag fick nys om nu senast .Han brukar avliva kattungarna,hade ingen tanke på att kastrera mamman och hade hört p-piller inte var bra för dem.

Efter vår disussion tänkte han nog till lite,sa han inte brydde sig om att leta upp dem för avlivning för där låg så mycket bråte. Så ringde han och frågade om vi kunde ta dem ,annars stupet !!Han har tom lovat tänka över kastrering nu,men dom säger det är svårt lära gamla hundar sitta. Det är tyvärr fortfarande en vana för många på landet…. Han är snål,helt enkelt, tycker nog kastreringen är för dyr…

Debattia

Issa
0

Man har under årens lopp träffat på mycket otäckt när det gäller bönder. Ifjol fick vi in ett stort antal kattungar från ett lite äldre par på landet som hade ett antal okastrerade honor. De hade tidigare använt sig av sin hund som nosade upp kattungaran och bet ihjäl dom men si nu började hunden bli gammal och var inte lika effektiv! Usch!

En granne till dom slog larm om saken och han lovade att trycka på där att honorna skulle kastreras.

Debattia
0

13.Fruktansvärt !!Man skulle samla alla dessa berättelserna och skicka dem vidare till djurskyddsombudsmannen !!Kommer inte ihåg vad han heter just nu.

Pratade idag  med en familj där jag placerat en katt , dom berättade om :Ett par hus från dem ute på landet har en familj två honkatter som får kull på kull och sen bara gör sig av med ungarna.Dom skulle gå dit och erbjuda sig ta med katterna till veterinär och kastrera de,samt betala för det.Dom sa detta är en mycket vanlig syn hos de som bor där ute på landet,Att katterna klarar sig själva och är till för att jaga möss .

Debattia

martdat
0

#13 Fyyy,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mison
0

usch…. tar det aldrig slut på dumma människor???

Alla djur behöver någon som bryr sig!